וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אורחים לרגע: תופעת המתאזרחים שמטרידה את נבחרת פולין

עד לא מזמן נבחרת פולין נמנעה בכל דרך אפשרית מלהצטרף למגמת המתאזרחים ששטפה את אירופה, אבל עכשיו, עם שלושה "זרים" בסגל, היא נאלצת להתמודד עם ביקורות מבית שלא פוסקות למרות ההצלחות. שליחנו למונפלייה על הסוגיה שמטרידה את היריבה של ישראל ערב המשחק הגורלי

מערכת וואלה!

טורניר ההכנה ליורובאסקט בבידגוז' התנהל על מי מנוחות עד שדווקא האוהדים של הנבחרת המקומית, פולין, הפרו את השלווה ועוררו צרות מבית. לפני אחד המשחקים התקבלה החלטה גורפת להחרים את איי ג'יי סלוטר, וכך היה: כל אימת שהגארד קיבל את הכדור, אפילו אם קלע סל, השתררה דממה באולם. זו הייתה המחאה השקטה של האוהדים הפולנים, שמרגישים שלקחו להם את הנבחרת. אולי זו רוח התקופה שתדלקה את האוהדים הפולנים - בכל זאת, גם הם הפכו בעל כורחם לחלק מקלחת הפליטים שמעסיקה את כל אירופה - אך האקט הזה לא הותיר ספק לגבי הדעה הכללית בנוגע לנבחרת.

"לא ציפיתי ליחס כזה ולתגובה כזאת מהאוהדים. הפספורט שלי הוא לא העניין, אני מחויב לנבחרת", ניסה סלוטר להגן על עצמו, אך לא הבין שגורלו כבר נגזר. הפולנים כבר מזמן החליטו להרוג את השליח, אבל סלוטר ניסה להיטמע.

התהליך שעבר על פולין בשבועות האחרונים מעניין. מצד אחד, זה כמה שבועות שהנבחרת רצה היטב ומציגה גרסה משופרת לסגל החיוור שהודח לפני שנתיים כבר בשלב הבתים. מאידך, הדרך לשם עברה באמצעות גיוס של שלוש דמויות כמעט זרות לחלוטין לכדורסל המקומי. סלוטר אמריקאי שהגיע לפולין לראשונה לפני חודש; ארון סל מחזיק באזרחות פולנית, אך גדל והתחנך בצרפת, ומשחק שם רוב הקריירה; והמאמן מייק טיילור מעולם לא אימן בפולין.

הערב: ישראל נגד פולין (18:30, ספורט 5)

ארון סל שחקן נבחרת פולין בכדורסל. אתר FIBA, אתר רשמי
"מצטער, אני לא יכול לשנות את העובדה שנולדתי בצרפת". ארון סל/אתר רשמי, אתר FIBA

השלושה הללו חוטפים אש מלא מעט כיוונים בימים האחרונים. בעבר הלא רחוק הייתה פולין נבחרת שבנויה כמעט אך ורק על טהרת השחקן המקומי, ולא הייתה מאלה שנהו אחרי המגמה הרווחת בשאר היבשת בכל מה שקשור לשוק המתאזרחים. גם המתאזרחים שלבשו את מדי פולין היו קשורים למדינה בנפשם. אם זה מולי קצורין, שאימן את ורוצלאב ואחר כך את הנבחרת, ואם זה תומאס קלאטי, שהחל את הפרק האירופי שלו בפולין, התאהב והתייצב כמעט לנבחרת כמעט בכל פעם שנקרא לדגל. חלק מאוהדי פולין שנמצאים במונפלייה, רק כדי להמחיש, עדיין לובשים את הגופייה עם שמו של קלאטי בגב. למתאזרחים החדשים הם הרבה פחות מחוברים.

"כל עניין האזרחות מעסיק יותר מדי את האנשים והעיתונאים פה", רטן ארון סל, בן לאב פולני שהיגר לצרפת, אחרי שהפנו לעברו עוד שאלה על שייכות. "אני מרגיש פולני, אני משחק כפולני, יש לי דירה בפולין וחברה מקומית, אז כנראה שאני פולני. מצטער, אני לא יכול לשנות את העובדה שנולדתי בצרפת".

כעת הפולנים ניצבים בדילמה: מצד אחד, הם מתקשים להזדהות עם נבחרת שמציגה בליל של זהויות. מצד שני, הנבחרת הזאת היא מהמרשימות שנראו בעידן האחרון בפולין. אחרי שפתחו במאזן 0:2 ונכנעו לצרפת רק אחרי פייט מרשים, הפולנים חושבים גבוה. אפילו הנוכחות של כוכב פטריוט כמו מרצ'ין גורטאט, כמו גם ההשתלבות החלקה של החבר'ה מהדור הפולני הצעיר כמו מתאוש פוניטקה ופרמיסלאב קרנובסקי, לא מצליחה להקהות את תחושות הניכור.

"עד שיש נבחרת מצליחה, מתחילות בעיות מסביב. זה חבל מאוד כי לעניין הזה אין ביסוס מוצדק. הנבחרת הזאת שייכת באמת לשחקנים הפולנים – לגורטאט, פוניטקה, ואצ'ינסקי. המתאזרחים ממילא שחקנים משלימים", אומר העיתונאי הפולני מיכל אוז'רק.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
אדם וצ'ינסקי שחקן נבחרת פולין בכדורסל. אתר FIBA, אתר רשמי
הנבחרת הזאת שייכת באמת לשחקנים הפולנים. אדם ואצ'ינסקי/אתר רשמי, אתר FIBA

סביר להניח שבמצב העניינים הנוכחי הפולנים היו מסתכלים על נבחרת ישראל בהערצה. גבוה ישראלי ראוי לא צמח כאן במשך שנים ארוכות, אך גארדים איכותיים יש בשפע. כשמסתכלים על המצב בנבחרות אחרות, וגם בפולין ש"החתימה" את סלוטר כדי למלא את הואקום בעמדת הרכז, מבינים שזה לא דבר של מה בכך. בשעה שהיצע הרכזים האירופים הולך ומידלדל, לישראל יש שני רכזים טבעיים מתוצרת בית שדורכים אחד על האצבעות של השני.

כשאטורה מסינה הגיעה ארצה לביקור בשנת 2011 הוא הביע התלהבות מהצמד אוחיון-את-מקל, וציין כי בכדורסל האיטלקי ממנו הוא בא, ובכל אירופה למעשה, מתקשים לייצר רכזים כמו בעבר. מאז חלפו ארבע שנים, אבל לא הרבה השתנה. אם כבר, המצב הפך יותר ויותר אבסורדי: על רקע המחסור ברכזים, החל אזרוח מאסיבי של גארדים אמריקאיים לשלל נבחרות ששיוועו לחוזק בעמדה הזו. בשלב מסוים, כשהתברר שמדובר ב"שוק" מוגבל בשחקנים, החלו מלחמות על כל מועמד ומועמד. התוצאה היא לא פחות משבע נבחרות ביורובאסקט הנוכחי עם רכז פותח שהוא למעשה מתאזרח אמריקאי עם קשר קלוש במקרה הטוב למדינה אותה הוא מייצג.

"אולי אנחנו מצליחים מפעם לפעם לייצר גבוהים, אבל אצלכם נראה שיש מפעל של גארדים. היה לכם בזמנו את קטש ושפר, אחר כך טפירו, אחר כך הלפרין, עכשיו מקל ואוחיון. כל הזמן מתחלפים אצלכם גארדים מקומיים מצויינים", אומר העיתונאי הפולני מיכל אוז'רק, "אתם עושים עבודה יפה מאוד, אל תמעיטו בערך של זה".

מרצ'ין גורטאט שחקן נבחרת פולין בכדורסל. אתר FIBA, אתר רשמי
"אולי אנחנו מצליחים מפעם לפעם לייצר גבוהים, אבל אצלכם נראה שיש מפעל של גארדים". מרצ'ין גורטאט/אתר רשמי, אתר FIBA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully