וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחפש קשר רציני: ג'ורדן פארמר מגיע למכבי תל אביב כדי לתקוע יתד

7.7.2015 / 13:00

הטראומה בקליפרס הכריחה אותו לשנות כיוון בקריירה, המעידות בטורקיה הורידו מערכו. מכבי תל אביב הייתה זקוקה נואשות לג'ורדן פארמר, אבל פארמר היה זקוק לה לא פחות. עכשיו הוא עוד עשוי להתברר כנכס אסטרטגי חשוב יותר מגל מקל. כן, גם לטווח הארוך

ברני ארדוב

לו רק הייתה משדרגת את הצעתה בתחילת הקיץ שעבר, אפשר שהרפתקת ג'רמי פארגו הייתה נחסכת וג'ורדן פארמר היה מצוי כעת במו"מ להארכת חוזהו במכבי תל אביב. לפני שנה, פחות או יותר באותה נקודת זמן, פארמר היה במגעים מתקדמים עם הצהובים והיה קרוב לקאמבק. בסופו של דבר העסקה נפלה על מאות אלפי דולר בודדים. יד אליהו הסתפק ברכז אחר שכבר התארח בצל קורתו, ג'רמי פארגו. חודשים ספורים אחר כך מכבי תל אביב הכתה על חטא והכירה בטעותה. גם בגלל שפארגו התגלה כשחקן הפכפך ודמות לא יציבה, אבל לא פחות בשל העובדה כי בניגוד לעבר, החתמת פארמר כבר קרמה עור וגידים.

יש מעט מאוד שחקנים שמכבי תל אביב מוכנה לשבור עבורם את כללי המשחק ולחרוג מהמסגרת התקציבית. גם אם נדמה שבשבועות האחרונים הצהובים עם יד קלה על ההדק ומבזבזים מיליונים מבלי למצמץ, פארמר נמצא מחוץ למשוואה. עבורו מכבי תל אביב הקצתה משאבים גדולים במיוחד גם בהזדמנויות קודמות. יש אולי שחקן אחד בפלנטה שזוכה לחיזור גורלי ויד נדיבה שכזו ממכבי תל אביב – עומרי כספי. גם גל מקל, שובר השוויון הכי מובהק מבין הישראלים, לא קרוב לקבל יחס שכזה. בטח שלא ליאור אליהו, יותם הלפרין או ישראלים בכירים נוספים. עבור ראשי מכבי תל אביב ג'ורדן פארמר הוא לא רק שחקן גדול ובעל פרסטיז'ה, אלא נכס אסטרטגי של ממש.

מירוץ החימוש בכדורסל הישראלי

פוטנציאל גדול עם עבר בעייתי: הכירו את הרכש הטרי טרבור אמבקווה

שרארס לעניים: הכירו את טיילור רוצ'סטי, הצלף הבעייתי שנחת בהיכל

גלאקטיקוס, גרסת הכדורסל: המהפך במדיניות ההחתמות של מכבי ת"א

מכבי תל אביב הרעה חוזרת: מסע הרכש של הצהובים אחרי העונה הקשה

הבא בתור ברשימת הקניות: ויטור פבראני על סף חתימה במכבי תל אביב

התגובה של הפועל ירושלים: ג'וש דאנקן סיכם לעונה אחת ויחזור לבירה

גארד אפס אנדולו ג'ורדן פארמר. GettyImages
נכס אסטרטגי. פארמר/GettyImages

החיבור בין מכבי תל אביב לפארמר הדדי. עם הצטרפותו לשורות הצהובים לתקופת זמן מוגבלת במהלך שביתת השחקנים ב-NBA בעונת 2011/12 הקליק עם השחקנים, המאמנים והקהל היה מיידי. פר דקות משחק בצהוב-כחול, יכול להיות שמדובר בשחקן שהטביע את החותם הכי גדול במכבי תל אביב אי פעם. מכבי תל אביב חיזרה נואשות, אבל גם לפארמר קרצה האפשרות לחזור לקדנציה שנייה. בכל זאת, בתקופה הקצרה ביד אליהו הייתה חלומו הרטוב: היה לו מעמד וכוח, הוא בא מעמדה של כוכב, החיבור המנטלי נוצר בקלות, וסגנון המשחק התאים לו כמו כפפה ליד.

פרט למכבי תל אביב עבר פארמר בחמש קבוצות שונות ב-NBA ובאירופה, ובאף אחת מהן לא התקיימו כל אותם תנאים בעת ובעונה אחת: בלייקרס היה חיבור נפשי, אבל מעמד מקצועי רעוע; באנדולו אפס היה סטטוס מקצועי משביע רצון, אבל סגנון משחק שלא תפור למידותיו; בדרושפאקה הייתה הילת הכוכבות, אבל חסרה זיקה רוחנית; ובניו ג'רזי היה קצת מכל דבר, אבל במינונים נמוכים מדי.

אמנם הייתה זו רק תקופה קצרה, אבל רק במכבי תל אביב הגיע פארמר למימוש יכולותיו המקצועיות והכול התחבר לו לכדי מציאות אידילית. כשפארמר מכנה את ישראל ומכבי תל אביב "בית", כפי שהתבטא אמש (שני), לא מדובר בהגזמה פראית. כאן הוא חש הכי בנוח. ועכשיו, כשהוא כבר כאן עם מפרט טכני מרשים – ללא עבר בעייתי, ללא פציעות משמעותיות שהורידו מערכו וכשהוא בגיל האידיאלי (28) – אי אפשר להתעלם מהפיל בחדר: איך, לעזאזל, ג'ורדן פארמר חתם דווקא במכבי תל אביב?

נראה כי התשובה לשאלה הזו לא טמונה בפארמר עצמו, אלא בתנודות השוק שמסביבו. במילים אחרות, הכול התפתח כך שמכבי תל אביב תוכל להנחית את פארמר מחדש תחת חוזה סביר יחסית. ובמילים עוד יותר אחרות, הקארמה הטובה חזרה ליד אליהו.

"השוק בכדורסל האירופי בנוי ממוקדי כוח שמתפרצים כל אחד בתורו אחת לזמן מה", מסביר סוכן שחקנים טורקי. "בכל כמה שנים יש שחקניות חדשות שמשלמות סכומי עתק, אבל בקיץ הנוכחי זה קורה מאוד במתינות. מה שקורה זה שטורקיה הפכה לשוק החם, ומבחינת פארמר האפשרויות שם די מוצו. בדרושפאקה הוא לא רצה להישאר. באנדולו אפס הוא כבר שיחק בעבר, וממילא יש להם כבר רכז מוביל (תומא הרטל, י.א). פנרבחצ'ה החליטה עוד במהלך העונה להחתים את בובי דיקסון. כרגע יש אולי עוד שתיים או שלוש קבוצות באירופה שמסוגלות לשלם לפארמר את הסכומים שדרש מלכתחילה, והן סגורות בעמדות הגארדים. ברצלונה, למשל, זקוקה מאוד לרכז איכותי אבל היא לא קרובה לשלם את הסכומים ששילמה בקיצים קודמים. כיום מכבי תל אביב יכולה להתחרות בקבוצה כמו בארסה הרבה יותר בקלות. התקדים של טרבור אמבקווה מוכיח את זה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
בובי דיקסון במדי ברינדיזי. GettyImages
סחורה יותר חמה. בובי דיקסון/GettyImages

בסיכומו של עניין, אין עוררין על כך שגם לפינאלה העגום לעונה של פארמר בדררושפאקה יש חלק לא מבוטל בכך שנחת בתל אביב. הקדנציה של הגארד האמריקאי בקבוצה שנחשבת לכוח העולה של הכדורסל הטורקי התחילה נהדר, נמשכה טוב, אך הסתיימה במפח נפש, עם הדחה מפתיעה בסוויפ ברבע גמר הפלייאוף לטרבזונספור, שסיימה את העונה הרגילה במקום השישי. בסך הכול ב-14 משחקים במדי דרושפאקה בליגה הטורקית ניפק פארמר 14.9 נקודות, 3.9 ריבאונדים, 3.4 אסיסטים וגם 2.4 איבודים למשחק, אך גם הוא נדבק בחולשה הכללית של חבריו לקבוצה בישורת האחרונה של העונה.

"אי אפשר להתעלם מזה שבסיכומו של עניין, היכולת של ג'ורדן בדרושפאקה הייתה בינונית מאוד", אומר אמיר אלקש, ששימש כעוזר מאמן באנדולו אפס כשפארמר שיחק שם, ומכיר מקרוב את האיכויות שלו. "הכתובת הייתה על הקיר. הוא הצטרף באמצע העונה לקבוצה שלא שייכת לו, שלא בנויה סביבו. זה הוביל לכך שהוא לא לגמרי השתלב בקבוצה. בזכות הכישרון שלו דרושפאקה הראתה ניצוצות של טוענת לכתר, אבל לא באמת נוצרה שם כימיה, והכל התפוצץ להם בפרצוף בפלייאוף. אני חושב שמלכחילה להחתים את ג'ורדן באמצע העונה זו טעות. הוא הגיע בעיתוי הלא נכון לקבוצה הלא נכונה".

למרות שהתקבל בחום בטורקיה ואף היה מועמד לקבל אזרחות ולחבור לנבחרת, פארמר עוזב עם כתם: בשתי הקדנציות שלו לא הצליח להרים את קבוצותיו לגבהים חדשים או להצעיד אותן להישגים יוצאי דופן. את אנדולו אפס הוא הציב על סף העפלה לפיינל פור היורוליג, אך נפצע והחמיץ גם את הפלייאוף הטורקי, בו קבוצתו עפה בבושת פנים בחצי הגמר. בדרושפאקה, כאמור, הדברים פשוט לא התחברו. בשורה התחתונה, למרות הניסיון היחסי שצבר בקריירה, פארמר לא סחב קבוצה על גבו להצלחות.

העיתונאי קמאל ארדם מסביר ש"זה נובע בעיקר מחוסר ההתאמה בין פארמר לאוקטאי מחמוטי, שאימן אותו בשתי הקדנציות שלו בטורקיה. הם לא שידרו על אותו גל. לפארמר תמיד היו השגות על סגנון האיטי והמבוקר של מחמוטי, ובתור מי שאמור היה להיות השליח שלו על המגרש, זה פשוט לא עבד. אני בטוח שבמכבי תל אביב זה יהיה אחרת. ג'ורדן הוא טיפוס ווינר, הוא יודע איך לזכות בתארים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פרח במכבי תל אביב. פארמר עם שמעון מזרחי/מערכת וואלה!, צילום מסך

בטורקיה מספרים כי מי שעקב מקרוב אחר פארמר בשתי הקדנציות שלו בטורקיה יכול להבחין בקלות במהפך התפיסתי שעבר. כששיחק באפס ב-2011/12 עוד קינן בו הרצון להפוך לכוכב ה-NBA שראה בעצמו, אך בגרסתו המאוחרת בדרושפאקה מעידים כולם על שחקן שקול ומיושב בדעתו, שכבר פחות מתחרט על הפספוס בליגה הטובה בעולם. החודשים המתסכלים בקליפרס בתחילת העונה שעברה, טוענים בטורקיה, עשו את שלהם.

"הוא כל הזמן דיבר על התקופה בקליפרס כטראומה, כקריאת השכמה. פתאום הוא הבין עד כמה המציאות ב-NBA יכולה להיות אכזרית וקשה עבור שחקן ספסל", מספר בכיר בדרושפאקה שבחר להישאר בעילום שם. "הוא הרגיש שעבר יותר מדי מקומות בקריירה ולא השאיר חותם ממשי באף מקום. בשלב הזה של הקריירה הוא לא יתפתה לכל הצעה מסקרנת מה-NBA. הוא בסך הכול רוצה להצמיח שורשים במקום אחד ואולי להישאר בו אפילו כמה שנים. אין ספק שמכבי תל אביב זאת אופציה טובה".

נראה שההצהרה של פארמר על החזרה "הביתה" קרובה יותר להיות משאלת לב מאשר תיאור מציאותי של תחושותיו לגבי ישראל. אחרי שנים של מעברים טרנס אטלנטיים תכופים וחיפוש מתמיד, נראה שפארמר מעוניין לתקוע יתד. במובן מסוים – עד כמה שזה נשמע מפתיע - פארמר הוא הימור בטוח יותר מגל מקל, שטרם התקבע סופית על יעד ארוך טווח. אם רק מכבי תל אביב תסכים לפתוח את הכיס גם בשנים הבאות, היא תפתח לפארמר ולעצמה שער לעתיד טוב ויציב יותר.

שחקן לוס אנג'לס קליפרס ג'ורדן פארמר. AP
חוויה טראומטית. פארמר בקליפרס/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully