וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יום אדין: ראיון בלעדי עם אדין דז'קו

הפער המרגיז בין המעמד שלו בסיטי לזה בנבחרת, העונה הקשה שלו ושל הקבוצה באנגליה, היחסים הטעונים עם המאמן הקודם של בוסניה והמהפך בבית המוקדמות בעקבות התוצאות במחזור הקודם. אדין דז'קו בראיון מקיף ובלעדי לוואלה ספורט לקראת משחק בו בוסניה רוצה לסגור חשבון

צילום: יניב טוכמן, עריכה: מתן חדד

זו לא היתה העונה של אדין דז'קו, ולא הוא יתחמק מהודאה בעניין.

"אני ממש לא מרוצה מהעונה הזו", קפטן נבחרת בוסניה אומר בראיון לוואלה ספורט, לקראת המפגש השני בין שתי הנבחרות בקמפיין הזה. "עברתי שתי פציעות שהוציאו אותי לגמרי מהקצב", הוא מספר, ואחת הפציעות מנעה ממנו לשחק בחיפה; גרמה לו לראות מהצד את ה-0:3 המוחץ של נבחרת ישראל. "בסוף העונה גם לא קיבלתי את ההזדמנות לשחק, אז ככל שזה נוגע אליי, אני ממש לא מרוצה".

הצטרפו לעמוד הפייסבוק של יוסיפון

למעקב בטוויטר

seperator
שחקן מנצ'סטר סיטי, אדין דז'קו, על רקע שחקני ברצלונה המאושרים. AP
"הודחנו על ידי ברצלונה, והם זכו בגביע בסופו של דבר, אז זו נחמה קטנה עבורנו"/AP

גם המספרים של הבוסני בירידה העונה. בשלוש העונות האחרונות במדי הסיטיזנס, הוא הרשית 14, 14 ו-16; העונה כבש רק ארבעה שערי ליגה. בכל המסגרות כבש שישה, נתון עוד יותר נמוך בהתחשב לשנים עברו. וגם ההישגים הקבוצתיים בדעיכה. אחרי אליפות נהדרת עם וולפסבורג ב-2009, וצמד כתרים עם מנצ'סטר סיטי (2012, 2014), העונה הזו הסתיימה בלא כלום.

"בדיוק בתקופה הכי חשובה היתה לנו נפילה, וצ'לסי ניצלה את זה כדי לפתוח פער, פער שהם הצליחו לשמור עד לסיום"

"לא זכינו בשום תואר העונה, ובשנה שעברה זכינו בשניים, אז מן הסתם זה מאכזב. לעומת זאת, הצלחנו לתפוס מקום בליגת האלופות בעונה הבאה, וזה מפעל שעשינו בו סוף סוף פריצת דרך. העונה הודחנו על ידי ברצלונה, והם זכו בגביע בסופו של דבר, אז זו נחמה קטנה עבורנו".

ככל שהעונה חלפה, זה אפילו לא היה קרוב. מה מנע מכם להתקרב לצ'לסי?

"יש לנו את האיכות של הסגל, ואת העומק בספסל, אבל בכמה משחקים פשוט לא היה לנו מזל. הפסדנו במשחקים שבהם היינו טובים יותר מהיריבה. משחקים שבעונה שעברה היינו מנצחים באופן רגיל. היו לנו גם יותר מדי פציעות מצערות, והעובדה שיא יא טורה לא היה איתנו בזמן גביע אפריקה לאומות, בינואר, בטוח לא הוסיפה לנו. בדיוק בתקופה הכי חשובה בעונה שלנו היתה לנו נפילה, וצ'לסי ניצלה את זה כדי לפתוח פער, פער שהם הצליחו לשמור עד לסיום. אני חושב ומאמין שהעונה הבאה תהיה עוד יותר קשה עבורנו, כי נראה שהרבה קבוצות ירצו לשים את הידיים על התארים. וכשאני אומר את זה, אני מתכוון בעיקר למנצ'סטר יונייטד, ארסנל וליברפול".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

העונה, אם כן, התפקיד של דז'קו בסיטי הצטמצם. הוא פתח רק 11 פעמים בהרכב, ובתשע פעמים מה-11 הוחלף. בנבחרת בוסניה, לעומת זאת, הוא עדיין המגה סטאר. הקפטן. מלך השערים בכל הזמנים (41). מהמשחק בישראל נעדר, אבל בארבעת האחרים כבש ארבעה שערים (טריו מול אנדורה, גול מול בלגיה) והוא מגיע למשחק הקרוב עם תיאבון מוגדל.

"בנבחרת, אני תמיד מנסה לעשות את הכי טוב שאני מסוגל – במיוחד כשאני חווה תקופות קשות יותר בקבוצה שלי. בגלל שבתקופות האלה אני מרגיש שיש לי עוד הזדמנות להוכיח את הרמה האמיתית שלי"

איך עושים את הסוויץ', מהתפקיד הצנוע בסיטי לעומת החשיבות שלך לנבחרת?

"עד לא מזמן התפקיד שלי במנצ'סטר סיטי היה חשוב באותה מידה כמו התפקיד שלי בנבחרת, אבל לצערי הדבר הזה השתנה בסוף העונה הזו. אני תמיד נותן את כל כולי גם בשביל הקבוצה וגם בשביל המדינה, אבל ברור שהתחרות על העמדה שלי בנבחרת קטנה יותר. במדי הנבחרת, אני קודם כל משחק עם הלב ותמיד מנסה לעשות את הכי טוב שאני מסוגל – במיוחד כשאני חווה תקופות קשות יותר בקבוצה שלי. בגלל שבתקופות האלה אני מרגיש שיש לי עוד הזדמנות להוכיח את הרמה האמיתית שלי, לעצמי ולאחרים".

כמה לחץ אתה מרגיש שיש עליך במשחקי הנבחרת? כשאתה בבית? איך האוהדים מתנהגים ברחובות, איך התקשורת מתייחסת?

"אני בכלל לא מרגיש לחץ. כשאנחנו ביחד כנבחרת, אנחנו ביחד, אנחנו נושמים כמו בן אדם אחד. זו לא הפעם הראשונה שאנחנו בפני משחקים שאנחנו חייבים לנצח בהם. למרות ההופעות הרעות שלנו בפתיחת טורניר המוקדמות הזה, אני מרגיש שהתבגרנו כקבוצה, ואני מרגיש שאני התבגרתי כחלוץ.

"אני יודע מה האוהדים מצפים מאתנו, והציפיות שלי לא שונות בכלל משלהם. אנחנו רעבים לניצחון בקמפיין הזה, ואין אף אחד שיותר שמח ממני כשהוא מביא ניצחון לאוהדים שלנו, וזה לא משנה מי כובש. כמובן שאני תמיד שמח יותר במשחקים שאני כובש בהם", הוא מוסיף, "אבל במשחקים בינלאומיים, זה קצת פחות חשוב.

"תמיד היו לי יחסים פתוחים ואמיתיים עם האוהדים שלנו. אתה יכול להגיד שיש בינינו רומן", הוא צוחק. "כשהם רואים אותי, אני תמיד יודע שהם עומדים לבקש להצטלם וזה לא מפריע לי, אפילו לא קצת. אני רגיל לזה. אני לא לוקח את זה כמובן מאליו, שאוהד ברחוב שמח להצטלם איתי".

אדין דז'קו, שחקן מנצ'סטר סיטי ונבחרת בוסניה. GettyImages
דז'קו, בסיום עונה שמח יותר/GettyImages

מחר (שישי) בזניצה בוסניה תארח את ישראל לגומלין עצבני. את המשחק הראשון בין שתי הנבחרות דז'קו ראה מהצד. כמה ימים לפני כן נכנס כמחליף נגד ק.פ.ר, ולאחר ארבע דקות הרגיש את הרגל. ה-MRI הוכיח שאכן לא ישתתף במשחק בחיפה. ואז זה רק נהיה רע יותר.

"היו אצלנו כל כך הרבה תקלות עוד לפני המשחק הזה", הוא אומר. "בעיות, פציעות, והמאמן היה צריך להכין אותנו למשחק בחיפה בלי חלוץ אחד בסגל. אם להיות כן, למרות כל הנסיבות האלה ממש לא ציפיתי לתבוסה של 3:0, וממש לא קיבלתי טוב את מה שקרה – בהתחשב בכמה שזה פגע בסיכויים שלנו להעפיל מהבית הזה. אני מקווה שנוכל לרשום ניצחון מול ישראל כדי להמתיק קצת את הטעם מהכישלון הזה".

ישראל זו נבחרת ברמה של 0:3 עליכם או 3:0 מול ויילס?

"זה איפשהו באמצע. שני המשחקים – גם ה-0:3 של ישראל מולנו וגם התבוסה שלהם מול ויילס – לא מייצגים כראוי את מאזן הכוחות האמיתי שרץ על הדשא. אני מאמין שישראל זו נבחרת איכותית, נבחרת שביום טוב יכולה לגרום קשיים להרבה נבחרות. ובזמן שאני אומר את זה, אני מאמין שישראל זו נבחרת שביום רע שלה יכולה להפסיד לכל נבחרת. בוא נקווה שיום שישי יהיה אחד מהימים האלה".

אדין דז'קו שחקן מנצ'סטר סיטי חוגג. רויטרס
אדין דז'קו שחקן מנצ'סטר סיטי חוגג/רויטרס
"אם אני מסתכל על כל התוצאות שהיו בבית עד עכשיו, ישראל זו היריבה הגדולה ביותר שלנו. ויילס ובלגיה פתחו פער ביניהן לבין כל השאר, וישראל כנראה פספסה את ההזדמנות להבטיח לעצמה את המקום השני"

חצי שלב בתים מאחורינו. אף אחד לא ציפה שבוסניה תהיה היכן שהיא– במקום החמישי בבית. כמה אתה בטוח בסיכויים שלכם להעפיל בכל זאת, ומי היריבה הגדולה לכרטיס?

"אם אני מסתכל על כל התוצאות שהיו בבית עד עכשיו, ישראל זו היריבה הגדולה ביותר שלנו. ויילס ובלגיה פתחו פער ביניהן לבין כל השאר, וישראל כנראה פספסה את ההזדמנות להבטיח לעצמה את המקום השני - במשחק הביתי מול ויילס. איך שהדברים נראים כרגע, נצטרך להיאבק עם ישראל על המקום השלישי. נקווה כמובן שהתוצאות במשחקים האחרים יהיו לטובתנו, כי הגורל כרגע לא נמצא רק בידיים שלנו. המטרה היא לנסות ולנצח בכל המשחקים שנשארו לנו בבית הזה, וניתן את הכול על מנת שזה יקרה – כדי שנוכל לעלות לטורניר הגדול השני שלנו".

לא שותפת במשחק הקודם, בחיפה. אתה יודע למה לצפות? מכיר את נבחרת ישראל?

"ניתחנו ביחד – השחקנים והצוות – את הטקטיקה של הנבחרת הישראלית ולמדנו על האיכויות שיש בסגל. לא אפרט בנושא הזה עד לאחר המשחק".

ישראל מגיעה במומנטום רע מאוד. מה לדעתך יכריע את המשחק, ועד כמה עבורכם יש רצון לנקמה?

"אנחנו לא מעוניינים בנקמה כרגע אלא בלשחק בצורה שתאפשר לנו לנצח. גם על גול בתוספת הזמן נקבל שלוש נקודות. המפתחות הטקטיים? לכפות על ישראל את השיטה והקצב שלנו, ולהישאר סבלניים".

אדין דז'קו שחקן נבחרת בוסניה. רויטרס
אדין דז'קו שחקן נבחרת בוסניה/רויטרס

היו דיווחים שלא הסתדרת עם המאמן הקודם, סאפט סושיץ'; ששחקנים לא אהבו את הטקטיקה, את הגישה. עכשיו מספרים שעם מחמד בז'דרביץ' יותר טוב לכם, שהאווירה בחדר ההלבשה טובה יותר.

"אני לא רוצה לדבר על מה שקרה כאן בעבר. עכשיו, עם בז'דרביץ', אנחנו עושים דברים חדשים. כל מאמן מביא את הגישה שלו, את הראייה שלו, את הפילוסופיה שלו למשחק, ואנחנו כשחקנים פשוט צריכים להקשיב וליישם את מה שהוא רוצה על הדשא".

עד כמה קשה תהיה האווירה בזניצה? עד כמה עוינת? רמת הכוננות גבוהה, כך לפי כתבים מקומיים וגם את הנבחרת הישראלים הזהירו מכל מני תרחישים.

"לא ראיתי שום דבר שלא כשורה", הוא חותם. "למה שאראה משהו כזה בכלל? אין מקום לפוליטיקה בספורט. אנחנו כאן כדי לשחק כדורגל".

orenjos@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully