וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דגו: "כמה אפשר לספוג?". טגה: "לא מבקשים רחמים, אלא שוויון"

ספורטאים יוצאי אתיופיה מתייחסים למחאה. דגו: "יש כאן דור שגדל בארץ, משרת בצבא ורוצה יחס כמו כולם". טגה: "קל להרביץ לבני העדה". צ'קול: "זה צריך להיות יום היסטורי בתולדות מדינת ישראל"

ברוך דגו שחקן הפועל אשקלון. ניב אהרונסון
אנשים סובלים מהיחס כל הזמן. ברוך דגו/ניב אהרונסון

מחאת יוצאי אתיופיה, שארגנו הערב (ראשון) הפגנה בהשתתפות אלפי אנשים בכיכר רבין נגד האלימות המשטרתית, לא הותירה גם את ספורטאי העדה אדישים. ברוך דגו, קשר הפועל אשקלון, אמר לוואלה ספורט: "אני מקווה שדברים יירגעו וייפתרו בדרך אחרת, אבל זה משהו שמבעבע כבר שנים וידעתי שיקרה. שראיתי את הסרט וידאו שמרביצים לחייל כמעט בכיתי, נזכרתי בכל הסיפורים שאני שומע מבני העדה שהשוטרים התנהגו אליהם ככה, אבל לא צילמו את זה. אנשים מספרים על זה כל הזמן וסובלים מהיחס, עכשיו זה רק התפוצץ".

מחאת יוצאי אתיופיה, תל אביב, 03.05.2015. יותם רונן
המחאה הערב בתל אביב/יותם רונן

דגו הוסיף: "כמה אנשים יכולים לספוג? הם מרגישים את זה מהמשטרה, במקומות עבודה, שלא לדבר על ההערות הגזעניות שגורמות להרבה מאוד מהם לנזק נפשי. יש כאן דור שגדל בארץ, משרת בצבא והם כבר לא נחבאים אל הכלים, הם באים להתמודד ורוצים את מה שמגיע להם, יחס כמו כולם".

דגו מסביר: "אני ממש לא הופתעתי. אני ידעתי שזאת רק שאלה של זמן. גם אם עכשיו הדברים יירגעו, אם לא ישתנה משהו זה יחזור לבעבע. אנשים לא מוכנים לספוג את זה יותר. עכשיו עובר לי בראש כל הסיפורים ששמעתי מאנשים על מה שעשו להם שוטרים, כל הסבל שעברו בכל מיני מקומות, ההבדל היחיד היה שלא צילמו את זה".

דגו סיים בקריאת פיוס: "הגיע הזמן שהשלטונות, ראשי המשטרה וכולם ימצאו את הדרך שהתחושה הזאת תיעלם. אנשים יהודים שגדלו כאן ומשרתים את המדינה מרגישים סוג ב' וג' ולא מוכנים לשתוק יותר. פעם היה דור שסופג ולא משנה מה עושים לו הוא היה ממשיך הלאה ולא עושה כלום, היום יש דור אחר שלא מוכן לשתוק".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
מחאת יוצאי אתיופיה, תל אביב, 03.05.2015. דרור עינב
"מהערב הזה יצאה זעקה גדולה של כל העדה האתיופית"/דרור עינב

רבים מחבריו של רחמים צ'קול, מגן מ.ס אשדוד, השתתפו הערב בהפגנה בכיכר רבין. אם לא היה טרוד בענייני מ.ס. אשדוד וקרבות התחתית, גם הוא היה מתייצב בתל אביב. "זה יום שצריך להיות יום היסטורי בתולדות מדינת ישראל", אמר המגן השמאלי. "אני לא יודע אם הוא יהיה כך ואני לא יודע אם באמת נקום מחר לתקופה חדשה, אבל מהערב הזה יצאה זעקה גדולה של כל העדה האתיופית, אבל לא רק. חברים שלי, אחים שלי ובני משפחה אחרים שהיו בתל אביב סיפרו לי שגם רבים שאינם אתיופים באו לתמוך".

צ'קול מבקש לחדד מספר דברים: "הייתי שמח אם ההפגנה היתה מסתיימת ללא אלימות. הלוואי שאפשר היה להביע את המחאה בשקט ובדרך אחרת, אבל יש כאן כאב שהתפרץ ואני לא נכנס כרגע לעניין הקיפוח דווקא. החייל שהוכה על ידי השוטרים הוציא אותנו לרחובות, כי מה היה קורה אם לא היו שם מצלמות? הרי היו מגישים תלונה נגדו והוא היה נשפט ויש מקרים כאלה בלי סוף ולא רק של העדה האתיופית".

שחקן מ.ס אשדוד רחמים צ'קול מאוכזב. ברני ארדוב
היה שמח אם הכול היה עובר ללא אלימות. רחמים צ'קול/ברני ארדוב

אמייה טגה, קשר הפועל עכו, סיפר: "הייתי במחאה. אני לא חושב שזה הפגנה רק שלנו, אלא של כלל ציבור. זה משהו שהצטבר שנים רבות, וכל מה שהמדינה ראתה היום זאת התפרצות רגשות של אנשים שספגו הרבה שנים. זה נראה שהרבה יותר קל להרביץ לבני העדה, הרבה יותר נוח, הרבה יותר קל להעלים דברים. אף אחד פה לא מבקש רחמים, רק מבקשים שוויון כמו כל אזרח במדינת ישראל.

"לא חושב שזה מכלול של מעבר לאלימות. יש אנשים עם תואר ראשון ושני שסובלים ולא מקבלים אותם לעבודות ובתי ספר אבל ספציפית היום זאת האלימות המשטרתית. אני שומע אינסוף פעמים סיפורים ומקרים שראיתי, המזל במקרה הזה שזה צולם וכולם יכולים לראות את זה. אתה יודע כמה מקרים כאלה יש?

"כשראיתי את הסרטון זה לא הפתיע אותי. זאת לא פעם ראשונה שהכניסה אותי להלם כי אני מכיר את זה. החייל הזה במקרה קיבל אות הצטיינות וכולם התחילו לשאול שאלות. אנשים לא הבינו איך מרביצים לו. הדור הזה לא שותק ואני שמח על כך. אני מאוד מקווה שהדור הזה לא ימשיך לשתוק כי אין דרך אחרת.

"אם לא היו מצלמים היו אומרים שזה עוד אחד שמקופח. לאן שלא תסתכל ותשאל תשמע על מקרים כאלה. ברגע שזה התפוצץ אין דרך חזרה. אם לא יתקנו את כל העוול הזה יהיו עוד הפגנות ועוד מהומות. הציבור התפוצץ ומכאן אין דרך חזרה. הייתי היום בהפגנה וראיתי על שפת הגוף של אנשים שהכל מתפוצץ".

אז מה יהיה הלאה? "יצטרכו לתקן את כל העוולות. אם ראש הממשלה מתערב, זה יכול להשתנות. צריך לכנס את הדרגים הבכירים שידונו בדברים וישנו דברים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"כל מה שהמדינה ראתה היום זאת התפרצות רגשות של אנשים שספגו הרבה שנים". טגה בהפגנות/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully