וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אז מי אשם? על העונה של גיא גודס במכבי תל אביב

20.4.2015 / 15:11

המבקרים טוענים ש"המאמן לא עומד בלחץ", שהוא לא ידע להגיב בזמן אמת ושבגללו השחקנים לא בכושר. הסנגורים מתעקשים שהזרים חלשים, הקהל בעדו ולמעשה זו "עונה יפה". האם גיא גודס הוא כישלון או הצלחה? הבלוג של אוהד גרינוולד מנתח

אימג'בנק GettyImages

הוא אשם?

מי שמצוי בענייניה הפנימיים של מכבי תל אביב חווה בימים האחרונים את הדיסוננס הנצחי של המועדון, שהפך פומבי יותר בשנים האחרונות: הדחף המכביסטי הקבוע לנצח (והתובנה הנגזרת שמכבי, בכל עונה, בכל מצב, מול כל יריבה, לא צריכה לעוף מהיורוליג בסוויפ) – אל מול ההכרה הכנה במציאות המקצועית והכלכלית של הכדורסל האירופאי (והבנת מקומה האמיתי של מכבי ביחס לקבוצות הצמרת העשירות).

מצד אחד: "אנחנו שווים לפחות ניצחון אחד מול פנרבחצ'ה", אומר בכיר במכבי, "ואם זה ייגמר 3:0, זו תהיה אכזבה". מצד שני: "בוא נאמר את האמת: הם יותר גדולים מאיתנו, הם יותר חזקים מאיתנו, הם יותר עמוקים מאיתנו, הם יותר מוכשרים מאיתנו, הם הרבה יותר עשירים מאיתנו", מוסיף אותו בכיר.

אותה ידיעה שמכבי "שווה לפחות ניצחון אחד מול פנר" קשורה לא רק למכביזם אלא גם לאבחנה מקצועית טהורה. "אין ספק שפנרבחצ'ה מוכשרת, גדולה, חזקה", אומר מקורב למכבי, "אבל זו לא קבוצה ברמה של צסק"א הנוכחית או של ריאל של לפני שנתיים, וראינו את זה במשחק הראשון".

לכן יש מי שמטילים את האחריות לשתי הסטירות שספגה מכבי בטורקיה לפתחו של גיא גודס. זו הפעם הראשונה העונה שמאחורי הקלעים ניכרת האכזבה מביצועיו של הצוות המקצועי (לרבות פיני גרשון).

21:05, חי באתר: מכבי תל אביב - פנרבחצ'ה אולקר

המחלוקות בין גודס להנהלה צפות מחדש

ביילצה כשיר, הטורקים אופטימיים: "נשלים את העבודה"

איפה אלופת אירופה? משחק מקדים לקראת משחק מספר 3

גיא גודס מתדרך את שחקני מכבי תל אביב. GettyImages
בירושלים זוכרים: במשחקים על כל הקופה הוא קרס. גודס/GettyImages

"ההפסד במשחק הראשון היה פספוס גדול של המאמנים", היו שטענו, "הייתה תוכנית משחק מצוינת, אבל כשהסיטואציה על המגרש השתנתה, גיא לא הצליח לאלתר ולשנות את המשחק בחזרה". לא רק גודס קפא תחת הלחץ, כאמור, אלא גם גרשון – שבמכבי קיוו שיבריק ברגעים כאלו כמו החל מאמצע הרבע השלישי של משחק מספר 1 בסדרה, בו חזרה פנר מפיגור 11; אלא שמהרגע בו התעשת אוברדוביץ', בדקה ה-26, ועד לסיום אותו המשחק, נתן השועל הוותיק לגודס-גרשון מט בצורת 18:37 (ובסך הכל, החל מאותה דקה ועד לסיום המשחק השני, עומדת התוצאה על 85:119 לפנרבחצ'ה – 34 הפרש).

עד כה, בסדרה הנוכחית, הכישלון של הצוות המקצועי של מכבי כפול: מעבר לכך שהוא לא מצליח למצוא את השחקן שובר-השוויון – בסדרות האחרונות שהסתיימו בפיינל פור (2011, 2014), או על מפתן הפיינל פור (2012), הפתיע דיוויד בלאט עם שפנים כמו פניני במשחק הרביעי של הסדרה מול לבוראל ב-2011, אוחיון במהלך הסדרה מול פנאתינייקוס ב-2012 וטייריס רייס בסדרה אשתקד מול מילאנו – בכל אותן סדרות בלאט דאג לבסיס, היינו להביא את שחקניו המרכזיים לשלב הזה של העונה בכושר שיא (פארגו ובלו ב-2011, בלו ולנגפורד ב-2012, היקמן, בלו וטיוס ב-2014), מה שהעונה לא קורה (להוציא את ההתעלות של פארגו במשחק הראשון).

והיו אנשים, שעבדו עם גודס בעבר, שצפו במשחקים מול פנר ונזכרו בפעמים האחרונות בהן עמד על הקווים במשחקי מאני-טיים: כמאמן הפועל ירושלים בפיינל פור הליגה הישראלית לשנים 2009 ו-2010. "גיא לא עמד בלחץ, פעמיים", אומר אחד מאנשי הקבוצה דאז. "לזכותו ייאמר שהיו לו שנתיים יפות מאוד בהפועל, בסך הכל – בטח ביחס למה שהפועל עשתה מאז (לא העפילה שוב לפיינל פור, א.ג.) – אבל במשחקים על כל הקופה, ב-2009 מול חיפה וב-2010 מול גליל\גלבוע, העובדה היא שהוא, ואיתו השחקנים, קרסו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
מאמן מכבי תל אביב גיא גודס לצד עוזריו פיני גרשון, אליון שטיין. קובי אליהו
בניגוד לבלאט, הם לא הצליחו למצוא את הג'וקר הנכון בזמן הנכון. גרשון וגודס/קובי אליהו

הוא מאשים?

תכף נגיע לכתב ההגנה. אבל קודם לכן צריך לספר שגודס לקח קשה את מה שקרה בטורקיה. אם גרשון דיבר בין המשחק הראשון לשני, בהכנעה, על "כמות הכישרון המוגבלת" של מכבי ביחס לפנרבחצ'ה, הרי שגודס – הגם שהודה במסיבת העיתונאים אמש ביתרונה האיכותי הברור של היריבה – מדבר עם שחקניו בקול אחר.

"אנחנו משחקים מול האוהדים שלנו", הוא אומר לשחקניו. "אנחנו מכבי. אין תירוצים להפסד ביתי". גודס מתעכב בימים האחרונים על אלמנטים מקצועיים, מבצע התאמות חדשות, חושב על פתרונות טקטיים בהגנה ליתרונם הפיזי של הטורקים שהתבטא באינספור כדורים חוזרים ובשליטתם המוחלטת ברחבות, ובעיקר משדר לשחקנים שלו שיש להם עדיין מה למכור בסדרה הזו.

לא, הוא לא התכוון להטיל עליהם אחריות אחרי ההפסד המביך במשחק השני. הוא לקח אתמול, פומבית, את האחריות: כשהתלמידים טועים, אמר, המורה אשם.

שחקן מכבי תל אביב, מרקיז היינס. GettyImages
לא, הוא לא טייריס רייס. היינס/GettyImages

הוא זכאי?

אבל גם אחריותו של המורה, דואגים לטעון בסביבתו של גודס, ושלא לציטוט, מוגבלת לסך הפוטנציאל של התלמידים. "גיא אשם אם הוא לא מוציא את המקסימום מהשחקנים שיש לו, אבל בסופו של דבר, היכולות המקסימליות של הסגל הנוכחי מוגבלות מאוד. נייט לינהארט לא יהיה אפילו ג'ו אינגלס; מרקיז היינס כבר לא יהיה טירייס רייס; וג'ו אלכסנדר הוא ממש לא דיוויד בלו", אומר אחד ממקורביו.

וזה, בערך, נוסח כתב ההגנה של המקורבים לגודס:

"יש במכבי ארבעה זרים ברמת יורוליג, ושלושה (היינס, לינהארט, אלכסנדר) שלא בטוח שהיית מוצא גם בהפועל חולון או בראשון לציון. מרקיז לא שחקן לרמות הגבוהות. חוץ מקליעה הוא לא מסוגל לעשות כלום. לינהארט שחקן משלים בקבוצה מדרג בינוני. הוא עושה את המקסימום, אבל הוא לא שייך לרמה הזאת. אלכסנדר לא אינטליגנטי ולא מבין את המשחק. זה שחקן בסגנון של די-ליג, שלא הולך למגע פיזי ומעדיף לזרוק מרחוק. גיא ראה את הנולד ולכן התעקש על סלוטר ומקל. הוא לא קיבל. ההנהלה חשבה שהיא יודעת יותר טוב. נס כמו בשנה שעברה יכול לקרות פעם בדור. בסופו של דבר, אתה מקבל את מה שאתה משלם עליו. לפעמים קורה נס עם שחקן שפורץ במהלך העונה כמו רייס, ואל תשכח שבשלוש שנים האחרונות שיחק במכבי בחור שקוראים לו דיוויד בלו – אחד הפורוורדים הכי טובים באירופה שהשתכר במכבי כמעט כלום ביחס לתפוקה שלו. לגיא אין אפילו את הכלים האלה. והוא עוד היה צריך להתמודד עם דברים שבלאט לא היה צריך להתמודד איתם, כמו פציעות קשות של שחקני מפתח (גיא פניני, א.ג.) וכו'".

ולראיה, אומרים המקורבים, התנהגות הקהל של מכבי כלפי גודס. לדבריהם, "הקהל מבין שגיא נותן מעצמו את הכל וכמאמן הוא מוציא את המקסימום מהסגל הזה. אפילו פעם אחת העונה לא שרקו לגיא בוז, גם בתבוסות הביתיות להפועל תל אביב ולהפועל ירושלים בליגה. בלאט ספג בוז, פיני ספג בוז, אבל הקהל מעריך את גיא".

ג'ו אלכסנדר שחקן מכבי תל אביב. GettyImages
"אלכסנדר לא אינטליגנטי ולא מבין את המשחק. זה שחקן בסגנון של די-ליג, שלא הולך למגע פיזי ומעדיף לזרוק מרחוק. גיא ראה את הנולד ולכן התעקש על סלוטר ומקל. הוא לא קיבל. ההנהלה חשבה שהיא יודעת יותר טוב"/GettyImages

מי אחראי?

אחרי שני הפסדים מול יריבה שהיא בוודאי נוחה יותר מהאלטרנטיבות (צסק"א, ריאל או ברצלונה), אפשר היה לצפות לכאוס מאחורי הקלעים במכבי. אבל באופן מפתיע שוררת במועדון תחושה כללית של קבלה.

אפילו במחלקת הסקאוטינג – האורים והתומים של חלק מחברי ההנהלה – יש הבנה שבוצעו השנה טעויות. בשלבים מוקדמים יותר טענו במחלקה שהמאמנים היו צריכים לתת יותר הזדמנויות לשחקנים כמו היינס, אבל היום ההבנה היא שתקרת הזכוכית המקצועית העונה אינה גבוהה.

"על שחקנים ספציפיים אשמח לדבר איתך בסוף העונה", אומר מנהל המחלקה אבי אבן. "להגיד לך שאנחנו חפים מטעויות? לא. אבל את מכבי צריכים לבחון ביחס לקבוצות עם סדר גודל דומה של תקציב ואז להבין אם אנחנו עושים טוב או לא. לשפוט את מכבי כפי ששופטים את צסק"א, ברצלונה וריאל זה לא נכון. אנחנו עושים דברים יפים במסגרת התקציב שאנחנו עובדים בו. יש כאן כל עונה קבוצה שנלחמת על הפיינל פור. לפעמים אתה עושה את זה, ולפעמים לא. מאז שהמחלקה נפתחה לא הייתה עונה שהגענו לפחות מהצלבה. גם העונה, שעדיין לא נגמרה, הגענו לדברים מאוד יפים. האם היו יכולים להוציא מהסגל הזה יותר או לא – לא אני השופט. בשביל זה יש כתבים ופרשנים".

אבל בסופו של דבר, אם העונה הזו תסתיים בהדחה, המשמעות היא שבשבע השנים האחרונות העפילה מכבי לשני פיינל פורים בלבד – וגם אליהם הגיעה ללא ביתיות בהצלבה; במלים אחרות, בשבע השנים האחרונות, גם בכאלה שהסתיימו בפיינל פור, או אפילו בזכייה מקרית בגביע, לא הוכיחה מכבי עליונות מקצועית מההתחלה ועד הסוף. היה מדובר בהבלחות. גם דיוויד בלאט הגדול לא הגיע ליותר משני פיינל פורים בארבע שנים, כולל עונה בה קיבל סוויפ בהצלבה (ריאל מדריד, 2013).

"אנחנו לא חושבים שאפשר להפוך נסים לאידיאולוגיה", אומר אבן. "בהנחה שלא נעלה העונה, אז בשלוש השנים שמחלקת הסקאוטינג קיימת לקחנו פעם אחת אליפות אירופה, ופעמיים הגענו לשלב אחד מתחת. שאנשים יגידו מה שהם רוצים; אנחנו פה בשביל ללמוד מעונה לעונה ולהשתפר".

מאמן מכבי תל אביב, גיא גודס. GettyImages
מאמן מכבי תל אביב, גיא גודס/GettyImages

הוא יואשם?

תחושת הכניעה הכללית מורגשת גם בין הבכירים יותר במועדון. אולי זו הזכייה המדהימה ביורוליג אשתקד שהקהתה את תחושת הדחיפות, אבל האמת היא שזו עשויה להיות ההדחה השקטה ביותר בתולדות המועדון.

"זו עונה חיובית", אומר בכיר במכבי. "נכון, לא הגענו לפינאלה בכושר הכי טוב. אבל לאורך העונה עשינו את המקסימום: את השלב המוקדם סיימנו במקום השני, אחרי צסק"א; את הטופ-16 במקום השלישי, אחרי ברצלונה וריאל. זכינו בגביע. אני מקווה שנזכה באליפות. עונה לא רעה. מגיע לנו לקבל כבוד".

העובדה היא שגודס שורד את העונה ללא תזוזה ולו קלה שבקלות. לראיה: מאז קיץ 2003 רק שלוש פעמים פתחה מכבי את העונה עם פרצופים חדשים (שאינם פיני גרשון, דיוויד בלאט או צביקה שרף) – נוון ספאחיה (2007), עודד קטש (2008) ואפי בירנבוים (2009); שני האחרונים פוטרו בתוך חודשיים, ואילו ספאחיה שרד אך בקושי עונה שלמה ובסופה הועזב.

גודס, אומרים במכבי, ימשיך בוודאות בעונה הבאה, אפילו תתרחש קטסטרופה בליגה הישראלית. השאלה היא האם במצב העניינים הנוכחי יכולים האוהדים לצפות לתוצאות אחרות בעונה הבאה, לשינוי מסוים במדיניות הרכש, או שמכבי תמשיך להסתמך על מציאות במחיר מבצע.

"יהיו שינויים בקבוצה", אומר הבכיר מלמעלה. היינס ולינהארט יעזבו. אלכסנדר, אם לא יקבל אזרחות, צפוי לעזוב גם כן. פארגו הוא סימן השאלה הגדול: אם גל מקל יסכים לוותר בקיץ על ה-NBA, יש אפשרות שמכבי תעדיף להעניק את החוזה העצום של פארגו (או את רובו, לפחות) למקל, ובכך תרוויח גם נכס ישראלי יקר לליגה.

ניקולה וויצ'יץ', אבי אבן, מכבי תל אביב בכדורסל. ברני ארדוב
מנהל מחלקת הסקאוטינג אבי אבן: "להגיד לך שאנחנו חפים מטעויות? לא. אבל את מכבי צריכים לבחון ביחס לקבוצות עם סדר גודל דומה של תקציב ואז להבין אם אנחנו עושים טוב או לא. לשפוט את מכבי כפי ששופטים את צסק"א, ברצלונה וריאל זה לא נכון"/ברני ארדוב

לצוות המקצועי לא אמור להישאר הרבה כסף לשינויים: דווין סמית' חתם על חוה ענק, ושחקנים כמו אוחיון ולנדסברג, שממוסים בצורה מלאה, אמורים לזכות בשדרוגים כספיים. האם גודס יתפשר גם בקיץ, כפי שעשה עם מקל וסלוטר, או שהלקח ממאורעות העונה הנוכחית נלמד?

"איך שלא תהפוך את זה, גיא הוא איש מערכת", אומר אחד מאנשי סודו של המאמן. "אם אתה מסתכל על יתר המאמנים הבכירים מהדור הזה בליגה, שעדיין לא אימנו במכבי – נגיד, דן שמיר ודני פרנקו – גודס הוא בלי ספק המאמן הכי מתאים למכבי. אילת זרקה הביתה את שמיר, ואני לא בטוח שבירושלים מטורפים על פרנקו. העובדה שגיא מצליח להסתדר עם ההנהלה של מכבי היא נקודה לזכותו, לא לחובתו. בסופו של דבר, הוא איבד שחקנים כמו בלו ופניני, שהם כוח אדיר בליגה, ועדיין לקח גביע ושייט למקום הראשון. באירופה מכבי הגיעה לתקרה שלה. מה יש לו להתעקש נגד ההנהלה? גם בלאט נאלץ לקבל תכתיבים. גיא מאמן שנה ראשונה באחד המועדונים הכי קשים באירופה, אין לו כוכבים, אין לו מספיק כישרון כדי למכור משהו ביורוליג. לך לכל צומת שהוא עבר העונה ותראה אם היית מקבל במקומו החלטה אחרת – כולל ההחלטה להשאיר בתחילת העונה את סופו. למה, יש בשוק אלטרנטיבות?".

לפני כמה ימים דיבר אותו חבר עם גודס. הוא שאל אותו האם הוא מצליח ליהנות עם כל הלחץ שקדם להכנות לפנרבחצ'ה. "אני מופתע לטובה. יש מתח, אבל אני בסדר. חשבתי שיהיה יותר קשה", ענה גודס.

"הוא שפוי", אומר החבר. "הוא עובד במועדון שמנסה לשמור על שפיות, ובניגוד לאנשים כמו פיני, גיא לעולם לא יבקר את ההנהלה בפומבי – הוא לויאלי לאנשים שמשלמים לו משכורת. זה בסדר לא לעלות לפיינל פור, זה בסדר לשמור על תקציב שפוי".

אבל האם זו מכבי?

ohad@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully