וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגיע למקסימום, ועכשיו עובר אותו: דרכו המיוחדת של שרן ייני במכבי תל אביב

10.4.2015 / 8:52

הצהובים מתחילים לעכל את החדשות בדבר עזיבתו של הקפטן להולנד בסיום העונה. יש אוהדים שלא ממש מאוכזבים, אבל אנשי כדורגל מאמינים ש"קרלס פויול" של מכבי עוד יככב באירופה

one

מאי 2010 ולמיטש גולדהאר נמאס מהבינוניות. ערן זהבי בדיוק מסדר להפועל תל אביב דאבל על הדשא בטדי והקנדי יוצא למסע רכש. את רוברטו קולאוטי הוא מחתים לשלוש שנים במשכורת חסרת תקדים, לבית"ר ירושלים הוא משלם 1.7 מיליון דולר עבור ברק יצחקי ומוויאדוליד, הוא נוחתים האריס מדוניאנין וניבאלדו. אבי סטרול ויואב זיו חזרו מבלגיה והכסף לא הפסיק להישפך, אבל דווקא מול שחקני הבית גולדהאר התגלה כעקשן יותר. ליאור ג'אן ושרן ייני רצו אז להקפיץ את החוזים שלהם בעשרות אחוזים, אך בעל הבית שיחק מולם קשוח. ג'אן הלך ראש בראש וסיים מחוץ לקרית שלום, עם חוזה בבאקו מאזרבייג'אן, שהחזיק בקושי שבוע. ייני התרצה וחתם על 150 אלף דולר נטו לעונה וחוזה לשלוש שנים, מהלך שבסופו של דבר שינה את חייו.

כשמכבי תל אביב הוציאה אתמול (חמישי) את ההודעה הרשמית על הסיכום בין הקפטן שלה לבין ויטסה ארנהם, תפסה את כולם במועדון ההכרה שייני הוא שחקן הבית היחיד ששרד את כל השנים הקשות ומעולם לא ביקש לעזוב. יובל שפונגין חתך בקיץ 2010 לקפריסין, אבל מעונת 2004/05, כשניר קלינגר העלה את ייני להופעת הבכורה מול הפועל באר שבע, הבחור נשאר בקבוצה. לא היה שחקן שהחזיק כל כך הרבה זמן כמו ייני במכבי תל אביב בתקופה הזו.

שרן ייני סיכם לארבע שנים בוויטסה ארנהם

שרן ייני מניף את צלחת האליפות של מכבי תל אביב. ברני ארדוב
אף אחד לא החזיק כמו ייני בעשור האחרון במכבי תל אביב/ברני ארדוב

בעשר השנים שלו בבוגרים, גדלו במכבי שחקנים מוכשרים מייני. על ציון צמח אמרו שיהיה איציק זוהר הבא ועל דור מלול שיהיה המגן הימני של הצהובים עד שיפרוש. ניסו קפילוטו זכה לתארים כמו "הדבר הבא של ההגנה" וגם אורי שטרית ותמיר כחלון נתפסו ככאלה שיגיעו יותר רחוק. אבל ייני היה אחר. אחד שמשקיע, עובד, מתמיד, לא מרים ידיים. משחק או יושב על הספסל, זה לא מזיז והוא בא לכל אימון ומשחק ונותן הכול, עם חוכמה והרבה אינטליגנציה.

כל אלה לא הספיקו כדי להרים אותו למעלה. רחוק כל כך ממה שהפך להיות בשנים האחרונות, הוא נתפס בתחילת הדרך בסך הכול כשחקן משלים, סותם חורים, בעיקר בקישור האחורי ולא כאחד שצריך לבנות עליו. את השינוי הגדול בתפיסה כלפיו, ייני צריך לזכור למוטי איוניר. "שרן ייני הוא קשר טוב, אבל אני אעשה אותו בלם מצוין", אמר מאמן מכבי תל אביב באפריל 2011. גולדהאר ביקש מאיוניר כרטיס לליגה האירופית והמאמן הלך לפלייאוף עם מערך של שלושה בלמים, שאחד מהם היה ייני. מי ששיחק במרבית הקריירה שלו כקשר אחורי, הוסט לאחור והחל לפרוח. הוא לא התבייש לומר שהוא מעדיף לשחק כקשר, אבל דווקא הצבתו כבלם לצד סאבו פאביצ'ביץ' וריף פרץ שינתה עבור מכבי את כל התמונה וסידרה לגולדהאר כרטיס למוקדמות ומשם, להופעה היסטורית בשלב הבתים של הליגה האירופית.

אלו היו הימים בהם העלה ייני הילוך בכל הקשור לקשר שלו עם קואצ'רים. הוא תמיד היה יוצא דופן וראה את הכדורגל בפריזמה רחבה יותר. הקואצ'ר שעבד איתו, זיהה בעיה של הסתגלות לראייה מרחבית והעריך כי עבודה עם שלושה כדורי טניס תעשה פלאים. "שרן היה נוהג להסתובב בקרית שלום לפני האימון עם שלושה כדורי טניס ולעשות ג'אגלינג", נזכר אתמול אחד השחקנים ששיחקו עמו באותה תקופה, "בהתחלה חשבנו שהוא צוחק עלינו ועושה איזה להטוט, אבל הוא התמיד וזה היה עוזר לו, לדבריו, לראות יותר טוב את המגרש".

עוד באותו נושא

שרן ייני סיכם לארבע שנים בוויטסה ארנהם

לכתבה המלאה
שרן ייני שחקן מכבי תל אביב עם אפודת שוער. ברני ארדוב
בכל עמדה, גם בשער/ברני ארדוב

הקואורדינציה התווספה לאלמנט הכי משמעותי, היכולת של ייני להיות ורסטילי, אפילו עד כדי עמידה בשער. שלוש פעמים הוא נכנס במקום שוער שהורחק ותמיד עשה עבודה מצוינת. "הייחוד של שרן הוא בכך שהוא מוכן להכניס את הראש שלו למקום ששחקנים אחרים לא יכניסו את הרגל שלהם", אמר עליו פעם גורם במכבי תל אביב ותיאר אולי הכי טוב את ייני.

את הדקות שלו החל ייני לצבור והמעמד הגיע בהתאם, אבל הקפיצה שהביאה להערכה לה הוא זוכה עד היום הגיעה רק בתקופת ג'ורדי קרויף. אוסקר גרסיה שהיה הראשון שאימון אותו בעידן הזרים והוא טען שהוא מזכיר לו במחויבות את קרלס פויול. ייני הפך לבורג מרכזי במהפכה הספרדית. הוא עבר לא מעט עמדות עד שקיבל את זו של המגן הימני. כשקיבל גם את סרט הקפטן על הזרוע, זה היה הניצחון הכי גדול של מי שיכול היה להידרדר, כמו רבים מחבריו, לרמת השרון ולמכבי הרצליה, אבל ידע לשרוד את התקופות הכי קשות ולקחת החלטות נכונות, שסידרו לו מסלול קריירה כמעט מושלם.

בחדר ההלבשה של מכבי בשנתיים וחצי האחרונות לא חסרים מנהיגים, אבל ייני הצליח לזכות למעמד מיוחד בזכות השקט שלו והיכולת לשמור על קור רוח בכל מצב. זו אחת הסיבות לחיבור יוצא הדופן שהיה לו עם אלירן עטר. מי שגדלו בקצוות שונים של תל אביב, מצאו שפה משותפת דווקא על רקע ההבדלים בתפיסת העולם. עטר למד מייני להיות פחות אימפולסיבי. ייני גילה בעטר חוכמת רחוב שלא ידע לרכוש שנים קודם. לא קל לקנות את האמון של עטר, אבל עם ייני היה לחלוץ קל מאוד להסתדר.

אלירן עטר שחקן מכבי תל אביב (שמאל) עם שרן ייני שחקן מכבי תל אביב. ברני ארדוב
יחסים קרובים עם אלירן עטר/ברני ארדוב

בקיץ 2013, אחרי האליפות הראשונה בעידן קרויף, חתם ייני על חוזה חדש ומשודרג, שהקפיץ את שכרו לאזור ה-300 אלף דולר נטו לעונה. לגולדהאר כבר לא היו ספקות לגביו והחוזה היה לארבע עונות. שנתיים מתוכן הוא סוגר עכשיו ואת השנים הבאות יעשה בהולנד, במקום שכנראה מאוד מתאים לאופי שלו. אוהדי מכבי תל אביב קיבלו את ההודעה אתמול בנונשלנטיות. על אף תרומתו לאליפויות האחרונות, הוא מעולם לא נתפס כקונצנזוס. בפורומים שונים ובקבוצות וואטסאפ אף דיברו על כך שמכבי תוכל סוף סוף לצרף מגן ימני שיתמוך בהתקפה ויבשל שערים. "בכל פעם שהוא רץ ליד הקו בבלומפילד, צעקתי לו: 'מה עם ארנהם? מתי אתה עובר?'", כתב מישהו בלגלוג. "אני שמח שמשהו חלחל והוא הקשיב".

קלינגר, שהעלה אותו לבוגרים ובזמנים מסוימים היו אף כאלה שערכו השוואות ביניהם, אמר אתמול שההולנדים עשו עסקה מצוינת. מאמן מ.ס. אשדוד משוכנע שויטסה מקבלת במחיר מציאה של 300 אלף יורו שחקן נבחרת ישראל, שעומד לקחת אליפות שלישית רצופה כקפטן ועוד אחד כזה שיכול לשחק במגוון תפקידים. במכבי תל אביב רצו שהוא יישאר ואתמול היה גורם במועדון שהתעקש שגם היו פותחים לו את החוזה ומשדרגים, אם היה עושה סימן שהוא מוכן להמשיך בארץ. אבל ייני רצה את החוויה ולא היה מוכן לוותר על ההזדמנות.

"שרן ייני הוא דוגמא לכדורגלן שמיקסם את הפוטנציאל שלו", סיכם אתמול איש כדורגל ותיק, "את כל מה שהיה לו לתת, הוא מיצה עד הסוף. כל אלה שלא חשבו שיש לו מקום על הספסל של מכבי תל אביב, עוד ימצאו שארנהם היא לא התחנה האחרונה בקריירה שלו. שאף אחד לא יתפלא אם הוא יחזיק שם יותר ממה שכוכבים כאן החזיקו באירופה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully