וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דודו דהאן בראיון: "פעם הפוליטיקה ניצחה את הכדורגל בבלגיה. כמו שקורה אצלנו"

25.3.2015 / 12:30

"עדיין מוזמנים שחקנים מהליגה לפני אלו מאירופה. כך היה בעבר בבלגיה. איך ביטון לא בהרכב? הגיוני שרפאלוב לא פתח קודם? צריכים להיות רפאלוב ועוד 10". דודו דהאן, מומחה מס' 1 לבלגיה והסקאוטים שיבואו, בראיון מרתק: "ביזארי שזהבי משחק בארץ. הבלגים מדושנים ומזלזלים"

יוסי ציפקיס

בווידאו: התוכנית תמונת מחזור לקראת ויילס

גארת' בייל יגיע ראשון למפגש מול נבחרת ישראל, אבל עוד לפני שנספיק לנשום כאן, וכבר סוללת הכוכבים של בלגיה תנחת למשחק בטדי. וכדי לנתח את הנבחרת המדורגת רביעית בעולם ושחלק גדול משחקניה מובילים היום בליגות הנחשבות ביבשת, לא יכולנו למצוא עד מומחה טוב יותר מאשר דודו דהאן. ראיון על בלגיה, ישראל, וכל מה שביניהן.

סוכן השחקנים דודו דהאן. קובי אליהו
דודו דהאן/קובי אליהו
"תמיד היו בבלגיה שחקנים מעולים, אבל תמיד הפוליטיקה ניצחה שם את הכדורגל. הזימונים לנבחרת, כמו שקורה אצלנו לא פעם ולא פעמיים, היו יותר פוליטיים מאשר מקצועיים. בבלגיה זה היה בעוכריהם הרבה שנים"

דודו, בלגיה היא הנבחרת החזקה ביותר שמגיעה לישראל אם אנחנו מסתכלים על 15 השנים האחרונות?

"זו הנבחרת הכי מוכשרת שישראל פוגשת ב-10-15 השנים האחרונות. ישראל כבר שיחקה כאן נגד ספרד, שלא הייתה בתקופת הזוהר שלה ונגד צרפת של תיירי הנרי, אבל מבחינת שמות ומבחינת השתייכות השחקנים למועדוני צמרת באירופה, בלגיה היא הכי אטרקטיבית".

מי השחקן הבלגי שהכי מדבר אליך?

"אני הכי אוהב את קווין דה ברוין. את אדן הזאר לא יצא לי לראות בליגה הבלגית, אבל את דה ברוין ראיתי בבלגיה וראיתי את ההתפתחות שלו עוד מקבוצת המילואים של גנק. סימנו אותו בבלגיה כדבר הבא כי הוא גם תמיד היה שחקן ששמר על קוד התנהגות. דה ברוין הוא נסיך אמיתי והוא עושה עונה מדהימה בוולפסבורג. הוא השחקן שנבחרת ישראל צריכה הכי הרבה לחשוש מפניו".

איך אתה מסביר את מה שקרה בבלגיה? איך היא הפכה למעצמת כדורגל כזו עם עומק של כוכבים?

"תמיד היו בבלגיה שחקנים מעולים, אבל תמיד הפוליטיקה ניצחה שם את הכדורגל. הזימונים לנבחרת, כמו שקורה אצלנו לא פעם ולא פעמיים, היו יותר פוליטיים מאשר מקצועיים. בבלגיה זה היה בעוכריהם הרבה שנים. הרבה שחקנים שלא היו צריכים להיות בסגל, זומנו ומי שהיה צריך להיות שם, נשאר בחוץ ממניעים פוליטיים וזה קורה גם אצלנו. שחקנים זומנו על סמך הקשר שלהם עם עיתונאים ועל סמך שייכות למועדונים כאלה ואחרים. בבלגיה זה פגע מאוד ולכן הכדורגל ברמה של הנבחרת שקע.

"אלא שבזמן שהנבחרת שקעה, הליגה הפכה להיות אטרקטיבית עבור הרבה ליגות גדולות בעולם ששלחו נציגים כדי לחפש שחקנים בבלגיה. הליגות באנגליה, בגרמניה, באיטליה ובספרד גילו את השחקן הבלגי ואז החלו להזמין לנבחרת שחקנים מחוץ לבלגיה. העיתונות החלה לשאול שאלות מדוע יש שחקנים שמשחקים בפרמיירליג שלא מוזמנים, בזמן ששחקני הרכב בלוקרן מוזמנים ומשחקים בהרכב נבחרת בלגיה. נהיה קונצנזוס גדול סביב זה והתקשורת ניצחה את ראשי ההתאחדות ואת המינויים הפוליטיים. בסופו של דבר הקהל הרוויח".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
קווין דה ברוין שחקן נבחרת בלגיה חוגג. AP
"נסיך אמיתי, השחקן שנבחרת ישראל הכי צריכה לחשוש מפניו". קווין דה ברוין/AP
"איך יכול להיות שניר ביטון לא משחק בהרכב של נבחרת ישראל? זה לא נשמע הגיוני לכל הסקאוטים שבאים עכשיו לעקוב אחריו. קח את ליאור רפאלוב שלא פתח בהרכב במשחקים הקודמים. זה נשמע לך הגיוני?"

ציינת שגם אצלנו יש זימונים פוליטיים.

"שמע, הליגה כאן בארץ מאוד חלשה. אולי החלשה ביותר שהייתה בעשרים השנה האחרונות. מבחינתי זה ממש רמזור אדום בוהק מה שקורה כאן מבחינת הרמה ואתה רואה בכל זאת שמוזמנים מכאן שחקנים לנבחרת ומשחקים בהרכב בעוד ששחקנים שמשחקים באירופה, לא מקבלים זימונים. כך זה היה בבלגיה לפני מספר שנים".

תן דוגמא.

"איך יכול להיות שניר ביטון לא משחק בהרכב של נבחרת ישראל? זה לא נשמע הגיוני לכל הסקאוטים שבאים עכשיו לעקוב אחריו. קח את ליאור רפאלוב שלא פתח בהרכב במשחקים הקודמים. זה נשמע לך הגיוני? לא יכול להיות ששחקנים כאלה לא בהרכב הנבחרת ושחקנים שמשחקים כאן בליגה בישראל, פתחו. זה מפריע לנבחרת להתקדם. איזה מסר אנחנו נותנים כאן לשחקן הישראלי? אנחנו אומרים לו: 'אל תצא לאירופה. תישאר כאן בליגה המקומית. תתראיין כל שבוע לסיכום המחזור בטלוויזיה. פעם בשבוע יכתבו עליך ברכילות. שלושה, ארבעה עיתונאים ישמרו עליך ביציע העיתונות'. לעומת זאת שחקנים שיוצאים לחו"ל ונלחמים באלף ואחד גורמים כדי להצליח שם, וכולם יודעים כמה זה קשה, נשארים בצד למרות שהם מצליחים. זה מה שהיה בבלגיה פעם כששחקנים בליגה המקומית זכו לעדיפות".

מי עשה שם את השינוי?

"ג'ורג' ליקנס התחיל לפני מארק וילמוטס. הוא אמר שהוא נלחם בזה גם מול ראשי ההתאחדות. הוא הזמין רק שחקנים ששיחקו מחוץ לגבולות בלגיה והשאר היסטוריה".

ניר ביטון שחקן נבחרת ישראל. יוסי ציפקיס
הסקאוטים הופתעו שלא פתח. ניר ביטון/יוסי ציפקיס
"הבלגים מתייחסים אלינו כמו שאנחנו מתייחסים לקפריסין. מבחינתם יש בישראל את רפאלוב ושום דבר אחר הם לא מכירים. הם היו שם בהלם כשליאור רפאלוב לא היה בהרכב הנבחרת"

אתה מוצא נקודות בהן יש לנו יתרון על בלגיה במשחק הקרוב למעט הביתיות?

"הדבר היחידי שיש לנו בו יתרון זה שאנחנו יותר חדורי מוטיבציה מהם. לנו המשחק יותר חשוב מאשר לבלגיה. הם מדושני עונג אחרי המונדיאל. יש שם שאננות מסוימת. בבלגיה לא אוהבים היום את האופן בו הנבחרת משחקת. את משחקי המונדיאל יצא לי לראות בבלגיה באצטדיונים בהם הוקרנו המשחקים על מסך ענק. הכול היה סולד אאוט ויצא לי לראות את המשחקים באצטדיונים של גנט וליאז' וראית שהקהל מאוכזב. למרות שהנבחרת עשתה מונדיאל טוב, הקהל היה מאוכזב. הם אומרים שיש להם את השחקנים הטובים בליגות הכי טובות והם רוצים להיות הכי טובים. הם מצפים ליותר".

מי חוטף את הביקורת היום?

"יש ביקורת גדולה של האוהדים והתקשורת כלפי המאמן. טוענים שהרמה שלו לא מתאימה לרמה של השחקנים כי הוא לא אימן ברמות הגבוהות ביותר. יש גם ביקורת על השחקנים ולכן בלגיה לא מגיעה במצב הכי טוב. לדעתי הם גם קצת מזלזלים בישראל. ואני יודע שלשחק נגד ישראל בישראל זה לא משחק קל".

הם לא יודעים שזה לא משחק קל?

"לא. בבלגיה לא יודעים שיהיה להם משחק קשה כאן".

הם רואים אותנו כמו שאנחנו רואים את אנדורה?

"לא, אבל הם מתייחסים אלינו כמו שאנחנו מתייחסים לקפריסין. מבחינתם יש בישראל את רפאלוב ושום דבר אחר הם לא מכירים. הם היו שם בהלם כשליאור רפאלוב לא היה בהרכב הנבחרת".

שחקן קלאב ברוז', ליאור רפאלוב. GettyImages
"הנבחרת צריכה להיות ליאור רפאלוב ועוד עשרה"/GettyImages
"ההרכב שלי ברור. אופיר מרציאנו בשער. בלמים רמי גרשון וטל בן חיים. מגן שמאלי עומרי בן הרוש. מגן ימני איתן טיבי. בקישור ניר ביטון וביברס נאתכו. מקדימה זהבי מתחת לחמד או לדמארי. רפאלוב ימינה וטל בן חיים שמאלה"

נבחרת ישראל צריכה להיות רפאלוב ועוד עשרה?

"ודאי. מה שהוא עושה השנה, זה מדהים. הוא עושה את העונה הכי גדולה שלו. הוא השחקן המוביל של קלאב ברוז'. מועמד לשחקן העונה בבלגיה. מה יש לדבר?".

מי העשרה שצריכים לשחק חוץ מרפאלוב?

"ההרכב שלי ברור. אופיר מרציאנו בשער. בלמים רמי גרשון וטל בן חיים. מגן שמאלי עומרי בן הרוש. מגן ימני איתן טיבי. בקישור ניר ביטון וביברס נאתכו. מקדימה זהבי מתחת לחמד או לדמארי. רפאלוב ימינה וטל בן חיים שמאלה".

כמה מההרכב הזה יציב גוטמן?

"חמישים אחוז".

מעט.

"שישים אחוז במקרה הטוב. זה לגיטימי. בשביל זה הוא המאמן ואני סתם מתראיין ויכול לזרוק מה שאני רוצה. כך אני הייתי עושה".

שחקני נבחרת ישראל איתן טיבי, אייל משומר. ברני ארדוב
שווה ניסיון כמגן ימני? איתן טיבי מעל אייל משומר מול בוסניה/ברני ארדוב

זה שרפאלוב כזה גדול בבלגיה מעיד עליו או על הליגה שם?

"זה מעיד על רפאלוב. ראינו שהמון שחקנים ישראל שהיו כאן כוכבים יצאו לבלגיה וחזרו עם הראש בין הרגליים".

איך הוא עשה את קפיצת המדרגה שם?

"הוא למד המון שם. הוא השתפר מבחינה גופנית. הגוף שלו לא אותו גוף שהיה לו במכבי חיפה. הוא עובד על שרירים אחרים. עובד על שרירי הבטן והגב שלא היו לו כשהוא הגיע לבלגיה. הוא עובד על בסיס ששומר עליו לטווח הארוך. רפאלוב תמיד היה שחקן מחונן, אבל הפציעות הכריעו אותו ולא נתנו לו לשחק ברצף".

הוא היה קרוב למכבי תל אביב?

"הם רצו אותו, אבל זה בכלל לא רלוונטי. זה לא מחירים שהם יודעים לשלם".

מה התחנה הבאה שלו?

"אם ברוז' תיקח אליפות, הוא ישחק אוטומטית בליגת האלופות. המועדון שלו הוא מועדון פאר ומקביל למועדונים כמו אסטון וילה או ווסטהאם. יש לו חוזה נהדר. אשתו נהנית שם שזה מאוד חשוב".

רמי גרשון שחקן נבחרת ישראל. ברני ארדוב
קיבל הצעה מאולימפיאקוס וגנט לא שחררה. רמי גרשון/ברני ארדוב
"יכול להיות שאחרי הראיון הזה הטלפון שלי יצלצל. אני מאמין שבקיץ הקרוב תהיה התפתחות בגזרה של ליאור רפאלוב ורמי גרשון"

הליגה הבלגית מהווה קרש קפיצה עבור שחקנים רבים, אבל השחקן הישראלי עדין לא התקדם משם לליגה בכירה יותר.

"יכול להיות שאחרי הראיון הזה הטלפון שלי יצלצל. בקיץ האחרון רמי גרשון קיבל הצעה מאולימפיאקוס וגנט לא שחררה אותו. הליגה היוונית אולי לא בכירה יותר, אבל אולימפיאקוס זה מועדון ענק שמשחק בקביעות בצ'מפיונס ליג. יכול להיות שההסבר הוא שלא היו עד היום שחקנים שהשפיעו על עשרות הסקאוטים שמגיעים לחפש שחקנים בבלגיה. אני מאמין שבקיץ הקרוב תהיה התפתחות בגזרה של ליאור רפאלוב ורמי גרשון".

הליגה הבלגית מצליחה לקדם את הנבחרת?

"הליגה לא מקדמת את הנבחרת באופן ישיר. היא מקדמת את השחקנים המקומיים כי היא ליגה מאוד תחרותית ולכן הרבה סקאוטים מגיעים מכל העולם ואז יוצאים שחקנים לליגות גדולות. בגרמניה ההעברות הכי טובות הן מבלגיה וכך גם באנגליה. להוציא את אדן הזאר שגדל בליל, כולם באו מבלגיה. הליגה הבלגית מרתקת כי בניגוד אלינו למשל, שם לא יודעים בתחילת העונה שמכבי תל אביב תזכה באליפות ושהפועל עכו והפועל פתח תקוה יהיו היורדות הבטוחות. שיטת הפלייאוף שם עושה את שלה ומשאירה את כולם במתח. האצטדיונים תמיד מלאים והסקאוטים כל הזמן שם".

עד כמה מתעניינים באירופה במשחקים שלנו מול ויילס ובלגיה?

"מאוד. יש לי ביקוש גדול מצד סקאוטים שרוצים לבוא לשני המשחקים ומי שייתן הופעה טובה, בטוח יירשם בפנקסים".

ערן זהבי שחקן מכבי תל אביב. ברני ארדוב
"הקיץ הזה מבחינת ערן זהבי זה זמן פציעות. או שזה עכשיו או שזה לעולם לא"/ברני ארדוב
"זה שזהבי משחק בישראל מאוד ביזארי ומוזר בעיניי. זה לא דבר הגיוני. לא נתקלתי בתופעות כאלה. רק המקרים של ראובן עטר או אורי מלמיליאן דומים"

זה הצ'אנס האחרון של ערן זהבי?

"ערן זהבי לא צריך את המשחקים האלה כדי להוכיח מה הוא עשה בכדורגל. זה שהוא משחק בישראל מאוד ביזארי ומוזר בעיניי. זה לא דבר הגיוני. לא נתקלתי בתופעות כאלה. רק המקרים של ראובן עטר או אורי מלמיליאן דומים. בעולם של היום, עם החשיפה, המספרים שהוא עושה היו חייבים להזניק אותו לקבוצה טובה באירופה. אני מכיר את ערן מאז שעבדתי במחלקת הנוער של הפועל תל אביב והוא הגיע כילד. הוא לא מפחד מתחרות. אם הייתה לו הצעה טובה, הוא היה הולך כי הוא שאפתן ורוצה תמיד להגיע לשיאים. בישראל הוא כבר עשה הכול ויכול רק להזיק למה שהוא צבר עד כה. לדעתי הוא לא קיבל הצעה שמכבדת את המעמד שלו".

הוא פספס את הרכבת?

"הוא בזמן פציעות. הקיץ הזה מבחינת ערן זה זמן פציעות. או שזה עכשיו או שזה לעולם לא".

אם הוא כזה אטרקטיבי, למה לא הבאת קבוצה? היית סוגר עסקה ביחד עם הסוכנים שלו.

"זה לא רלוונטי. אין טעם להיכנס לזה".

אופיר מרציאנו שוער נבחרת ישראל לצד המאמן אלי גוטמן. קובי אליהו
""לא פשוט לשחק באשדוד ולשמור על יציבות בליגה הישראלית". אופיר מרציאנו/קובי אליהו
"לא זכור לי שוער שהביא נקודות והיה הגורם המשפיע. מה שמרציאנו עשה מול בוסניה, קפריסין ואנדורה היה מאוד משמעותי. בכל משחק הוא הציל גול אחד של מאה אחוז"

אחרי הניצחון שלנו על בוסניה, התראיינת בבלגיה ואמרת שהשוני הגדול בנבחרת ישראל הוא בעמדת השוער.

"זה נכון מאוד ואני עומד מאחורי מה שאמרתי".

אופיר מרציאנו לא בשיא כושרו.

"לא פשוט לשחק באשדוד ולשמור על יציבות בליגה הישראלית. במאני טיים הוא היה שם בשביל נבחרת ישראל והרמה שלו לא מוטלת בספק. הוא שוער יוצא דופן. לא זכור לי בישראל שוער שמביא נקודות ואני עוקב אחרי הנבחרת מתקופת ש.ג. ועוד קודם. לא זכור לי שוער שהביא נקודות והיה הגורם המשפיע. מה שמרציאנו עשה מול בוסניה, קפריסין ואנדורה היה מאוד משמעותי. בכל משחק הוא הציל גול אחד של מאה אחוז. הוא יציב, שקט ויש לו מימדים אדירים. הוא יילך וישתבח עם השנים. הוא באשדוד לחודשיים אחרונים. אירופה זה היעד הראשון ויש כבר הצעות, אבל יש גם הצעות מישראל".

שוער כזה לא היה לדעתך וגם מקדימה לא היו הרבה חלוצים כמו עומר דמארי ותומר חמד שמככבים בקבוצות שלהם.

"הם טובים, אבל היו לנו חלוצים טובים יותר כמו אלי אוחנה או אפילו רונן חרזי. מה שכן, דמארי וחמד הם דוגמא להצלחה בחו"ל, גם ברמה האישית המנטלית וגם ברמה המקצועית. שניהם ראויים לפתוח".

מוחמד גדיר, שיר צדק שחקני נבחרת ישראל בכדורגל. ברני ארדוב
יכול היה להתאים כג'וקר, אבל נשאר בחוץ. מוחמד גדיר באימון הנבחרת לצד שיר צדק/ברני ארדוב

כמה נקודות נעשה?

"אם ניקח שלוש נקודות משני המשחקים זו תהיה הצלחה גדולה. אני יותר חושש מוויילס. יהיה יותר קשה מולם. לנבחרת ישראל קשה מאוד מול הפיזיות והמהירות שיש לוויילס. מול בלגיה נבוא יותר זהירים ומול נבחרות גדולות יש לנו את זה ברמה המנטלית. אנחנו יותר מסודרים בהגנה ומשחקים כמו שנבחרת קטנה צריכה לשחק. את הקהל לא מעניין סגנון המשחק ברמת הנבחרת אלא התוצאות. לישראל אין מאצ' אפ טוב מול ויילס".

מי השחקן שצריך להיות הג'וקר של שני המשחקים האלה?

"מוחמד גדיר היה צריך להיות הג'וקר. הוא לא מתאים עדיין ל-11, אבל הוא בכושר פנטסטי ויכול היה לעשות צרות להגנה הבלגית המאוד כבדה. הוא מהיר והוא חזק ויש לו פיניש טוב. זה היה צריך להיות הקלף הסודי מהספסל כי הסקאוטים שלהם לא מכירים אותו. עוד שחקן שהיה צריך להיות בסגל הוא חאתם עבד אלחמיד שנראה מצוין בקבוצת צמרת ברומניה. אם לא איתן טיבי כמגן ימני, הוא צריך להיות בתפקיד הזה".

לפני מפגשים כאלה היכן אתה יותר מחוזר?

"בבלגיה. קיבלתי כבר הצעות לשמש פרשן בטלוויזיה הבלגית אבל אני מעדיף להיות עם הילדים שלי ביציע. זו חוויה שהם מחכים לה מאז המשחק מול בוסניה ואני לא מתכוון להחמיץ את זה איתם. אל תשכח שעם כל הכבוד לפאנלים שם, אני פטריוט ישראלי ורוצה לראות ניצחון כחול-לבן".

דודו דהאן סוכן שחקנים. קובי אליהו
רוצה לראות ניצחון ישראלי. דודו דהאן/קובי אליהו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully