וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיבת המלך: איך חזר ליאונל מסי להיות השחקן הכי טוב בעולם?

22.3.2015 / 12:35

לאחר העונה הקשה בחייו (על ומחוץ למגרש) והפיצוץ הגדול עם לואיס אנריקה, ליאונל מסי הבין שהוא מגיע לחלק ב' בקריירה וחייב להשתדרג ולהשתנות בהתאם, אם הוא רוצה להישאר בטופ. איך הפרעוש השאיר את הצרות מאחור, הפך למכונת בישולים והצליח, סופסוף, לשלב לצדו כוכבים?

שחקן ברצלונה ליאונל מסי. רויטרס
כולם שוב רואים את הגב שלו. מסי, עם כיתוב מסקרן בשלט הפרסומת/רויטרס

הוא קיבל את הכדור עם הגב לשער, מסרג'י רוברטו, בערך 15 מטרים בתוך חצי המגרש של ברצלונה, והחל להתקדם. לאורך ריצה של 40 מטר, ממש לא ישרה, הוא נגע בכדור 15 פעמים והשאיר מאחור ארבעה שחקני הגנה אומללים וחסרי אונים. הוא לא סתם "השאיר אותם מאחור", הוא עשה מהם צחוק. לשניים הוא חמק עם סיבוב על המקום, מהתיקול הקשוח של השלישי הוא ברח בעזרת הזריזות הלא הגיונית ולקינוח, השחיל בין הרגליים של ראול נבאס. ליאונל מסי עשה חיים על המגרש במשחק החוץ מול אייבר בשבת שעברה.

אלא שדווקא אז, כשהוא בתנופה אדירה בדרך אל השער, מסי מסר שמאלה לניימאר, שניסה להחזיר לו לתוך הרחבה ללא הצלחה. המהלך הסתיים בלי תוצאות מיוחדות וכנראה שמעבר לכמה סרטי היילייטס של הפרעוש בסיום הקריירה, הוא לא ייזכר יותר מדי, בניגוד למשל לאותו שער בלתי נשכח בחצי גמר הגביע מול חטאפה ב-2007. אבל זה בדיוק מסי החדש, זה בדיוק ההבדל בין מסי של אז לזה של היום, זה שמודע לגוף המתבגר ולצורך הקריטי בשילוב החברים לקבוצה, דבר שלא ממש עבד עבורו בברצלונה עד היום. מסי החדש לא חושב רק על השער. הוא חושב המון על המסירה לגול וסופסוף הצליח להכניס לצדו להתקפת ברצלונה שני סופרסטארים, את ניימאר ואת לואיס סוארס. מה שלא עבד עם זלאטן או דויד וייה, מתחיל לתקתק עכשיו מצוין, בעיקר בזכות השינוי הגדול שעבר על ליאו מסי. השינוי הזה עוד יכול להביא טרבל והדרך לשם עוברת בניצחון בקלאסיקו כמובן.

ניימאר, ליאונל מסי שחקני ברצלונה חוגגים. AP
מה שלא עבד עם זלאטן או וייה, עובד עם ניימאר וסוארס/AP

הסלאלום המטורף אומנם היה רק מול אייבר הצנועה, אבל כל מי שראה, התרגש. סרג'י סולה מ"אל מונדו דפורטיבו" כתב: "אלו היו רק 15 שניות. שום דבר דומה למשחקים הגדולים מול מנצ'סטר סיטי וריאל מדריד, אבל אותן 15 שניות הספיקו למסי כדי להכריז לעולם שהוא מוכן לקרב ושהוא שוב הדבר הכי מפחיד שיש. כל מי שראה את המשחק קיבל באותם רגעים יצירת אומנות במתנה מליאו מסי. זה היה סלאלום שייכנס להיסטוריה, הוא היה 'מראדונה סטייל' והבהיר שמסי נמצא שוב בכושר בו היה בימים הכי גדולים בקריירה שלו".

לא סתם כולם מדברים היום על "חזרה לכושר של הימים הגדולים". מסי לא היה שם כבר יותר מדי זמן. העונה שעברה הייתה אולי הקשה בקריירה המקצוענית שלו. היא החלה עם העזיבה הבלתי צפויה של טיטו וילאנובה, המחלה הקשה והמוות האכזרי בטרם עת של האיש שהיה כה קרוב אליו. בהמשך, הגיעו הצרות של מסי ואביו חורחה עם רשויות המס בספרד, שכללו חקירה נגד השניים והסכם פשרה בו הם שילמו כמה מיליוני יורו טובים. באמצע העונה כבר החלו מחשבות על המונדיאל הכי משמעותי בקריירה שלו ובאופן כללי, ביותר מדי משחקים, מסי נראה מנותק, אדיש וכמי שמנסה לשמור על הרגליים שלו. זה עלה לבארסה ביוקר ולראשונה מאז 2007/08, אז עוד תחת פרנק רייקארד, היא סיימה עונה ללא אף אחד משלושת התארים המשמעותיים (אליפות, גביע וצ'מפיונס).

חשוב להבהיר: המספרים של מסי עדיין היו מדהימים ביחס כמעט לכל שחקן אחר. הוא סיים את העונה שעברה עם 41 שערים ב-46 משחקים. אלא שאין מה להשוות את הנתונים האלה ל-73 שערים בעונת 2011/12 או אפילו ל-60 שערים ב-2012/13. הירידה הייתה ברורה ומשהו החל לחרוק במכונה של הארגנטינאי. המשהו הזה רק התעצם בתחילת העונה הנוכחית, אחרי ההפסד הכואב בגמר המונדיאל. זה הגיע לשיא בפיצוץ עם לואיס אנריקה במהלך האימון לקראת משחק החוץ מול ריאל סוסיאדד.

המאמן גם כך לא אהב את האיחור של מסי וניימאר בחזרה מפגרת חג המולד ובמהלך אותו אימון, לאחר שלא שרק לעבירה לטובת מסי, הפרעוש ניסה על פי הדיווחים להתעמת איתו פיזית. ברביעי בינואר, המשחק הראשון של ברצלונה בשנה הקלנדרית החדשה, נפל דבר. לואיס אנריקה השאיר את מסי וניימאר על הספסל בפתיחת המשחק מול סוסיאדד באנואטה. הוא אומנם הכניס את שניהם במחצית השנייה, אבל הקבוצה הפסידה 1:0 וריח של פיטורים עמד באוויר, לצד חרושת שמועות לגבי הודעה של מסי להנהלה: "אני או הוא".

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
מאמן ברצלונה לואיס אנריקה. רויטרס
לואיס אנריקה נשאר בתפקידו בהצלחה, הפיצוץ הגדול מאחור/רויטרס

שמונה ימים חלפו ומסי נסע לשוויץ, לטקס כדור הזהב. המתח בין כל הצדדים עדיין היה בשיאו, אבל נראה שדווקא הטיסה הקצרה הזו ואירועי אותו טקס שינו באופן מפתיע וקיצוני את גורלה של ברצלונה. מסי הפסיד, בפעם השנייה ברציפות, את תואר שחקן השנה בעולם. יריבו הגדול כריסטיאנו רונאלדו שוב היה הזוכה. אולם בעוד שרונאלדו הגיע לטקס ללא בת הזוג אירינה שייק והשמועות על פרידה הפכו במהרה למציאות והותירו אותו די כבוי על המגרש מאז, הרי שאצל מסי העסק השתחרר.

באותו רגע בו רונאלדו צעק על הבמה, מסי אולי הבין שהוא כבר לא השחקן הטוב בעולם. הלחץ האדיר שהיה עליו ירד מעט. המונדיאל כבר היה מאחוריו וגם החצים שספג, שלא באשמתו, על הזכייה ההזויה בתואר שחקן הטורניר, נרגעו. הוא עזר לארגנטינה להגיע לגמר, שבע דקות מפנדלים ואולי מגביע. נכון, הוא לא זכה במונדיאל כמו שמראדונה עשה. ייתכן שכבר לא יזכה בו. אבל הוא הביא את האלביסלסטה הכי קרוב שיש וכנראה שזה כל מה שהיה צריך מבחינתנו.

מסי, שיום לפני הטקס עוד הספיק לעזור לבארסה לנצח את האלופה אתלטיקו מדריד, זו שמיררה לו את החיים בעונה שעברה ומנעה ממנו שני תארים (הדחה ברבע גמר הצ'מפיונס ומשחק האליפות), חזר לברצלונה, זכה למנוחה של כמה ימים בשל משחק גביע והחל לעבוד. במשחקו הראשון לאחר הטקס, הוא כבש שלושער ב-0:4 בחוץ על דפורטיבו לה קורוניה ומאותו רגע, ברצלונה לא עוצרת.

כריסטיאנו רונאלדו ליאונל מסי בטקס כדור הזהב. Philipp Schmidli, GettyImages
הטקס ששינה הכול. רונאלדו ומסי בכדור הזהב/GettyImages, Philipp Schmidli

מאז אותו הפסד לסוסיאדד, בארסה שיחקה 18 פעמים. חוץ מההפסד הביתי הסנסציוני 1:0 למלאגה, היא ניצחה בכל 17 הפעמים האחרות. ב-18 המשחקים הללו, הקבוצה כבשה 59 שערים, כמעט שלושה וחצי בממוצע למשחק. מתוך אותם 59 שערים, מסי כבש לא פחות מ-20, כולל שער ראשון בקריירה בנגיחה מכדור קרן ישיר, מול אייבר במחזור האחרון. למי ששכח, רונאלדו פתח את העונה בטירוף ואחרי אותו מחזור של הרביעי בינואר, לפורטוגלי כבר היו 26 שערי ליגה. מאז, רונאלדו כבר עוד ארבעה בלבד, בחודשיים וחצי. מסי, שאחרי אותו מחזור עמד על 15 שערי ליגה, כבר מוביל היום את טבלת המבקיעים עם 32 ונמצא בדרך הבטוחה לזכייה ב"נעל הזהב", המוענקת לכובש המצטיין באירופה. בעוד שלושה שערים הוא יגיע ל-400 במדי בארסה והקלאסיקו נראה כמו הזדמנות טובה להתקרב לשם.

בתחילת החודש כתב ריצ'רד אינס ב"מירור": "מסי ורונאלדו נמצאים במערכת יחסים מוזרה, כי הם יודעים שאם אחד היה נעלם, השני היה מוכתר בהליכה כשחקן הטוב בעולם כל הזמן. בגלל זה, הכושר בו אחד נמצא ורמת השמחה שלו באותו רגע משפיעים על השני ואפשר לראות את זה במספרים, בעיקר אלה שהשניים מציגים מאז כדור הזהב, בשערים ובבישולים".

מסי כבר הגיע העונה ל-43 שערים, שניים יותר מאשר בכל העונה הקודמת ועוד נשארו לו בין 14 ל-17 משחקים, בהתאם להתקדמות של ברצלונה בליגת האלופות. הוא כבש לא פחות מחמש שלישיות בליגה העונה ואומנם יהיה לו קשה להגיע לשיא השערים לעונה בליגה שקבע בעבר, 50, אבל הוא בהחלט בקצב הנכון להתקרב לשם כאשר נותרו 11 מחזורים. נכון להיום, מסי מדורג תשיעי בטבלת הכובשים בכל הזמנים בחמש הליגות הבכירות, עם 274 שערים. זה 17 פחות מרונאלדו ו-92 פחות מהראשון, ג'ימי גריבס האגדי. אם ישמור על הקצב שלו מחצי העשור האחרון, מסי יהיה בפסגה, לצד רונאלדו, בעוד בערך שנתיים.

לאחרונה הוא הודה: "היו לי המון בעיות על ומחוץ למגרש בעונה שעברה ואני יודע שלא הייתי במיטבי, אבל האתגר היה לשנות את המצב ואני חושב שזה קרה. הבטחתי לעצמי בינואר הבטחה לשנה החדשה והיא הצליחה. הדינמיקה של הקבוצה כולה וגם שלי השתנתה מאוד ואנחנו שוב חזקים ומאוחדים. יחד עם זאת, עוד לא זכינו בשום תואר העונה". ב"מארקה" הוסיפו: "התמונה הזו של מסי, מכופף, מאוכזב ועם מבט של 'עוד רגע מקיא' על פניו, כבר מזמן לא איתנו".

ג'ימי גרייבס שחקן נבחרת אנגליה 1967. AP
ג'ימי גריבס האגדי יאבד את הפסגה בקרוב/AP

אולם כאמור, יכולות הכיבוש שחזרו בגדול הן תנאי הכרחי, אך לא מספיק. מתוך 59 השערים של בארסה מאז אנואטה ועד היום, מסי גם בישל 11. תורידו את אלה שהוא כבש בעצמו ותקבלו 11 בישולים מ-39 שערים. מרשים מאוד. הבישול לאיבן רקיטיץ' מול סיטי ביום רביעי היה דוגמה מצוינת להבנה החדשה של מסי שהוא לא תמיד יכול ללכת עם הראש לתוך הקיר, ולעבור לצד השני, כפי שהיה עושה בעבר. הוא קיבל את הכדור מול הסיטיזנס במצב ממנו יכול היה לחתוך למרכז ולנסות לבעוט בשמאל לקורה הרחוקה, בעיטה שסידרה לו כבר המון שערים בקריירה. במקום, הוא הרים ראש ונתן לקרואטי את הכדור כשהוא חופשי ומאושר. בסך הכול, יש למסי העונה 14 בישולי ליגה וגם בטבלה הזו הוא במקום הראשון. בליגה הספרדית עוקבים אחרי בישולים ב-25 השנים האחרונות בלבד ובחודש שעבר, מסי עלה על חשבון לואיס פיגו למקום הראשון בטבלת כל הזמנים.

וזה משתלם. ניימאר, שבעונה שעברה עוד לא היה ברור עד כמה הוא יכול לעשות את המעבר לאירופה, נהנה מכל רגע בחברת חברו לקבוצה/אלילו וכבש העונה 26 שערים ב-32 משחקים במדי בארסה (אחרי 15 בלבד ב-41 משחקים בעונה שעברה). לא פחות חשובה מכך היא העובדה שלואיס סוארס נכנס לעניינים לאיטו. ברצלונה חיפשה חלוץ חד מול השער במשך המון זמן והניסויים הכושלים עלו לה הרבה כסף. גם הבאתו של האורוגוואי מליברפול בקיץ, בסכום אסטרונומי, נראתה בהתחלה כשגיאה. סוארס הגיע מקיץ קשה, אחרי הנשיכה הזכורה במונדיאל והשעייתו לארבעה חודשים. במשחקו הראשון בבארסה, הקלאסיקו הקודם, הוא נזרק היישר להרכב ואומנם בישל לניימאר בדקה הרביעית, אך נמוג במהרה כמו כל הקבוצה בדרך להפסד 3:1. הוא נזקק לחודש כדי לכבוש את שערו הראשון בקבוצה ולחודשיים כדי להשיג שער ליגה, אבל לאחרונה, במקביל לעלייה ברמה של מסי, גם סוארס השתחרר. מאז השמיני בפברואר, הוא כבר מצא את הרשת שמונה פעמים.

השבוע הוא אמר: "הדברים שמסי עושה על המגרש מדהימים אותי. ידעתי שיהיה טוב, אבל לא חשבתי שזה יהיה ככה. לפעמים אתה מקבל ממנו מסירה ולא מאמין שהיא הגיעה אליך, כי היו כל כך הרבה רגליים אחרות בדרך. מה שהוא עושה בזמן האחרון זה להזכיר לכולם שהוא מקצוען גדול ושהוא השחקן הכי טוב שיש". מסי הוא חבר קרוב של קובי בריאנט והשדרוג שביצע במשחקו מזכיר את זה שעשה כוכב הלייקרס כאשר הבין שהוא הגיע לשלב מסוים בקריירה בו הוא כבר לא יכול להתעופף עם הברכיים לגובה הטבעת. זו הגדולה של שחקנים מיוחדים.

שחקני ברצלונה ליאונל מסי, לואיס סוארס, ניימאר. רויטרס
התמונה הכי חשובה של השנה בבארסה/רויטרס

בטור שלו מיום שלישי האחרון ב"מארקה" כתב חיימה רינקון: "לאו מסי Is Back. מסי הנשגב, זה שמתעלה בכל אירוע גדול. הוא חזר כדי להראות לעולם מי המלך האמיתי. הימים בהם המחויבות שלו למועדון עמדה בספק, בהם רבים חשבו שמגע הקסם שלו נעלם לנצח, עברו חלפו. כתר המלך נחטף מהברנבאו והוא שוב נמצא על ראשו של הגאון קטן הקומה". עכשיו רונאלדו מגיע, במטרה לחטוף את הכתר בחזרה. אבל בניגוד לעבר, אולי הפעם אם מסי ירגיש לחץ, הוא פשוט ימסור את הכתר לחבר לקבוצה שניצב בעמדה טובה יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully