וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נראה לאחרונה במשחק גביע הטוטו: לאן נעלם יובל שפונגין?

16.3.2015 / 13:35

האבא: "פאקו לא הביא את יובל. אם היה משחק החודש, גוטמן היה לוקח אותו והוא היה מצר את צעדי בייל". הסוכן: "אף אחד לא ציפה לעונה כזו". טרגדיית הפציעות, ההצעות שנדחו. מדוע המגן שקיבל מקרויף חוזה "יפה" לא מקבל גם דקת משחק אחת. הסיפור העצוב

one

בווידאו: משחק הליגה האחרון של מכבי תל אביב

22 במארס 2013, בדיוק שנתיים עברו. כל המדינה מתרגשת לקראת המפגש מול כריסטיאנו רונאלדו באיצטדיון רמת גן. מוקדמות המונדיאל בברזיל ועל הנייר יש לנו עוד צ'אנס. אלי גוטמן מציב מול הפנומן מפורטוגל את יובל שפונגין. זו תקופת השיא של המגן הימני בכחול ולבן. הוא בדיוק סוגר שלוש עונות נפלאות באומוניה ניקוסיה. את ההערכה שלא קיבל בקרית שלום, קיבל באי השכן. קוטף תארים קבוצתיים, זוכה בפרסים אישיים. המאמן הלאומי מאמין שהוא האיש הכי טוב למשימה.

המשחק מסתיים ב-3:3 אחרי שכבר היה אפשר לקחת את כל שלוש הנקודות. לשפונגין היה משחק טוב כולל בישול השער הראשון של תומר חמד. רונאלדו לא עזב את ישראל בתחושה שנתקל במגן הימני הכי קשוח באירופה, אבל בסיום זרק חצי חיוך לעבר היריב, כאילו רוצה לומר: 'עשית עבודה טובה, בחור'.

יובל שפונגין מכבי תל אביב. ברני ארדוב
תמונה נדירה העונה. שפונגין במדי מכבי תל אביב/ברני ארדוב

מכבי תל אביב תנעל הערב (שני, 20.50, ערוץ 1, מול הפועל פתח תקוה) את הליגה הסדירה. ליגה שבה יובל שפונגין לא לקח חלק אפילו בדקה. גם הערב לא יראה דשא. פאקו אייסטרן פרסם אתמול את שמות 18 המתלבשים למשחק מול הפועל פתח תקוה והוא שוב היה בחוץ. משחקו האחרון היה בגביע הטוטו אי שם בחודש ספטמבר מול הפועל פתח תקוה. ומאז כלום. היו הרבה פציעות, היו פרקי החלמה והתאוששות, אבל היו גם רגעים, כמו היום, בהם יכול היה פאקו אייסטרן לתת לו לשחק. אבל הבאסקי החליט להשאיר אותו בדרך כלל ביציע. מדי פעם על הספסל, אבל ברוב המקרים אפילו זה לא. "אם הוא היה משחק אפילו את החודש האחרון, אני משוכנע שאלי גוטמן היה לוקח אותו לסגל ומי יודע, אולי הוא היה מתכונן עכשיו לקרב הגדול מול גארת' בייל", אומר אביו של יובל, איציק שפונגין. "כמו שהוא עשה עבודה טובה מול רונאלדו, אני משוכנע שהוא יכול היה להצר גם את הצעדים של בייל".

יובל שפונגין שחקן מכבי תל אביב. האתר הרשמי של מכבי תל אביב, אתר רשמי
בהתחלה הוא קיבל הזדמנויות, קיבל אמון, אוסקר באמת בנה עליו. שפונגין מול אסטרס/אתר רשמי, האתר הרשמי של מכבי תל אביב

בשבוע שעבר העיד אחד משחקני מכבי תל אביב אחרי אימון בקרית שלום, כי אם הוא היה מחליט על ההרכב, שפונגין היה מקבל את חולצת ההרכב לפני הרבה שחקנים. "נראה שיש אצלנו קצת עייפות", העיד אותו שחקן. "עייפות פיזית, אבל בעיקר מנטלית. שפונגין רענן לגמרי והוא גם סוף סוף בריא לגמרי. באימונים רואים ממנו הרבה דברים טובים. אם מחפשים משחק יותר התקפי, יובל יכול להוסיף".

הוא חזר למכבי תל אביב בסוף העונה הקודמת אחרי ארבע שנים באירופה. שלוש באומוניה ושנה אחת במונס הבלגית. היה לו חוזה לעונה נוספת שם בבלגיה, אבל הקבוצה ירדה ליגה ושני הצדדים רצו להיפרד. הפועל באר שבע היתה קרובה לחתום איתו עוד לפני מכבי, אבל ג'ורדי קרויף החליט לשים רגל על הגז ולסגור לפני אלונה ברקת. קרויף רצה אותו במכבי כבר אחרי השנה השנייה שלו באומוניה. ההולנדי מעריך מאוד את קפריסין ומחזיק שם מהליגה יותר אפילו ממה שהוא מעריך את הליגה בישראל. וכשראה ששפונגין נבחר למגן הימני הטוב של העונה בכלי התקשורת, הוא ביקש ממנו לחזור לקבוצת נעוריו. שפונגין התלבט אז, אבל החליט להמשיך בקפריסין ועונה אחרי זה עבר לבלגיה. הוא נהנה מדרכון אירופאי בזכות שורשי המשפחה, והכוונה היתה להישאר באירופה עד סוף הקריירה. אלא שכעבור ארבע שנים מהעזיבה ב-2010, הוא קיבל את ההצעה לשוב, וגם זכה לחוזה מכובד מאוד.

מלבד קרויף, גם אוסקר גרסיה הראה שהוא רוצה אותו. שפונגין היה משוכנע שיהיה לו הרבה יותר טוב מהקדנציה הראשונה במכבי, אז, למעט העונה ההיא עם אלי כהן השריף ב-2006, לא ממש הרגיש שמעריכים אותו באמת בבית. "עמדת המגן הימני היתה צריכה להיות של יובל, ולראיה הוא גם שיחק בה מול מאריבור במוקדמות ליגת האלופות", אמר השבוע בביטחון גורם במועדון.

עוד באותו נושא

מכבי תל אביב - הפועל פתח תקוה: בן חיים ויצחקי יפתחו יחד?

לכתבה המלאה
מאמן נבחרת ישראל אלי גוטמן והמגן הימני יובל שפונגין. קובי אליהו
יכול היה להתכונן עכשיו לקרבות מול ווילס ובלגיה. שפונגין וגוטמן/קובי אליהו

מסכת הפציעות הארוכה שמלווה אותו לאורך כל העונה החלה כבר במחנה האימונים. קרע בשריר התאומים השבית אותו למספר שבועות והוא פספס את המשחקים מול סנטה קולומה. אבל אוסקר רצה אותו והספיקו לו כמה אימונים כדי לתת לו לפתוח מול מאריבור. שפונגין הרגיש שהספרדי מאחוריו והכיוון היה חיובי אפילו שמכבי כשלה מול הסלובנים. גם במשחק הראשון מול אסטרס טריפוליס היוונית במוקדמות הליגה האירופית הוא פתח, אבל בגומלין, אחרי שאוסקר עזב, הוא נשאר בחוץ כי קרויף שעמד על הקווים העלה חמישה שחקנים בהגנה והעדיף את דור מיכה כקיצוני מצד ימין.

כשפאקו הגיע, הוא נתן לשפונגין לפתוח בגביע הטוטו בדרבי מול הפועל תל אביב שהיה משחקו הראשון של הבאסקי בישראל, אבל אחרי זה העלים אותו לשלושה משחקים בלי שנתן סיבות. אלה היו שלושת המשחקים הראשונים של העונה בהם לא שותף ולאחריהם החלו הכאבים בשרירי הבטן והמפשעה. בהתחלה הוא הושבת לחודש וכשחזר להתאמן, היה מוגבל ולא חד. הוא התאמן אבל לא היה בסגל. הפציעה הזו הגבילה ואז החל לסבול מהברך. בצילומים ראו שמדובר בקרע במיניסקוס והוא נכנס לניתוח ב-20 בדצמבר אצל דוקטור גיא מורג. אחרי ההחלמה, הוא חזר להתאמן ושוב חש התכווצות שרירים ברגל ויצא לפרק מנוחה של שבועיים.

כבר למעלה משבועיים שהוא מתאמן ונראה אפילו חד. אבל יש כאלה ששכחו שהוא עדיין במכבי תל אביב. "שמע, זה נאחס לא נורמלי", אמר שחקן במכבי אתמול. "ארבע פציעות בעונה אחת? זה המון. שחקנים מפחדים מפציעה אחת. יובל שפונגין סופר ארבע פציעות וזו תחושה קשה מאוד. במכבי תל אביב של העונה המלחמה על הסגל היא לא פחות קשה מהמלחמה על ההרכב. פאקו צריך לבחור בכל משחק 18 והוא משאיר שחקנים בחוץ. יותר קל לו להשאיר את שפונגין כי יובל היה פצוע בחלקים גדולים של העונה. אני גם מניח שאם הוא היה רוצה להשיג משהו יותר התקפי מהעמדה הזו, הוא היה חושב יותר ברצינות על יובל".

מנהל מכבי תל אביב ג'ורדי קרויף. אדריאן הרבשטיין
ג'ורדי הבין שאם שפונגין נבחר לנבחרת העונה בקפריסין, יש לו מקום גם במכבי תל אביב. המשכורת שהציע לו היתה בהתאם/אדריאן הרבשטיין

איציק שפונגין עושה סיכום ביניים לעונה של בנו: "היה כאן שילוב של כמה דברים. גם חוסר מזל בנושא הפציעות, והנה זה ממשיך כי הוא גם צריך לעבור עוד ניתוח בקיץ של סינוסיטיס והוא יעשה את זה בפגרה. בין הפציעות היה לו קשה לחזור לשחק, כי המאמן עשה את החישובים שלו ובמכבי די קשה לחזור להרכב כי התחרות מאוד גדולה. אני יודע שלפי התכונית של קרויף, יובל היה צריך להיות המגן הימני של מכבי תל אביב העונה ושרן ייני היה צריך לשחק בקישור או כמגן שמאלי. בסך הכל שרן עושה עבודה טובה כמגן ימני והוא גם קפטן, אז נראה מתי יובל יוכל לשחק".

היו מספיק הזדמנויות בהן פאקו אייסטרן יכול היה לתת לו לשחק. גם הערב מול הפועל פתח תקוה הוא יכול היה להתלבש והמאמן העדיף מישהו אחר.

"היו הזדמנויות, אבל זה לא קרה. פאקו לא הביא את יובל למכבי תל אביב וצריך להגיד את האמת, היו גם כמה פציעות. אני עדיין חושב שהיו הזדמנויות שהוא יכול היה לקבל דקות, אבל זו ההחלטה הבלעדית של המאמן".

הייאוש נעשה נוח כשיושבים ביציע במכבי תל אביב?

"מכבי תל אביב זה המועדון מספר אחת והכל מתוקתק בזמן ויש איזו נחמה בחוזה היפה שיש לו. אבל אם אתה שואל אותי אם נוח לנו שלא ראינו את יובל משחק העונה בליגה, אז ברור שלא. זה כואב לנו מאוד שהוא לא משחק העונה".

יובל שפונגין שחקן מכבי תל אביב. מגד גוזני
מה יהיה בעונה הבאה? רענון. מה זה אומר? שפונגין/מגד גוזני

העונה משפחת שפונגין נהנית מהבן השני. אחיו הצעיר של יובל, יאיר שפונגין, משחק כקשר מעבר לכביש בקבוצת הנוער של הפועל תל אביב. לפני כמעט חמש שנים, כשיובל סיים את החוזה במכבי ועבר לאומוניה ניקוסיה, העדיף איציק שפונגין להעביר את הבן הצעיר להפועל תל אביב. "הוא עוד לא היה בן 15 ולא היתה בעיה לעשות את המעבר", נזכר שפונגין האב. "היו סיבות שבעטיין עשיתי את הצעד הזה ועירבתי את עוזי שעיה שהיה אז המנכ"ל ואת ניר לוין שמנהל את המחלקה הצעירה. לא הגענו להבנות בנושאים שונים ואני לקחתי את יאיר להפועל תל אביב כי בדיוק באותה עונה הגיע זאביק זלצר לנהל שם את המחלקה הצעירה. יובל אומר שיאיר יותר מוכשר ממנו, אבל אני כאבא של שניהם אגיד שלשניהם יש כשרון ברמה כמעט שווה".

יאיר שפונגין (19) כבש העונה שלושה שערים כקשר קדמי ובמשפחה עוד מאמינים שיזכו לראות דרבי בו שניהם ישחקו אחד מול השני.

גלעד קצב, סוכנו של יובל שפונגין, מודה שהיו הצעות בחלון ההעברות של ינואר, אבל בשקלול כל האלמנטים, הוחלט לא לעזוב את מכבי תל אביב. "גם אומוניה ניקוסיה רצתה אותו אחרי ששיחק אצלה מצוין וגם עוד קבוצה התעניינה בחלון האחרון, אבל הוא היה אחרי הניתוח במיניסקוס וזה לא היה הזמן הנכון ללכת בהשאלה", אמר קצב. "זה לא פשוט ליובל לעבור את העונה הזו. הביא אותו מאמן שלא נמצא היום והוא עבר הרבה פציעות, אז אין כל כך אל מי לבוא בטענות".

זו היתה טעות לחזור למכבי תל אביב?

"אף אחד לא ציפה לעונה כזו. המאמן שהביא אותו הלך הביתה עוד לפני שהעונה החלה, והוא נפצע לא מעט והיה מושבת לפרקי זמן ארוכים. אני משוכנע שמכבי תל אביב הביאה את יובל כדי ליהנות ממגן ימני ששיחק בהצטיינות בחו"ל והיה פייבוריט גם בנבחרת".

מה יהיה בעונה הבאה?

"יש לו חוזה לעוד שנתיים ואני מעריך שיהיה רענון בסגל. יובל צריך לשחק בעונה הבאה. זה הכי חשוב כרגע. אני משוכנע שהוא גם היה משחק היום בנבחרת, אלמלא כל הפציעות האלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully