וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחירתו של בכר: מה יהיה הצעד הבא של מאמן קרית שמונה?

1.3.2015 / 14:30

הפועל באר שבע ומכבי חיפה לוטשות עיניים, קפריסין קוסמת ואיזי שרצקי ממתין עם החוזה שישאיר אותו בחממה. עם השוואה לגוטמן ומחמאות מהקולגות בעקבות ההצלחות בקרית שמונה, ברק בכר ניצב בפני החלטה גורלית. האם המאמן הכי מסקרן בליגת העל בשל לקפוץ כיתה?

one
בכר שלח בקבוצת הוואטסאפ הקבוצתית את הכתבות בהן נאמר כי פאקו מכנה את המשחק של קרית שמונה "בונקר". המוטיבציה של שחקניו עלתה פלאים

ביום רביעי בבוקר עלו בכלי התקשורת פרסומים לפיהם מאמן מכבי תל אביב פאקו אייסטרן הכין את שחקניו להתמודד עם סגנון המשחק ההגנתי של עירוני קרית שמונה. בחלק מכלי התקשורת כונה סגנון המשחק הזה: בונקר של ממש. ברק בכר ראה את הדברים וזעם. העובדה שהפרשנים, ובעיקר הקולגה מתל אביב, מתארים כך את צורת המשחק שלו, הכעיסה מאוד את מאמן עירוני קרית שמונה. כמו שעשה פעמים רבות בעבר, בכר החליט לבחון את שתי האופציות העומדות בפניו: הראשונה היא להתעצבן, להיות מושפע מהדברים ואולי אף לשנות את הסגנון או את המערך; השנייה הייתה להשתמש בדברים לטובתו ולהטריף את השחקנים. בכר הלך על האפשרות השנייה ובקבוצת הוואטסאפ הקבוצתית שלח את הכתבות בהן נאמר כי פאקו מכנה את המשחק של קרית שמונה "בונקר". המוטיבציה של שחקניו עלתה פלאים.

הפעולה הזו של בכר הזכירה לרבים מהלך שעשה אלי גוטמן לפני חמש שנים, וגרמה ללא מעט שחקנים וגורמים בקרית שמונה לכנות את בכר "מאמן של משחקים גדולים". גוטמן, כזכור, תלה בחדר ההלבשה של קבוצתו דאז הפועל תל אביב גזיר של מקומון חיפאי רגע לפני משחק עונה מול מכבי חיפה ובו נכתב "הפועל תל אביב עושה במכנסיים בקרית אליעזר". המהלך הזה של גוטמן הטריף את שחקניו שניצחו אז וסיימו את מה שנקראה אז "קללת אליעזר".

ההשוואה הזו לגוטמן והמחמאות הרבות להן זוכה בכר בשנתיים האחרונות, רק מעצימות את השאלות בנוגע לעתידו של המאמן הכי מסקרן בליגת העל. האם בכר כבר בשל למועדון גדול? האם כדאי לו לעזוב את המועדון בו הוא נמצא כבר יותר מעשור? האם הוא יכול להצליח גם במקומות אחרים, או שכמו רבים משחקני המועדון יגלה עד כמה קשים החיים מחוץ לחממה של איזי שרצקי? התשובות בקרוב מאוד.

בונקר? ברק בכר עוקץ את פאקו אייסטרן ומכבי תל אביב

גיא חיימוב על התמריץ שקיבלה קרית שמונה מדברי פאקו

פרטי ההסכם בין איזי שרצקי לאלי שגב בנוגע ללארי קאיודה

ברק בכר מאמן עירוני קרית שמונה. אדריאן הרבשטיין
בקרית שמונה הוא "מאמן של משחקים גדולים". האם גם של מועדונים גדולים? ברק בכר/אדריאן הרבשטיין
"מי שלא מכיר את איזי יכול לחשוב שבינו לבין המאמן יש מתיחות, ואולי במקום אחר זה אכן נחשב למתיחות... בסופו של דבר, ואני אומר זאת מידיעה ובוודאות, לא הגיע לקרית שמונה שחקן שבכר או מאמן אחר לא רצה"

בתחילת עונת 2012/13, העונה שאחרי האליפות ההיסטורית, הגיע גילי לנדאו לקרית שמונה. השידוך הזה החזיק רק כמה מחזורים, עד שלנדאו פוטר בעקבות חילוקי דעות עם הבוס שרצקי. כולם חיכו שהבעלים של האלופה הטרייה ינחית מאמן בכיר במועדון. שרצקי, שהרגיש שטעה עם מינוי לנדאו, החליט ללכת על המוכר ומינה להפתעת רבים דווקא את ברק בכר, שקיבל את המושכות בעיצומו של מסע בליגה האירופית. "איזי הרגיש שצריך לחזור למקורות", נזכרים מקורבים למועדון. "עם רן בן שמעון הכול הלך לפי התבנית ששרצקי התווה, והוא חשב שעם ברק שמכיר את המערכת זה ימשיך ככה. בכלל, איזי מאמין תמיד שמי שיכול לאמן אצלו את הנוער מספיק טוב כדי לאמן את הבוגרים".

מעל שנתיים עברו מאז התמנה בכר לתפקיד המקצועי הבכיר בקבוצה מהצפון, אך למרות זכייה בגביע המדינה, הצלחות בליגה ומאבק מפתיע מול מכבי תל אביב על האליפות בשלב מתקדם של העונה, בכר עדיין לא סגר חוזה לעונה נוספת אצל שרצקי. ולמרות תהיות בתקשורת באשר לסיבות לפיהן בכר לא ממהר לחתום, האמת הפשוטה היא שעד כתיבת שורות אלה המאמן עדיין לא קיבל הצעה לעונה נוספת, מה שמציף מחדש את השאלה לגבי טיב היחסים בין הבעלים למאמן. הדיווחים על חילוקי דעות בין השניים הגיעו בעיקר סביב חלון ההעברות האחרון. המאמן חשב שצריך להתחזק בחלוץ, בעוד הבעלים הבהיר כי מבחינתו הוא לא רואה חלוץ מתאים וסירב כמעט בתוקף לחזק את הקבוצה. הכול היה נכון עד ליום האחרון של חלון ההעברות, במהלכו החתים שרצקי את שמעון אבוחצירא שהיה אגב המועמד המועדף מבחינת בכר. מבחוץ אכן נראה היה ששרצקי ובכר לא מסתדרים ונמצאים במחלוקת, אלא שמי שמכיר את המערכת מבפנים הבין שמדובר במערכת יחסים אינטגרלית בין שרצקי למאמן שלו.

בקרית שמונה יודעים לספר שבניגוד לבעלים אחרים, שרצקי מתנהל גם כסוג של מנהל מקצועי והדבר גורם לא פעם לחיכוכים עם המאמנים. בניגוד ללחשושים, שרצקי לא מתערב בקביעת ההרכב, אך בהחלט קובע מדי פעם בענייני שחקנים שצריכים או לא צריכים להיות בקבוצה. "מי שלא מכיר את איזי יכול לחשוב שבינו לבין המאמן יש מתיחות, ואולי במקום אחר זה אכן נחשב למתיחות", מסביר גורם המקורב לאנשים במועדון. "זו עובדה שאיזי, בניגוד לבעלי בית רבים, הגיע מתוך הכדורגל ומבין כדורגל. בניגוד לבעלי בית אחרים שמתערבים וזה מעצבן מאמנים, איזי בקבוצה שלו לוקח את ההבנה הזו ומתרגם אותה למעשים. שחקנים שאיזי ראה והתלהב מהם יגיעו לקרית שמונה ופעמים רבות זה נראה כמו הנחתה על הראש של המאמן, אבל בפועל זו פשוט התנהלות שגרתית של איזי לאורך כל שנותיו במועדון. בסופו של דבר, ואני אומר זאת מידיעה ובוודאות, לא הגיע לקרית שמונה שחקן שבכר או מאמן אחר לא רצה. אני יכול לתת דוגמא שאיזי מאוד רצה שהוגו אזצ'קו יעלה מקבוצת הנוער כבר בינואר ואפילו התעקש על זה, אבל בכר חשב שהוא לא בשל. לבסוף איזי - אולי בגלל הפציעה של החלוץ אבל לדעתי גם בלי קשר - התיישר והוגו נשאר בנוער".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
ברק בכר, איזי שרצקי, עירוני קרית שמונה. יוסי ציפקיס
מחבוץ נראה היה שהם לא מסתדרים. איזי שרצקי, ברק בכר והגביע/יוסי ציפקיס
"השילוב בין איזי לברק נותן יותר משלם", קובע גילי לנדאו. "על ברק בכר להישאר בקרית שמונה כי קודם כל הנוסחה הזו מנצחת. אין לברק מה למהר, אלא אם כן יקבל הצעה קוסמת במיוחד"

התחושה כי קיימת מתיחות בין השניים מגיעה גם לאור העניין ששרצקי תמיד אומר מה שהוא חושב, ופעמים רבות נשמע מטיח ביקורת בקבוצה ליד עיתונאים ואנשים במסדרונות האצטדיון. כך קרה אחרי המשחק מול הפועל תל אביב בנתניה, בו ניצחה קרית שמונה0:1. שרצקי אמר ליד אנשים רבים ש"עוד ניצחון כזה ואבדנו". בשבת שעברה, לאחר התיקו נגד הפועל רעננה, הבעלים עמד ליד חדרי ההלבשה ואמר בקול: "לא ברור לי למה אנחנו הולכים אחורה אחרי שאנחנו מובילים. זה קורה כל פעם".

"אין ספק שמי שלא מכיר את המערכת בקרית שמונה, יכול לפרש את זה כצעד שגורם לבעיות", מסביר שחקן בקרית שמונה. "לפעמים הוא גם לוקח שחקנים ישר אחרי המשחק כשיש עיתונאים באזור ואומר להם 'למה עשית ככה או למה לא עשית אחרת'. לעיתונאים זה נראה שהוא מעביר ביקורת על המאמן או על השחקן בצורה בוטה, אבל זה איזי וזו לא ביקורת על המאמן אלא תחושה שלו אחרי המשחק. רוב הפעמים זה דווקא פרגונים. בסופו של דבר, העובדה היא שמה שהם עושים (ברק בכר ואיזי שרצקי - ש.ו) מצליח".

גם גילי לנדאו, אחד שיודע מה זה לעבוד עם שרצקי, בטוח שבכר צריך להעריך את השילוב עם הבעלים, גם אם יש אי אילו מתיחויות. "השילוב בין איזי לברק נותן יותר משלם", קובע לנדאו. "על ברק בכר להישאר בקרית שמונה כי קודם כל הנוסחה הזו מנצחת. אין לברק מה למהר, אלא אם כן יקבל הצעה קוסמת במיוחד ורק לאחר שהחונך שלו ומי שפתח לו את הדלת ייתן לו את ברכת הדרך. וחוץ מזה מה רע להיות גי רו (מאמנה של אוקזר שאימן 44 שנים את הקבוצה והפך אותה ממועדון קטן למועדון פאר בליגה הצרפתית. ש.ו)?".

מאמן אוקזר גי רו על רקע אבוקות במשחק האליפות של הקבוצה ב-1996. Michel Euler, AP
מה רע להיות כמוהו? גי רו/AP, Michel Euler
לוואלה ספורט נודע שבכר צפוי להסכים להצעה להמשיך, בייחוד לאור העובדה ששרצקי כבר הצהיר לא פעם בחודשים האחרונים שאם תגיע קבוצה גדולה ותרצה את בכר הוא ילחץ לו את היד וייתן לו להתקדם

בשבוע שעבר, בעיצומם של המאבקים בליגה ובגביע, שרצקי כבר החל לחשוב על העונה הבאה. הבעלים מעוניין מאוד בברק בדש ורוצה להעלות את הוגו לבוגרים, אך בעוד שבנושאים אלה עדיין לא בוצעו מהלכים רשמיים, שרצקי כבר סיכם עם מכבי נתניה על הצטרפותו של לארי קאיודה בעונה הבאה אם זה יסכים להגיע. באופן טבעי, כעת השאלה הבוערת היא מי יהיה המאמן בעונה הבאה. לוואלה ספורט נודע בימים האחרונים שבקרית שמונה מעריכים כי שרצקי יציע לבכר בקרוב חוזה גם לעונה הבאה, ונראה שהמאמן יעמוד בפני פלונטר. מדוע? מפני ששרצקי נוהג לקבוע מאמן בתקופה מוקדמת ואף הצהיר שיודיע על בחירתו עד סוף מרץ, בעוד המועדונים הגדולים עדיין מתעסקים בעונה הנוכחית ולא סוגרים מאמנים לעונה הבאה.

בחודש האחרון עלה שמו של בכר כמועמד למכבי חיפה, הקבוצה אותה אהד בנעוריו. גם אלונה ברקת, הבעלים של הפועל באר שבע, רוצה מאוד לראות את המאמן נוחת בבירת הנגב ומביא לה תארים כפי שעשה כבר בקרית שמונה. לפיכך, המאמן יעמוד בסוג של בעיה אם אכן יקבל כבר בקרוב משרצקי הצעה לעונה הבאה, ויצטרך להחליט האם הוא נשאר עוד עונה בקרית שמונה. אגב, לוואלה ספורט נודע עוד שבכר צפוי להסכים להצעה כזו, בייחוד לאור העובדה ששרצקי כבר הצהיר לא פעם בחודשים האחרונים שאם תגיע קבוצה גדולה ותרצה את בכר הוא ילחץ לו את היד וייתן לו להתקדם. אז גם אם בכר יחתום ומכבי חיפה למשל תגיע בסוף העונה ותרצה את המאמן, שרצקי עשוי לתת לו את ברכת הדרך.

"כמו ששחקנים רוצים להתקדם מקרית שמונה למועדונים גדולים יותר או לחו"ל, אז זה טבעי שגם המאמן שלנו ירצה לעשות את זה", קובע אחד משחקני קרית שמונה. "איזי אף פעם לא עצר שחקן שיכול היה להתקדם מבחינה כלכלית ותודעתית, אז לא נראה שהוא יעצור את ברק, גם אם יש לו חוזה לעונה הבאה". בכר מבחינתו מקפיד שלא להשמיע קול בעניין וטרם הבהיר אם הוא רוצה לעזוב את החממה של קרית שמונה או להתבשל עוד קצת. ועדיין, לכולם ברור שהצעה ממועדון גדול תביא לכך שהמאמן ירצה לפרוש כנפיים ובאופן טבעי גם לשדרג עצמו מבחינה כלכלית (לפי גורמים, לעבור בבקרת התקציבים מהמקום התשיעי בשכר המאמנים בארץ לאחד המובילים).

אלונה ברקת בעלים הפועל באר שבע. יוסי ציפקיס
מעוניינת בשינוי על הקווים. אלונה ברקת/יוסי ציפקיס
מישל דיין: "מבנה האישיות שלו ומה שהוא מביא איתו מראה שהוא מדור המאמנים החדש שיוביל את הכדורגל הישראלי. גם רוני לוי הוזנק מהנוער של מכבי חיפה לבוגרים ולקח שלוש אליפויות, אז בטח שהתהליך שברק עשה הוא מספיק"

אך השאלה הגדולה יותר היא לא מה המאמן רוצה, אלא מה הוא צריך לעשות בשלב כה מוקדם של הקריירה. להישאר בקרית שמונה עוד עונה, לעבור לקבוצת ביניים דוגמת הפועל באר שבע שם הלחץ גדול יותר מקרית שמונה, או לקפוץ ישירות למים העמוקים ולנחות במכבי חיפה למשל. "ברק מאמן מצוין ולא צריך אותי כדי שאגיד את זה", מסביר המאמן לשעבר וכיום פרשן המשחק המרכזי בערוץ 1, מוטי איווניר. "אבל יש שוני עצום בין מועדון כמו קרית שמונה למועדון גדול. רמת הלחצים היא שונה מאוד ומי שיצטרך בסופו של דבר לעשות את ההחלטה אם הוא רוצה לעשות את המעבר הזה כבר עכשיו זה ברק בעצמו". גורם בכיר בכדורגל הישראלי מוסיף: "בגדול צריך להבין שבכדורגל לא צריכים להיות קיצורי דרך. רמטכ"ל עובר קורס קצינים וקורס מכי"ם והרבה תפקידים עד שהוא מגיע להיות רמטכ"ל, אז אני חושב שגם בכדורגל זה צריך להיות ככה ומאמנים צריכים לעשות את כל השלבים עד לטופ".

מי שדווקא לא מסכימים עם הקביעה הזו שבכר צריך לעבור עוד איזה שלב ביניים - הן אם מדובר בהפועל באר שבע או בקבוצת צמרת בקפריסין - הם השחקנים שמבלים עם בכר מדי יום. לתפיסת רבים מהם בכר צריך להישאר בקרית שמונה או לחילופין לעבור לאחד משני המועדונים הגדולים בארץ, מכבי חיפה ומכבי תל אביב. "מדברים כל הזמן שהוא צריך לחוות לחץ", טוען שחקן מהבכירים בקבוצה, "אבל זה שאנחנו רחוקים ואין לחץ מהתקשורת לא אומר שאין לחץ במועדון. לקרית שמונה יש בעלים מאוד תובעני שדוחף למצוינות ובכר יודע מה זה לחץ. לא סתם ראיתם הבדל בחגיגות בין מכבי אלינו אחרי השערים בגביע ביום רביעי. מכבי רצו כולם לספסל, אבל לא לפאקו, ושמעון אבוחצירא רץ ישר לברק. ברק הוא מאמן של שחקנים, וכשאתה יודע לגרום לשחקנים כמו אופיר מזרחי ואדריאן רוצ'ט או זרים כמו רוג'רס קולה ומינדאוגאס פאנקה, לעלות מהספסל ולא לעשות פרצופים זה אומר שהוא מוכן להתמודד גם עם לחץ של קבוצה גדולה. אם זה לא יקרה, הוא חייב להישאר בקרית שמונה כדי להשיג בעונה הבאה הצלחה גם במפעלים האירופים".

"מה זה שלב ביניים?", מסכים מישל דיין, שאימן בעצמו בקרית שמונה. "הוא עושה התפתחות ומסלול נכון מאוד. הוא היה עוזר מאמן, היה מאמן נוער ובשלוש השנים האחרונות הוא עבר דברים שגורמים לו להיות מוכן. מוקדמות ליגה אירופית, שלב בתים של ליגה אירופית, מאבקי אליפות, זכייה בגביע המדינה. מבנה האישיות שלו ומה שהוא מביא איתו מראה שהוא מדור המאמנים החדש שיהיו מובילים בכדורגל הישראלי. גם רוני לוי הוזנק מהנוער של מכבי חיפה לבוגרים ולקח שלוש אליפויות, אז בטח שהתהליך שברק עשה הוא מספיק".

בקרית שמונה בטוחים שכל הסיפור יגיע לסיומו בשבועות הקרובים, אז גם בכר ששומר את הקלפים קרוב לחזה יגיד את דעתו, ושרצקי יקבע את המאמן הבא שצפוי להיות בכר עצמו או מאמן קבוצת הנוער סלאח חסארמה. "אל תתפלאו אם מחרתיים (שלישי) בטקס פורים איזי יפתיע את כולכם ויצהיר על הכוונה שלו" מסבירים בקרית שמונה. "הוא עשה את זה בשנים האחרונות וייתכן מאוד שאחרי המשחק הערב מול הפועל באר שבע הוא יזיז מהלכים כדי לעשות את זה שוב".

ברק בכר מאמן עירוני קרית שמונה עם שחקניו. ברני ארדוב
השחקנים רוצים אותו איתם. ברק בכר/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully