וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורלו לגמרי בידיו: דגן יבזורי הופך לכוכב בכדורסל הישראלי

15.2.2015 / 15:00

הוא הקלעי הטבעי הכי גדול מאז כץ וג'מצ'י, עמית גל חושב שהטאץ' שלו בכדור טוב משל קטש, קוז'יקרו חושב שהוא קוסם במגרש ומכבי חיפה עובדת בשבילו. דגן "דוגי" יבזורי עומד בדרך של מכבי תל אביב לגמר הגביע, ונמצא בדרך לכיבוש מקום בנבחרת ובאלופת אירופה

one
דגן יבזורי שחקן מכבי חיפה מול טייריס רייס שחקן מכבי תל אביב. ברני ארדוב
כדורסלן ישראלי מזן אחר. יבזורי/ברני ארדוב
בימים האחרונים שמו של יבזורי, מוזכר כמועמד למכבי תל אביב בעונה הבאה, לא בטוח מאיזה מניעים. מה שכן בטוח, זה שיבזורי הרוויח את האזכור שלו עם הקבוצה הטובה בישראל בצדק

אם יש נתון שצריך להדאיג את גיא גודס ומכבי תל אביב לקראת חצי גמר גביע המדינה ביום שני מול מכבי חיפה, מלבד היכולת הנוראית שהציגו הצהובים נגד אלבה ברלין, זה הנתון הבא: 23.8 נקודות ב-53 אחוזים מחוץ לקשת שרשם דגן יבזורי בשנתיים האחרונות כשעלה לירושלים לשחק עם מכבי חיפה. חמישה ביקורים שכללו שלושה משחקים מדהימים עם 29 נקודות ב-77 אחוזים מחוץ לקשת. העובדה הזאת אולי ידועה לאנשי אלופת אירופה כי בימים האחרונים שמו של יבזורי, מוזכר כמועמד למכבי תל אביב בעונה הבאה, לא בטוח מאיזה מניעים. מה שכן בטוח, זה שיבזורי הרוויח את האזכור שלו עם הקבוצה הטובה בישראל בצדק.

רק לפני חודשיים היה נראה ההימור של מכבי חיפה בעונה הזאת על יבזורי ובן רייס, שגמר את העונה לפני שהתחילה, כשני הישראלים שימשכו את הקבוצה לעונה מוצלחת נוספת, כהימור לא טוב. אלא שמאז משבר הסמים שפקד את חיפה, העלה הקפטן החדש של הירוקים פאזה, הקבוצה נכנסה לגל של ניצחונות, הגיעה עד לחצי גמר גביע המדינה ונמצאת בתמונת הפלייאוף. "למרות שבתקופה הקשה הוא היה קצת בלחץ, הוא נשאר עם הרגליים על הקרקע ותמיד היה אופטימי, ומה שמאוד יפה אצל דגן זה השקט שלו ומה שהוא מביא למשחק", מפרגן ליבזורי חברו אבישי גורדון, שמסביר כיצד הפך הקלע מהעמק את העונה של קבוצתו, "הוא אף פעם לא בלחץ, והוא משדר רוגע כזה שמרגיע את כל הקבוצה וכל המערכת. תאמין לי שהוא עושה דברים מהצד שלא רואים, אם זה להרים את השחקן הזה או האחר, זה משהו שהוא למד".

יבזורי מחכה למכבי ת"א: "הדרכונים לא משחקים" (ב', 21:10, ספ'5)

הכרטיסים לחצי גמר גביע המדינה אזלו

שחקן מכבי חיפה דגן יבזורי. ברני ארדוב
"משדר רוגע כזה שמרגיע את כל הקבוצה וכל המערכת"/ברני ארדוב
קוז'יקרו: "דגן הגיע מאוחר לליגת העל והיה צריך בכל שנה להוסיף לעצמו משהו. היום הוא יודע שהקבוצה שלו והוא יכול לעשות מה שבא לו"

דגן יבזורי (29), או כפי שהוא מכונה, דוגי, הגיע לליגת העל רק בגיל 22 אחרי שהיה חלק מהקבוצה המפתיעה של יקנעם/מגידו בלאומית. הוא לא סומן היה להיט בנבחרות הצעירות, ועבר מתחת לרדאר, כמו לא מעט שחקנים לפניו ואולי גם אחריו. כבר בעונת הבכורה שלו בלאומית, בגלבוע/עפולה, היה ניתן להבחין שהוא קלע טבעי ונהדר, וכיום אין הרבה שיתווכחו עם העובדה שהוא הקלע הטוב ביותר בכדורסל הישראלי, הלא משופע בקלעים, והטוב ביותר מאז דורון ג'מצ'י ואמיר כץ. אלא שהשכלול של יבזורי הגיע בשנים האחרונות עם פיתוח יכולת זריקת טיר דרופ, בין הגויאבה של ליאור אליהו לזריקה המפורסמת של חואן קרלוס נבארו. העונה הוא גם הפך למכונת אסיסטים עם 4.1 אסיסטים בממוצע למשחק, יותר ממה שרשם ב-4 עונותיו הראשונות בליגה ביחד.

"אני לא מופתע ממה שדגן עושה היום במכבי חיפה ", אומר חברו לקבוצה לשעבר עידו קוז'יקרו, שמשמש מנהל המועדון של הירוקים, "יש לו את היכולות לעשות את זה. דווקא בגלל הבעיה שהייתה לנו בעמדת הרכז בתחילת העונה ואז עם הפציעה של מורן רוט, אז היו לו הרבה יותר נגיעות בכדור ופתאום הוא הפך משחקן שעושים תרגילים כדי שיגיע למצבי קליעה, לשחקן שמניע את ההתקפה. הכדור מגיע אליו יותר, ואת היכולות והבנת המשחק יש לו, וככה באים האסיסטים. כל היכולות, הקליעה המדהימה, הפלואטרים, הטאץ' המדהים שיש לו, טאץ' ברמה של ליאור אליהו, זה דברים שראיתי שיש לו אותם לפני שלוש או ארבע שנים. הוא הגיע מאוחר לליגת העל והיה צריך בכל שנה להוסיף לעצמו משהו, אולי כל ארסנל הכלים היה שם, אבל היה צריך להתמקצע במשהו קודם כל, והיום הוא יודע שהקבוצה שלו והוא יכול לעשות מה שבא לו".

"מה שיפה אצל דגן, שגם שהוא קולע 10 או 12 נקודות, אז הוא עושה את האחרים לידו יותר טובים", מהלל גורדון, ששיחק עם יבזורי חמש עונות בגלבוע/גליל, "לפני כמה שבועות הוא מסר עשרה אסיסטים, שזה דבר מטורף. זה מראה על האופי שלו. מתי שיש לו את הזריקה ברור שהוא ייקח, כי יש לו קסם ביד. יש לו את הזריקה המדהימה שלו, את הפלואטר, שמזכיר מאוד את ליאור אליהו ונבארו. אלה אנשים עם קסם, ולראות אותו מסיים משחק עם 16 נקודות, 8 אסיסטים ו-6 ריבאונדים זה מדהים. בכל משחק הוא חוטף 2-3 כדורים ונוגע בכדורים, והוא לא השומר הכי גדול ולא האתלט הכי גדול, אבל יש לו את הקסם והיכולת איפה להיות".

עמית גל, מנכ"ל גלבוע/גליל במשך שנים, מספק זווית מיוחדת משלו לשדרוג של יבזורי, "יש שני שחקנים שכל דבר שהם עושים עם כדור, לא רק כדורסל, הם מצליחים, דגן ועודד קטש כאלה, ולדעתי דגן עבר את קטש. תן לו, פינג פונג, כדור מים, כדורעף ובכלל בכדורגל הוא פנומן. אני מוכן להציב את דגן מול גילי ורמוט בכדורגל טניס, אם מכירים את המשחק, נגיעה נגיעה, אני די בקלות מהמר על דגן. גילי ורמוט הוא אולי יותר טכני, אבל הגישה של דגן לכדור היא פנומנלית, כל כדור שהוא לא ייגע בו".

דגן יבזורי שחקן מכבי חיפה. Alex Brandon, AP
"הגישה של דגן לכדור היא פנומנלית"/AP, Alex Brandon

ליאור ליובין, שהיה עם יבזורי לאורך כל התקופה בגלבוע/גליל, מספק את האבחנה שלו, "דגן התבגר, יש לו ביטחון יותר גדול. גם בגלבוע, השנתיים האחרונות שלו היו דומיננטיות מאוד. זה שחסרים שחקנים גורם לשחקנים אחרים להרים את הרמה שלהם, הוא שיחק עם מורן ועידו בשנה שעברה, אז הוא נכנס לוואקום בתפקיד הזה. מבחינה מקצועית הרבה הגיע אליו, אז זה מגיע ביחד". עמית גל, שמעיד על עצמו בתור מי שגילה את יבזורי, מהלל את הקיבוצניק ממשמר העמק, "אומרים שמים שקטים חודרים עמוק, פעם אמרו על לוי אשכול שחוזקתו בחולשתו, אז דגן לא חלש. כוחו בשקט שלו, שם העוצמה שלו. יש מנהיגים שהם שקטים וצנועים, ושהנוכחות שלהם זה המנהיגות שלהם, יש לו המון כריזמה, הוא מייצר סביבו מנהיגות חיובית, הוא איש של חיוך וטוב. קיבוצניק של פעם, של השומר הצעיר, גם אני בא משם, ערכים וחינוך".

שחקנים במכבי חיפה העידו במהלך השבוע האחרון כי הופתעו לטובה מהכניסה של דוגי לנעליים הגדולות שהשאירו לו קוז'יקרו ולפניו גל מקל כמנהיגים הישראלים של המועדון, "דגן הוא בחור מופנם, והרבה מאוד שנים בכל הקבוצות שהוא שיחק בהן הוא תמיד שיחק מצוין, אבל הוא היה תמיד חלק מקבוצות טובות", מעיד חברו בשנתיים האחרונות מורן רוט, "העונה הוא קיבל את המושכות, הפך לשחקן שבנו עליו את הקבוצה, הוא התבגר, הבשיל, ועשה את הצעד הזה. הוא התקדם יפה, זה לא קל כשהקבוצה עליך. אני עשיתי את זה הרבה מאוד שנים, לא כל אחד בנוי לתפקיד. בתחילה אולי זה הפתיע בגלל האופי שלו, אבל מי שמכיר אותו באמת יודע שהוא לא מתרגש מיותר מדי דברים".

מאמן נבחרת ישראל ארז אדלשטיין. איגוד הכדורסל,
המקום של יבזורי בסגל של אדלשטיין נראה מובטח/איגוד הכדורסל
גורדון: "הנבחרת צריכה אותו כי דגן שחקן ברמות הכי גבוהות. לדעתי הוא קלעי ברמה של יורוליג, הוא יכול לשחק בכל קבוצה, בכל רמה"

ארבע עונות כבר יבזורי קולע בספרות כפולות ונחשב לאחד הישראלים הטובים בארץ, וכמו שכבר ציינו לקלע הטבעי הטוב ביותר, ולמרות שהיה בשני קמפיינים של נבחרת ישראל, במוקדמות אליפות אירופה 2013 ו-2015, לא שיחק יותר מדי, תמונה שעשויה להשתנות בקיץ הקרוב, כשמקומו בסגל של ארז אדלשטיין נראה כמו מובטח. "הוא לא משחק בנבחרת בכלל, וזה פספוס גדול", אומר אבישי גורדון, "דוגי הוא לא מהשחקנים שעושים את האקסטרה עבודה, ואת האקסטרה אתלטיקה. הוא אוהב לבלות ולהיות עם המשפחה שלו, ולא יוותר על לשבת עם החבר'ה מהקיבוץ, זה דבר מאוד מיוחד. הוא לא שוכח את החברים שלו, לראות אותו בתור אבא זה מרגש ויפה, הם עכשיו מחכים לעוד ילד ואני מאחל להם מזל טוב גדול. הוא בן אדם טוב, אולי יותר מדי טוב. הנבחרת צריכה אותו כי הוא שחקן ברמות הכי גבוהות. לדעתי הוא קלעי ברמה של יורוליג, הוא יכול לשחק בכל קבוצה, בכל רמה".

"אי אפשר לדעת אם הוא יקבל את ההזדמנות האמיתית עכשיו בנבחרת", אומר מורן רוט, "זה תלוי איך המאמן רואה את הנבחרת, איך הוא בונה את הרוטציות, צריך לדעת איך לקבל שחקן כמו דגן שהוא מיוחד ויצירתי וצריך לתת לו את החופש שלו. הוא מתאים מאוד, קלעי הכי טוב בארץ, ואין ספק שהוא יכול לתת הרבה בנבחרת גם". גם עמית גל תומך בהגדלת התרומה של דוגי במדים הלאומיים: "כל נבחרת בארץ ובעולם צריכה שחקן כמוהו. יכול להיות שמאמנים עשו טעות, אין נבחרת בעולם שלא צריכה שחקן כזה בתוך ה-12. הוא שחקן יוצר מומנטום, דופק שתיים-שלוש שלשות תוך דקה. יכול להוציא שחקן מהפיגור, הקור רוח והשקט שלו היא מדהימה".

לחצי גמר גביע המדינה הוא מגיע אחרי אחד ממשחקיו הרעים ביותר בחיפה, עם 2 נקודות בהפסד למכבי תל אביב, יכולת שרק גורמת לחבריו להאמין שיפרח בארנה, "אני לא חושב שהוא חווה העונה שני משחקים לא טובים ברצף. אני יודע מה הוא שווה וסומך עליו במאה אחוז", אומר קוז'יקרו, ורוט מוסיף: "כולם צריכים להיות טובים כדי לנצח את מכבי במעמד כזה, וגם אז לא בטוח שזה יספיק. דגן הוא קלעי ואנחנו צריכים לשחק בשבילו. יש לחץ הולך ומתגבר כשלא הולך, וצריך לדעת לצאת מהמצבים האלה. הוא מספיק מנוסה, ואני יודע שהוא שחקן מיוחד".

מבול הידיעות על מועמדותו של הקלע למכבי תל אביב לא הגיעו משום מקום. לפי מספר גורמים במכבי, שמו של יבזורי נמצא ברשימות לקראת העונה הבאה, "לכל מקום שדוגי ילך הוא יהיה טוב, הוא לא נכנס ללחץ. אולי בהתחלה יהיה לו קשה, אבל הוא יודע להתאים את עצמו", אומר גורדון, "הוא אוהב את החיים, דוגי. אני לא מכיר הרבה שחקנים שאומרים לא למכבי, עידו קוז'יקרו וטפירו עשו את זה. אין לו עוד הרבה שנים לשחק, הוא אוטוטו בן 30, וצריך לחשוב על העתיד. אני סומך על ההחלטות שלו, הוא בן אדם סופר אינטליגנטי. אני לא מאמין שהוא יהיה שם, לא יודע למה, אבל לא מאמין בזה". גל מייעץ לו להמתין בסבלנות: "הוא צריך לקבל את ההחלטה עם מי שייצג אותו והמקורבים עליו. אני לא הייתי פוסל את ההצעות שיש לו מאירופה, מהגוש המזרחי של אירופה, בתקווה שיתנהל נכון הוא יהיה השחקן הכי מבוקש בארץ השנה".

דגן יבזורי שחקן מכבי חיפה. קובי אליהו
"הוא יהיה השחקן הכי מבוקש בארץ השנה". יבזורי/קובי אליהו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully