וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפרעת אישיות: האופי הבעייתי של שחקני מכבי תל אביב בכדורסל

פארגו מתבודד, טיוס מרגיז, סופו חוטף. במכבי תל אביב מודאגים מאוד מהאופי הבעייתי שיש לסגל הנוכחי, בניגוד לזה בעונה שעברה, ומוציאים הרבה לכלוך החוצה. זה גם אחד הדברים שעומד בבסיס הוויכוח כיצד לשפר כעת את הסגל

עריכה: קשת סידי

בתקציר: הניצחון של מכבי תל אביב על אלבה ברלין בשבוע שעבר

רק לפני שבועיים נבעתו במכבי תל אביב מתסריט האימים של הדחה משפילה בשלב המוקדם של היורוליג, ואילו היום קרובה מכבי כפסע מהבטחת המקום השני. כדי שתידרדר למקום השלישי תצטרך מכבי להפסיד פעמיים – הערב בקרואטיה מול צדביטה ובשבוע הבא בהיכל מול מלאגה – ואילו מלאגה תצטרך לנצח פעמיים, גם את מכבי בהיכל וגם הערב, בספרד, את צסק"א.

אבל במכבי תל אביב מודאגים. לא סתם משום האופי הנוירוטי של המועדון הזה, אלא מטעמים מהותיים: מאז תחילת העונה, למעשה, מדברים מאחורי הקלעים במכבי על האופי ה"בעייתי" של הסגל שהתגבש. "זו קבוצה עם DNA שונה לגמרי מאשר העונה שעברה", מודים בכירים במועדון. "חוץ מדווין סמית' ומבריאן רנדל אין כמעט שחקנים שנלחמים ושמתנהלים באופן אחראי. כל אחד עסוק בעצמו".

הטענות המרכזיות מופנות כלפי ג'רמי פארגו. זו לא רק המשכורת הגבוהה – שבמכבי מסרבים לשלם לשחקנים כבר שנים; ולא המאמץ שהשקיעה ההנהלה בהחתמתו – פארגו החזיק בחוזה עם צסק"א; אלא בעיקר הציפיות ברמה האנושית והמנהיגותית שתלו בו בצוות המקצועי – ובעיקר גיא גודס, שחלם מהרגע הראשון על פארגו וסירב להקשיב לאלטרנטיבות אחרות.

הבעיה איננה בצורת המשחק הסוליסטית של פארגו (והיא בעייתית לכשעצמה) כמו ההתנהלות של הגארד משיקאגו בשבועות האחרונים.

שחקן מכבי תל אביב ג'רמי פארגו. קובי אליהו
גודס חלם עליו, אבל במכבי תל אביב לא ממש מתים על הגישה שלו. פארגו/קובי אליהו
"ג'רמי משדר חוסר שביעות רצון תמידית. הוא מסתובב מתוסכל, מגיב לעתים בצורה קיצונית, וזה משפיע על כל הסובבים"

20:30, ערוץ 10: צדביטה - מכבי תל אביב
בירושלים זועמים על ההדחה מהיורוקאפ: "לא נבנינו בתקציב כזה בשביל הליגה"
סיכום הסיבוב בליגת העל: כאן ירושלים דווקא שולטת

"גיא רוצה שפארגו יוביל, אבל שפת הגוף של ג'רמי היא לא שפת גוף של מנהיג", מספר גורם בקבוצה. "ג'רמי משדר חוסר שביעות רצון תמידית. הוא מסתובב מתוסכל, מגיב לעתים בצורה קיצונית, וזה משפיע על כל הסובבים". במלים אחרות – במקום להיות פיתרון, פארגו הפך עבור מכבי לסוג של בעיה.

פארגו מתבודד לא רק על המגרש אלא גם מאחורי הקלעים. הוא מרבה להעיר לשחקנים ומסתובב בעיקר לבדו. במכבי מספרים ששחקנים רבים סולדים מההתנהלות הזו. למרות שגודס שם בסל של פארגו כמעט את כל הביצים, בחודש האחרון הקרדיט של הבחור משיקאגו הולך ומתקצר – בהשראת פיני גרשון.

יש לכך קשר גם לביצועים על הפרקט, כמובן. אם בארבעת משחקי היורוליג הראשונים העמיד פארגו ממוצעים של 16.5 נקודות, 7.25 אסיסטים ו-17.5 נקודות מדד (ב-34 דקות), הרי שבארבעת המשחקים האחרונים קרס ל-9.25 נקודות, 4 אסיסטים ובעיקר 3.75 נקודות מדד עלובות (ב-25 דקות). בשני משחקי המפתח נגד צסק"א הסריח פארגו את הפרקט עם מדד מצטבר של מינוס 1.

הירידה בדקות המשחק של פארגו נבעה, בין היתר, מכמה סדרות חינוך שערך לו הצוות המקצועי. סדרות החינוך הללו, נאמר, נערכו בהשראתו של גרשון; זה משהו שגודס לא היה מסוגל לעשות, למרות האינטגריטי המקצועי שלו.

"מעירים לפארגו הרבה על המשחק האנוכי שלו", ממשיך ואומר הגורם. "אומרים לו: 'שתף את החברים, קח זריקות יותר חכמות'. אבל זה לא קורה, וזה מתסכל הרבה אנשים במערכת, וכמובן שגם הרבה שחקנים". עד כה, מודים במכבי, פארגו הוא אכזבה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
גיא גודס מאמן מכבי תל אביב. קובי אליהו
קיווה לקבל מנהיג, בינתיים מקבל הרבה פרצופים. גודס/קובי אליהו

המקום השני בבית חשוב מאוד למכבי תל אביב, משום שהוא אמור לסדר הגרלה טובה יותר בטופ-16 מאשר במקום השלישי. שני בתי השלב הבא הולכים ומתבהרים. בשני המחזורים הבאים עוד יכולים להתרחש שינויים, אבל ברמת העיקרון, אם מכבי תסיים במקום השני היא אמורה לפגוש בשלב הבא את ריאל מדריד, ברצלונה, פנאתינייקוס, קאזאן או ז'לגיריס קובנה (סבירות גבוהה לקאזאן), אלבה ברלין, ושתיים מבין חמש הקבוצות שנאבקות על שלושה כרטיסים לשלב הבא מבית ד' (אולימפיאקוס תסיים במקום הראשון ותשובץ לבית המקביל; על הכרטיסים הנותרים נלחמות לבוראל, הכוכב האדום, נפטונאס, גלאטסראיי ו-ולנסיה. אם מכבי תסיים במקום השני, היא תשובץ בשלב הבא עם הקבוצות שיסיימו את בית ד' במקומות 2 ו-4).

הבית הזה, יובהר כבר כעת, יהיה קשה מאוד; מכבי, בוודאי בכושרה הנוכחי, תתקשה להתברג באחד משני המקומות הראשונים שמובילים ליתרון ביתיות בהצלבה. מצד שני, זה בית שמכבי תל אביב – עם שיפור מסוים בסגל (ועל כך נרחיב בשורות הבאות) – יכולה (וצריכה) לצלוח לפחות ממקומות 3-4.

הבית המקביל מסתמן כטריקי הרבה יותר. צסק"א ואולימפיאקוס, אנאדולו המפתיעה ופנרבחצ'ה של אובראדוביץ', מילאנו ולבוראל (בסבירות גבוהה), ז'לגיריס והקבוצה שתסיים במקום השלישי בבית ד' – יקיזו זו את דמה של זו. בבית שתקבל הקבוצה שתסיים שנייה בבית של מכבי יהיו כנראה ריאל וברצלונה החזקות, אבל גם קבוצות רכות יותר. בבית המקביל ישחקו שש, שבע או שמונה קבוצות קשוחות. בבית כזה מכבי יכולה לסיים במקום השני או השלישי, אבל גם יכולה בהחלט למצוא את עצמה במקום השישי או השביעי, מחוץ לשמונה האחרונות.

ויטלי פרידזון שחקן צסק"א מוסקבה עם סשה קאון. ברני ארדוב
תודה רבה, אנחנו מעדיפים לא לפגוש אתכם יותר. שחקני צסק"א בהיכל/ברני ארדוב

מה שברור כבר כעת הוא שכדי שלא להיבעט מהיורוליג לפני ההצלבה – לראשונה מאז 2009 – במכבי מבצעים חשיבה מחדש בנוגע לסגל, שתוביל לשינויים. השאלה היא אילו שינויים, באיזו עמדה, ועל חשבון מי.

בעניין הזה קיימת מחלוקת בין ההנהלה לבין הצוות המקצועי. בהנהלה סבורים שהדחיפות היא בחיזוק הקו הקדמי. בצוות המקצועי רוצים לחזק דווקא את הקו האחורי. עשינו סדר בדברים.

seperator

1. קו אחורי

ישוחרר: נייט לינהארט

בסימן שאלה: מרקז היינס

מועמדים: דיוויד לוגאן (ססארי)

כולם במכבי תל אביב מסכימים שהבעיות המקצועיות מתחילות בקו האחורי. אבל לא כולם מסכימים לגבי הסיבות לכך ולגבי משמעותן.

"בינתיים", אומר מקורב למכבי, "ברור שהצוות פארגו-היינס נופל מרייס-היקמן בכל פרמטר". בקרב צוות האימון האכזבה מפארגו שנייה רק לאכזבה ממרקז היינס. היינס נראה לא רע במשחקי הליגה האחרונים אבל אחרי התצוגה הטובה נגד הרצליה מיהר גודס לשים את השיפור של הגארד שלו בפרופורציות. "ההחלטות של מרקז היו בסדר", אמר המאמן, "אבל אני רוצה לראות אותו אסרטיבי בעוד דברים, והוא שיחק בגארבג'-טיים".

גודס – שדוחף מאחורי הקלעים לפרידה מהיינס – סירב להתייצב מאחורי הגארד שלו מול כלי התקשורת. "האם היינס יעזוב? קשה לי להגיד", אמר גודס. "בסופו של דבר, כשאתה עושה חושבים מה צריך לשפר, אז לוקחים בחשבון את כל הפרמטרים".

מרקיז היינס שחקן מכבי תל אביב. קובי אליהו
מאחורי הקלעים גודס דוחף אותו החוצה. היינס/קובי אליהו
שחרורו של לוגאן יהיה כרוך בכסף, וכאמור ישנה התנגדות בהנהלה, שמעדיפה לתעל את הכסף לעמדות הפנים. אבל לוגאן הוא שם שמבחינת הצוות המקצועי יכול להוסיף אלמנט של קליעה קטלנית ולחזק את הקבוצה בנקודה שבה היא חסרה כעת

בהנהלה ממשיכים להתעקש לגבי היינס כפי שהתעקשו אשתקד עם בלאט לגבי רייס. אם היינס לא ישוחרר לבסוף הוא יצטרך להודות לא רק להנהלה אלא גם לשלושה גורמים נוספים: שוק השחקנים החלש, וההתעלות בשבועות האחרונים של יוגב אוחיון ודווין סמית' שמנעה עד כה קטסטרופה.

"יש ליוגב אופי נהדר", מחמיא עודד קטש לרכזה המשתפר של מכבי. "היו תקופות שלא העריכו אותו מספיק, אבל היום במכבי מבינים מה יש להם בידיים".

אוחיון יסיים חוזה בתום העונה ובמכבי מתכוונים להאריך עמו את החוזה בשתיים או בשלוש עונות נוספות. אוחיון הצטרף באחרונה לרשימת המבוגרים האחראים, שאותה מוביל דווין סמית'. סמית' הוא אחד השחקנים האהובים ביותר בקבוצה, הן בקרב השחקנים והן בקרב המנהלים. במכבי מספרים שבתקופת שרשרת ההפסדים נשאר סמית' אחרי משחקים וניתח עם שחקנים נוספים את ביצועיהם על הפרקט.

אוחיון וסמית' מספקים את הסחורה בעמדות 1 ו-3, אבל בעמדה 2 סובלת מכבי מבור עמוק. הניסיונות להחתים את גל מקל היו עניין אסטרטגי, ופחות טקטי. מקל לא בהכרח היה נותן מענה לבעיית הקליעה מבחוץ, למשל. לכן מאחורי הקלעים עלה באחרונה שמו של דיוויד לוגאן, ששיחק בקבוצה בעונת 2012/13. גודס מאוד מעריך את לוגאן, שלובש כיום את מדיה של דינמו ססארי (12.4 נקודות ב-34.5% מ-3, 3.5 אסיסטים ו-9.8 נקודות מדד העונה ביורוליג), שתסיים את הופעותיה ביורוליג בשבוע הבא. שחרורו של לוגאן יהיה כרוך בכסף, וכאמור ישנה התנגדות בהנהלה, שמעדיפה לתעל את הכסף לעמדות הפנים. אבל לוגאן הוא שם שמבחינת הצוות המקצועי יכול להוסיף אלמנט של קליעה קטלנית ולחזק את הקבוצה בנקודה שבה היא חסרה כעת.

דווין סמית, דייויד לוגאן, מכבי תל אביב. ברני ארדוב
שוב יחד בקרוב? לוגאן עם דווין סמית'/ברני ארדוב

2. קו קדמי

ישוחרר: אלכס מאריץ'

מועמדים: מירוסלב ראדוליצה (שחקן חופשי), ארזם לורבק (שחקן חופשי), ג'ון בריאנט (באיירן מינכן), מרכוס סלוטר (ריאל מדריד), טריי תומפקינס (ניז'ני נובוגרוד)

במכבי ממשיכים לבכות את אובדנו של דיוויד בלו. בעונת 2012/13, האחרונה בה נעדר בלו (הפרישה הראשונה), אכזב ניק קיינר-מדלי ומכבי נותרה ללא קליעה מעמדה מספר 4. היא שילמה מחיר יקר על כך, בליגה ובאירופה. בראיין רנדל התגלה כאחת מגניבות העונה במפעל, אבל כצפוי, רנדל לא נותן מענה לבעיית הקליעה מבחוץ.

"אלמלא הפציעות שלו", מספר גורם במכבי, "היינו כבר עכשיו פועלים כדי להחתים את רנדל לכמה שנים". רנדל הוא השחקן היחיד, להוציא את סמית' ובאחרונה אוחיון, שאין לאיש בקבוצה טענות כלפיו. בחדר ההלבשה רנדל מסתדר עם כולם, מתנהל בצניעות ומסרב להתלונן גם ברגעים קשים. "הלוואי", אומרים במכבי, "שהיו לנו עוד כמה שחקנים עם אופי כזה". בצוות המקצועי משבחים אותו וטוענים ש"כיף לאמן אותו. הוא מקשיב, נכון תמיד ללמוד ונותן יותר מ-100 אחוז מעצמו על המגרש".

שחקן מכבי תל אביב דייויד בלו. Darko Vojinovic, AP
חור שעדיין לא התמלא. בלו/AP, Darko Vojinovic
לא רק את ההנהלה טיוס מעצבן אלא גם את חבריו לקבוצה. שחקנים מלכלכים על טיוס מאחורי הגב וטוענים שהוא לא מראה אכפתיות במגרש, לא נלחם בהגנה ועל הכדורים החוזרים ובאופן כללי נראה חסר עניין

"לא ציפיתי שרנדל יהיה כל כך דומיננטי", מודה גם מוטי דניאל, שראה הרבה מספרי 4 צהובים לאורך השנים. "אני עדיין חושב שבשביל להגיע להישגים שמכבי מכוונת אליהן הוא לא מספיק טוב, אבל לשמחתו, בלי קשר למה שאני חושב עליו, הוא עושה עבודה מצוינת מתחילת השנה".

תמונת הראי של רנדל הוא אלכס טיוס, מתבדחים (בצער) במכבי. על טיוס דובר כבר רבות. במכבי מאוד לא אוהבים את ההתנהלות של טיוס – החל מהוויכוחים אודות שכרו בקיץ, דרך התארכות זמני ההחלמה שלו מפציעות ועד שפת גופו על הפרקט כאשר הוא כבר בריא. במכבי טוענים שטיוס משחק העונה בצורה אדישה. "הוא הורס לעצמו השנה את הקריירה, והוא לא מבין את זה", אומר גורם במכבי, בהתבטאות חסרת-תקדים.

לא רק את ההנהלה טיוס מעצבן אלא גם את חבריו לקבוצה. שחקנים מלכלכים על טיוס מאחורי הגב וטוענים שהוא לא מראה אכפתיות במגרש, לא נלחם בהגנה ועל הכדורים החוזרים ובאופן כללי נראה חסר עניין. הדבר הרחיק עד כדי כך ששחקנים העירו בעצמם על כך לטיוס באחד מהאימונים האחרונים. טיוס לא מדבר כמעט עם אף שחקן בקבוצה, מעדיף להיות לבד, ונראה די בודד, מבודד ודחוי.

"אם היה על תקן של זר ולא על תקן של ישראלי", מודה גורם במכבי, "כבר היינו שולחים אותו הביתה".

- אלכס מאריץ' אלכס טיוס מכבי תל אביב. יוסי ציפקיס
אלמלא התקן הישראלי כבר מזמן היה הולך הביתה. טיוס/יוסי ציפקיס
פיני גרשון מעולם לא העריך את סופו יתר על המידה, ונראה שגודס – שכעוזר מאמן זכה עם סופו ביורוליג והעפיל איתו פעם נוספת למשחק הגמר – נוטה לכיוונו של גרשון

הגבוה השלישי הוא סופו שחורציאניטיס. גם בעניינו חלוקים המאמנים והמנהלים. בהנהלה מעריכים את סופו הרבה יותר מאשר בצוות המקצועי, גם מבחינה מקצועית טהורה וגם מבחינה חברתית. לאחרונה סופו אף זכה לשדרוג נוסף בשכרו, אחרי שהתברר שהוא עומד בתנאי המשקל בחוזהו. מצד שני, פיני גרשון מעולם לא העריך את סופו יתר על המידה, ונראה שגודס – שכעוזר מאמן זכה עם סופו ביורוליג והעפיל איתו פעם נוספת למשחק הגמר – נוטה לכיוונו של גרשון.

הוויכוחים בעניין סופו והחששות לגבי המחסור בקליעה מעמדה מספר 4 יכריעו אודות זהות השחקן שאמור להצטרף. ישנם כמה שמות בבורסת שחקני הפנים, שנראית מעניינת יותר מבורסת הגארדים. מירוסלב ראדוליצה, שהיה מועמד לקבוצה בשנים עברו, הוא סנטר שפתח את העונה בליגה הסינית ואמור להפוך לשחקן חופשי. שחקן חופשי אחר שעשוי להצטרף הוא ארזם לורבק, בשנים האחרונות בברצלונה, שפתח את העונה בחוץ בעקבות פציעת ברכיים ממנה החלים. מועמד אחר הוא ג'ון בראיינט מבאיירן, שם נוסף שעלה בעבר, אבל כאן עשוי להידרש פיצוי. דיווחים ביבשת קושרים למכבי גם את מרכוס סלוטר, שלא משחק כמעט בריאל מדריד ועשוי להיות משוחרר בימים הקרובים (במקרה הזה, ריאל תמשיך לשאת במרבית עלות שכרו), ואת טריי תומפקינס מניז'ני נובוגרוד.

הוויכוח הוא האם יש להתחזק לקראת הטופ-16 בשחקן בעמדה מספר 5 או בעמדה מספר 4. בהרכבים מסוימים, דווין סמית' יכול לשחק כפאוור פורוורד ולהביא את אלמנט הקליעה. מצד שני, שילוב של סמית' בעמדה 4 יוצא מיס-מצ'ים בצד ההגנתי. לורבק, ששיחק ברמות הגבוהות ביותר באירופה כבר שנים, יכול להשלים את רנדל נהדר בעמדה 4 ולהוסיף את הידית שהלכה עם בלו. מצד שני, אם סופו, שבינתיים מזכיר יותר ביכולתו את עונת 2011/12 הבינונית מאשר את העונה שעברה הטובה, לא ישתפר, ובהתחשב בחוסר העניין שמגלה טיוס, מכבי חשופה גם בעמדה מספר 5 – אולי העמדה המשמעותית ביותר בכדורסל המודרני, ובוודאי שבשלבים המאוחרים של היורוליג. ראדוליצה או סלוטר יוכלו להוסיף את הקשיחות הנדרשת.

החלטות עדיין אין. אבל כדי לעשות משהו משמעותי בטופ-16 במכבי יודעים שיצטרכו לא רק לחזק את הסגל, אלא גם לפתור את הבעיות הפנימיות והחברתיות שמאיימות על שלמות הקבוצה לקראת השלב החשוב ביותר של העונה.

ohad@walla.net.il

סופוקליס שחורציאניטיס שחקן מכבי תל אביב עם הכדור. קובי אליהו
לא מרגיש מוערך. סופו/קובי אליהו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully