וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

והכתם נשאר על הקיר: הציניות המסוכנת של פילדלפיה 76'

אסף רביץ

6.12.2014 / 7:00

פילדלפיה נמנעה משיא ההפסדים הרצופים בפתיחת עונה, אבל עם תהליך הבנייה הציני ביותר שנראה ב-NBA, יש לה סיכוי טוב להיות הקבוצה הגרועה בתולדות הליגה. אולי זה מה שיגרום לאדם סילבר לדפוק על השולחן ולוודא ששינויים יתרחשו. אסף רביץ על קבוצה שהיא כישלון מסוכן מדי

שחקני פילדלפיה 76'. AP
כל קשר בין פילדלפיה ל-NBA הוא כרגע מקרי בהחלט/AP
בשנת 73' זו הייתה פילדלפיה עצמה שסיימה עונה במאזן של 73:9, לקבוצה הנוכחית יש סיכוי טוב לסיים עם מאזן גרוע יותר

בשעה טובה, נמצאה הצדקה לקיומה של מינסוטה ב-NBA: היא מגיעה בדיוק בזמן כדי לאפשר ליריבות להימנע משיאים שליליים. ללא שלושה שחקני חמישייה (מצב די קבוע בשנים האחרונות), היא היוותה יריב שקול לפילדלפיה במשחק שהפך להיות הניצחון הראשון של הסיקסרס העונה ומנע מהחבורה המסכנה של ברט בראון לשבור את שיא ההפסדים הרצופים מפתיחת עונה. אבל זה היה רק פרומו לקרב העונתי של הסיקסרס, לניסיון להימנע משבירת שיא ההפסדים לעונה. בשנת 73' זו הייתה פילדלפיה עצמה שסיימה עונה במאזן של 73:9, לקבוצה הנוכחית יש סיכוי טוב לסיים עם מאזן גרוע יותר ולהפוך רשמית לקבוצה הגרועה בתולדות ה-NBA.

הסיכוי לשבירת השיא השבוע הפך את המשחק הנוראי במינסוטה למושך קהל, אם יהיה סיכוי לשבירת שיא ההפסדים בעונה פילי תהפוך לקבוצה המעניינת והמדוברת של החודש האחרון של העונה בו בדרך כלל לא קורים הרבה דברים מעניינים אחרים. זה יוכל להיות שיאה של תופעת סם הינקי: הג'נרל מנג'ר בנה קבוצה כל כך גרועה שהיא הפכה להיות אחת המדוברות בליגה.

את האמת, השיאים השליליים הם רק בונוס, הסיפור מספיק טוב גם בלעדיהם. למי שלא עוקב, הסיפור הוא שהינקי בנה קבוצה חלשה כל כך בכוונה, והוא עושה זאת שנתיים ברציפות. הוא קיבל מנדט מבעלי הבית להיכנס לתהליך בנייה קיצוני והלך איתו עד הסוף בצורה הצינית ביותר שאי פעם נראתה ב-NBA. בעבר קבוצות שרצו להפסיד כדי להשיג בחירות דראפט גבוהות דאגו לשמור על מראית עין של תחרותיות, של רצון לנצח. הינקי עושה הכול כדי להבהיר שהעונה הנוכחית, בדיוק כמו העונה שעברה, ממש לא מעניינת אותו. מי שקונה כרטיסים למשחקי הקבוצה עושה זאת על אחריותו, בידיעה שמדובר בקבוצה שנבנתה כדי להפסיד. לפחות במקרה הזה אף אחד לא יוכל לטעון שרימו אותו.

מאמן העבר של קליבלנד מייק פראטלו מחמיא לדיוויד בלאט

צפו: ג'ראלד גרין מעופף בתחרות הטבעות באימון פיניקס

בלאט, מקל, וההצלחה בסקרמנטו: עומרי כספי מדבר

הג'נרל מנג'ר של פילדלפיה 76' סם הינקי. AP
קיבל מנדט מבעלי הבית להיכנס לתהליך בנייה קיצוני והלך איתו עד הסוף בצורה הצינית ביותר. הינקי/AP
הציניות הבוטה של הינקי והסיקסרס הצליחה לעצבן לא מעט אנשים ב-NBA

הציניות הבוטה של הינקי והסיקסרס הצליחה לעצבן לא מעט אנשים ב-NBA. כאשר הנהלת הליגה הביאה להצבעה הצעה לשנות כבר מהעונה הקרובה את שיטת הלוטרי, כך שיקטנו הסיכויים של הקבוצות החלשות ביותר להשיג את הבחירות הגבוהות, לא היה ספק שההתנהלות של פילדלפיה שימשה זרז משמעותי. ההצבעה נערכה בין בעלי הקבוצות והרוב היו בעד השינוי, אך לא הושג הרוב הנדרש להעברת הצעה כזו. ברגע האחרון מספר קבוצות שינו את דעתן כשהבינו שלא שקלו לעומק את ההשלכות של השינוי והצביעו נגדו, אחרת הייתה עוברת שיטה שניתן היה לקרוא לה על שם הינקי.

בעונה שעברה הינקי נכשל והקבוצה שלו סיימה במקום השני מהסוף, בעיקר בזכות פתיחת עונה חזקה יחסית. תרמו לכך שלושה שחקנים עם ותק בליגה - ספנסר הוז, אוון טרנר ותד יאנג, אז הינקי דאג להיפטר משני הראשונים במהלך העונה שעברה ומהשלישי בקיץ. כדי לא לקחת שום סיכון, הוא השתמש בשתי בחירות הלוטרי שלו לשחקנים שלא משחקים: ג'ואל אמביד הפצוע (עשוי לחזור העונה, אף אחד לא יתפלא אם לא) ודריו סאריץ' שחתום לשנתיים באנדולו אפס. מאחר שאף שחקן משמעותי לא הגיע בשוק החופשי, נשאר למאמן האומלל ברט בראון סגל דליל בכישרון ובניסיון, שרובו מבוסס על שחקנים שלא אמורים להיות ב-NBA. השחקנים שכן אמורים להיות: שחקן השנה השנייה מייקל קרטר וויליאמס והרוקיס נרלנס נואל וקי ג'יי מקדניאלס, הם עדיין כישרונות מאוד לא מלוטשים שלא אמורים להיות שחקנים מובילים כרגע.

שלושת הצעירים המוכשרים הם קודם כל שחקנים עם פוטנציאל הגנתי מעניין, שלושתם אתלטיים ואקטיביים מאוד. גם רוב השחקנים הפחות מוכשרים שסביבם צעירים ואתלטיים, וביחד הם יוצרים קבוצת הגנה הרבה פחות חלשה מהנדמה. פילדלפיה מדורגת במקום ה-17 המכובד ביעילות הגנתית, ההגנה שלה טובה יותר, למשל, מניו אורלינס של אנתוני דייויס וממיאמי. השחקנים של ברט בראון לא מאורגנים במיוחד, מרבים לפספס רוטציות ולפעמים שוכחים לרדת להגנה, אבל מוכשרים ואקטיביים מספיק בצד הזה של הפרקט כדי להקשות על יריבות יותר מהצפוי. העוגן ההגנתי הוא שחקן הפנים נואל, שמעבר ליכולת לחטוף ולחסום יש לו גם יסודות הגנתיים נהדרים. בזכות ההגנה, התוצאות לא איומות כפי שניתן היה לשער. אמנם הייתה התבוסה המפורסמת ב-53 הפרש לדאלאס, אבל בתמונה הגדולה רק חמישה מהמשחקים של הסיקסרס הסתיימו בהפרש גבוה יותר מ-12. בדרך כלל הם נשארים תחרותיים עד לדקות האחרונות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
מייקל קרטר וויליאמס שחקן פילדלפיה סיקסרס. AP
כישרון מאוד לא מלוטש שלא אמור להיות שחקן מוביל כרגע. מייקל קרטר וויליאמס/AP

הבעיה היא ההתקפה. הקצב המהיר מעט מסתיר את זה, אך מדובר בהתקפה איומה בקנה מידה היסטורי. פילי קולעת 91.1 נקודות ל-100 פוזשנים, זה לא רק מקום אחרון ביעילות התקפית אלא רחוק 5.3 נקודות מהקבוצה שבמקום ה-29. יש כרגע התקפות חלשות מאוד ב-NBA: אוקלהומה סיטי ששיחקה ללא הכוכבים, אינדיאנה עמוסת הפציעות, דטרויט שעסוקה בניסויים שונים ומשונים, אך החולשה של הסיקסרס היא מליגה אחרת. רק שני שחקנים בסגל של בראון מסוגלים ליצור משהו בהתקפה - הפוינט גארדים קרטר וויליאמס וטוני רוטן, ושניהם עושים זאת באחוזים איומים מכל הטווחים (כולל אחוזי עונשין, שניהם מתחת ל-65 אחוזים) ועם יותר מ-4 איבודים למשחק.

גם כשכבר מגיעים למצבי זריקות נוחים, אין מי שינצל אותם. מעט מאוד שחקנים בסגל קולעים טוב שלשות, הבולט בינהם הוא רוברט קובינגטון שבשנה שעברה כיכב בפרויקט ההפגזות של קבוצת המשנה של יוסטון. קובינגטון עוד לא קיבע את מעמדו ברוטציה של בראון, אך לאחר שהיה לו חלק חשוב מאוד בנצחון על מינסוטה ניתן להניח שיראה יותר דקות. בעיית הסיומת היא לא רק בקליעה מבחוץ, גם בצבע אין לסיקסרס מסיימים מוצלחים, שלא לדבר על שחקן עם משחק פוסט אפקטיבי. פילי מדורגת שישית בליגה בנקודות במתפרצות עם 15.6 למשחק, מה שאומר שבמשחק העומד המצב עוד יותר גרוע ממה שמראים נתוני היעילות ההתקפית האיומים. התקפה עומדת של הסיקסרס היא מחזה קשה לצפייה שמזכיר קבוצת מכללות שמתמודדת מול הגנה הרבה יותר טובה ועם הרבה פחות זמן ליצור משהו.

שחקן פילדלפיה 76' נרלנס נואל. AP
התקפה עומדת של הסיקסרס היא מחזה קשה לצפייה. נרלנס נואל/AP
בכלל לא בטוח שהעונה הנוכחית תורמת להתפתחות של קרטר וויליאמס, נואל ומקדניאלס ומאוד יכול להיות שהיא מפריעה להתפתחות, שהיא גורמת להרגלים שליליים שהם יזדקקו לזמן כדי להיפטר מהם

חשוב להבהיר שלא כולם מתנגדים לפרויקט של הינקי. הטענה בעדו היא שהוא משחק בהתאם לחוקים הקיימים בהם עדיף להיות נמושה לכמה שנים מאשר קבוצה בינונית שלא משיגה בחירות גבוהות ומבזבזת כסף על שחקנים שלא יובילו אותה לצמרת. השחקנים שהוא בחר וכן משחקים נראים טוב: נואל וקרטר וויליאמס נראים כמו שניים מהפוטנציאלים הגדולים ביותר במחזור שלהם ומקדניאלס הוא שיחוק בתחילת סיבוב שני. גם אמביד וסאריץ' הם שני שחקנים עם פוטנציאל עצום. התומכים טוענים שאת הפרויקט הזה צריך לשפוט בעוד חמש שנים ומאמינים שהעתיד יראה שהינקי ידע מה הוא עושה.

וזאת, לטעמי, הסוגיה המעניינת ביותר בסיפור הזה. האם הציניות הקיצונית הזאת באמת תשתלם? האם לא יהיה מחיר לחולשה הכול כך גדולה של הקבוצה הנוכחית, לשחקנים שלומדים בעיקר איך להפסיד? בכלל לא בטוח שהעונה הנוכחית תורמת להתפתחות של קרטר וויליאמס, נואל ומקדניאלס ומאוד יכול להיות שהיא מפריעה להתפתחות, שהיא גורמת להרגלים שליליים שהם יזדקקו לזמן כדי להיפטר מהם. פילדלפיה לא תהיה קבוצה טובה גם בשנה-שנתיים הקרובות, הצעירים זקוקים לזמן להתפתח ושחקנים חופשיים בכירים לא ימהרו לחתום לפני שייראו שהפרויקט הזה מתקדם לאנשהו. בסופו של דבר הצעירים יסיימו חוזים ולא בטוח שגם להם תהיה סבלנות, שהם יעזבו לפני שהקבוצה תתחיל להצליח (הראשון להחליט יהיה מקדניאלס, שאם מאוד ירצה יוכל להיות שחקן חופשי לא מוגבל בקיץ 2016).

הסיכון עצום, כי אם הינקי ייכשל זה יהיה כישלון מפואר. אם הוא לא יצליח לבנות בסופו של דבר קבוצה בכירה לאוהדי הכדורסל בפילדלפיה יהיה קשה הרבה יותר לסלוח על השנים האבודות. בטוח שרוב בעלי התפקידים בליגה ורוב האוהדים הניטרליים ישמחו לראות את הפרויקט הזה נכשל, בעיקר בגלל ההשלכות של הצלחה שלו, האפשרות ששלוש-ארבע קבוצות יחליטו במקביל לעשות הינקי. מצד שני, אולי דווקא זה מה שיכריח את הליגה לבחון מחדש את השיטה הבעייתית, מה שיגרום לאדם סילבר לדפוק על השולחן כדי לוודא ששינויים יתרחשו, ובראשם שינוי שיטת הלוטורי. אבל אלה סוגיות עתידיות, בינתיים נמשיך לעקוב ולבחון את הסיכויים של הסיקסרס להגיע לכמות דו-ספרתית של ניצחונות ולהימנע מהסטמפה הרשמית של הקבוצה הגרועה אי פעם.

מאמן פילדלפיה 76' ברט בראון. AP
רוב האוהדים הניטרליים ישמחו לראות את הפרויקט הזה נכשל, בעיקר בגלל ההשלכות של הצלחה שלו. המאמן ברט בראון/AP
  • עוד באותו נושא:
  • NBA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully