וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ג'ורדי צודק, ברמת הקבוצות אנחנו הרבה יותר טובים מישראל"

הטראומה הישראלית, ההתפתחות הקפריסאית, ההבדלים בין אז להיום. בקפריסין קראו לריינר ראופמן "הגרמני המשוגע", גיבור על עם 278 שערים בשבע עונות. אבל עבורנו הוא ייזכר לעד בתור מי שחידד את טראומת הכישלונות באי. ערב "משחק העונה", הוא נפגש עם שליחנו לראיון מרתק

צילום וידאו: ענבל מנור, עריכת וידאו: קשת סידי, ניב פוקס

"הכול תלוי במשחק הערב", ריינר ראופמן משנה קצב כשהוא נשאל על עתיד הכדורגל הקפריסאי. המתאזרח הגרמני שלפני 11 שנה, בהיותו בן 36, כבש נגד ישראל ונכנס להיסטוריית הכישלונות של הנבחרת באי, נהנה מהנוסטלגיה, אבל יודע שגם עבור המקומיים הגיע רגע האמת. הצלחות בקבוצות זה טוב ויפה, אבל הרגע של הנבחרת הוא כאן ועכשיו. "חשוב מאוד לפתוח קמפיין עם שני ניצחונות. אנשים יתקרבו לנבחרת מה שלא קרה בשנים האחרונות. היום זה משחק העונה של הכדורגל הקפריסאי".

הוא הגיע לקפריסין בגיל 30. חלוץ ליגה שנייה טיפוסי, שלא בלט במיוחד בבונדסליגה ונזרק מארמיניה בילפלד לאחר עימות עם המאמן ארנסט מידנדורפ. השם שלו במולדתו היה גמור ובכלל על עצמו העיד לימים שלא היה רציני מספיק כדי להצליח בגרמניה. אז הוא מצא עצמו בקפריסין ובין לילה משום דבר לאליל. סופרסטאר שלא יכול ללכת ברחוב. בקפריסין קראו לו: "הגרמני המשוגע" והתייחסו אליו כאל גיבור על. בשבע עונות באומוניה כבש 278 שערים בכל המסגרות וגם עזר לקבוצה לזכות באליפות אחרי שמונה שנים.

לקראת סוף הקריירה, אחרי שהתחתן עם בחורה מקומית, קיבל את האזרחות והספיק להופיע גם חמש פעמים במדי הנבחרת. באותו ערב בלימסול במרץ 2003, הוא עלה בדקה ה-60 וכעבור פחות מדקה איזן לאחר שער מוקדם של עומרי אפק. אחרי הפרישה, נשאר להתגורר בקפריסין עם משפחתו ולא התנתק מהכדורגל המקומי. הוא ממלא באומוניה תפקידי סקאוטינג, משמש כמנהל קבוצה ויש לו לא מעט תובנות על ההבדלים בין אז והיום, עתיד הכדורגל בשתי המדינות השכנות וגם השחקן "הכי מהיר באירופה".

ריינר ראופמן. ענבל מנור, מערכת וואלה!
גיבור מקומי. ריינר ראופמן/מערכת וואלה!, ענבל מנור

אי אפשר בלי קצת נוסטלגיה. בישראל לא שכחו את 2003. ואתה?

"ברור שאני זוכר את המשחק. הייתה אווירה נהדרת באצטדיון והתמזל מזלי, קצת אחרי שעליתי למגרש, להבקיע את השוויון. זה היה משחק גדול עבור קפריסין".

אתה מודע לזה שאחרי ההפסדים בשנות ה-90 והמשחק ההוא לישראל יש טראומה ממשחקים בקפריסין?

"אני לא חושב שהשחקנים של ישראל מפחדים מאיתנו. לפעמים יש יריבה שמבחינה היסטורית אתה לא מצליח לנצח והיא נכנסת לך לראש. זה עניין פסיכולוגי וזו בעיה שהשחקנים הישראלים יצטרכו לפתור".

מי עדיפה, קפריסין שלך או הנבחרת הנוכחית?

"האיכות של הנבחרת הנוכחית טובה בהרבה. יש לנו שחקנים שיכולים לעשות דברים גדולים. דמיטריס חריסטופי הוא כרגע אולי השחקן המהיר באירופה. הוא יעשה הרבה צרות לקו ההגנה של ישראל".

צפית את הניצחון על בוסניה?

"אף אחד לא יכול היה לצפות דבר כזה. הנבחרת נסעה בתקווה לקחת משהו מהמשחק, אבל בקפריסין אף אחד לא האמין שאפשר לנצח שם. מקסימום חשבנו שאולי אפשר להוציא תיקו, אבל חריסטופי היה טוב מאוד והביא את הניצחון. זה היה חשוב מאוד לכדורגל הקפריסאי".

הניצחון שינה את המטרות בקמפיין?

"לא. המשחק הערב חשוב מאוד לנבחרת שלנו. כשאתה מתחיל קמפיין עם שני ניצחונות אתה רוצה להוציא ממנו משהו. קפריסין יכולה לחלום על עלייה. הקבוצות שלנו הראו במפעלים האירופיים שהן יכולות לעשות את זה. אפואל עלתה בפעם השלישית לשלב של ליגת האלופות והיא מצליחה שם, גם לאפולון היו שנתיים מוצלחות בליגה האירופית. א.א.ק, א.א.ל ואנורתוזיס היו בשלב הבתים. אנחנו יכולים לעשות משהו באירופה".

דימיטריס חריסטופי שחקן נבחרת קפריסין. AP
"השחקן הכי מהיר באירופה". חריסטופי/AP

הנבחרת לא מצליחה כמו הקבוצות.

"אוקיי, הנבחרת לא נחלה אותה הצלחה, אבל אסור לשכוח שבקבוצות יש הרבה שחקנים זרים שעוזרים מאוד לשחקנים הקפריסאים... אולי הם גם לוקחים להם את המקום, אבל כשאתה מתחרה באימונים בשחקנים טובים יותר גם הרמה שלך עולה. אני חושב שהגיע הזמן שזה ייראה גם ברמת הנבחרת".

ובכל זאת, קשה שלא להבחין בריחוק בין הקהל לנבחרת. נראה שגם לאוהדים אכפת יותר מהקבוצות. גם חריסטודולו דיבר על החזרת הקהל כמטרה.

"בשנים האחרונות הנבחרת לא הצליחה. ההישג בבוסניה שינה הכול. כל קפריסין מחכה למשחק הערב. תהיה אווירה טובה מאוד באצטדיון. מדברים על 15 אלף אוהדים, והם מאוד פנאטיים".

לראשונה מאז 2001 יש לקפריסין מאמן נבחרת מקומי. מה השתנה בזמן הקצר שהוא בתפקיד?

"פמבוס חריסטודולו הוא מאמן שדוגל במשמעת, אוהב משחק הגנה מאורגן ובחלק הקדמי יש הרבה איכויות. הנבחרת עושה עבודה טובה מאוד איתו".

ובכלל מה השתנה בכדורגל הקפריסאי מאז ימיך כשחקן?

"השינוי הגדול הוא מספר הזרים. כשהגעתי, כל קבוצה הייתה רשאית להחתים רק שלושה זרים והיום המספר עומד על 15 ואף יותר אם מדובר בשחקנים שמתחת לגיל 21. זה לקח את הכדורגל כאן לרמה אחרת. אולי זה לא טוב לשחקנים הקפריסאים שיש להם פחות מקום לשחק בקבוצות, אבל הם מתפתחים כי הם מתאמנים עם שחקנים טובים יותר".

גם בישראל יש הגבלת זרים. זה טוב או רע?

"לישראל אין את המזל להיות חלק מהאיחוד האירופי ואם היא הייתה חלק מהאיחוד, זה היה משנה הכול. לנבחרת ישראל יש מטרות גבוהות כי השחקנים שם יכולים לשחק בקבוצות שלהם ויש להם לא מעט איכויות".

כרגע הקבוצות הקפריסאיות מצליחות יותר מהישראליות במפעלים האירופיים. גם ג'ורדי קרויף אמר שהוא הופתע שכדורגל הקבוצות בקפריסין יותר מתקדם למרות ההבדלים בין הנבחרות בדירוג פיפ"א.

"כמו שאמרנו, הכול קשור בזרים. הם מגיעים לכאן, משחקים, חולקים את הרגשות שלהם והיכולות שלהם עם השחקנים המקומיים. ג'ורדי צודק כי ברמת הקבוצות, אנחנו הרבה יותר טובים מהמועדונים הישראלים".

לא מעט אנשי מקצוע ושחקנים ישראלים עברו בקפריסין. מה התרומה שלהם?

"למאמנים הישראלים שעבדו כאן יש שם טוב מאוד והם מוזמנים לחזור בכל זמן ולאמן כל קבוצה. הם הראו כאן בדיוק מה יש להם. שחקנים? אני לא זוכר ספציפית. כל כך הרבה זרים עוברים כאן. באומוניה, היה לנו את שפונגין שהיה גדול כאן. ניסינו להחזיר אותו בקיץ, אבל זה לא הסתדר. לעוז ראלי לא היה כאן מזל".

אפסטאטיוס אלונפטיס שחקן נבחרת קפריסין בכדורגל חוגג שער. רויטרס
"אחד השחקנים הבולטים". אלונפטיס/רויטרס

ב-1997 הגעת לקפריסין מהבונדסליגה והבקעת 278 שערים בשבע עונות. עדיין לא יכול ללכת ברחוב?

"זה היה מדהים. היה לי מזל להגיע לקבוצה עם פילוסופיית התקפית. כולם שיחקו בשביל החלוצים ועשו בשבילי את החיים קלים. עדיין מזהים אותי. אין כאן הרבה בלונדינים בגובה 1.90 מטר".

היית מהראשונים שעשו את המעבר מליגה מערב אירופית למקום כמו קפריסין. גם היום תמליץ לשחקן שלא מוצא את עצמו בהרכב להגיע לקפריסין או ישראל?

"ברור שאמליץ. אני הדוגמא הכי טובה. מצאתי כאן שלווה ומדינה שאני אוהב, אנשים שאוהבים אותי כך שההחלטה התבררה כטובה. לאומוניה יש שני שחקנים גרמנים, טוב להם כאן והם עוזרים לנו לקחת את המועדון קדימה".

בישראל זוכרים את המתאזרחים: גוגיץ', ספוליאריץ' ואותך. הפעם השחקן הבולט מקומי.

"חריסטופי מבחינתי הוא הכוכב. הוא משחק בשוויץ ברמה גבוהה. לקפריסין תמיד היו שחקנים טובים. קונסטנטינוס, אוקאס, אלונפטיס, אבל הם לא התחרו ברמות יותר גבוהות מהכדורגל הקפריסאי. דמיטריס יעשה צרות לישראל".

אם ייצאו יותר שחקנים החוצה זה יעזור לנבחרת?

"ברור, זה יעזור מאוד. כנראה שהכדורגל הקפריסאי לא מוערך מספיק באירופה".

טוטו תמוז שחקן נבחרת ישראל, במרכז. ניב אהרונסון
"יהיה קשה מאוד לישראל". שחקני הנבחרת באימון/ניב אהרונסון

ממי ישראל צריכה להיזהר מלבד חריסטופי?

"אם אגלה לך את הסודות של הנבחרת יזרקו אותי מהמדינה (צוחק)... אלונפטיס הוא אחד השחקנים הבולטים, למרות שהוא פצוע ולא ברור אם יפתח. הנבחרת משחקת טוב בבית כשהקהל נמצא לצידה".

איך יסתיים המשחק?

"יהיה לישראל קשה מאוד. האוהדים יהיו שם וקפריסין באה עם ניצחון אחד בכיס והם יעשו הכול כדי להשיג ניצחון שני".

רוצה להתנצל על השער מ-2003?

"אני אשקר אם אגיד שאני מתנצל. אני צוחק. זו הייתה חוויה טובה מאוד עבורי, אחד השערים החשובים בקריירה ואני נזכר בו לעיתים קרובות. הסיטואציה הייתה שנכנסתי 30 שניות קודם לכן, היו הרבה אוהדי אומוניה באצטדיון וזה היה המשחק השני שלי בנבחרת. ההרגשה הייתה מדהימה".

בישראל יעלה הערב שחקן ששיחק באותו משחק, הקפטן טל בן חיים.

"באמת? אני מקווה שהוא ימצא עוד ראופמן על המגרש שיבקיע את השער".

ריינר ראופמן, כדורגל עבר גרמני-קפריסאי. GettyImages
לא מתחרט על 2003. ראופמן/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully