וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יהדות הסלים

2.10.2014 / 14:10

מצד אחד: פרגוסון של הכדורסל הארגנטיני. מצד שני: קבוצה שגרמה לכוכבה להעדיף אותה על פני מכבי ת"א. אליפויות, שיאים וסיפור ענק. אחרי שהתוודענו לכדורסל הדרום האמריקאי עם פלמנגו, זה הזמן להכיר את קבוצות הכדורסל היהודיות הכי מרגשות באזור: סיוניסטה ועברייקה

שחקני עברייקה. ויקיפדיה, צילום מסך
גאווה יהודית. שחקני עברייקה/צילום מסך, ויקיפדיה

סבסטיאן אסבטליצה ישב בביתו בפרנה שבארגנטינה, צפה בפלמנגו מביכה את מכבי תל אביב, ונקרע בין שני העולמות. כן, עד כדי כך. מצד אחד, כיהודי ואוהד מכבי תל אביב, היה עליו לעודד את הישראלים. מאידך, הלב נטה דווקא לטובת הברזילאים, באותם רגעים השגרירים הבלתי-רשמיים של הכדורסל הדרום אמריקאי, שעל שמו הטוב הוא מנסה להגן במשך שנים רבות.

"האמת?", הוא אומר בנימה מתנצלת, "בכלל לא הופתעתי. בתוך תוכי קיוויתי שפלמנגו תעשה את זה. יש פה, בדרום אמריקה, כדורסל לא רע בכלל. לפלמנגו יש שחקנים שמשחקים כבר שנים בנבחרות ארגנטינה וברזיל, יש להם אמריקאים שהיו טובים גם באירופה. יש להם סגל מוכשר מאוד. ובעיקר יש להם לב גדול. הם ניצחו את מכבי תל אביב בזכות הלב, ממש כמו שמכבי תל אביב ניצחה את ריאל מדריד בגמר היורוליג. עכשיו, בזכות ההישג שלהם, אנשים רואים את זה. הם מכירים יותר באיכות שיש לכדורסל כאן".

עוד נחזור לאסבטליצה, דמות מפתח בסיפור שלנו. עד אז, מגיעה התייחסות גם לשורה התחתונה שלו.

זה היה שבוע שבו נחשפנו לראשונה לכדורסל הדרום אמריקאי באמת ובתמים. צמד המפגשים של מכבי תל אביב עם פלמנגו הזכירו לנו שאי שם, מעבר להרי החושך, יש תשוקה גדולה לכדור הכתום. מתברר שיש חיים על מאדים, ובחלק מהמקרים הם אף שוקקים יותר מבמיטב אולמותינו. היכולת של פלמנגו הפתיעה את רובנו. אבל האווירה המחשמלת שיצרו אלפי האוהדים המשולהבים ביציעים כבר באמת השאירה אותנו פעורי פה. סקלת הדציבלים עלתה כל כך עד שחדרה את מסכי הטלוויזיה המרוחקים בישראל, והדהדה גם בווליום נמוך. באמת שאווירה כזאת גם אוהדי פנאתינייקוס, פרטיזן או כל יתר הקהלים המטורפים באירופה יתקשו לייצר.

פלמנגו פתחה עבורנו צוהר לעולם בלתי מוכר. עולם שכבר שנים מסתתרות בו, הפלא ופלא, שתי קבוצות עם סיפור הצלחה ייחודי וקשר עמוק ושורשי לישראל וליהדות. עכשיו זה הזמן להכיר אותן. אז קבלו את שתי הקבוצות שלכם בדרום אמריקה: חובנטוד סיוניסטה מארגנטינה ועברייקה מאורוגוואי.

הנהלת מכבי תל אביב תיפגש עם דייויד בלו

לנדסברג: "אנחנו חייבים להשתפר תוך כדי תנועה, אין ברירה"

פלמנגו חוגגת זכייה גביע ביניבשתי. פיב"א אמריקה, אתר רשמי
פתחו צוהר לעולם חדש ובלתי מוכר. שחקני פלמנגו חוגגים/אתר רשמי, פיב"א אמריקה

פרובינציית אנטרה ריוס נחשבה בעבר ללב הפועם של יהדות ארגנטינה. בסוף המאה ה-19 התגוררו באזור, הממוקם בצפון-מזרח ארגנטינה, כמעט 4,000 יהודים – כ-65% מסך היהודים במדינה כולה. ההתיישבות היהודית באזור הפכה את אנטרה ריוס למרכז יהודי חשוב, שבא לידי ביטוי עד היום באמצעות ערים ורחובות שנקראו על שמם של בני הקהילה. במאי 1930 הוחלט סוף סוף על הקמת מועדון שיהווה מסגרת ספורטיבית ותרבותית לקהילה היהודית, וכך נולדה לה חובנטוד סיוניסטה – "הצעירים הציונים". בהתחלה, התחרות או ההצלחה כלל לא הייתה בראש סדר העדיפויות. המועדון הצעיר בסך הכל קיווה לאגד את הקהילה היהודית ואת בניה באמצעות הספורט.

אף אחד שם לא שיער מה יקרה כמה עשורים לאחר מכן, הרבה אחרי שמרבית הקהילה עזבה לישראל או לבואנוס איירס. מעט היהודים שנותרו בפרובינציה, ובעיקר בעיר פרנה שם פעל המועדון, לא חלמו שתהיה להם קבוצה בליגה הבכירה בארגנטינה, אפילו שמדובר בכדורסל, ענף ספורט משני חלוטין בארגנטינה.

הכול החל כשסבסטיאן אסבטליצה, ההוא מתחילת הכתבה, הגיע לקבוצה ב-1989. אסבטליצה, שנולד אל תוך המועדון וגדל בו כנער יהודי מפרנה, היה אז מאמן טירון והחל את דרכו במחלקת הנוער של הקבוצה. 25 שנה עברו, והוא עדיין כאן. בפרנה הוא כבר נחשב לדמות נערצת, ולא רק על ידי היהודים. בכתבה שפורסמה עליו בספרד לאחרונה הוא כונה "אלכס פרגוסון של הכדורסל הארגנטינאי", ולא בכדי. במו ידיו אסבטליצה בנה את הגאווה המקומית. ב-1996 קיבל לראשונה את הקבוצה הבוגרת, ויחד הוא והיא בנו לעצמם מוניטין. כעת, הכדורסל הארגנטינאי כולו רוחש להם ולו כבוד עצום. ב-2006, אחרי מסע ארוך ומפותל דרך הליגות הכי נמוכות בארגנטינה, אסבטליצה וסיוניסטה עשו את הבלתי ייאמן והעפילו לליגה הבכירה בארגנטינה.

מאז הם עדיין שם. למרות תקציב מהנמוכים בליגה, סיוניסטה תקעה יתד. בעונת 2009/10 רשמה את הישג השיא שלה וסיימה במקום השלישי. אתמול היא פתחה את העונה, ולמרות שהפסידה לאסטודיאנטס, היא מקווה לשחזר את ההישג. "סיוניסטה היא לא רק הגאווה של הקהילה היהודית באנטרה ריוס, היא גם אחד ממקורות ההכנסה הגדולים שלה", מספר אסבטליצה בגאווה. "זו קבוצה שצמחה מתוך הקהילה היהודית. היינו הקבוצה היהודית הראשונה ששיחקה בליגה של דרום אמריקה (המקבילה לגביע ליברטדורס בכדורגל, י.א). אנחנו רואים בעצמנו שגרירים של כל היהודים בארגנטינה ובאמריקה הלטינית. באיזשהו מקום, אנחנו גם שגרירים של ישראל. השם שלנו מסגיר מהיכן אנחנו באים ובמה אנחנו מאמינים. אנחנו 'סיוניסטה' – ציונים. אפילו בישראל כבר בקושי משתמשים במילה הזו, אבל עבורי זה כבוד גדול. בגרתי כאן כנער יהודי, ועכשיו אני מאמן את הקבוצה הזו בליגה הבכירה. בשבילי זה הישג ענק", הוא אומר.

אסבטליצה הוא כמעט השריד היהודי היחיד בקבוצה. הבעלים ועוד מספר חברי הנהלה הם יהודים, ובסגל השחקנים מופיע רק יהודי אחד – לוקאס גולדנברג בן ה-19, לו צופים עתיד גדול. למרות זאת, הקהילה היהודית עדיין נושאת את דגלה של חובנטוד בגאווה. עבורם, זו עדיין הקבוצה שלהם. הנשיא, דייגו קוז'אדו, נוהג להסביר לשחקנים הזרים שמגיעים על המועדון ועל כל ההיסטוריה היהודית שעליה הוא נשען. לשחקנים המקומיים לא צריך להסביר. הם כבר יודעים לבד.

מרחוק, אסטבליצה מצליח לעקוב אחרי כל צעד ושעל של קבוצתו האהודה מחוץ לארגנטינה, מכבי תל אביב. "ראיתי כל משחק שלה ביורוליג בשנים האחרונות ואני מעריץ את דייויד בלאט. גם אחרי הפועל ירושלים אני עוקב, וראיתי את המשחק שלה נגד קאזאן במוקדמות היורוליג. כל קבוצה ישראלית שמצליחה מסבה לנו גאווה", הוא מסביר, "מי יודע, אולי אחרי הכתבה הזאת, אנשים בישראל ישמחו גם בהצלחות שלנו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
סבסטיאן אסבטליצה, מאמן חובנטוד סיוניסטה. אתר יצרן
"אלכס פרגוסון של הכדורסל הארגנטינאי". סבסטיאן אסבטליצה/אתר יצרן

לא רחוק מארגנטינה, באורוגוואי השכנה, שוכנת לה בעיר הבירה מונטבידאו הגאווה היהודית הספורטיבית השנייה של דרום אמריקה – עברייקה ומכבי, או בשמה המלא, איגוד עברייקה ומכבי של אורוגוואי. גם הם, כמו סיוניסטה, הוקמו בשנות ה-30 של המאה הקודמת כדי לענות על הצורך של היהודים באורוגוואי במסגרת ספורטיבית. גם הם לא פנטזו על הצלחה שכזו. אבל אצלם, בניגוד למקבילה מארגנטינה, המעבר לליגה של הגדולים הגיע מהר מאוד, והכך גם התהודה שנוצרה סביב המועדון.

ב-1973 עברייקה העפילה לראשונה לליגה הבכירה באורוגוואי, ותוך זמן קצר הפכה לאימפריה של ממש במונחים מקומיים. היא שילבה שחקנים יהודים תוצרת מחלקת הנוער יחד עם כוכבים אחרים שאינם יהודים וזכתה בשלוש גביעים מקומיים ב-1975, 1977 ו-1994. דני גוט, שבשנות השמונים ניסה להתקבל לקבוצה ולהגשים חלום ילדות, זוכר מצוין כיצד הרמה שלו "לא הייתה מספיקה עבורם, אבל טובה מספיק עבור קבוצות בליגת העל בישראל".

"עברייקה זו באמת הגאווה היהודית הכי גדולה באורוגוואי. זה מועדון מפורסם מאוד", הוא מספר. במהלך השנים עברייקה הספיקה לקרוס כלכלית, לקום מחדש כעמותה ללא מטרוח רווח ולחזור בגדול תוך שלוש שנים מהליגה השלישית לליגה הבכירה ב-2004. בעונת 2011/12 נסגר מעגל. עברייקה בעונת שיא העפילה לגמר הפלייאוף וריתקה את אלפי היהודים בכל אורוגוואי למסכים. באתר הרשמי של הקבוצה אפשר למצוא תיעוד אפילו לעשרות ישראלים שעלו מאורוגוואי וערכו צפייה משותפת במשחקים מארץ הקודש. הסדרה הזו הסתיימה בתואר אליפות היסטורי לעברייקה, ובפרק חדש שנכתב בתולדות האימפריה היהודית הכי גדולה שלא הכרתם.

"יש קשר חזק שנשמר בין הקבוצה שלנו לקהילה היהודית. אנחנו מרגישים כל הזמן את התמיכה שלה", מספר לאונרדו סילברסטיין, עוזר המאמן היהודי של עברייקה. "במשחקים שלנו יש בערך 150-200 אוהדים יהודים שמגיעים באופן קבוע וכאשר זכינו באליפות, האולם כולו היה מלא. באורוגוואי יש יהודים שאוהדים קבוצות אחרות, אבל גם תומכים בנו".

סילברסטיין הוא יהודי היחיד בקבוצה כיום. המועדון עדיין נמצא בתהליכי שיקום מהפירוק שעבר, מה שגרם להפסקת הפעילות גם של מחלקת הנוער, המלאה בשחקנים יהודים צעירים. קבוצת הנערים של עברייקה כיום כוללת מספר יהודים שאמורים להשתלב במועדון בעתיד.

עד אז, האוהדים היהודים הרבים סוגדים לכוכב הלא-יהודי גוסטאבו "פאנצ'י" באררה. באררה כיכב במחלקת הנוער של חובנטוד בדאלונה, מהמובילות באירופה, והיה נחשב לכישרון ענק לצד חברו הטוב רודי פרננדס. ב-2008, כשדני גוט שימש כסקאוט מכבי תל אביב, באררה כמעט נחת ביד אליהו. הצהובים כבר שלחו טיוטת חוזה, אבל "פאנצ'י" המוכשר רצה הביתה, והחליט ללכת למכבי אחרת, דווקא באורוגוואי. מאז הוא הספיק לעזוב ולחזור בדיוק בזמן כדי להוביל את עברייקה לאליפות ההיסטורית. גם העונה הוא אמור להוביל את עברייקה, בשאיפה לתואר נוסף.

בינתיים סילברסטיין שומר על הגחלת כיהודי היחיד בקבוצה, אבל הוא יודע שהוא לא לבד: מאחוריו עומדים אלפי יהודים נלהבים שרואים בקבוצה נכס צאן ברזל. כך עברייקה, וגם חובנטוד סיוניסטה, ממשיכות להתקיים.

סייע בהכנת הכתבה עידן ויניצקי

מיטב ביצועיו של פאנצ'י באררה

  • עוד באותו נושא:
  • עברייקה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully