וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיכה צרפתית: מה עובר על אלירן עטר בריימס?

21.9.2014 / 12:25

אלירן עטר לא הפסיק להאמין שיקבל את ההזדמנות בריימס, עד שהמאמן הוחלף, חלוץ בכיר הובא והנשיא התייאש. מאז הוא תקוע. גולדהאר חושש מהעסקה, קרויף מהעומס בחוד ועם באר שבע העניינים (כרגע) לא מתקדמים. מה קרה בצרפת ומתי תהיה לו קבוצה חדשה? סיפורו של חלוץ בפלונטר

אלירן עטר שחקן ריימס. GettyImages
רבים כאן בארץ העריכו שעטר יישבר מהר ויתכנן את הבריחה לארץ כבר בחודש ינואר. לא נתנו לו רבע צ'אנס. עטר/GettyImages

כדורגל אירופאי מעולם לא עניין את אלירן עטר. פעם הוא סיפר שאפילו את הקלאסיקו הוא לא יושב לראות בטלוויזיה ושבערוץ הקיבוץ הוא היה בטוח בהתחלה שמראים כתבות על קיבוצים.

בחלקת האלוהים הקטנה שלו שלט ללא עוררין עוד לפני השיא בעונת האליפות הראשונה עם ג'ורדי קרויף ואוסקר גרסיה במכבי תל אביב. מחוץ לשעות בקרית שלום היה לו חשוב להתחזק בפגישות אצל רבנים ולתחזק את הקשר עם בת הזוג עדי ששינתה אותו וסייעה להליך ההתבגרות של מי שפעם קרא לעצמו פיטר פן.

אבל אז נפתח החלון לצרפת. בריימס, מועדון צנוע בסך הכול, החליטו לשים עליו 1.8 מיליון דולר, סכום שיא על רכש בתולדות המועדון. רבים כאן בארץ העריכו שעטר יישבר מהר ויתכנן את הבריחה לארץ כבר בחודש ינואר. לא נתנו לו רבע צ'אנס. אבל אולי גם בגלל ההערכות השליליות האלה, הוא החזיק עונה שלמה אף שמיעט לשחק. הוא שותף ב-22 מתוך 38 המשחקים של ריימס בליגה כאשר רק ב-11 משחקים פתח בהרכב. לאורך כל העונה רשם רק משחק ליגה אחד בו שיחק 90 דקות והייבוש היה אפילו בולט יותר בחלק השני של העונה כשב-10 משחקים לא שותף כלל. מלך שערי הליגה כאן בארץ מצא את הרשת רק פעמיים בשני ניצחונות מוחצים של ריימס על באסטיה ואז'קסיו. חלוץ חי משערים ועטר לא כבש מאז חודש דצמבר.

20:15, ספורט1: מכבי תל אביב - הפועל רעננה

מרטין ביין מונה למנכ"ל מכבי תל אביב

אלירן עטר לא נכלל בסגל ריימס, שכטר כבש

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הסבלנות נגמרה מהר/מערכת וואלה!, צילום מסך

את ההחלטה לרכוש אותו קיבלה ההנהלה בעידוד המאמן הובר פורנייה שהיה תחילה מאוד סבלני כלפי עטר. הוא גיבה אותו מול התקשורת והאוהדים שביקשו תשובות לרכש היקר שלא ממש מתאקלם. פורנייה אמר בכל ראיון שזה רק עניין של זמן ושבקרוב יראו למה ריימס שילמה עליו את הסכום הגבוה. מנגד, בכל פעם שנתן לו דקות שלח אותו לכנף לעשות הרבה הגנה על מגן היריבה. בשפיץ הוא שם חלוצים חסונים וגבוהים ועטר שיחק יותר כקשר.

כל עוד עטר הרגיש שהמערכת מאחוריו, הייתה בו אמונה שהדברים יסתדרו. הרי מאמנים הולכים ובאים והדוגמא האחרונה של ניקולה מיטרוביץ' ממחישה כמה מעמדך כשחקן יכול להשתנות ב-180 מעלות ביום בו מתחלף המאמן.

יש לעטר חבורה של אוהדים ישראלים שנשבתה באופי המורכב שיש לו. קבוצה של חברים שעשו באחרונה הרבה כדי שהוא יחזור למכבי תל אביב. בקיץ הם נפגשו איתו לארוחה במסעדת מפגש הסטייק בתל אביב. הם ביקשו ממנו אור ירוק לפעול מול הנהלת מכבי תל אביב כדי להשיב אותו הביתה, אבל עטר היה נחוש להישאר בריימס לפחות לעונה נוספת. אחרי עונת ההתאקלמות, אמר להם, הוא חייב לתת לעצמו עוד צ'אנס כדי להראות לצרפתים מה שכל בלם ומגן בליגת העל בישראל מכירים.

אלא שהביטחון החל להתערער כשריימס צירפה חלוץ נוסף. דויד נ'גוג ששיחק בעבר בליברפול ובפ.ס.ז' הובא לקבוצה ועטר נדחק לירכתי הספסל. הרמזים הפכו ברורים כשהדקות המעטות גם כך, הצטמצמו עד לכדי בדיחה עצובה. מי שהיה רגיל בארץ לעטר ועוד עשרה, ספר מתחילת העונה שלושה חילופים כשהוא ממשיך לשבת על הספסל. למעשה, בחמישה משחקי ליגה העונה הוא שיחק רק 10 דקות כמחליף מול סנט אטיין. בשלושה משחקים ישב על הספסל ולא נכנס ובשני המשחק האחרונים בכלל לא התלבש. את הגאולה הוא לא מצא אצל המאמן החדש של ריימס ז'אן לוק ואסר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
שחקן ליברפול דייויד נגוג חוגג שער. Clive Brunskill, GettyImages
שינה את התמונה. נ'גוג/GettyImages, Clive Brunskill

הנשיא של ריימס, זה שהיה בעדו וקיווה להצדיק את הרכישה שלו, הרים בשלב מסוים ידיים וביקש מאבי נמני להגיע לפגישה. הוא הודיע לסוכן לפני כשבועיים שהם מעדיפים להיפרד, אבל הבהיר שהוא לא מוכן לתת בחינם את מה שרכש לפני כשנה בהרבה מאוד כסף. נמני עדכן שיש אמנם העברות בליגה הישראלית, אבל מאחר שבאירופה החלון כבר נסגר יהיה קשה למצוא את הקבוצה שתרכוש את הכרטיס או שתיקח על עצמה את החוזה בגובה של 450 אלף יורו נטו לעונה.

נמני חזר לארץ כשהכיוון הברור היה להחזיר את עטר למכבי תל אביב. ברור היה שתנאי הפתיחה רעים מאוד עבור החלוץ. הסגל של מכבי סגור, יש לה שפע של חלוצים ויש גם את הגיבנת ההיא מימי מוטי איוניר וגדי כרמלי כשמיטש גולדהאר הכיר בעובדה שעדיף להפריד בין עטר לברק יצחקי. לפני שנתיים שלח את יצחקי לגלות בקפריסין וקיבל את עטר פורח. בעונה שעברה מכר את עטר לצרפת והחזיר את יצחקי שהיה נפלא עד שנפצע.

בניגוד לדברים שפורסמו בתקשורת, קרויף לא נכנס לשיחה עמוקה עם גולדהאר על עטר בימים האחרונים וזאת למרות חיבתו אליו. "מה יש להגיד", אמר השבוע ההולנדי לגורם אחר במועדון. "אני אוהב את אלירן. באמת אוהב. אבל צריכים גם להיות הוגנים ולומר שיש לנו סגל גדול עם הרבה חלוצים".
בדיעבד, מבין היום קרויף שיכול היה לשחק לו קלף משוגע אם היה נכשל בהבאת עדן בן בסט. עטר היה נכנס בדיוק למשבצת של החלוץ הישראלי שבעצמו נכנס לדרך ללא מוצא בליגה הצרפתית.

על פי הסכם המכירה של עטר לריימס, למכבי תל אביב יש את הזכות להשוות כל הצעה שיקבל עטר מקבוצה ישראלית. אצל האלופה טענו השבוע שלא קיבלו שום הצעה בכתב שעטר כביכול קיבל. "איך אפשר לומר שאנחנו טירפדנו לו את החזרה לישראל?", שאל גורם בצהוב. "החוזה אומר שאם יש לו הצעה, אנחנו צריכים לקבל אותה לעיון ולהחליט אם אנחנו משווים. אם הייתה הצעה מהפועל באר שבע, הפועל תל אביב או בית"ר ירושלים, למה היא לא הונחה לעיונינו".

אלירן עטר ברק יצחקי שחקני מכבי תל אביב חוגגים שער. ברני ארדוב
גולדהאר הכיר בעובדה שעדיף להפריד ביניהם. עטר ויצחקי/ברני ארדוב

במכבי תל אביב לא רוצים להיכנס למסלול התנגשות עם עטר. בסוף העונה יסיימו יצחקי, ברק בדש וראדה פריצה חוזים ארוכי טווח ויתכן שעטר יחזור, זאת אם באר שבע לא תתאבד עליו עד סיום מועד ההעברות. ההחלטה של עטר ביום רביעי שעבר להישאר בריימס, התקבלה בשביעות רצון. "שיישאר שם עד חודש ינואר", אמרו בקרית שלום. "יש לו משכורת מצוינת. שיישב שם, אולי אפילו ישחק, ובחודש ינואר הכול יהיה פתוח כי צריך יהיה לדבר כבר על העונה הבאה. אם כל צד יידע לשמור על הכבוד של הצד השני, לא מן הנמנע שנראה את אלירן חוזר למכבי תל אביב".

למחרת, ביום חמישי, כבר התפרסמו ידיעות חדשות על כך שבאר שבע נכנסה מחדש לתמונה, ידיעות שהוכחשו על ידי כל הגורמים הרשמיים בבירת הנגב. נמני אמר על כך: "הכול צריך להיות מסודר. אנחנו מדברים עם באר שבע, אבל עדיין יש פערים. רק אם נסגור, נעבור למסלול מול ריימס שעדיין לא הודיעה כמה היא תרצה על אלירן. אני לא יכול לעשות צחוק מעצמי, לפנות לריימס ולבקש מחיר לפני שאני סוגר את התנאים של אלירן בקבוצה אחרת".

ג'ורדי קרויף המנהל המקצועי של מכבי תל אביב. מגד גוזני
אולי בינואר. קרויף/מגד גוזני

אז מה קרה שם בריימס? איתי שכטר שהגיע לנאנט והצליח להתאקלם שומר על קשר עם עטר. שניהם נותרו הישראלים היחידים בליגה הצרפתית. נאנט וריימס רחוקות גיאוגרפית אבל הם הצליחו להיפגש פעמיים כשנסעו לרכוש בשר כשר בפריז (1,000 יורו בכל קנייה. שכטר: "יש בשר כשר מצוין בפריז. שווה כל יורו".) "הליגה הצרפתית ממש לא גדולה על עטר", משוכנע שכטר. "להיפך, אני בטוח שהוא יכול להצליח כאן. עטר גם הוכיח במשחקים שיש לו את זה. אם היה לו את הזמן והשקט מהמאמן, הוא היה עושה כאן דברים מדהימים. הוא עובד קשה. נותן מעצמו הכול. זה לא לעניין שלא נתנו לו יותר הזדמנויות. הם היו צריכים לחשוב שאולי בעונה השנייה הוא יבוא חדש עם הרבה יותר בטחון אחרי שסיים את עונת ההתאקלמות שלו. זה ממש לא הגיוני שנתנו לו 10 דקות בחמישה משחקים".

איך אתה מסביר את ההבדל בין כוכב בארץ לשחקן שולי בצרפת שם הליגה לא כזו קשה?

"הדבר הכי חשוב לשחקן ישראלי שיוצא לאירופה הוא לקבל את הגב והשקט מהמאמן. אם יצאת ובהתחלה הדברים לא התחברו, אתה בבעיה להמשך. אני מניח שאלירן היה כל הזמן בזכוכית מגדלת במיוחד כשקנו אותו במחיר גבוה. ממה שאני יודע אלירן לא קיבל מריימס את הביטחון והשקט להראות מה שהוא יודע. אני בטוח שבימים האחרונים אלירן היה בלבטים גדולים מאוד כי אתה כל הזמן עושה חשבון, אולי להישאר ולהמשיך עם כל הקושי, אבל גם עם התקווה שיתחילו להתייחס אליך אחרת ומצד שני יש תמיד את המחשבה על חזרה לישראל אל המקום שבו כבר הצלחת. גם החזרה לארץ לא מבטיחה דבר. מצד אחד יש את ערן זהבי שחזר מפאלרמו והפך לכוכב של מכבי תל אביב וממש כיף לו. מצד שני אתה יכול לקחת את המקרה שלי שחזרתי להפועל תל אביב ולא היה לי טוב".

מה קרה בריימס?

"אלירן הגיע לקבוצה שמשחקת רוב הזמן 4-5-1. יכול להיות שהמאמן שם רצה חלוץ מטרה יותר פיזי וגבוה ומצד שני רצה שחקני קו שכל הזמן רצים ועושים הגנה. כשאני הגעתי לנאנט לא הייתי ברוטציה. עד שקיבלתי צ'אנס אמיתי לקח הרבה זמן. אבל לא בכל מועדון אפשר לקבל צ'אנס. יש מועדונים קטנים ולחוצים שרוצים ממך קבלות בכל משחק".

שכטר לא חושב שיש כאן עניין של אנטישמיות או שנאת ישראלים על רקע אחר. "אני לא חוויתי בנאנט שום דבר חריג ואני לא מכיר משהו אחר אצל אלירן בריימס. הייתי בטוח שאחרי מבצע 'צוק איתן' יחכו לי אנשים ויצעקו כל מיני דברים, אבל לא היה שום דבר. יחד עם זאת, אני יכול לומר שאם קבוצה אירופאית לא תרצה להכניס למעגל שלה שחקן זר, הוא לא ייכנס. אני יכול להעיד אחרי הרבה מועדונים שעברתי, שאין לנו בארץ מה להתבייש באופן בו אנחנו מכניסים אלינו את השחקנים הזרים. השחקנים הישראלים מאוד חמים ומאוד מארחים את הזרים שבאים לשחק בכדורגל שלנו וכך זה צריך להיות".

איתי שכטר שחקן נאנט. GettyImages
"זה ממש לא הגיוני שנתנו לו 10 דקות בחמישה משחקים". שכטר/GettyImages

עטר סיפר פעם שמלבד מספר שחקנים מבני יהודה וממכבי תל אביב, אין לו רבים בכדורגל שהוא מחשיב לחברים למעט ערן לוי ממכבי נתניה. כנראה שזה לא במקרה. שניהם סופר כישרוניים, אבל תמיד התקשורת תחכה לנפילות שלהם. "הסטיגמות תמיד ירדפו את אלירן ואותי", אמר השבוע לוי. "גם אם נוביל וננצח אלף משחקים, תמיד יבוא אותו משחק או אותו סיפור עיתונאי שיחזיר אותנו לסטיגמות שהדביקו לנו. הלוואי שהסטיגמות ירדפו אותי ואת אלירן ושתמיד נתגבר עליהן ונציג יכולות גבוהות". על מה שעבר על החבר שלו, אמר לוי: "אלירן רצה לשאוף קדימה. הוא הלך עם הרגש, הלב שלו ועם היכולת שלו. הוא הגיע כאן ליכולת שמתאימה לאירופה. לצערי הדברים לא תמיד הולכים למקום שאתה רוצה. אני פעם חזרתי להפועל חיפה והייתי בטוח שעשיתי את הצעד הכי טוב ואחרי מחזור וחצי הכול התפוצץ לי".

את עטר מכיר מקרוב גדי כרמלי. הוא היה העוזר של מוטי איוניר במכבי תל אביב עד שהשניים פוטרו גם על רקע מאבקים אישיים שהיה להם מול עטר ויצחקי. "אין ספק שמי שראה את עטר באימונים מקרוב יודע ומבין שמבחינת כשרון הוא משהו חריג בכדורגל", חושב כרמלי. "השליטה בכדורגל, המהירות, הטכניקה. זה חריג. זה הרבה מעל הממוצע. אבל אלירן עטר כמו זהבי, בן בסט ומליקסון הם כולם מוכשרים אבל הם מתאימים לליגה הישראלית וקשה להם באירופה. זה שילוב של פער בחוזק הפיזי ובחוסן המנטלי. אם עטר היה גדל במועדון אירופאי מגיל צעיר, אין לי ספק שהוא היה כוכב. אבל לבוא בגיל 25 כשהגוף שלך לא עבד כמו זה של האירופאים זה בסוף בעוכריך. וגם מבחינה מנטלית, לבוא מאימון ביום בסביבה מחבקת לשני אימונים ביום במינוס שתי מעלות אלה דברים שקשה מאוד להתמודד איתם. עובדה שזהבי מעל כולם כאן, אבל בפאלרמו נתן גול אחד.

"אני בטוח שגם באימונים בריימס הוא השאיר אנשים פעורי פה לנוכח ביצועיו, אבל התחרות שלו הייתה מול שחקנים פיזיים ממנו שהתאמנו ברמות הגבוהות ביותר מגיל 12 וזה מה שהביא את המאמן לתת להם לשחק לפניו. אני בטוח שאלירן יותר מוכשר מכל החלוצים שם, אבל היום בכדורגל האירופאי כולם עושים הגנה והתקפה באותה מידה ובמיוחד בקבוצה בינונית מינוס. אם עטר היה משחק בפ.ס.ז' היה לו הרבה יותר קל להצליח".

ערן לוי שחקן מכבי נתניה. יוסי ציפקיס
"גם אם נוביל וננצח אלף משחקים, תמיד יבוא אותו משחק או אותו סיפור עיתונאי שיחזיר אותנו לסטיגמות שהדביקו לנו". ערן לוי/יוסי ציפקיס
אוהדי מכבי תל אביב מביעים תמיכה בהחזרת אלירן עטר למועדון. יניב טוכמן, מערכת וואלה! NEWS
האוהדים התחברו למספר 16/מערכת וואלה! NEWS, יניב טוכמן
שחקן נבחרת ישראל, אלירן עטר. מגד גוזני
לצד זלאטן או ליד ברדה? עטר/מגד גוזני
  • עוד באותו נושא:
  • אלירן עטר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully