וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מקצה שיפורים: באיירן מינכן פותחת עונה בליגת האלופות

17.9.2014 / 14:30

לפני כשנה, באיירן מינכן הציתה את הדמיון, אבל הקלות פגעה והיא איבדה את ליגת האלופות. מאז מחפשים שם לשחזר את היכולת. האם אחרי הכנה מפוספסת, מכת פציעות, כוכבים במעמד חדש וכשהמועדון פוזל לשווקים חדשים, באיירן תוכל לבצע תיקון? הלקחים של פפ גווארדיולה

פרנק ריברי שחקן באיירן מינכן חוגג עם דויד אלאבה מול מנצ'סטר סיטי. Julian Finney, GettyImages
כך זה נראה לפני שנה במנצ'סטר/GettyImages, Julian Finney

לפני מעט פחות משנה, ב-2 באוקטובר 2013, הגיעה באיירן מינכן לאחד השיאים המקצועיים בעידן פפ גווארדיולה, אולי הגדול מכולם. הבווארים, אז עדיין אלופי אירופה המכהנים, ניצחו 1:3 את מנצ'סטר סיטי באתיחד, בתצוגת תכלית של כדורגל כמו שגווארדיולה אוהב. שליטה מוחלטת בכדור, לחץ על היריבה, וכמו שהוא נוהג לומר: ריצה, ריצה, ריצה וריצה.

"זה היה עוד לילה בו אפשר היה להעריץ את הכוח האדיר של באיירן מינכן", כתב דניאל טיילור ב'גרדיאן' אחרי המשחק. "מנצ'סטר סיטי לא הובסה כך בבית אף פעם בעידן אבו דאבי. ברור שהשאיפות של המועדון גדולות יותר מאשר לראות את האוהדים שלהם מוחאים כפיים ליריבות על תצוגות כמו זו שהייתה כאן הערב". הנרי ווינטר כתב בטלגרף: "זה היה טוטאל פוטבול במהירות מסחררת מצד באיירן מינכן, שאפילו שיפרה את הרמה שלה לעומת זו שזכתה בליגת האלופות בעונה שעברה. גווארדיולה ממשיך להמציא את המשחק מחדש, ומציג מהירות גבוהה יותר וזרימה טובה יותר של המשחק. ההופעה הזו הייתה מאסטר-קלאס". גם התקשורת הגרמנית חגגה כשהכותרת ב"בילד" קראה: "סופר באיירן השתלטה על מנצ'סטר".

הערב (21:45), כמעט שנה לאחר אותו ערב, באיירן שוב פוגשת את מנצ'סטר סיטי. הרבה עבר מאז על אלופת גרמניה הנצחית, אבל מה שבטוח הוא שמאז היא התקשתה מאוד להציג את אותו משחק צירופים, אותה אינטנסיביות ומהירות, ובעיקר את אותה רמת כדורגל. אחרי פתיחת עונה עם תוצאות לא רעות (שני ניצחונות ליגה ותיקו חוץ מול שאלקה), אבל עם רמת כדורגל די בינונית ביחס למה שהורגלו ביציעי האליאנץ ארנה בשנים האחרונות, שווה לנסות לתהות מי היא באיירן מינכן 2014/15. לאן מועדות פניה האימפריה המורכבת משישה נציגי אלופת העולם, מה התהליכים העוברים על המועדון, אילו לקחים הפיק גווארדיולה ומה המאמן מחפש להוציא העונה כדי לסיים עם התואר החשוב באמת – ליגת האלופות?

באיירן מינכן - מנצ'סטר סיטי (21:45, ספ' 5 ו-HD)

קסיאס שוב הושפל, לריאל מתחיל להימאס

ריאל הפגיזה מול באזל, באלוטלי חגג עם ליברפול

חונאס גוטיירס חשף: "אני חולה בסרטן האשכים"

פפ גווארדיולה מאמן באיירן מינכן. uergen Schwarz, GettyImages
ממציא את הכדורגל מחדש. גווארדיולה/GettyImages, uergen Schwarz

ההכנות של באיירן לקראת העונה הנוכחית לא היו אופטימליות. בגלל גביע העולם, ובעיקר בגלל ההצלחה הגדולה של שחקני נבחרת גרמניה ואריאן רובן מהולנד. בשל הסגל המדולל אלופת גרמניה לא יצאה למחנה האימונים המסורתי בטרנטינו הקסומה בצפון איטליה, אלא הרחיקה עד ארצות הברית כדי לקיים מספר משחקי אימון ובעיקר כדי לחזק את המותג באיירן מינכן במדינה. זאת במקביל לפתיחת משרדים של המועדון בניו יורק, השקת אתר באנגלית והפקת מהדורות חדשות הקבוצה באנגלית-אמריקאית. בהנהלה מעוניינים מאוד להיכנס לשוק האמריקאי ולדחוף חזק לכיוון הזה, וכמובן שהקבוצה "נוצלה" לצורך העניין.

שישה שחקני נבחרת גרמניה, בנוסף לרובן ודאנטה לא נטלו חלק בכל מסע המשחקים והגיעו רק למשחק האחרון, משחק בו גם נפצע בסטיאן שווינשטייגר, שלא חזר מאז. "אלוהי הכדורגל", כינוי אותו קיבל שוויני מאוהדי היציע הדרומי באליאנץ ארנה, הוא אחד מרשימה ארוכה ובלתי נגמרת של פצועים. בין היתר נמצאים שם טיאגו אלקנטרה, שעדיין נעדר מהעונה שעברה, חאבי מרטינס שנפצע בסופרקאפ מול דורטמונד, רובן ופרנק ריברי, שעדיין לא חזרו לאיתנם, וכמובן הולגר באדשטובר. הבלם בן ה-25, שנעדר במשך למעלה משנה וחצי מהמגרשים, שוב נפצע ב-0:2 מול שטוטגרט בשבת האחרונה. הוא שוב יזדקק לניתוח ושוב ייעדר לתקופה ממושכת. אגב, באחד מהאימונים בקיץ הוקלט בטעות או שלא בטעות גווארדיולה אומר לעוזרו הרמן גרלנד המיתולוגי: "הוא (באדשטובר) השחקן הכי טוב שהיה לי. יש לנו גם את בואטנג ואת דאנטה שהם מצוינים, אבל הוא משהו אחר". עכשיו, יצטרך גווארדיולה להסתדר גם בלעדיו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
הולגר באדשטובר שחקן באיירן מינכן. AP
"השחקן הכי טוב שהיה לי". באדשטובר/AP

כשמדברים של שחקני הנבחרת, חובה להזכיר שמאז מינויו למאמן באיירן מינכן, דיבר פפ רבות על הזהות הגרמנית של המועדון והחשיבות הרבה שיש לתת לכך. על כן, הבסיס של הקבוצה בנוי על אלופי העולם מנואל נוייר, פיליפ לאהם, בסטיאן שווינשטייגר, תומאס מולר, ג'רום בואטנג ומריו גצה. עד הקיץ האחרון אפשר היה להכניס בקטגוריה הזו גם אחד, טוני קרוס. אלא שבבאיירן החליטו להציע לקשר, שהצטרף אליהם בעבר מהנוער של הנזה רוסטוק, סכום מסוים כדי שיאריך את החוזה (היה אמור להסתיים בקיץ 2015). זה היה סכום שנמוך מזה שיקבל תומאס מולר, שהאריך את החוזה, נמוך מאלו של ריברי, רובן, שווינשטייגר, ואפילו של חלק מהצעירים כמו טיאגו וגצה. לפי הדיווחים, הוצעו לו כשישה מיליון יורו לעונה. קרוס רצה להאריך את החוזה וחיכה שרומניגה ויורשו של אולי הנס קרל הופנר יתגמשו וישפרו את ההצעה, אבל גילה בצד השני נוקשות וחוסר רצון לבוא לקראתו.

לא צריך להיות גאון גדול כדי להבין שראשי באיירן כנראה חיפשו להזדכות על קרוס לפני שהוא יכול לחתום בחינם בכל מועדון בינואר ולעבור בקיץ 2015. העובדה שלא הלכו בשביל קרוס את הדרך שהלכו בשביל מולר אומרת הכול, בעיקר מבחינת האגו. מאז המעבר שלו לריאל עבור כ-25 מיליון יורו, קרוס התנגח באקסית כמעט מעל לכל במה, בעיקר על ידי טענות שהוא התקדם למועדון גדול יותר. מנגד, עושה רושם שגם בבאיירן לא ממש בוכים על עזיבתו של קרוס. "חברי הדירקטוריון קיבלו את ההחלטה הנכונה כשהחליטו למכור את קרוס", אמר קרל הופנר למגזין קיקר, "אחרי שהיה ברור שחידוש החוזה לא עומד על הפרק בגלל הקשיים במו"מ, היינו חייבים לקחת את הערך שלו כשיקול. לכן, זה הייתה החלטה הנכונה להיפרד ממנו לפני שהוא יכול לעזוב בחינם".

גם אוהדי באיירן ממש לא בכו כששמעו שאלוף העולם בן ה-24 עובר לאלופת אירופה. הוא מסוג השחקנים שלאוהדים הגרמנים תמיד קשה להתחבר אליהם. קצת סינטטי, לא מביע רגשות ואחד שנעלם הרבה פעמים תחת לחץ. גם העובדה שקרוס לא הודה לקהל אפילו פעם אחת בהודעת הפרידה שלו מבאיירן, בניגוד למריו מנדז'וקיץ' (שחקן זר) שהילל ושיבח את האוהדים הבווארים בפרידה, הרגיזה רבים ורק חיזקה את התחושות שהיו להם כלפיו מלכתחילה.

טוני קרוס שחקנה החדש של ריאל מדריד. רויטרס
לא מתגעגעים אליו. קרוס/רויטרס

קרוס ומנדז'וקיץ' עזבו גם בגלל שהתקשו להסתדר עם הסגנון של גווארדיולה. כל משחק של באיירן בעונה שעברה לווה באינספור בדיחות על גווארדיולה, ובעיקר על כך שלאף אחד אין מושג מי ה-11 שישחקו אצלו, באיזו שיטה ומערך. מלבד נוייר בשער, כל העמדות האחרות לא ברורות. אחת הבדיחות המפורסמות היא שפפ עולה עם מערך של 10 קשרים ושוער, מה שלא היה רחוק מהמציאות בעונה שעברה כשחאבי מרטינס פתח כבלם. המאמן הספרדי תמיד נותן למאמן היריב לנחש, לתהות ולטעות לגבי ההרכב והטקטיקה שתהיה מולו. הוא כל כך מבלבל שאפילו במערך הדוברות המשומן היטב של המועדון התייאשו מהניסיון להבין את המערך ומעלים את ההרכב ברשתות החברתיות בלי איזשהו סדר של השחקנים על המגרש.

לכן, רבים הופתעו כשההחתמה הראשונה של גווארדיולה בקיץ (אם לא מחשיבים את לבנדובסקי, שחתם כבר בינואר) הייתה חואן ברנאט. למה באיירן צריכה מגן שמאלי או קיצוני שמאלי כשיש לה אולי את המגן השמאלי הטוב בעולם, דויד אלאבה? חשוב לזכור שהמגן האוסטרי התחיל את הקריירה כקשר במרכז השדה, משחק שם בנבחרת שלו ותמיד ביקש לעבור לשחק בעמדה הזו. אפשר לומר שגווארדיולה שעה לבקשותיו של אלאבה, אבל נראה שהוא בסך הכול רצה להרחיב את הסגל ולבנות לעצמו עוד אפשרות התגמשות באגף שמאל.

מאז הצטרפו לזבנר שטראסה גם מהדי בנעטיה וצ'אבי אלונסו, בהעברות שנראות הגיוניות בהרבה, לפחות מבחינת הסדר על המגרש. כלי התקשורת בגרמניה שברו את הראש בתחילת העונה בניסיון להבין איך גווארדיולה הולך לשחק העונה. היו שטענו שישחק סוג של 3-6-1 עם בלם אחורי ועוד שני בלמים שיודעים גם להפוך למגנים כשצריך (בגלל זה באדשטובר היה חשוב מאוד). בשבת האחרונה, למשל, פפ פתח עם שלושה בלמים: באדשטובר שנפצע, בואטנג ודאנטה. בקישור האחורי היו צ'אבי אלונסו ואלאבה, כשלאהם וברנאט משובצים כקשרים באגפים מתחת למולר וגצה ולבנדובסקי בשפיץ.

בינתיים, עושה רושם שזה מערך שפפ אוהב מאוד, אבל כמובן שצפויים שינויים רבים, כמו תמיד אצלו, ובמיוחד כששחקני מפתח רבים יחזרו לכושר. אחד הדיווחים בקיץ דיבר על כך שפפ רוצה להפוך את גצה לקשר במרכז השדה ובכך למנוע כאב ראש לא קטן יש לו בעמדות הקישור ההתקפי. בינתיים, זה לא בא לידי ביטוי, אבל זה בהחלט יכול לקרות, בטח כששווינשטייגר, מרטינס וטיאגו נאבקים עם פציעות. הקשר שכבש את שער הניצחון בגמר גביע העולם מול ארגנטינה בקיץ לא קיבל יותר מדי קרדיט מהמאמן הספרדי במשחקים מול ריאל מדריד בעונה שעברה וספג על זה הרבה ביקורת. לאחר ההדחה, הוא כבר דאג לשתף אותו הרבה יותר, במה שנראה כמו הודאה בטעות שלו עצמו.

שחקן נוסף שחזר מברזיל אחרי קיץ בלתי נשכח מבחינה אישית וקבוצתית הוא מולר. הקשר/חלוץ, שחגג בשבת את יום הולדתו ה-25, שינה סטטוס ופפ קיבל שחקן אחר ממה שהיה לו בשנה שעברה. מולר הנוכחי הוא כזה שיושב על חוזה חדש וגדול בהרבה מזה בו החזיק עד כה, ובנוסף הוא הכוכב הגדול והנוצץ ביותר של אלופת העולם. גווארדיולה הוא אולי המאמן החזק ביותר בעולם מול שחקנים שלו, אבל גם לו יהיה קשה מאוד לתמרן עם מולר בין הרכב לספסל ועשוי להעדיף אותו כחלוץ על פני לבנדובסקי במידת הצורך רק כדי להשאיר את הווינר הגדול הזה על המגרש.

חואן ברנאט שחקן באיירן מינכן. רויטרס
הרבה הרימו גבה. ברנאט/רויטרס

אז פפ מרבה לדבר על זהות גרמנית, אבל בפועל יש בבאיירן היום חמישה שחקנים ספרדים: צ'אבי אלונסו, ברנאט, חאבי מרטינס, טיאגו ופפה ריינה. זינוק מאפס לחמישה בתוך שנה. בנוסף אליהם, יש עוד ארבעה ספרדים בצוות המקצועי הענק של גווארדיולה. כל זה גרר קצת לעג בתקשורת הגרמנית שכינתה את באיירן בשם "באיירן אספניול". קרל היינץ רומניגה, היו"ר, טען שמדובר בגזענות והטיף לגרמנים להביא את ערכי המדינה של סובלנות וקבלת האחר גם למגרש הכדורגל. "קאלה" אולי קצת הגזים, בעוד הופנר אמר שאין לו בכלל כוח להתעסק עם השטויות האלה, אבל באיירן פוזלת גם לשוק המקומי. בתוך כל הרכש הנוצץ שבאיירן עשתה הקיץ, העברה אחת עברה לחלוטין מתחת לרדאר.

זינאן קורט, שרק לפני חודשיים חגג 18, נרכש על ידי באיירן תמורת למעלה משלושה מיליון יורו ממש לקראת תום חלון ההעברות. קורט, קשר התקפי/חלוץ, הפך אולי לשחקן הנחשק ביותר על ידי פפ מאז שהספרדי הגיע למינכן. לפי הדיווחים, גווארדיולה דחף חזק מאוד לצרף את שחקן נבחרת הנערים של גרמניה לסגל הרחב מאוד שלו כבר מהשנה שעברה ואפילו נסע בכבודו ובעצמו לצפות ביהלום במשחקי קבוצת המילואים של מנשנגלדבאך. הקיץ הוא הצטרף ומעניין מאוד לראות אם ימשיך בבאיירן או שיושאל לקבוצה קטנה יותר כדי לצבור ניסיון ושפשוף. אגב, קורט היה מחוזר מאוד על ידי הגדולות בגרמניה וגם על ידי ליברפול וארסנל. הוא דוגמה טובה למאבקים האמיתיים בבונדסליגה היום. המאבקים הללו מתנהלים סביב שחקנים גרמניים צעירים. הכישרונות במדינה מפוזרים במועדונים רבים ולאו דווקא במועדונים גדולים, לכן באיירן, דורטמונד, שאלקה, לברקוזן, המבורג ואחרות תמיד מנסות לפתות את הצעירים הללו ורבות עליהם עם אחרות.

מעבר לכך, גווארדיולה העלה מהנוער את ג'אנלוקה גאודינו בן ה-18 וכבר זרק אותו למים העמוקים. גאודינו, בנו של שחקן נבחרת גרמניה לשעבר מאוריציו, עשה רושם מצוין במשחקי ההכנה לעונה וגם בליגה שותף בשניים משלושת המשחקים עד כה. אפילו מאמן גרמניה יואכים לב התלהב מאוד מהכישרון הצעיר. בנוסף אליהם, יש בסגל גם את פייר אמיל הויביירג הדני בן ה-19 שהספיק כבר לרשום שלוש הופעות בנבחרת שלו ואפילו לכבוש שער חשוב מאוד מול ארמניה במוקדמות היורו. גווארדיולה מחזיק מאוד מהויביירג מבחינה מקצועית וגם קשור אליו מבחינה אישית. הקשר הדני עבר טראומה קשה בעונה שעברה כשאביו הלך לעולמו. עוד לפני שזה קרה, הוא סיפר שישב עם פפ במשך שעות והשניים ערכו שיחת נפש ובכו זה עם זה, כאשר הויביירג מגולל בפני המאמן את המצב החמור של אביו החולה.

מה המשותף לכל השחקנים הצעירים הללו? כמו שגווארדיולה אוהב, כולם קשרים.

פפ גווארדיולה מאמן באיירן מינכן עם עוזרו דומנק טורנט. GettyImages
באיירן אספניול/GettyImages

בעונה שעברה טענו שהעובדה שבאיירן זכתה באליפות בשלב "מוקדם מדי" גרם לה להוריד הילוך ולאבד את הקצב המסחרר שלה, מה שפגע בה גם מול ריאל מדריד בליגת האלופות. השנה, כך עושה רושם, צפויה ל"כוכב הדרום" תחרות הרבה יותר רצינית מדורטמונד, שעיבתה וחיזקה את הסגל שלה משמעותית ואולי אפילו מלברקוזן שהתחזקה מאוד. גווארדיולה הצהיר בתחילת העונה שהתואר הכי חשוב הוא האליפות, אבל בשנה שלו בבאיירן הוא כבר למד מצוין: במועדון הזה תמיד רוצים לזכות בכל תואר אפשרי וכל הפסד הוא אסון וכישלון חמור.

האוקטוברפסט במינכן ייפתח רק בשבת, אבל המבחנים המשמעותיים הראשונים של באיירן מתחילים כבר הערב מול מנצ'סטר סיטי. התקופה הקרובה הולכת להיות אינטנסיבית וקשה מאוד, במיוחד לנוכח הפציעות המרובות בקבוצה. בכל מקרה, חשוב לציין ולהזכיר שבבאיירן קיימת הערכה עצומה כלפי גווארדיולה, ההבנה העמוקה שלו והפרסונה שלו. כשרומניגה התבקש להגיב לאחרונה על השמועות לפיהן המאמן יעזוב או יועזב אם לא יזכה בליגת האלופות העונה, הוא אמר: "גווארדיולה יישאר לפחות עד סוף החוזה שלו. באיירן מינכן לא תפטר אותו ואני יכול לתת לכם את זה גם כהבטחה בכתב".

אבל צריך גם לזכור את המשפט שאמר אולי הנס, נשיא המועדון לשעבר שיושב היום בבית סוהר (גווארדיולה ביקר אותו לאחרונה יחד עם ריברי), כשנשאל על הלחץ בבאיירן אחרי ההחתמה של פפ: "הוא צריך לדעת שאני מדבר ותוקף רק אחרי הפסדים. כשיש ניצחונות, אני שותק. אז כל מה שגווארדיולה צריך לעשות הוא לנצח בכל המשחקים". זה נאמר בסוג של הומור, אבל זה משפט שמשקף נאמנה את באיירן מינכן.

שחקני באיירן מינכן מניפים גביע. רויטרס
אליפות לא תספיק. באיירן חוגגת אליפות/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully