וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תמונת ניצחון: סיכום מוקדמות אליפות אירופה של נבחרת ישראל בכדורסל

27.8.2014 / 12:00

מקל לקח מנהיגות, כספי בא להוכיח, פישר הראה שהוא לא מגיע לעשות טובה ואדלשטיין הוכיח שהבחירה בו הייתה מוצדקת. אור שקדי מסכם קמפיין עצום של נבחרת ישראל, שצברה הרבה נקודות חיוביות, אבל תיאלץ להתמודד לפני היורובאסקט עם מספר בעיות, בראשן זו של אלכס טיוס

מאמן נבחרת ישראל ארז אדלשטיין. איגוד הכדורסל
לא האמין שיומיים לפני בולגריה תהיה כבר אווירה כזו. אדלשטיין/איגוד הכדורסל

לו ארז אדלשטיין היה רואה לפני כשלושה שבועות את התמונות שהעלו שלשום (שני) לרשתות החברתיות שחקני נבחרת ישראל, הוא היה חושב שמשהו בעולם השתגע. גל מקל בתצוגת אופנה יומיים לפני המשחק, אפיק ניסים, יניב גרין, אלישי כדיר ודגן יבזורי בבריכה של המלון בקפריסין, עומרי כספי ודיאור פישר כבר בישראל. מעטים היו אופטימיים לגבי קמפיין מוקדמות אליפות אירופה, שבסופו של דבר נבחרת ישראל גרמה לו להיראות קל.

אם נזכיר רק חלק מהקשיים - אירוח המשחקים מחוץ לישראל, כולל טורניר הכנה שהוזז פחות משבוע לפני שהיה אמור להתחיל, אי הגעתם של שלושה שחקני סגל - יוגב אוחיון ששוחרר ומורן רוט ואלכס טיוס שלא התייצבו, פציעתו של ליאור אליהו, ההגעה המאוחרת של כספי ומקל, אי הגעתו של דיאור פישר לטורניר ההכנה האחרון ועזיבתו של עוזר המאמן גיא גודס לפני תחילת ההכנה, שהותירה את אדלשטיין בתקופת הטרום אימונים ללא עוזר. כשרואים את התמונה הזאת, לעומת אלה שקיבלנו מהבריכה ומתצוגות האופנה, רק מתרשמים יותר.

19:00, ערוץ 1: נבחרת ישראל סוגרת קמפיין מול בולגריה

אלכס טיוס שחקן נבחרת ישראל. מגד גוזני
העמיד קושי רציני כשלא הגיע, אבל הנבחרת עמדה בו בכבוד. טיוס/מגד גוזני

הקיץ היה הראשון בו הגיעו לנבחרת שני שחקני NBA, ובראייה לאחור אפשר להכריז על כוכבי הכדורסל הישראלי כמצטיינים בקמפיין הזה. האכזבה שנראתה על פניו של אריק שיבק בקיץ שעבר, כשנודע לו ממקל שלא יוכל להתייצב למשחקי הנבחרת, נראתה הקיץ הזה כמובנית מאליה. מהרגע הראשון, אומרים גורמים בנבחרת ומאשרים גם חלק מהשחקנים, רכזה של דאלאס מבריקס לקח בעלות וניסה להיכנס לנעלי המנהיג. "זה היה לו כמעט טבעי", סיפרו בנבחרת, "אי אפשר היה לנחש שהוא שחקן שלא שיחק כמעט חצי שנה". את עיקר הרושם השאיר מקל על הפרקט, אבל לפי אנשי הנבחרת לא התבייש לתפוס פיקוד גם מחוץ לפרקט.

"עשינו את הקמפיין קל. מי היה מאמין שאחרי ההפסד למונטנגרו, כשהיינו עם הראש באדמה ומתוסכלים, באמת נעלה ונשתפר בכל משחק", סיפר הרכז, שמוליך את משחקי המוקדמות עם שבעה אסיסטים בממוצע למשחק, אחרי הניצחון על הולנד. "כיף לסיים במקום הראשון. לא חושב שהנבחרת סיימה ראשונה כבר הרבה שנים, ובשנה הבאה יש לנו הרבה מה לצפות. יש פה הרבה כישרון. אנחנו באמת יכולים לעשות דברים גדולים בנבחרת הזאת, אבל באמת, הקמפיין הזה היה מצוין, נהנינו. מאוד מאושר שהייתי חלק מהנבחרת הזאת".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
שחקן נבחרת ישראל גל מקל. איגוד הכדורסל
לא פחד מהתפקיד של המנהיג, על המגרש ומחוצה לו. מקל/איגוד הכדורסל

מקל אולי היה החתיכה החסרה בקיץ שעבר, אבל מי שספג את כל האש עם ביקורת על היכולת וההתנהלות שלו היה כספי. בקיץ הזה השחקן, שיחתום בסקרמנטו בקרוב, רשם את המספרים הטובים ביותר שלו בנבחרת הבוגרת - 19 נקודות (שלישי במוקדמות), 7.2 ריבאונדים ו-2.6 אסיסטים בממוצע. יותר מכך, האחוזים הטובים של כספי - 63.9 אחוז ל-2 נקודות ו-50 אחוז ל-3 נקודות, מלמדים על כך שלא כפה את עצמו על הנבחרת, אלא לקח בעיקר זריקות טובות. כספי הסכים עם רוב הדברים בראיון שנתן אתמול (שלישי) לאבי סגל ב"ישראל היום": "לא שיחקתי רק 4 ובשיטה של ארז אין כל כך הבדל בין 4 ל?3, ככה שזה היה מתאים מאוד עבורי. שיחקתי העונה הרבה בעמדה הזו ואני מרגיש בה טוב".

בנבחרת מספרים על כספי אחר, בוגר יותר. בין היתר, ידעו לציין בנבחרת, כתזכורת לכך שאירועי השנה שעברה נמצאים מאחוריהם, כי החיבור בין כספי לגל מקל היה יוצא מן הכלל והשניים אף העידו על כך בראיונות שנתנו לפני משחקי המוקדמות. "זה חלק מהתהליך החיובי שעבר על הנבחרת הזאת ועליהם בקיץ הזה", התייחס אחד מאנשי הנבחרת לנושא.

עומרי כספי, נבחרת ישראל בכדורסל, מול הולנד. איגוד הכדורסל
בוגר יותר, מגוון יותר, טוב יותר. כספי/איגוד הכדורסל

שחקן נוסף שירצה לקחת את טורניר המוקדמות אתו להמשך הקריירה הוא גיא פניני. אלוף אירופה כקפטן מכבי תל אביב ידע קיצים בינוניים מבחינה אישית, גם בדקות המשחק וגם בתפוקה במוקדמות ובאליפות אירופה 2013, כששיחק 18 ו-17 דקות בהתאמה. הקיץ, תחת אותו מאמן שאמר בתחילה שלא צריך לזמן אותו אחרי תקרית ה"נאצי" עם יהונתן שולדבראנד, פניני פרח. הוא שיחק 28.2 דקות ותרם 11 נקודות, 3.8 אסיסטים ו-2.4 ריבאונדים, כשגם המספרים הללו ירדו בשל יכולת לא טובה בניצחון הקליל על הולנד ביום ראשון.

בנבחרת ידעו לספר כי לאדלשטיין כלל לא הייתה התלבטות לגבי זימונו של פניני, ושחקן עם הניסיון שיש לפורוורד בן ה-31 ועם היכולת שהוא מביא הוא באנקר בכל נבחרת, במיוחד אצל מאמן שיודע להוציא משחקנים כאלו יותר. "זה היה קמפיין ענק, אני חושב שזו אחת הנבחרות הטובות של השנים האחרונות", סיכם פניני, "שיחקנו טוב, ביחד, שיחקנו עם הגנה טובה. השלמנו את המשימה ואני שמח שאנחנו עולים לאליפות אירופה מהמקום הראשון וניפגש בקיץ הבא לעוד קמפיין מוצלח".

גיא פניני, נבחרת ישראל בכדורסל. איגוד הכדורסל,
בגיל 31 הוכיח שעוד יש לו מה לתרום. פניני/איגוד הכדורסל

בצד השני של המתרס היו כמה שחקנים שעל אף ההצלחה של הנבחרת, רשמו קמפיין בינוני ולמטה מכך. הראשון שביניהם הוא ליאור אליהו, אחד משבעה שחקנים ששיחקו מעל 20 דקות בממוצע, אך סיים רק כקלע השביעי בטיבו עם 7.8 נקודות. "היה ברור שלליאור הולך להיות קיץ קצת יותר קשה", אומרים בנבחרת על שחקנה של הפועל ירושלים, שהחל להתאמן באופן מלא רק לפני טורניר ההכנה בגרמניה, שבוע לפתיחת משחקי המוקדמות, "הוא הגיע עם פציעה באצבע וזה השפיע קצת על הביטחון שלו. בקיץ הבא, כמו בכל קמפיין, הוא יחזור להיות דומיננטי מאוד".

השחקן השני הדומיננטי הוא דיאור פישר, שלא ישחק עם ישראל הערב נגד בולגריה. המספרים של פישר בסופו של דבר סבירים - 9.4 נקודות ו-4.4 ריבאונדים, אך הרבה מכך בזכות ההצגה בבולגריה, שם קלע 18 נקודות והוסיף 13 ריבאונדים. פישר היה מתוסכל מאוד אחרי שני המשחקים הראשונים נגד מונטנגרו והולנד, כשבאחרון הוא משותף רק ל-12 דקות, ועלתה ביקורת על שיתופו על חשבון ג'ייק כהן. בסופו של דבר, במשחקים החשובים בחוץ הוא ידע להתעלות ועזר לנבחרת להעפיל.

"מהאימון הראשון שלו איתנו, הוא נראה שונה לחלוטין ממתאזרחים אחרים ששיחקו בעבר", מעיד על פישר אחד מחבריו לנבחרת, "הוא מאוד רצה לעזור ולתרום ולא היה נראה כמו אחד שמכריחים אותו לשחק איתנו. הרבה שחקנים ניסו לעודד אותו אחרי המשחקים הראשונים כי ראו שבאמת כואב לו שהוא לא מצליח, ובגישה שלו הוא באמת מתאים לנבחרת". אגב, בנבחרת ישראל לא פוסלים אפשרות שפישר יהיה הסנטר באליפות אירופה הבאה, בהתאם להתפתחויות עם אלכס טיוס.

: שחקן נבחרת ישראל דיאור פישר. איגוד הכדורסל
לא בלט, אבל נתן הכול. דיאור פישר/איגוד הכדורסל

מי שזכה לפרגונים מכל מקום, מהתקשורת דרך השחקנים ועד הנהלת איגוד הכדורסל, היה ארז אדלשטיין, בקמפיין הבכורה שלו כמאמן ראשי. אדלשטיין היה מעורב הקיץ הרבה יותר משהיו מאמנים בעבר, כשהוא האחראי על זירוז תהליך האזרחות של דיאור פישר. המאמן לקח את התפקיד ברצינות המתבקשת, שוחח עם כל אנשי הנבחרת מהשנים האחרונות מספר ימים לאחר שנכנס לתפקיד, עבד לפי תוכנית מסודרת, וגם כשהדברים השתבשו, וכפי שכתבנו הם בהחלט השתבשו, ידע למצוא את הפתרונות כדי להביא את הנבחרת להצגת כדורסל יפה.

"מגיע לארז שאפו ענק. אם אנשים היו יודעים מה הוא עשה פה מעבר לכדורסל היו מעריכים אותו הרבה יותר", אמר הקפטן יותם הלפרין לאחר הניצחון על הולנד. אדלשטיין הגיע לקיץ הנוכחי אחרי שסיים בצורה מאכזבת מאוד מבחינתו את ההתקשרות עם הפועל תל אביב. המאמן ציפה להמשיך בהפועל תל אביב, וקיבל בהפתעה את ההחלטה של הקבוצה לא להמשיך אתו. "ארז הראה בדיוק מה שחשבו כשמינו אותו", אמר אחד הבכירים באיגוד הכדורסל, "לקח את נבחרת ישראל והפך אותה לחכמה ויעילה".

שחקן נבחרת ישראל יותם הלפרין. איגוד הכדורסל,
"אם אנשים היו יודעים מה ארז עושה מחוץ לכדורסל, הם היו מעריכים אותו הרבה יותר. הלפרין/איגוד הכדורסל

בנבחרת ישראל לא שכחו את אי הגעתם של טיוס ומורן רוט לסגל הקיץ. בתקופה הקרובה צפוי היועץ המשפטי של איגוד הכדורסל להכין כתב אישום כנגד השניים, כשהמטרה היא להחיל עונש שימנע משחקנים שיזומנו לסגל לבחור שלא להופיע. "אם לא יהיה עונש לרוט וטיוס, בעתיד יהיה פה בלגן גדול", אומר בכיר באיגוד הכדורסל, "אולי בקיץ הבא פתאום לשחקן אחר לא יבוא להגיע? נבחרת ישראל לא תהיה הפקרות".

בנבחרת יגלו בתקופה הקרובה היכן תיערך אליפות אירופה 2015, כשלפי מספר דיווחים באירופה היעדים המועדפים על ראשי פיב"א אירופה הם צרפת וקרואטיה. בישראל לא בונים על כך שהדירוג לאליפות ייעשה על פי ההצלחה במוקדמות, אך אם זה כן יקרה, היא תדורג בקבוצת הדירוג הרביעית. בין השחקנים שכבר מתדפקים על דלתות הנבחרת לקראת הקיץ הבא הם יוגב אוחיון, שאמור לחזור לכשירות, בר טימור, שון דאוסן וכוכבי נבחרת העתודה אדם אריאל, רפי מנקו וגולן גוט. לגבי סוגיית המתאזרח, אדלשטיין והנבחרת מאוד מרוצים מהגישה של פישר, אך לא יתעסקו בנושא זה לפני שתתקבל החלטה לגבי טיוס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully