וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוני לוי: "מבחינת יכולת טקטית והגנתית, בית"ר קבוצת צמרת"

1.5.2014 / 19:00

"אינטרסנטים משנים מטרות", "חשבתי שבבית"ר אפשר לעשות תהליך", "נשאר גרעין טוב לעונה הבאה". רוני לוי לא מבין למה מגדירים את הקדנציה שלו בבית"ר כלא מוצלחת, לא מבין למה הוא לא ממשיך ומתגעגע לבית חם: ראיון מקיף, כולל סוד ההצלחה של קרויף ועומק המשבר בחיפה

one

"זה לא שאף אחד לא רצה לזוז. הייתה פגישה ולא הייתה עוד אחת כך שהדברים לא היו תלויים בי. אני לא חושב שנכון לומר אם הייתי מוכן להתפשר או לא. אני לא מתכוון להתחיל לחפש מי לא התגמש או מי לא בא לקראת השני. זה כבר לא מעניין". רוני לוי ציפה להמשיך בבית"ר ירושלים. הוא הרגיש שהחל איזשהו תהליך במועדון ורצה להיות חלק ממנו, להגיע למקום שממנו יכול למנף את הקבוצה קדימה למקומות אליהם היא שייכת. אבל המשא ומתן, אם אפשר לקרוא לפגישה אחת משא ומתן, נתקע. בעונה הבאה, יעבוד אצל אלי טביב מאמן אחר.

רגע לפני שהוא מסיים קדנציה בבית"ר, רוני לוי מסביר לוואלה! ספורט איזו קבוצה הוא קיבל, למה התקופה שלו הייתה הצלחה ומה מצפה למועדון בעונה הבאה ומדבר גם על מכבי חיפה, מכבי תל אביב, נבחרת ישראל והעתיד המקצועי שלו.

התביעה: "עדות טביב מלאה באי דיוקים וסתירות"

דני פרדה שוב לא התייצב לאימון בית"ר ירושלים

קורצקי ייאמן, הרוש יימכר: התכניות של בית"ר

רוני לוי מאמן בית"ר ירושלים. ברני ארדוב
עם הסגל שהיה היינו יורדים ליגה - נלחמים, מנסים, אבל יורדים ליגה. לוי/ברני ארדוב

מאוכזב שאתה לא ממשיך?

"במידה מסוימת כן, אבל מבין שלפעמים בחיים ובכדורגל דברים לא מסתדרים וכל אחד הולך לדרכו. בסך הכול, החיבור שלי לבית"ר ולקהל הוא טוב מאוד, יש לי זיקה למקום, אבל צריך לדעת להתמודד גם עם מצבים כאלה".

אולי מעבר לקטע הכספי, פחות התאמת למדיניות של טביב עם תקציב נמוך יחסית ושילוב צעירים?

"אני לא מבין את החלק השני של השאלה. לא שילבנו צעירים השנה? בית"ר התמודדה על החיים שלה בליגה וכל הפרשנים אמרו שהקבוצה תרד ליגה והישארות תהיה הישג. במסגרת הזאת שילבנו מקסימום צעירים. כחילה משחק הרבה דקות, קריאף משחק הרבה דקות, זיקרי ואצילי ואפילו את אוהד סיידוף שילבנו ובסך הכול, השילוב של צעירים במסגרת קבוצה שמתמודדת נגד הירידה היה מצוין".

הצעירים התחשלו השנה?

"כל השחקנים עברו בית ספר טוב. מבחינתי, רובם השתפשפו וקיבלו רמת אימון גבוהה, למדו מה זו מקצוענות ורצינות וקיבלו באופן יחסי הרבה דקות משחק וזה בסיס טוב להתחיל את העונה הבאה. מבחינתי, שחקנים שמגיעים לבית"ר מבחוץ כמו איציק כהן צריכים שנה להתאקלם במועדון, והם התחשלו השנה וזו נקודת פתיחה טובה לעונה הבאה".

בבית"ר הציפיות תמיד גבוהות יותר מהישארות בליגה. מאמנים כמו יובל נעים,אלי כהן ואולי עכשיו מנחם קורצקי ידעו שהמצב לא אידיאלי והסיכון גדול מהסיכוי, אך גם שייתכן והצעה מבית"ר לא תחזור. אתה לא במעמד הזה. בדיעבד עשית טעות שלקחת את הקבוצה?

"המטרות משתנות אצל אינטרסנטים שרוצים לשנות אותן. אני יודע לאן באתי ומה המצב. מבחינתי המצב היה קטסטרופה והמטרה הייתה אך ורק להישאר בליגה ועשינו את זה בצורה כי טובה ומהירה שאפשר. בבית"ר יש בחמש השנים אחרונות חוסר וודאות. הקבוצה בפלייאוף התחתון כאשר בעונה שעברה נשארה במחזור האחרון. אם אנחנו במקום ראשון בספיגת שערים וירדנו מספיגה של 1.7 גולים למשחק לחצי גול למשחק זה יפה מאוד. מבחינת יכולת טקטית והגנתית, בית"ר קבוצת צמרת".

צירפת שישה שחקנים והרכש העלה את הציפיות.

"אתם קוראים לזה 'צירפתם שישה שחקנים' אני קורא לזה 'שינוי והחלפת שחקנים'. הבאנו ושחררנו במקביל. שוחררו בנגורה, שהיה הכי יקר במועדון, יחד עם אייס קרים, מולמו, דוד רביבו ועוד כמה שחקנים. לזכותו של טביב ייאמר שהוא הבין שבית"ר בסכנה מיידית לרדת ליגה. עם הסגל שהיה היינו יורדים ליגה - נלחמים, מנסים, אבל יורדים ליגה. השחקנים ששוחררו היו מנותקים מהקבוצה ובלתי אפשרי היה להשאיר אותם. הבאתי שחקנים טובים מאוד שעם כל זה שהם טובים מאוד היה בהם חיסרון שכולם הגיעו ללא כושר משחק וללא הכנה לליגה ובכושר רע מאוד. המזל שלנו שהאיכויות שלהם הספיקו כי אם לא היינו מצרפים אותם היינו יורדים ליגה. ואגב, כל הקבוצות עשו רכש של שלושה-ארבעה שחקנים לפחות".

רמז לאלי כהן.

"חס וחלילה. בקיץ הדברים נעשו מעכשיו לעכשיו וברגע האחרון. פשוט עובדתית הרכש לא הצליח. במסגרת ההתארגנות המהירה של בית"ר לעונה וסגל השחקנים שהיה לקבוצה אני חושב שלקבוצה היו אחוזי הצלחה מצוינים ואמרתי את זה לאורך כל הדרך".

שואל שוב, אתה מצטער שבאת בסיטואציה הזו?

"אני לא רואה את זה ככה. פנה אליי טביב ולפעמים אתה פועל מאמוציות ופחות מהראש. קשה להגיד לא לבית"ר. בקיץ אמרתי לא והפעם לקחתי את האתגר. יכול להיות שזה לא רק אמוציות, חשבתי שבבית"ר אפשר לעשות דברים מסוימים ולעשות איזשהו תהליך, סיטואציה שבה יש המשכיות וקורה משהו איתי ביחד, אבל לצערי זה לא יצא".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
פאבלו ברנדאן שחקן בית"ר ירושלים מקבל כרטיס צהוב מהשופט רועי ריינשרייבר. ברני ארדוב
הבאתי שחקנים טובים שהמינוס היה כושר המשחק והחשבון שלי היה שלפעמים באים עם מנטאליות טובה לקבוצה. ברנדאן/ברני ארדוב

פאבלו ברנדאן הוא אכזבה?

"הוא לא רק השחקן עם הרקורד הכי טוב אלא גם עם היכולת. ברנדאן הגיע אחרי שלושה חודשים שלא שיחק. אנשים חושבים שבכדורגל יש קיצורי דרך והנחות, אבל זה לא קיים. מי שלא עושה הכנה ולא עובד יש לזה מחיר. כמה שחקנים מגיעים לקבוצות בינואר ונכשלים? בשבילי ברנדאן לא נכשל אלא הצליח, אבל בדרך כלל בינואר מביאים שחקנים שסיימו חוזה, שלא משחקים, שחזרו מפציעות והרבה פעמים אתה נכשל. אני הבאתי שחקנים טובים שהמינוס היה כושר המשחק והחשבון שלי היה שלפעמים באים עם מנטאליות טובה לקבוצה, מוסיפים לרמת האימון והרצינות ואלו דברים חשובים מאוד. עד שייכנסו לכושר משחק טוב גם היכולת הבינונית שלהם הספיקה לי. ברנדאן מאחד עד עשר נותן השנה שש, אבל אם אתה שואל אותי בכושר טוב הוא אחד הקשרים הטובים בארץ אם לא יותר מזה".

אבירם ברוכיאן כעס עליך שלא נלחמת עבורו על העלאה בשכר? הייתה לו ירידה מנטאלית ומאז היה קצר ביניכם והוא גם איבד את המקום בהרכב.

"אבירם ברוכיאן גם עונה לקטגוריה של שחקנים שלא עשו הכנה לליגה וכששחקן לא עושה הכנה לליגה ולא מכין את הגוף שלו, כמה שהוא יעשה מקצה שיפורים וכמה שיעבוד תמיד הוא יהיה במינוס. במסגרת המינוס הזה הוא תרם יפה מאוד לקבוצה ואפילו חששתי שהוא ייפצע. ואז הייתה בעיה אישית שלו שאני כמאמן לא יכול לפתור ואני מסתכל מבחינתי מקצועי נטו ובאותו הזמן הוא לא היה בשיא מבחינת רמת האימון ורמת הריכוז. ברגע שהוא ניקה את עצמו מהכל וחזר להיות רציני, הוא חזר לשחק. באיזשהו מקום הסתכלתי מקצועית נטו על מה הוא יכול לתרום ולתת והוא שיחק כשחשבתי שהוא יכול לעזור. לדעתי הוא שיחק ב-80 אחוז מהמשחקים".

איך הרגשת כשהשחקנים החליטו לשבות?

"דיברתי איתם וניסיתי להסביר להם למה לא, אבל הם היו כל כך נעולים וכל כך בעניין שאי אפשר היה לעצור אותם. אני יכול לומר שנכנסתי לאוטו, חזרתי הביתה והרגשתי רע מאוד. אמרתי לאשתי: 'אני עצוב'. זו הייתה הרגשה מאוד לא נעימה, הרגשה של מועקה. פעם ראשונה שקורה לי דבר כזה".

חששת מהפסד לרמת השרון וההשלכות התדמיתיות שלו?

"היה חשש, אבל כשהשחקנים הגיעו לטדי ראיתי שיש רצון ומוטיבציה. זה נכון שבמשחק הזה היה הרבה עניין מקצועי כי ידענו מה ההשלכות שלו לתחתית. כולם דיברו לפני המשחק שבית"ר בטוח מפסידה, אבל מי שמסתכל על הרקורד שלנו בחודשיים וחצי האחרונים רואה שבמקרה הכי גרוע הפסדנו 1:0 ולאף קבוצה לא היה קל נגדנו. אנחנו קבוצה מאוד חזקה, טקטית, מאורגנת ומסודרת. הייתה תקופה שלקינו בחלק הקדמי, אבל בסך הכול מי שמסתכל עלינו רואה קבוצה חזקה".

בוא נעבור לטביב. נראה שמאז שהמגעים נתקעו היחסים ביניכם התקררו?

"טביב הוא הבעלים ואני המאמן וכל זמן שהייתי בבית"ר עבדנו בשיתוף פעולה טוב מאוד והדינמיקה הייתה טובה. אנחנו שבוע לפני סוף הליגה ואני לא ממשיך אז טבעי שהדברים יהיו כאלה שהוא יתעסק בעניינים שלו ואני בשלי, אבל אני לא רואה בזה משהו חריג או לא טוב".

איך הייתה העבודה איתו, הוא התערב לך בעניינים מקצועיים?

"ממש לא. אני לא מתלונן. כמובן שכבעלים הוא התערב, שאל, חי את הקבוצה, אבל לא חצה גבולות שאסור ולא צריך. הוא התנהג אליי בסדר גמור, עם יחס טוב והרבה כבוד. אני לא יכול להתלונן".

איזו בית"ר קיבלת?

"קבוצה בתהליך של שינוי. החליפו בעלים, מחליפים אנשים בארגון תוך כדי תנועה. זה תהליך ולפעמים זה לוקח זמן עד שמסדרים את העניינים כמו שאתה רוצה ומבין שזה לא אידיאלי, אבל נורמלי. היום מצפים מבית"ר לעשות דברים יפים, אבל קח עובדה. במכבי תל אביב 20 שחקנים מהסגל של העונה שעברה התחילו את העונה הנוכחית ועל ה-20 האלה הביאו חמישה שחקנים ברמה טובה מאוד. כבר במחנה אימונים כולם היו ביחד כשכולם מוכנים פיזית, מנטאלית וטקטית. בבית"ר בהשוואה לסגל של שנה שעברה שהתמודד נגד הירידה עד הדקה ה-90 נשארו חמישה שחקנים ועזבו מהטובים ביותר כמו מויאל, ריקן, מגרלשווילי ובן שושן שהלכו לאירופה. בנו קבוצה על חמישה שחקנים, קבוצה חדשה ובינואר עוד פעם עשו ניתוח ועוד פעם קבוצה חדשה. איך אפשר לצפות להמשכיות ותוצאות טובות? ברגע שקבוצה מייצרת המשכיות של בסיס שרץ ביחד ועליו אתה מצרף כמה שחקנים אפשר לראות דברים טובים יותר".

נראה שבית"ר תמשיך לאבד את הגרעין הירושלמי?

"דווקא אני רואה שנשאר גרעין טוב יחסית לעונה הבאה, אבל בלי קשר לבית"ר, כל מקום צריך גרעין מקומי וכמה כאלה שנמצאים ביחד. בעונה הבאה, איציק כהן ואצילי לדוגמה יהיה שנה שנייה ביחד ואני רואה את זה משמעותי".

אבירם ברוכיאן שחקן בית"ר ירושלים. ברני ארדוב
ברגע שהוא ניקה את עצמו מהכל וחזר להיות רציני, הוא חזר לשחק. ברוכיאן/ברני ארדוב

מה מנע מרוני לוי להיות מכבי חיפה? היית מועמד, אתה מוערך אצל יעקב שחר ועדיין בחרו מאמן זר.

"אני לא יכול להתעסק בשיקולים של מועדון אחר. כל מועדון ובעלים עושה את הבחירה שלו. הם עושים את הבחירות שלהם ואני את שלי. אני לא שואל שאלות ולא מתעסק בזה".

שחר אמר "עם רוני לוי לקחנו שלוש אליפויות בלי מנהל ספורטיבי". בצל לא מעט ביקורות, לשמוע את זה מהבעלים של מכבי חיפה עושה טוב על הלב?

"ביני לבין שחר יש מערכת יחסית מצוינת והיסטוריה מצוינת. כשאני הייתי במכבי חיפה, הייתה קבוצה טובה ולקחנו שלוש אליפויות, אבל מעבר להישג הגדול ידענו לשמר כל הזמן את השחקנים והקבוצה בסופר רצינות ומחויבות. תמיד אמרתי ליענקלה שלפחות בקטע הארגוני מכבי חיפה מסודרת. אצלו הקבוצה היא סופר מקצוענית ורצינית והכי עובדת, רצינית ומשקיעה. האליפות והתארים היו רק בונוס לכל זה. כשהיום רואים כדורגל ברמות גבוהות מבינים שמעבר ליכולת האישית של השחקנים, חשוב מאוד איך הארגון מתנהג ומתנהל וכשמסתכלים על המקומות שמצליחים רואים שהארגון יוצא מהכלל טוב. היום במכבי תל אביב עושים עבודה טובה. בתקופה שלי במכבי חיפה היינו בעניין הזה הכי טובים ביג טיים הרבה מעבר לתארים. לשמוע ממישהו שעבדת אצלו 17 שנה דברים טובים זאת תמיד הרגשה טובה מאוד וזה מחמיא. לגבי פרשנויות, אני לא שומע ומשתדל כמה שיותר להתנתק ופחות להיות מעורה במה שמדברים עליי".

עצוב לראות את מכבי חיפה השנה?

"עצוב זה יחסי. יש תקופות למועדונים גדולים, תקופות יותר טובות ופחות טובות. למכבי חיפה, ברגע שהיא לא מתמודדת על האליפות, יוצאת הרוח מהמפרשים וכשיש פחות אנרגיה ומוטיבציה היא פחות טובה. בכדורגל וגם בחיים גם כשהדברים נעשים מצוין יש תקופות יותר טובות ופחות טובות ואני לא רואה את זה כל כך דרמטי כמו שמנסים לתאר".

בעייתי להתמודד עם מכבי תל אביב. נראה שגם בשנה הבאה מכבי חיפה לא תוכל לעשות את זה.

"אני לא מסכים, ממש לא מסכים. מכבי תל אביב עושים דברים יפים מאוד והם נראים בדרך נכונה מאוד, אבל אמרתי שאם מועדון אחר, גם עם פחות כסף, יעשה את הדברים ארגונית ומקצועית בצורה טובה אני בהחלט חושב שאפשר להתחרות, להיאבק, לנצח ולהילחם על תארים".

יניב קטן אמר שהוא כבר לא יכול לסחוב עליו את הקבוצה. זה הזמן לשינוי עבורו? אולי מעבר לצוות המקצועי?

"לא חושב. כל שחקן מרגיש מה הדבר הנכון ומתי הזמן שלו. יניב בן 32-33 וזו ההרגשה שלו. לא בהכרח אם הוא לא סוחב את הקבוצה על הגב ומוביל הוא לא יכול להיות השחקן המשלים. אני לא יודע מה המצב שלו פיזית, אך ייתכן שבסיטואציה מסוימת הוא יכול לשחק 60 דקות או להוות את התוספת מהספסל. אני יכול להגיד שבקפריסין היה לי כוכב נבחרת בן 35 שאמרתי לו שאני אשתמש בו מתי שצריך והוא היה מאוד דומיננטי ומאוד בולט. השאלה מה יניב קטן רוצה ואם יש התאמת ציפיות אפשר להפיק ממנו הרבה כי הוא שחקן פנטסטי ומנהיג במכבי חיפה".

יעקב שחר, הבעלים של מכבי חיפה, מעניק גביע הוקרה למאמן מכבי פתח תקוה, רוני לוי. ניר חורי
תמיד אמרתי ליענקלה שלפחות בקטע הארגוני מכבי חיפה מסודרת/ניר חורי

בשנתיים האחרונות מכבי תל אביב מעל כולם וג'ורדי קרויף זוכה לקרדיט אדיר.

"בצדק. בכל מה שקושר לארגון, מתקן אימונים, חדרי הלבשה, תנאים של השחקנים, תזונה לפני אימון ואחרי, אבירזים מקצועיים כמו GPS, וידאו, ניתוח טקטי של המשחק במחצית וניתוח סטטיסטי אחרי המשחק ומערך הסקאוטינג, מכבי תל אביב עושה עבודה טובה מאוד שמקפיצה את השחקנים והמועדון מבחינה מקצועית ורואים את התוצאות. התהליך הזה לפעמים לוקח שנה, שנתיים ולפעמים שלוש, ארבע, חמש עד שמקבלים מועדון מסודר ברמה אירופית".

יש מקום למנהל ספורטיבי לעוד קבוצות בארץ?

"התפקיד הזה חשוב בכדורגל, אבל לפעמים יש סוג של שטח אפור בין המאמן לבין המנהל הספורטיבי ויש אי הבנות ואי הסכמות. בשלב מסוים המנהל הספורטיבי רוצה לקבוע מי השחקנים שיהיו בסגל ואז כשיש מאמן דומיננטי הוא רוצה להתערב ולא נותנים לו ויש חילוקי דעות. אני חושב שבמועדון בו יש בעלים או יו"ר שפחות מבין בכדורגל ויש נציג של הבעלים וההנהלה שמסביר ומכוון זה דבר טוב מאוד".

לא מספיק מעריכים את רוני לוי בישראל? אולי בקפריסין ורומניה מעריכים יותר?

"ממש לא, דווקא מאוד מעריכים אותי ואני מקבל פידבקים טובים. עם אוניראה סיימתי במוקדמות הצ'מפיונס ועם סטיאווה הגענו לשלב הבתים, עם אנורתוזיס הייתה לי תקופה נהדרת, אבל רק בארץ אני מקבל הערכה ואני לא מתלונן".

מאז חמש השנים במכבי חיפה אתה לא מוצא בית.

"זאת הסיטואציה. באוניראה הקבוצה התפרקה. באנורתוזיס הגעתי באמצע השנה ועשיתי קרוב לשנה וחצי. מאז הם החליפו חמישה מאמנים בשנה ועד שהגעתי הם החליפו 10 מאמנים בשנתיים, אני הייתי אחד המאמנים ששרדו שם תקופה ארוכה. חסר לי, אני בהחלט רוצה להגיע למקום שאוכל להיתפס בו ואוכל לעשות את העבודה שלי לאורך זמן. כמו שאמרתי, אני מאמין בדרך ועבודה לאורך זמן. אני לא מאמין בשליפות ומעכשיו לעכשיו. אני לפעמים משתגע שאנשים מדברים על כך שאחרי חודש רוצים לראות שינוי. דברים לוקחים זמן. הייתי במכבי חיפה חמש שנים שזה פרק זמן ארוך ואני מאמין שאמצא את המקום שלי לתהליך עוד פעם".

נבחרת ישראל יכולה לעלות ליורו?

"אפשר לעשות את זה, אני בטוח שאפשר. מסביב לנבחרת הרבה אנשים כל הזמן מקשקשים, מצפים ואני אומר שצריך פחות לדבר ויותר לעבוד ולהשקיע. כל האנרגיות השליליות סביב הנבחרת משפיעות על היכולת. אני מאוד מאמין שחשוב מאוד שתהיה אנרגיה טובה ואווירה חיובית. זה תמיד עוזר ועדיף, אבל לא קורה סביב הנבחרת.

איפה תהיה בעונה הבאה?

"לא ידוע. נחכה בסבלנות, יכול להיות שבבית, יכול להיות שתהיה אופציה חדשה. נמתין ונראה".

המנהל המקצועי של מכבי תל אביב ג'ורדי קרויף. צילום ועריכת וידאו: יוסי ציפקיס, ברני ארדוב
מקבל קרדיט בצדק. קרויף/ברני ארדוב, צילום ועריכת וידאו: יוסי ציפקיס
יניב קטן, מכבי חיפה. ברני ארדוב
עדיין לא צריך לפרוש. קטן/ברני ארדוב
רוני לוי מאמן בית"ר ירושלים. ברני ארדוב
" מאמין שאמצא את המקום שלי לתהליך"/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully