וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קופצים בראש: סיכום משחק 3 בהצלבה

22.4.2014 / 7:00

איך מכבי תל אביב הכריעה את הסדרה בשתי דקות, למה מילאנו כל כך רחוקה מניצחון ביד אליהו, איזה שינוי טקטי של בלאט טרף את הקלפים ועד כמה אלכס טיוס – המניה הכי בטוחה אצל הצהובים - קרוב להיכנס לספרי השיאים עם מספרים נדירים. וגם: מה מעציב את פפאלוקאס? בלוג ההצלבה

עריכת תקציר: טל רזניק

מדד לנגפורד

אומרים שקבוצות גדולות נמדדות ביכולת שלהן לייצר קאמבקים מפוארים. ששחקני על הופכים לכאלה דווקא כשקבוצתם נמצאת בעמדת פיגור, כשהיא עם הגב לקיר, כשהיא בעת משבר. ביורוליג, בייחוד במתכונתו הנוכחית, לאמידות המנטאלית הזו יש משמעות מכרעת שלעיתים מתעלה על כל האלמנטים המקצועיים. לעיתים קרובות, הדרך לזכייה ביורוליג לא מתחילה ברצף ניצחונות מרשים ודומיננטיות יוצאת דופן, כי אם דווקא במהפך גדול. בהתעלות שמולידה חוסן קבוצתי נפשי.

בהיעדר תכונה חשובה ונרכשת זו, ההתרסקות עשויה להיות פתאומית וכואבת. בגלל החיסרון הזה צסק"א איבדה את התואר ב-2004-2005, למרות עונה כמעט מושלמת עם הפסד בודד עד הגמר; לכן ריאל מדריד, הקבוצה המוכשרת באירופה בפער גדול בשנתיים האחרונות, כשלה פעם אחר פעם במאני טיים; לכן דווקא אולימפיאקוס, שנחותה בכישרון אך לעולם לא מרימה ידיים, ניצחה בשני גמרים רצופים אחרי קאמבקים מפיגור דו ספרתי מול קבוצות עדיפות בהרבה;

ולכן, במידה מסוימת, הסדרה בין מכבי תל אביב ומילאנו הוכרעה עוד לפני שהחלה. ובעוד שמכבי תל אביב צלחה את מבחן הקאמבק המדובר, בשתי הדקות האחרונות של המשחק הראשון בסדרה, מילאנו עדיין מחפשת את המשחק שייקח אותה צעד קדימה במדרגות האופי. בינתיים, העונה האירופית שלה רחוקה 40 דקות מסוף מר. גם בתקופות הטובות ביותר שלה העונה, מילאנו לא הוכיחה שיש לה עצבים מברזל. מתוך 37 ניצחונות העונה ביורוליג ובליגה, רק בחמישה היא חזרה מפיגור בפתיחת הרבע האחרון.

ביתר הפעמים, כולל בניצחונות החוץ הגדולים שלה בטופ 16 אצל אולימפיאקוס ופנרבחצ'ה אולקר, היא הוליכה עם הכניסה לרבע המכריע. כלומר, מילאנו הנוכחית זקוקה בהכרח ליום טוב ושליטה במשחק כדי לחלץ ניצחון. וכשמוציאים ממנה את העוקץ בשלב מוקדם, היא הרבה פחות מאיימת בהמשך.

מכבי תל אביב ניצחה את מילאנו 63:75 ועלתה ל-1:2 בסדרה

בלאט: "היינו פנטסטיים בהגנה, הקהל היה אדיר"

שי האוזמן מנתח את השינויים ההגנתיים של בלאט

למי שכבר רוצה לראות שוב: המשחק המלא בין מכבי תל אביב למילאנו

אולימפיאקוס ופאו צימקו ל-2:1 את הסדרות מול ריאל וצסק"א

ברצלונה כבר בפיינל פור, אחרי ניצחון חוץ ו-0:3 על גלא

דייויד בלו מכבי תל אביב מול קית' לנגפורד מילאנו. ברני ארדוב
מילאנו לא סיכנה את מכבי תל אביב לרגע. לנגפורד מול בלו/ברני ארדוב

לעומתה, מכבי תל אביב הנוכחית סובלת מבעיה כרונית הפוכה: היא מתקשה לסגור משחקים בפער גבוה, וכמעט תמיד מאפשרת ליריבה למתוח אותה. כך קרה מוקדם יותר העונה מול הכוכב האדום, מול קובאן בבית, מול פרטיזן בחוץ, מול ירושלים בליגה ועוד ועוד. אתמול היא נכנסה לרבע הרביעי ביתרון 16 נקודות, 45:61. למזלה, הפריכות המנטאלית של מילאנו נחשפה שוב, וניצחונה לא הוטל בספק ולו לרגע. לכל יריבה פוטנציאלית אחרת מהבית שהצטלב עם זה של הצהובים, יש בסגל לפחות שחקן אחד שלא היה נותן להפסד כזה לעבור בכזו קלות. דיאמנטידיס בפנאתינייקוס, ספאנוליס באולימפיאקוס ונבארו בברצלונה – כל אחד מהם היה עלול ללחוץ את מכבי תל אביב לפינה בסיטואציה דומה.

הפעם, בזכות תוכנית המשחק והשינוי הטקטי של דיוויד בלאט, מכבי תל אביב חשפה שיניים בשלב מוקדם, לפני שמילאנו הספיקה להתחמם. ההחלטה להביא שמירה כפולה כמעט על כל פוסט אפ של מילאנו, בין אם מדובר בגארד, פורוורד או סנטר, שיבשה לחלוטין את השטף ההתקפי של האיטלקים וגרמה להם לקחת זריקות לא נוחות מעמדות שהם לא מורגלים אליהן.

אחוזי השלשות צנחו דרמטית משום שהזריקות היו הרבה פחות טובות. סי ג'יי וואלאס וקריסטיאן קנגור, שקלעו שלשות חשובות מעמדה 4 במשחקים הקודמים, לא זרקו ולו שלשה אחת. דייויד מוס שקלע בחופשיות במהלך הסדרה ניסה רק פעמיים מחוץ לקשת. גם לנגפורד,האקט וג'רלס נתקלו ביד על הפנים בכל זריקה. כשההפרש כבר היה גדול מדי, למילאנו לא היה סיכוי. שוב.

דיוויד בלאט מאמן מכבי תל אביב. ברני ארדוב
שינוי טקטי מבריק. בלאט/ברני ארדוב

מה אומרים המספרים

אנו נמצאים בעיצומה של אחת העונות המוזרות ביותר שחוותה מכבי תל אביב. לא רק משום שהחבורה הבינונית הזו – שזכתה לקיתונות של בוז וביקורת - נמצאת כפסע מהעפלה לפיינל פור, אלא גם בגלל המגמות ההולכות ומשתנות באופן קיצוני בין השחקנים. ג'ו אינגלס החל את העונה בצורה נפלאה והתרסק בצורה בלתי מובנת בהמשכה, אבל אלכס טיוס התעלה עליו, מהכיוון ההפוך. מי שהיה נון-פקטור עד פציעתו של שון ג'יימס כמעט פוספס בענק, אבל היום כבר אפשר לדבר על העונה שלו במונחים היסטוריים.

אם טיוס ימשיך בכושרו הנוכחי, הוא עשוי להיכנס בקרוב מאוד לדפי ההיסטוריה של היורוליג כשחקן בעל אחוזי הקריירה הטובים ביותר מהשדה בכל שנות קיומה. בסך הכל, עם חישוב אחוזי הקליעה שהשיג אשתקד בקאנטו, עומד טיוס על 67.9% מהשדה ב-36 משחקי יורוליג. רק סשה קאון מצסק"א מקדים אותו, עם ממוצע קריירה של 69.9%. עד כמה המספרים של טיוס אדירים? בעונה הנוכחית, למרות פתיחה חלשה, הוא מוליך את היורוליג עם 74.5% מהשדה. את הטופ 16 הוא סיים 81.7% נדירים. בהצלבה הוא עומד עד כה על 84.2% מדהימים.

נכון, טיוס נהנה מתשומת הלב המועטה שמקדישות לו היריבות, כמו גם מבלו ופניני המרווחים עבורו את המשחק מעמדה 4, אבל המספרים הללו נובעים בראש ובראשונה מהשיפור העצום שביצע בחודשים האחרונים. יכולת הסיום של טיוס מתחת לסל בדאנקים, בליי אפים בימין ובשמאל, הן כיום אולי המהוקצעות באירופה. הן בטח יותר שלמות יותר מכל שחקן אחר שלבש צהוב בשנים האחרונות. בסדרה מול מילאנו טיוס עשה קפיצת מדרגה משמעותית: הוא התגבר על המחסום הפסיכולוגי במצ' אפ עם גאני לוואל, שנטה אשתקד בליגה האיטלקית בבירור לזכותו של האחרון; הוא הפך למצרך הגנתי חשוב, בזכות הרגליים הקלות והיכולת לכסות שטחים; וכמובן, הוא הוכיח שגם בסדרה כזו, הוא מסוגל לקלוע ביעילות בלתי נתפסת.

בין בליל השחקנים החידתיים והקפריזיים שמחזיקה מכבי תל אביב בסגל, טיוס הוא המנייה הבטוחה מכולם.

אלכס טיוס מכבי תל אביב מטביע. ברני ארדוב
מספרים נדירים. טיוס/ברני ארדוב

מה אומרים באיטליה

המאמן האיטלקי הוותיק ולריו ביאנקיני משדר פסימיות בנוגע לסיכוי של מילאנו לנצח במשחק 4: "מילאנו היא אותה קבוצה שראיתם ב-3 המפגשים הקודמים. משחק ההתקפה שלה בנוי בצורה אבסולוטית על קו השלוש, אין לה משחק פנים למעט פוסט אפ לדניאל האקט מפעם לפעם. מכבי תל אביב מצאה פתרון במשחק 3 לשלשות של מילאנו וגם להאקט. מילאנו תצטרך התעלות גדולה כדי לנצח. נראה מה יהיה, אבל אסור לשכוח שמילאנו קבוצה חדשה - המאמן חדש, הסגל חדש, וגם ההנהלה חדשה. מכבי תל אביב רצה יותר זמן ביחד".

באתר SPORTANDO העניקו ציונים לשחקני מילאנו אחרי ההפסד, והעניקו לכלל שחקני מילאנו ציון נמוך. על לוקה באנקי, שזכה לציון 4.5, נכתב: "הקבוצה שיחקה רע, אבל הוא לא הצליח למצוא תבנית משחק שתעזור לה לסדר מצבי קליעה טובים. ביום רביעי אנחנו מצפים לראות מילאנו אחרת".

קית' לנגפורד זכה לציון 4.5 גם כן, ועליו נכתב: "עוד תצוגה שלנגפורד ירצה לשכוח. הוא בחר זריקות לא טובות, הכריח ולא הגיע לחדירות הרגילותשלו. ה-0 מ-5 מהשלוש אמש הן סימן נוסף שמראה שהוא עוד לא בסדרה".

שחקן צסק"א תיאו פפאלוקאס. GettyImages
כל השיאים נשללו ממנו. פפאלוקאס/GettyImages

ובסדרות אחרות

פנאתינייקוס – צסק"א מוסקבה (1:2 לצסק"א)

תאו פפאלוקאס שומר על דממת אלחוט ומסרב להתראיין מאז פרש מכדורסל בסיום העונה שעברה, אך קשה להאמין שהוא מצליח לשמור על קור רוח לאור השיאים בהם החזיק, שהולכים ונשברים העונה. אחרי שחואן קרלוס נבארו עקף אותו במקום הראשון במספר ההופעות ביורוליג, אמש חלף על פניו חברו הטוב, דימיטריס דיאמנטידיס, במקום הראשון בטבלת מוסרי האסיסטים והגיע ל-978. זו הייתה הכותרת המרכזית שהוציא המשחק בין פנאתינייקוס לצסק"א, שהתפתח בדיוק כפי שפאו קיוותה לקרב בושידו מכוער ונטול ברק. בסופו של דבר הגאווה של הירוקים עשתה עבורם את העבודה, בזמן שצסק"א, אולי היריבה של מכבי תל אביב בפיינל פור, ממשיכה לחרוק. מסינה כבר זקוק נואשות למילוש תאודוסיץ', מה שרק ממחיש את גודל הבעיה. למרות זאת, נראה שגם זה לא יפריע לרוסים להראות את העליונות הברורה במשחק הבא.

אולימפיאקוס – ריאל מדריד (1:2 לריאל)

גם אולימפיאקוס, כמו יריבתה השנואה, הראתה שאין מחיר למסורת ולקהל היווני וניצחה את ריאל מדריד. בניגוד לפנאתינייקוס, לאלופת אירופה יש את הכישרון והאיכות להפתיע את הבלאנקוס שוב ולהעביר את ההכרעה למשחק החמישי. למרות זאת, לספאנוליס וחבריו אסור לסמוך על תצוגת צ'וקריות נוספת של הספרדים, שסבלו מהחטאות עונשין של רייס, רודריגס ויול בדקת הסיום, וסביר שלא יפספסו שוב הזדמנות כזו. שימו לב לבריאנט דאנסטון, אקס בני השרון והפועל חולון, שממשיך להציג יכולת טובה ורשם אמש את משחק השיא שלו העונה מול יריבה חזקה מאוד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully