וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחירת הדראפט הטובה בהיסטוריה

14.4.2014 / 19:30

המאמנים שפקפקו, התחזיות שהתבדו, הטעויות שנעשו, הפספוס ההיסטורי. פרויקט וואלה! ספורט לפסח מציג את "האפיקומנים", השחקנים שקבוצות החמיצו את גדולתם רק כדי שמועדון אחר יחטוף אותו ויהפוך אותו לאגדה. והפעם: טום בריידי

טום בריידי שחקן ניו אינגלנד פטריוטס. Dave Martin, AP
מי ידע שכך יהיה? בריידי/AP, Dave Martin

בריאן גריסי היה קוורטרבק סביר בתחילת דרכו ב-NFL. בן לבוב גריסי, אגדת פוטבול בפני עצמה, בריאן נבחר בדראפט 1998 על ידי דנבר ברונקוס, נדד בין מספר קבוצות ופרש ב-2008. אבל לא הקריירה המקצוענית של גריסי הייתה חשובה, אלא זו שעשה במכללות. הוא שיחק באוניברסיטת מישיגן מ-1993 וב-1997, עונתו האחרונה במכללה, הצעיד אותה כקוורטרבק פותח לזכייה באליפות. הוא ניצח את אוהיו סטייט השנואה בכל שלושת המשחקים שבהם פתח. הוא הפך בצדק רב לאגדה באן ארבור.

גריסי היה גדול במישיגן. הרבה יותר גדול מהמחליף שלו, שישב מתוסכל על הספסל בזמן שהוא שבר שיאים. למחליף הזה קראו טום בריידי.

עוד בפרויקט האפיקומן:

טום בריידי שחקן מישיגן וולברינס. Scott Audette, AP
היה סבבה, לא יותר. בריידי במישיגן/AP, Scott Audette

בריידי היה מתוסכל בשנותיו הראשונות בקולג'. הוא לא שיחק, שקל מעבר לאוניברסיטת קאל ושכר את שירותיו של פסיכולוג ספורט שיעזור לו לצלוח את התקופה הקשה. הוא כמעט הלך לשחק בייסבול (גם בתחום הזה היה לו מה למכור), אבל הרצון שלו להיות הטוב מכולם הוביל אותו להמשיך הלאה. כשגריסי הלך ל-NFL, בריידי לקח את ההזדמנות בשתי הידיים, ניצח את דרו הנסון בקרב על משרת הפותח של מישיגן והוביל את הוולברינס לעוד שתי עונות סולידיות ולזכייה ב"רוזבול" היוקרתי. ועדיין, השנתיים הראשונות באוניברסיטה היו בעוכריו והמספרים לא הרקיעו שחקים. הסקאוטים לא מיהרו להתרשם וניו אינגלנד פטריוטס, שבכלל רצתה קוורטרבק מחליף למניה הבטוחה דרו בלדסו, עשתה אן-דן-דינו בינו לבין טים רטאי (שפיתח קריירה קצרה וכושלת בליגה) ובחרה בבריידי במקום ה-199 בדראפט של שנת 2000. המהלך הזה הוכתר מאוחר יותר על ידי מרבית פרשני ה-NFL כ"בחירת הדראפט הטובה ביותר בהיסטוריה".

היא הייתה הטובה ביותר כי היא הניבה שלוש זכיות בסופרבול, עוד שתי הופעות בריקוד הגדול ומעמד קבע בחברות הצמרת של ליגת הפוטבול הטובה בעולם. ואחרי 14 שנה עדיין נשאלת השאלה: איך פספסו כל כך הרבה קבוצות את טום בריידי?

ובכן, התשובה מסתכמת בחמש מילים: אף אחד לא יודע כלום. אל תטעו, יש הרבה הצלחות בבחירת קוורטרבקים בדראפט, אבל משימת החיזוי קשה ביותר גם עבור המומחים הגדולים ביותר. פייטון מאנינג, שהפך לימים לנמסיס של בריידי ב-NFL, נבחר ראשון בדראפט 1998 על ידי אינדיאנפוליס קולטס והצדיק כל תחזית לגביו. אלא שהקולטס כלל לא היו בטוחים לגבי מאנינג. למעשה, הם התלבטו בינו לבין ריאן ליף, שלפי גרסת סוכנו לי סטיינברג חיבל בתכניותיהם לקחת אותו כי לא רצה לשחק באינדיאנה. ליף, שנלקח על ידי סן דייגו צ'ארג'רס בבחירה השנייה, הפך בהמשך לבדיחה על המגרש וכבר מספר שנים מבלה בין בתי כלא שונים, לאחר אין ספור עבירות של אלימות, סמים, הונאות וזיופים. אם חוזרים לבריידי, רטאי שהוזכר למעלה וגם צ'אד פנינגטון (שנבחר במקום ה-18 בדראפט 2000, 181 מקומות מעל בריידי) נראו דומים ולפרקים אף טובים יותר ממנו.

המספרים בקולג' לא תמיד מציירים את התמונה במלואה, במיוחד כשיש לך רק שנתיים ברזומה כפותח. רוצים עוד דוגמה לחיזוי לא ממש מזהיר? האיש שבריידי העריץ יותר מכל כילד מסן מתיאו, קליפורניה, היה ג'ו מונטנה, השם הכי גלובלי, כנראה, בהיסטוריה של המשחק. איפה הוא נלקח, אתם שואלים? סוף הסיבוב השלישי, בחירה מספר 82. מהצד השני קשה למנות את הכישלונות הקולוסאליים, רק נספר על שמות כמו ג'מארקוס ראסל, מאט ליינארט, אקילי סמית' ועוד כהנה וכהנה שנלקחו בבחירות גבוהות והתגלו מיידית כבאסטים.

פייטון מאנינג שחקן אינדיאנפוליס קולטס. Adam Nadel, AP
ולחשוב שהקולטס התלבטו. מאנינג/AP, Adam Nadel

עדיין, המומחים לא תמיד טועים. אחוז הפגיעות בקוורטרבקים התותחים, אלה שנועדו לגדולה, לא מבוטל, רק שבריידי מעולם לא נועד לגדולה. לא רבים נתנו לו סיכוי להפוך ליותר משחקן מחליף. כשהגיע לפטריוטס ב-2000 היה הקוורטרבק הרביעי בדירוג. בסוף העונה הפך למחליף הראשון של בלדסו. במשחק השני של 2001, שנדחה בשבוע בעקבות אירועי 11 בספטמבר, תיקל מו לואיס מניו יורק ג'טס את בלדסו בחזהו ושלח אותו לבית החולים. בריידי נכנס לשארית ההתמודדות, שהסתיימה בהפסד של הפטריוטס. הוא נראה כמו פילר לא רציני שיעזור להעביר את העונה הרגילה עד לסיומה בדצמבר. בתחילת פברואר 2002 הוא הוכתר כ-MVP של הסופרבול.

אין ספק שקבוצות רבות מכות על חטא עד היום על כך שפספסו את בריידי, אבל אל תהיו בטוחים שהמקרה שלו לא יחזור בעתיד. הצהרה מפתיעה בעניין סיפק נשיא הפטריוטס ג'ונתן קראפט, שרק לפני חודש טען שבריידי היה נבחר במקום נמוך גם היום. "הקבוצות שמות הרבה דגש על הקומביין (מבדקים בני שבוע שבוחנים יכולות פיזיות ומנטליות של המועמדים לבחירה, ד.ר.). אני מוכן להתערב שאם בריידי היה רץ 40 יארד ב-5.2 שניות ולא נראה כזה אתלטי, הוא היה יורד מהלוחות".

קראפט הסביר מדוע בריידי כן נבחר לבסוף: "זה היה הדראפט הראשון של המאמן ביל בליצ'יק והיו לנו הרבה צרכים לפניו. הוא היה מדורג גבוה בסיבוב החמישי אבל לא נבחר. בסיבוב השישי ביל הלך והסתכל על הכרטיס שלו. הוא שאל את הג'נרל מנג'ר סקוט פיולי 'מה הילד הזה עוד עושה פה? יש לו יותר מדי ערך. הוא ווינר'".

198 שחקנים עברו על הלוח. חלקם טובים יותר וחלקם פחות. 198 שחקנים, עד שניו אינגלנד פטריוטס בחרה בשחקן הכי טוב שיצא ל-NFL בדראפט של שנת 2000. באחד משחקני הפוטבול הכי טובים בהיסטוריה.

טום בריידי קוורטרבק ניו אינגלנד פטריוטס עם המאמן ביל בליצ'יק. רויטרס
זיהה משהו בילד. בליצ'יק עם בריידי/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully