וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוסף בעל החלומות: יוסי אבוקסיס מוביל את בני יהודה להישרדות

ויתר על שכר כדי לאפשר הבאת רכש, למד להפסיק לתרץ ולהתלונן (אפילו אחרי עוד שער חובה בתוספת הזמן), קרוב לשחקנים, משדר אמונה ואנרגיות חיוביות והקים לתחייה את עגייב. יוסי אבוקסיס התאושש מטראומת הפועל תל אביב בדרך להוביל את בני יהודה לקאמבק מהסרטים

one
יוסי אבוקסיס מאמן בני יהודה. קובי אליהו
הדמות המועדפת על כולם. אבוקסיס/קובי אליהו

מעטים יודעים עם איזו דילמה התמודד יוסי אבוקסיס ערב החתימה שלו בבני יהודה לפני שלושה חודשים חצי. למשה דמאיו לקח זמן למנות מאמן חדש במקום דרור קשטן. שלושה שבועות ליתר דיוק. כשהמנכ"ל החל לגבש את רשימת המועמדים, אבוקסיס כלל לא היה שם. אולם כשהתחיל דמאיו לרחרח בקבוצה איזו אישיות מועדפת על הקווים, השם של אבוקסיס עלה יותר מפעם אחת לאוויר. לאחר העמקה בדברים והתייעצויות עם שחקנים, גורמים במועדון ומקורבים הבין דמאיו כמו הערכה גדולה וחיבה יש לעוזר מאמן הנבחרת לשעבר. הוא הבין שאבוקסיס הוא הדמות המועדפת על כולם. בין דמאיו ואבוקסיס היו לא מעט משקעים על רקע סכסוכים אישיים, אבל המנכ"ל החליט לשים את מטען הרגשות בצד ולפנות דרך גורמים כדי לבדוק אם המאמן יהיה מוכן לשוב לקדנציה שנייה במועדון.

לאחר ששיחות הרקע הסתיימו וחלה התקרבות בין הצדדים, החלו דמאיו ואבוקסיס לנהל משא ומתן ישיר. התנאי שהיה למנכ"ל ברור. אם אבוקסיס רוצה לשוב ולאמן הוא יצטרך לעשות זאת במשכורת מאוד נמוכה או לוותר על כסף לרכש בינואר. אבוקסיס שמע ולמרות המשקעים האישיים החליט שכסף הוא לא המטרה החשובה בבני יהודה. "כסף באמת לא עניין אותו יותר מדי, הוא רצה רק להשאיר את בני יהודה בליגה", אמר גורם בקבוצה השבוע. "המצב של הקבוצה היה יותר מקשה וכולם ידעו שזו משימת התאבדות בשביל המאמן, אבל הוא לקח את האתגר בשתי ידיים ורק על זה צריך להעריך אותו. יוסי הבין שהוא צריך הישג בתור מאמן אחרי העונה הלא פשוטה שעבר בהפועל תל אביב".

אבוקסיס קיבל את הזהובים במצב קטסטרופלי. 14 משחקים, ניצחון אחד, חמש נקודות ומעט מאוד תקווה. הערב (ראשון, 20:15, ספורט1) כשהיא תפגוש את בית"ר ירושלים, בני יהודה שוב תוכל לעלות מעל הקו האדום. כולם מבינים בשכונה כי גם אם תעשה זאת, משימת ההישארות בליגה עדיין רחוקה מלהסתיים. אולם על דבר אחד תמימי דעים במועדון: גם אם הקבוצה תרד ללאומית, אין אחד במועדון שלא מפרגן לאבוקסיס על המהפכה שעשה בקבוצה. כך המאמן החזיר את האמונה לשכונה וקיבל בחזרה את ההערכה המקצועית שאיבד בהפועל תל אביב.

20:15, ספורט1: בני יהודה - בית"ר ירושלים

צפו בכל שערי השבת בליגת העל

צפו בטקס המרגש שנערך ללופא קדוש בבאר שבע

מכבי חיפה בסכנת ביזיון שתשפיע עליה בשנים הקרובות

מאמן נבחרת ישראל בכדורגל, אלי גוטמן, לצד יוסי אבוקסיס. ברני ארדוב
רצה לרשת אותו וסיים שוב כעוזרו. עם גוטמן/ברני ארדוב

המצב בפתיחת העונה היה כל כך קשה, עד שמעטים האנשים בסביבת המועדון שהאמינו בלב שלם שאפשר לעשות את הנס ולשקם את הקבוצה. הקולות הפסימיים השתנו מעט עם תחילת עבודתו של אבוקסיס. מי שעבר קרוב לאימוני הקבוצה בשבוע הראשון של המאמן החדש-ישן לא היה יכול לפספס את הצעקות וגם את קריאות העידוד של המאמן: "די! אני לא יכול לראות את זה", צעק המאמן. "אתם חייבים לצמצמם רווחים". כבר מהשבוע הראשון אבוקסיס רצה לעשות שינוי מקצועי והוא שם דגש על החיבור בין ההגנה לקישור האחורי, שם מבחינתו הייתה נקודת התרופה של הקבוצה.

אולם לפני שנסביר את האנרגיות שהביא המאמן לשכונה, חשוב לחזור קצת אחורה כדי להבין למה אבוקסיס הגיע במוטיבציית שיא. אבוקסיס היה בטוח שיפתח את עונת 2011/12 על הקווים בבלומפילד כמחליפו של אלי גוטמן בהפועל תל אביב. עוזר המאמן, שהיה אחד האנשים המקורבים לאלי טביב בתקופתו אצל האדומים, לא האמין כשראה את קשטן חותם במקמו בקבוצה, אחרי שלא הצליח להגיע לסיכום עם טביב ועשה את הדרך ההפוכה וחתם במקום המאמן הוותיק בבני יהודה. למרות שסיים במקום השלישי את העונה הראשונה שלו בקריירה כמאמן ראשי ואת הקדנציה הראשונה שלו אצל הזהובים, לכולם היה ברור שלא ימשיך שם בגלל יחסיו הרעים עם ההנהלה.

אבוקסיס הרוויח הערכה מקצועית על ההישג המצוין בשכונה, אך בקיץ 2012 החליט דווקא לשוב לעבוד לצדו של גוטמן, הפעם בנבחרת. יחד עם זאת, אותה הצלחה לא נעלמה מעיני אנשי הפועל תל אביב ואחרי חילופי הבעלות, חזר שמו להיות רלוונטי במתחם חודורוב. רצה הגורל וניצן שירזי, שרק כמה חודשים קודם זכה בגביע עם האדומים, חלה ולא יכול היה להמשיך בעבודתו כמאמן והשם הראשון שעלה השפתיים האדומות הוא לא אחר מאשר אבוקסיס. חיים רמון התחנן לאבי לוזון לשחרר את עוזר המאמן, ויו"ר התאחדות הסכים שזה יעבוד במקביל בהפועל תל אביב ובנבחרת.

באותם ימים, הפועל תל אביב שיחקה בשלב הבתים של ליגה האירופית ורצה חזק בצמרת ליגת העל, אך אכזבה מאוד מבחינת רמת הכדורגל שהציגה. אבוקסיס הגיע לעבוד וכצעד ראשון ניסה לארגן את המשחק הקבוצתי. עד דצמבר, למרות החריקות על המגרש, התוצאות היו מספקות . במחזור ה-12 כשהאדומים נצמדו למכבי תל אביב בצמרת, גם גדולי הפסימיים האדומים לא האמינו שהעונה הזו בסופו של דבר תהפוך לכישלון. אבל אז הגיע רצף איום. 10 משחקים, שני ניצחונות בלבד ואבוקסיס מצא את עצמו בחודש פברואר מחוץ לקבוצה כשהוא אחראי על התבוסה הגדולה בדרבי, 4:0.

חיים רמון בעלים הפועל תל אביב. יוסי ציפקיס
נכנע ללחצים. רמון/יוסי ציפקיס

"לא רציתי לפטר את אבוקסיס", אמר לפני כמה חודשים רמון, "אבל לי הייתה התחושה שיוסי הפסיק להאמין ורצה שאני אסיים את התפקיד שלו במועדון". את ההחלטה לפטר את המאמן קיבלו שחקני הפועל בהלם. הם סירבו להאמין לגזירה הקשה וניסו לשכנע את ההנהלה לחזור בה, אך ללא הצלחה. הסיבה שהשחקנים התחננו כל כך בפני רמון הייתה פשוטה - אבוקסיס היה אהוב מאוד בחדר ההלבשה האדום. בניגוד להרבה מאמנים שדרכו בשנים האחרונות במתחם חודורוב, אבוקסיס זכה להערכה גדולה בעיקר בשל היחסים הקרובים עם השחקנים והעובדה שהרגישו שהוא מדבר איתם בגבוה העיניים ובכנות.

אלא שהיו סיבות להפסקת עבודתו. מקצועית, המאמן הצעיר לא הצליח לשנות הרבה ולימים הסבירו בהפועל למה נכשל. כשהגיע לקבוצה, רצה אבוקסיס לשנות את שיטת המשחק מ-3-3-4 ל-2-4-4, כמו שגוטמן נהג לשחק עם האדומים. הסגל שבנה שירזי לא כל כך התאים לרצונות של אבוקסיס, מכיוון שלטענתו היה חסר לו שחקן משלים ליד אריק דג'מבה דג'מבה ששיחק כקשר האחורי. בלית ברירה, המשיך עם רועי גורדנה וחנן ממן במרכז הקישור ולא הצליח לשפר את הנעת הכדור של האדומים. גם כשאלמוג כהן נחת בחלון ההעברות בינואר, הוא עדיין לא הצליח לייצב את משחק הקישור. במקביל, אבוקסיס סבל ממכת פציעות, כשבאחד המשחקים היו חסרים לו 10 שחקני סגל.

כלו אלה, פלוס הפציעה של גילי ורמוט ברוב חלקי העונה, שימשו למאמן הצעיר תירוץ לאי ההצלחה, תירוץ בו הוא לא הפסיק להשתמש מול כלי התקשורת וגם לא הצליח לעצור את כדור השלג. "אני אישית לא חושב שיוסי נכשל בהפועל", טוען סלים טועמה. "היה לו לא מעט חוסר מזל בעיקר בגלל מכת הפציעות. השחקנים קיבלו את החלטה לפטר אותו בצורה קשה. לא קל למצוא מאמן שמתחבר ככה לשחקנים שלו. הוא קיבל את ההערכה מכולם, אבל נוצר איזה מצב בקבוצה שההנהלה חשבה שצריך זעזוע. ליוסי יש המון כדורגל. הוא יודע להתחבר לשחקנים ולתת להם המון ביטחון. אין לי ספק שהוא עוד יחזור למועדון ויעשה שנים הרבה יותר טובות מהעונה שעברה".

אחרי החוויה הקשה באדום, לאנשי בני יהודה לא היה ספק כמה מוטיבציה יש לאבוקסיס לחזור לעבודה. אך מעבר לאנרגיות שהביא, מקרוביו מספרים שהעונה בהפועל מאוד השפיעה עליו דווקא לחיוב. "הטראומה שעבר לימדה אותו שהוא חייב להיות הרבה גמיש ולא להתעסק בתירוצים למה זה לא מצליח", אומר מקורב מאוד למאמן. "בהפועל הוא כל הזמן התלונן על כך שלא היה יכול לשחק בשיטת המשחק שהוא רצה, על הפצועים ועל השיפוט ועל מה לא. השנה רואים כמה הוא השתנה מהבחינה הזאת. גם כשנפצעו לו שחקנים, גם כשקיבל שערים בדקות האחרונות, הוא לא מחפש תירוצים, אלא נחוש להישאר חיובי ולהוציא את המקסימום ממה שיש. הדוגמה הכי טובה היא הפציעה של רפי דהן. הוא לא התעסק בכמה זו מכה כואבת לקבוצה, אלא העדיף להעלות את הביטחון אצל אביעד בורלא שמחליף אותו. אפשר להגיד בפה מלא כי העונה בהפועל בסופו של דבר רק עשתה לו טוב, ובני יהודה מרוויחה מזה".

שחקן בני יהודה רפי דהן מפונה מהגרש בקרית אליעזר. טל לוי
אבוקסיס לא התעסק בכמה זו מכה כואבת לקבוצה אלא התעסק בלעלות את הביטחון אצל אביעד בורלא שמחליף אותו. דהן/טל לוי

במספרים רואים כמה ההשפעה של אבוקסיס הקריטית. ב-13 משחקים צבר 18 נקודות (46.2 אחוזי הצלחה - שווה ערך ל-37-38 נקודות העונה), מאזן טוב יותר מכל קבוצות הפלייאוף התחתון ומרשים במיוחד בשל השערים הקריטיים שספגה הקבוצה בדקות האחרונות. בפרק הזמן של אבוקסיס על הקווים הזהובים צברו נקודות כמו קבוצת מרכז טבלה, אבל ההצלחה גדולה הרבה יותר. גם בהפועל תל אביב וגם בבני יהודה מערכת היחסים והאמון שיצר ועדיין יוצר עם שחקניו הם היתרון החזק ביותר שיש למאמן הצעיר. "אם בני יהודה תישאר בליגה, זה קודם כל בגלל יוסי", אמר אחד השחקנים. "הוא שינה את ההרגשה של השחקנים מהקצה אל הקצה. זה בא לידי ביטוי בשני מובנים - ברמה הקבוצתית הוא הרים אותנו וגרם לקבוצה להאמין, אבל עושה אפילו יותר בשיחות האישיות. הוא מצליח לגעת לשחקן בנקודות הנכונות שמביאות אותו מנטאלית מוכן יותר מתמיד".

אותו שחקן הוסיף: "קח לדוגמה את אמיר עגייב. קשטן ניסה לעצב אותו כשחקן בכך שדרש ממנו דברים ואם לא עשה אותם, ספסל אותו. הדברים אצלו היו ברורים: אם ביצעת את ההוראות, הרווחת את המקום בהרכב. אם לא, אתה יורד לספסל. יוסי מגיע ללב של עגייב דרך שיחות. הוא מצא את הדרך לגרום לו לשחק עם ביטחון כמו שהוא אוהב, אבל גם להבין את מה שקשטן לא הצליח לגרום לו להבין, וזה שהכדורגלן הפנטזיסט שבו לא יצליח לבד והוא חייב להביא למשחק את הטקטיקה, הסגירות הנכונות ועבודה קבוצתית אחרת. כך בני יהודה לא תוכל להישאר והוא לא יתפתח כשחקן".

שחקן נוסף דיבר על האספות של אבוקסיס: "הוא עובד הרבה על טקטיקה, בעיקר הנעת כדור ותנועה ללא כדור. הוא עוצר הרבה אימונים אם שחקנים לא עושים תנועה ללא כדור ולא עומדים איפה שהוא רוצה. אולי הדבר הכי חזק אצלו זה שהוא מאמין בעצמו כמאמן. הוא מרגיש שעם כל מה שעבר יש לו יתרונות גם על מאמנים אחרים והוא יכול לגעת בשחקן ובקבוצה ברמה הכי גבוהה שיש".

אמיר עגייב שחקן בני יהודה חוגג. קובי אליהו
אבוקסיס הגיע לו ללב. עגייב/קובי אליהו

מעבר למילים החמות שמקבל המאמן, תעודת הבגרות הגדולה של אבוקסיס מגיעה העונה דווקא בשל התמודדות שלו עם השערים שסופגת בני יהודה בדקות האחרונות במשחקים. מעבר לעובדה שכבר בשבועות האחרונים החל פסיכולוג צמוד לעבוד עם השחקנים, אבוקסיס לא נכנע ולא משדר לשחקנים מצוקה. בקבוצה מסבירים שהמאמן חושש שאם ידבר על אותם שערים, הדברים שגם כך יושבים לשחקנים בראש יקבלו עוד יותר מקום ויהפכו לסוג של נבואה שמגשימה את עצמה. לכן ,אבוקסיס גם באספות הקבוצה מדבר נטו על טעויות ולא על הזמנים שבהם חוטפת בני יהודה את שעריה. "זה מדהים לראות את הכוח שיש ליוסי העונה", אומר אחד השחקנים. "אחרי כל משחק הוא נעלם לכמה דקות וחוזר רק חיובי. גם אחרי השערים המצחיקים ביותר שחטפנו הוא לא נשבר. גם אחרי המפלה הקשה שקיבלנו בחיפה עם הפציעה של דהן והגול בדקה ה-96 הוא לא נשבר וזה משפיע על כולם".

"כבר באסיפה הראשונה הוא אמר לנו שאם לא היה מאמין בסגל, לא היה מתקרב לכאן", סיכם שחקן אחר. "הוא כל הזמן מדגיש שאנחנו קבוצה טובה ומחמיא לנו ונותן את התחושה שאנחנו שווים הרבה יותר ממה שעשינו ויש הרבה חוסר מזל במצב שנקלענו אליו. הוא לא משדר לנו את הלחץ או האכזבה. כשהוא עם השחקנים, תמיד יש אנרגיות חיוביות ואמונה גדולה. הוא יודע כמה המצב נזיל ויודע שהוא צריך לשדר את הכוח הכי גדול. לא משנה איפה נסיים את העונה, יוסי עושה עבודה גדולה שלא הרבה מאמנים היו מצליחים בה. עברנו כל כך הרבה טראומות העונה שזה יהיה נס אם נישאר והוא צריך לקבל קרדיט ענק אם לא נרד ליגה".

אמנם אבוקסיס הגיע למצב שבו היה לו כמעט רק מה להרוויח, אבל אי אפשר להתכחש לשינוי הדרמטי שעשה אצל הזהובים בכל האספקטים. דבר אחד בטוח, אם בני יהודה תשרוד בליגת העל, אבוקסיס יהיה אחד המועמדים למאמן העונה.

מאמן בני יהודה יוסי אבוקסיס. ברני ארדוב
מאמן העונה? אבקוסיס/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully