וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איתו או אטו? המסלול המקביל של זלאטן איברהימוביץ' וסמואל אטו

2.4.2014 / 15:17

הטרייד המפורסם ב-2009, החזית מול גווארדיולה, השחצנות. זלאטן איברהימוביץ' וסמואל אטו, מגדולי החלוצים בשנות ה-2000, עברו מסלול דומה ומצאו ייעוד שונה לגמרי לאחר השחרור מברצלונה. המנוע של פריס סן ז'רמן מול התוסף לדלק של צ'לסי במאבק על התודעה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"לפפ גווארדיולה מעולם לא היה האומץ להגיד לי דברים בפנים. הסברתי לו המון פעמים שזה מוזר לי שהוא רוצה ללמד אותי איך לתקוף, כשהוא בכלל היה קשר. אמרתי לו: 'אתה לא נורמלי'. הזכרתי לו שהוא לא היה כדורגלן ענק. שחקן טוב, לא יותר. הבעיה שהוא מעולם לא כיבד דברים כאלה. הוא פחדן, אין לו כבוד".

המונולוג הבוטה הזה של סמואל אטו באולפן של BeIN Sports הזכיר לרבים את ההתבטאויות הדומות של זלאטן איברהימוביץ' בספרו האוטוביוגרפי כלפי האיש שאימן אותו בברצלונה. לפתע, שני השחקנים שהיו מעורבים באותו טרייד מפורסם בקיץ 2009 משני עברי המתרס, יצרו חזית אחידה וקראו תיגר משותף על הקונצנזוס הכי גדול בכדורגל העולמי.

שניהם החזיקו מעמד רק עונה אחת תחת שרביטו של גווארדיולה, ושניהם מעדיפים באופן מובהק את יריבו ז'וזה מוריניו. החיבור הלא מתוכנן במועדון המתנגדים של פפ, רגע לפני שהם מתחרים זה מול זה על הכרטיס לחצי גמר ליגת האלופות, הזכיר עד כמה דומים המסלולים שעברו השניים בדרכם לתהילה, אך גם עד כמה השתנה מעמדם מאז הטרייד ההוא ששלח את איברהימוביץ' לברצלונה ואת אטו עם המזומנים לאינטר.

זלאטן ופריס סן ז'רמן מארחים את צ'לסי ללא אטו (21:45, ספ' 5+)

במקביל: ריאל מדריד תחפש נקמה בדורטמונד (21:45, ספ' 5)

דירוג השחקנים הצעירים הטובים באירופה: נציגות בצמרת לפ.ס.ז'

סמואל אטו במדי ברצלונה עם מאמנו פפ גווארדיולה, 2009. Manu Fernandez, AP
מונולוג בוטה שפתח את החזית מול מאמנו לשעבר. סמואל אטו בימיו בברצלונה עם פפ גווארדיולה/AP, Manu Fernandez

סמואל אטו נולד (עד שלא יוכח אחרת) ב-10 במרץ 1981, בדואלה, קמרון. זלאטן איברהימוביץ' הגיח לאוויר העולם כשבעה חודשים לאחר מכן, ב-3 באוקטובר 1981, במאלמו, שבדיה. ב-1997, בזמן שזלאטן כיכב בקבוצת הנוער של מאלמו, אטו הצטרף לאקדמיה של ריאל מדריד. אחרי תקופות השאלה שונות, אטו מצא בית חם במאיורקה וב-2003 הוביל אותה לזכייה בגביע המלך וחגג תואר ראשון בקריירת המועדונים שלו. מקבילו השבדי הקדים אותו, כשכבר בעונתו הראשונה באייאקס, ב-2001/02 תרם את חלקו לזכייה בדאבל. יומיים אחרי שאטו ערך את הבכורה שלו במדי ברצלונה, ב-29 באוגוסט 2004, ביצע גם זלאטן את קפיצת המדרגה המשמעותית וחתם ביובנטוס האיטלקית. משם, שניהם החלו למלא את ארון התארים האישי.

החלוץ הקמרוני היה עוגן משמעותי בברצלונה. אטו כבש 130 שערים בחמש עונות, הבקיע בשני גמרים של ליגת האלופות וסייע לברצלונה לזכות פעמיים בתואר וכן בשלוש אליפויות ספרד. במקביל, זלאטן כבש 26 שערים בשתי עונות ביובנטוס ועוד 66 שערים בשלוש עונות במדי אינטר, וקטף בתקופה הזו חמש אליפויות רצופות (כולל השתיים המחוקות של יובה). בקיץ 2009, שניהם היו בין חמשת החלוצים הטובים בכדורגל האירופי, כשהמספרים של אטו היה מרשימים הרבה יותר והפוטנציאל של זלאטן נראה רב יותר. ואז הגיעה ההחלפה. השבדי היהיר נחת בברצלונה תמורת 46 מיליון יורו ואטו שנשלחו לאינטר, ומיד הצהיר: "אטו חלק מההיסטוריה של ברצלונה ותמיד ייחשב כאן לגיבור, אבל אנסה להשיג לפחות את מה שהוא השיג. אני שונה ממנו, ואהיה טוב יותר".

לצערו של זלאטן, ולמרות פתיחת עונה נפלאה במהלכה כבש 11 שערים ובישל עוד ארבעה ב-15 המחזורים הראשונים של הליגה, הוא לא השתלב בברצלונה. הוא אסף אליפות שביעית ברציפות, אך ראה את האקסית אינטר, דווקא בלעדיו ועם אטו בהתקפה, חולפת על ברצלונה בחצי גמר ליגת האלופות ומסיימת את העונה עם טרבל היסטורי שכלל גם את הכתר האירופי. אין מתסכל מזה. ואטו? כמו השבדי, גם הוא התאהב במוריניו. "לפני שפגשתי את מוריניו באינטר, תיעבתי אותו", הזכיר הקמרוני לאחרונה. "למעשה, אפילו אמרתי שלעולם לא אשחק בקבוצה שלו. אלוהים הראה לי כמה טעיתי והיום אנחנו חברים. גם כששיחקתי באנז'י היינו משוחחים לא מעט. לז'וזה יש קו ברור והוא אדם ישיר. בלתי אפשרי לתאר אותו במילה אחת. אני מודה לאלוהים שהכרתי אותו".

זלאטן איברהימוביץ', ז'וזה מוריניו, בימי אינטר בשנת 2008. AP
גם הוא וגם אטו התאהבו בז'וזה מוריניו. זלאטן איברהימוביץ' בימיו באינטר/AP

ברצלונה מיהרה להודות בטעותה ונפרדה מאיברהימוביץ' אחרי עונה אחת. יוהאן קרויף, שחקן ומאמן בארסה לשעבר אשר היה יועצו של הנשיא דאז ז'ואן לאפורטה ודחף לטרייד ההוא, לקח אחריות. "אני שכנעתי את לאפורטה למכור את אטו ולרכוש במקומו את זלאטן", גילה ההולנדי. "אני, המאמן גווארדיולה והמנהל הטכני צ'יקי ביגיריסטיין חשבנו שהמהלך נכון, ולכן הצענו אותו לנשיא. בדיעבד, התברר שטעינו". הטעות של ברצלונה הייתה הרווח של שני החלוצים. בסופו של דבר, השחרור מקטלוניה היטיב עם שניהם והוציא אותם לדרך חדשה, רגע לפני גיל 30.

אטו, כאמור, התחבר מאוד למוריניו. הוא למד לבצע גם תפקידים אחרים, הקריב עצמו למען הצלחת הקבוצה ואחרי שיצא לרוסיה לטובת החוזה הגדול בכדורגל העולמי, התאחד עם המאמן הפורטוגלי - שוב כדמות משנה - בקבוצה גדולה כמו צ'לסי שמתמודדת על כל התארים. גם זלאטן התגבר על פצעי ברצלונה במילאנו, רק בצד האדום-שחור של העיר. הוא זכה עם הקבוצה באליפות, קבע שיא אישי של 28 שערים בעונה שלאחר מכן ונתן לכולם להבין שהוא חייב להוביל קבוצה ולא לנגן כינור שני. זה בדיוק מה שקרה לו עם המעבר לפריס סן ז'רמן, שם הפך לסופרסטאר בקנה מידה בו לא היה מעולם.

זלאטן הוא כבר מזמן לא רק קוסם שמספק מדי פעם ביצועים מרהיבים, אלא מפלצת שערים (35 בכל המסגרות בעונה הראשונה, 40 עד כה העונה) והפנים של הליג 1. בצרפת כבר נשמעו מספיק פרשנים הטוענים כי מדובר בשחקן הגדול ביותר בליגה בכל הזמנים, וגם עונת השיא האישית שלו בליגת האלופות (10 שערים) הביאה אותה להכרה עולמית רחבה מאי פעם. כך, כל אחד מהם מצא את ייעודו גם אחרי ברצלונה: אטו הגיע לצ'לסי על תקן התוסף לדלק (כל הזכויות שמורות לראובן עטר, 2000) ואילו זלאטן הוא המנוע של פ.ס.ז'.

שחקני צ'לסי, אדן הזאר, סמואל אטו. רויטרס
אולי לא מבוגר כמו שטענו, אבל מבין שכרגע תפקידו משני. סמואל אטו/רויטרס

כן, כל אחד מצא ייעוד אחר בתחילת העשור הרביעי לחייו, אבל מבחינת פטריק סופו מדובר בטיפוסים זהים. "השחקנים הרגילים עונים לכל הדרישות הטקטיות, אבל אטו וזלאטן הם לא שחקנים נורמליים", הסביר בראיון ל-Foot-sur 7 שותפו לשעבר של אטו בנבחרת קמרון, שבילה תקופה קצרה בברצלונה ב' (ועבר גם במכבי פתח תקוה ומ.ס. אשדוד). "הם ביססו את עצמם בזכות היכולת והאופי הייחודי שלהם. הם רק נשמעים שחצנים. אטו, כמו זלאטן, תמיד מעז ולא מפחד גם מהאתגרים הקשים ביותר. זו הגדולה שלהם, הם אמני הביטחון העצמי".

המפגש הרשמי האחרון בין שני השחקנים הללו היה ב-6 באוגוסט 2011, כאשר איברהימוביץ' כבש לזכות מילאן בניצחון 1:2 על אינטר בסופרקאפ האיטלקי בבייג'ינג. שבועיים וחצי לאחר מכן, אטו נמכר לאנז'י מחצ'קאלה ודי נעלם מהתודעה, עד ששב לזרועותיו של מוריניו. עכשיו זלאטן פוגש את המנטור שלו לשעבר כדמות הכי מאיימת על צ'לסי, ואילו אטו הפצוע יקווה לחזור לגומלין בסטמפורד ברידג', שם יארח את הקבוצה אותה אהד בצעירותו.

ההבטחה של איברהימוביץ' להיות טוב יותר מאטו בברצלונה, לא הייתה אפילו קרובה למימוש. מאז, הוא עושה הכול כדי לתקן את הרושם. מי ייזכר כגדול יותר? את זה ההיסטוריה תקבע. לקרב הזה על הכרטיס לחצי הגמר תוכל להיות השפעה תודעתית מכרעת. כי נכון לרגע זה, אטו כבר זכה שלוש פעמים בתואר בו זלאטן חושק יותר מכל. האובססיה הגדולה מכולן: ליגת האלופות.

זלאטן איברהימוביץ' שחקן פריס סן ז'רמן חוגג שער. רויטרס
גם בתקופת השיא יודע שנותרה לו מטרה אחת ויחידה, שאטו כבר השיג שלוש פעמים. זלאטן איברהימוביץ'/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully