וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוב לא הכיר את איזור הלחימה: גרינוולד על קריסתו של דן חלוץ באיגוד הכדורסל

31.3.2014 / 13:30

הוא לא באמת אהב כדורסל, הלך ראש בראש עם אנשי השטח, ייצר רק קיצוצים ולא הביא הכנסות. אוהד גרינוולד עם סיפור נפילתו של דן חלוץ: מיו"ר פעיל ונלהב לעסקן אבוד ומובס

בימים האחרונים דן חלוץ כבר לא הגיע למשרדי איגוד הכדורסל. "היה ברור", אומר בכיר באיגוד, "שהוא איבד עניין". אלו שעקבו אחרי חלוץ בחודשים האחרונים חזו בקמילה – האישית והתדמיתית: מיו"ר איגוד פעיל ונלהב הפך חלוץ לעסקן אבוד ומובס; הרכש הנוצץ של סיעת חמשת המרכזים, שהתקבל בענף הכדורסל (ובעולם הספורט בכלל) בהתרגשות, הפך במהירות לפאסה.

דן חלוץ הודיע על התפטרות מתפקידו כיו"ר האיגוד

באיגוד הגיבו: "חלוץ חשב שיקבל החלטות כמו מלך"

חברי הכנסת של קדימה חגגו את המימונה בחדרה, אפריל 2011. שלומי גבאי
קמילה אישית ותדמיתית. דן חלוץ/שלומי גבאי

מה היה החטא הקדמון של חלוץ? האפשרויות: חלוץ שגה, ברמה הקונספטואלית, בקלות הראש בה התייחס למכשולים הפוליטיים באיגוד; או שהוטעה מראש בידי אלו שהביאו אותו לתפקיד והבטיחו להעניק לו גב פוליטי מוצק. מכל מקום, מפלתו הגיעה, אולי בדומה למלחמת לבנון השנייה, משום שלא הכיר טוב מספיק את אזור הלחימה: חלוץ אולי ניסה לחסל את ההתנגדויות מהאוויר, אבל משנגרר למלחמות קרקע פוליטיות, מול העסקנים-לוחמים הוותיקים, נוצח. הוא לא הצליח לצאת, במלים אחרות, מתוך מבוך העסקנות הזה.

וזה בדיוק מה שאומרים היום באיגוד: זה היה ניצחון של "השטח" על "האצולה". האיגוד – או למעשה הנהלת האיגוד, הגוף החשוב והמרכזי בו – בנויים מ-39 עסקנים, שמגיעים ממרכזי ספורט שונים (מכבי, הפועל, בית"ר, אליצור, אס"א) וממפלגת הפורשים של "עוז" – רובם הם אנשי שטח, עסקני ספורט בלתי מוכרים אך חזקים מאוד ברמה הפוליטית הפנימית; כמו למשל אותו זאהי בראנסי, חבר הנהלת האיגוד, עד לשבוע שעבר עסקן אנונימי, שגרף כותרות בשל הדברים החריפים שאמר על חלוץ ("הרס כל דבר שנגע בו"). בראנסי הוא "מנהל המרכז הערבי לספורט" וחבר סיעת הפועל. את כוחו בסיעה הוא שואב מקבוצות הספורט, שהן בעלות זכות הבחירה האמיתיות. הוא אינו תלוי בעסקנים הבכירים בהפועל, דוגמת מוטי אמסלם או חיים אוחיון. הוא אינו חייב להם דבר. כמו בליכוד, לצורך העניין, כוחו של בראנסי טמון בחברי המרכז. כל עוד ישמור איתם על מערכת יחסים טובה, מקומו ברשימת הסיעה מובטח. זו ההגדרה לאיש שטח קלאסי. הנהלת איגוד הכדורסל מורכבת ברובה מאנשים כאלו.

ה"אצולה", כפי שמתארים באיגוד, מורכבת מאותם עסקנים בכירים ומפורסמים דוגמת מזרחי ואוחיון ואמסלם, שמחזיקים את קבוצות הכדורסל החשובות בישראל. קולם היחסי באיגוד שווה בדיוק לקולו של בראנסי. ואם הללו נחשבים לראשי סיעות מכבי והפועל, הסיעות הגדולות בהנהלת האיגוד, הרי ש"אין יותר משמעת סיעתית", מסביר בכיר באיגוד, "שמעון לא יכול להגיד לאנשי מכבי מה לעשות כמו שהעסקנים של הפועל לא מצייתים לאוחיון ולאמסלם. הם לא קשורים אליהם ולא תלויים בהם. האצולה יכולה להחליט לתמוך במי שהיא רוצה, אבל בסוף השטח הוא זה שקובע". סיעת מכבי הכריזה אתמול אחר הצהריים על תמיכה בחלוץ, אבל באיגוד סימנו "לפחות ארבעה חברי סיעה שהיו מצביעים נגד הדרישה של חלוץ להחליף את המנכ"ל".

שמעון מזרחי יו"ר מכבי תל אביב. יוסי ציפקיס
קולו שווה בדיוק לקולו של בראנסי. שמעון מזרחי/יוסי ציפקיס

יענקל'ה בן שושן, מנכ"ל האיגוד המושמץ, הבין, כך אומרים מאחורי הקלעים, את מה שחלוץ לא הצליח: הכוח האמיתי טמון אצל אנשי השטח. בן שושן, אומרים בכירים באיגוד, אהוד בקרב הקבוצות הקטנות, קבוצות הנוער, הנערים, הילדים והנשים: הוא אדם נוח לבריות, מוכן תמיד לדחות משחקים לבקשתן או להמתין עם גביית חובותיהם כלפי האיגוד, והפך לאהוד במיוחד בקרבן. אותן קבוצות אלמוניות – שזכות ההצבעה מצויה בידן ואשר בוחרות בנציגיהן להנהלת איגוד הכדורסל – לא היו מוכנות לשמוע על החלפתו. לא עניינו אותן הפצרותיו של חלוץ לבצע רפורמה ניהולית. הן רואות את האינטרס המיידי שלהן. וכאן בדיוק טמון הכשל המנגנוני באיגוד.

"רק השטח סילק את דני", אומר גורם באיגוד הכדורסל. "בראנסי, עמירם הלוי, מיקי זוהר, ועוד כל מיני עסקנים מקרית גת ומבאר יעקב. הם לא היו מוכנים שייגע ביענקל'ה, וכמובן שלא היו מוכנים להעביר רפורמה ניהולית שתצמצם את הנהלת האיגוד ותהפוך אותם לבלתי רלוונטיים. לפני הכל הם רואים את עצמם. נכון שמזרחי ואוחיון היו איתו, והם אולי שני האנשים הכי דומיננטיים באיגוד, אבל מצד שני היה כל השטח – הקבוצות הקטנות והמרכזים. ולהן גם מזרחי ואוחיון לא יכולים".

חלוץ הסתבך, למעשה, בכל קרב פוליטי: במשך שבעה חודשים לא הצליח למנות יו"ר לוועדת הנשים.

יו"ר איגוד הכדורסל דן חלוץ. ברני ארדוב
"ייצר רק קיצוצים ולא הביא הכנסות". דן חלוץ/ברני ארדוב

אבל זה לא כל סיפור הקדנציה הקצרה של חלוץ באיגוד. מאחורי הקלעים ספג חלוץ ביקורות קטלניות על תפקודו בחודשים האחרונים: התקציב שאשר כעת האיגוד הוא הנמוך ביותר בשבע השנים האחרונות, וכולל קיצוצים קשים; נטען כי חלוץ מחל למנהלת על התחייבויות בגובה שני מיליון שקל – כסף אדיר במונחים של האיגוד – "ללא סיבה נראית לעין"; הוא סיכם על תשלום של 15,000 שקל לחודש לנשיא בית הדין העליון של האיגוד – עלות של 200,000 שקל לשנה – גם כן, לטענת אנשים באיגוד, ללא צורך; או בקיצור, אומרים בכירים, "חלוץ ייצר רק קיצוצים והוצאות ולא הביא הכנסות. הוא קיצץ בשכר מאמני הנבחרות, תכנן לסגור את האגף המקצועי, להוריד מתקציב האקדמיה. כולם ציפו שהוא בעיקר ישתמש בקשרים שלו ויביא כסף, אבל זה לא קרה. אנשים לא רוצים היום לבוא לעבוד באיגוד. הוא אפילו ניסה לפגוע בימי החופש של עובדי האיגוד, ואני מדבר איתך על אנשים שעובדים באיגוד 20 ו-30 שנה. העובדים לא אהבו אותו. בקיצור, חלוץ נכשל עם כל מה שנגע בו באיגוד. אפילו עם הניסיון לבצע הפיכה באיגוד השופטים ולזרוק הביתה את וירובניק. הוא פשוט לא הבין את המטריה".

ועוד אומרים על חלוץ: הוא לא באמת אהב כדורסל. מנהלת ליגת העל של שמואל פרנקל אמונה על ליגת הכדורסל הנוצצת, כידוע, ואיגוד הכדורסל אחראי למעשה על הליגות הלא סקסיות, הבלתי מסוקרות: הליגות הנמוכות לגברים ולנשים, וליגות הילדים והנוער למיניהן. המפעל המסוקר היחיד שנמצא תחת שליטתה הוא גביע המדינה. אבל חלוץ, למעט משחק גמר הגביע, אומרים באיגוד, מיעט להופיע במשחקים. "זה לא הקצפת של הכדורסל, זה פשוט לא עניין אותו", אומר אחד מבכירי האיגוד. "אולי הוא רואה כדורסל בבית, אבל במגרשים הוא לא היה, בניגוד למצופה מראש האיגוד. הוא לא הלך למשחקי נוער או נשים. יש משחק עונה בליגה הלאומית? זה לא מעניין אותו".

בשבוע הבא יתקיים ערב הגמרים של ליגות הנערים והנערות, מהערבים החשובים והמושקעים של האיגוד, אבל לדברי גורמים חלוץ "לא התכוון לבוא. בשנה שעברה קופל סבל שם בכל דקה, אבל לא קם מהכיסא כי הוא הבין שזה חלק מתפקידו. אבל חלוץ לא הגיע, וגם אם הגיע לעתים נדירות, תמיד ברח לפני הסוף. נראה שכדורסל לא מרגש אותו. לפחות לא מה שלא קשור לליגת העל. אבל מה לעשות שהוא מונה לתפקיד יו"ר האיגוד, לא יו"ר המנהלת".

דן חלוץ יושב ראש איגוד הכדורסל עם שמואל פרנקל יו"ר מנהלת הליגה. ברני ארדוב
המנהלת אמונה על הליגה הנוצצת, האיגוד על הליגות הלא סקסיות. דן חלוץ עם שמואל פרנקל/ברני ארדוב

אולי הכל נכון וחלוץ לא הבין את המטריה הפוליטית. הוא דרך על כל מוקש אפשרי באיגוד ולא הסתדר בסבך הארגוני. אולי הוא קיבל החלטות שגויות בחלקן. אבל השורה התחתונה היא שגם השנה בחודש אפריל, כמו בשנה שעברה, מתפטר יו"ר איגוד מכהן. יו"ר שלישי שהולך בתוך שנה וחצי.

מה יקרה כעת? מי יחליף את חלוץ? השאלה הזו רלוונטית ולא-רלוונטית. רלוונטית משום שאיגוד הכדורסל עדיין אחראי לא רק על ליגות הכדורסל הנמוכות אלא על כל הכדורסל בישראל: על הכשרות שחקנים ומאמנים ועל טיפוח הדור הבא. בלי הכוונת האיגוד, אין עתיד לכדורסל.

אבל השאלה לא רלוונטית שכן כפי שהוכח, רפורמה ניהולית אמיתית כפי שדרושה למוסד הזה לא יכולה להתרחש כעת. האיגוד הוכיח את עצמו כבלתי משיל. שום גורם חיצוני לא יגיע אליו כעת. המועמדים היחידים להנהלת האיגוד יגיעו מתוכו: עסקנים או אנשי כדורסל וותיקים כמו עמירם הלוי מהפועל או אילן קובלסקי מאס"א. אף אחד מהם לא אמור להביא בשורה. כולם אמורים לשמר את הסטטוס קוו.

אנחנו עוד רחוקים מיום כיפור, אבל חיים אוחיון נשא אתמול באוזנינו את נאום ה"חטאנו, עווינו, פשענו": "הגענו לעברי פי פחת", אמר, "העסקנות והפוליטיקה הקטנה מנצחים וגורמים לאנשים להתרחק מהמקום הזה, לא נתנו לחלוץ כלים, הכבדנו עליו, אני מקווה שנצליח להתאושש כי האיגוד איבד את הרלוונטיות שלו". אוחיון מנסה לקדם רפורמות באיגוד, אבל נבלם בידי העסקנים מהשטח. הוא מדבר על כך שתיתכן פנייה לרשם העמותות כדי שימנה לאיגוד מפקח, משום שאולי סיעות מכבי והפועל לא יצליחו להגיע להבנות לגבי מינוי יו"ר חדש ומנהל הספורט כבר אסר אשתקד על שמעון מזרחי לכהן כמ"מ זמני (מזרחי ואוחיון הם ממלאי מקום יו"ר האיגוד אבל הם יו"רים של קבוצות בליגת העל).

אגב אוחיון: גם הוא אולי ישלם כעת מחיר פוליטי; הוא הלך עם חלוץ ונגד המנכ"ל בן שושן – במלים אחרות, נגד השטח, נגד רוב חברי סיעת הפועל (מהעסקונה הישנה). "הרבה אנשי שטח של הפועל מתעבים את חיים", אומר גורם באיגוד, "אחרי שטיפלו בחלוץ, הבא בתור זה אוחיון. הוא הולך לאינתיפאדה".

אוחיון ספג מהלומה פוליטית קשה. מכה קשה לא פחות ספג שמעון מזרחי – פעם איש כל-יכול באיגוד, שכמו אוחיון "שם את השם שלו על חלוץ", לדברי בכירים, "וחטף נוק אאוט פוליטי".

חיים אוחיון בעלי גלבוע/גליל. ברני ארדוב
"אחרי שטיפלו בחלוץ, הוא הבא בתור". חיים אוחיון/ברני ארדוב

משרד הספורט בינתיים שותק. השרה לימור לבנת, שהייתה מעורבת בימי הכאוס שקדמו למינוי חלוץ ותמכה ברמטכ"ל לשעבר, עוד לא הגיבה. לוואלה! ספורט נודע כי ייתכן שבעקבות ההתפטרות האחרונה יחליטו במשרד הספורט לקחת את המושכות לידיים ולחסום את הזרמות הכספים לאיגוד כל עוד לא ישונה התקנון: היינו, לייבש את האיגוד מבחינה כלכלית עד שיחויב להשתנות מבחינה מבנית ותקנונית, בדומה למהלך שנעשה בהתאחדות לכדורגל עם אבי לוזון (באמצעות ההקצבות מהטוטו וכו').

בינתיים האיגוד ימשיך להתנהל. כפי שהתנהל בעשרות השנים שקדמו לאבנר קופל ולדן חלוץ. הם ניסו להביא איתם רפורמות, ונכשלו. הסטטוס קוו הנוכחי יישמר עד שהעסקנים יתפכחו, או עד שמישהו יעצור להם את הזרם וייתן להם לגווע. התסריט הראשון בלתי סביר. כדי שהתסריט השני ימומש תצטרך לימור לבנת ללכלך את הידיים. מי שהענף הזה חשוב לו צריך לקוות שההתכתשויות עם ההתאחדות לא עייפו אותה. זה היה פיקניק לעומת קרבות הגרילה שצפויים בה באיגוד הכדורסל. חלוץ נוכח לדעת שלא תספיק הפצצה מהאוויר. מישהו יצטרך לטהר את האיגוד הזה ממשרד למשרד. יהיו אבדות. כמו בכל מלחמה.

שרת הספורט לימור לבנת. קובי אליהו
יחסמו את הזרמים הכספים לאיגוד? לימור לבנת/קובי אליהו

ohad@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully