וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסיטו את האש: מיכאל יוכין מנתח את ניצחון ברצלונה על ריאל מדריד

24.3.2014 / 8:00

מרטינו הבריק עם הסטתו של מסי לקישור, אנצ'לוטי עדיין לא הצליח לגרום לריאל להשתחרר מהבכיינות של עידן מוריניו. מיכאל יוכין מנתח את הקלאסיקו הנפלא, שהעלה את רף הציפיות של ארגנטינה לקראת המונדיאל, ומציע לבלאנקוס לשלוח פרחים לשופט במקום לתקוף אותו

ליאונל מסי שחקן ברצלונה ליד כריסטיאנו רונאלדו שחקן ריאל מדריד מאוכזב. Gonzalo Arroyo Moreno, GettyImages
הגיע זמן לסכם את הקלאסיקו המופלא/GettyImages, Gonzalo Arroyo Moreno

בשבוע האחרון נפוצו בספרד דיווחים לפיהם עשוי טאטה מרטינו לעזוב את ברצלונה בקיץ ולהתמנות למאמן נבחרת ארגנטינה במקומו של אלחנדרו סאבלה. שמועות אלה הוכחשו אומנם, אבל אם יתבררו כנכונות, הרי שטאטה עשוי להפיק לא מעט לקחים מהקלאסיקו המטריף שהתקיים אמש (ראשון) לקראת מינויו לתפקיד החדש. לשלושה הארגנטינאים שעלו לדשא בסנטיאגו ברנבאו היתה השפעה עצומה על ההתרחשויות, והופעותיהם ראויות לניתוח מעמיק.

ברצלונה ניצחה 3:4 בברנבאו בקלאסיקו בלתי נשכח

רונאלדו נגד השופט: ”מבין איך הדברים עובדים פה”

מרטינו חוגג חזרה למירוץ, קבלו את מספרי הקלאסיקו

חרארדו מרטינו מאמן ברצלונה עם קרלו אנצ'לוטי מאמן ריאל מדריד. Gonzalo Arroyo Moreno, GettyImages
הארגנטינאים כיכבו בקלאסיקו. טאטה מרטינו/GettyImages, Gonzalo Arroyo Moreno

מסי בתפקיד צ'אבי ומראדונה

הראשון הוא, כמובן, ליאו מסי מלך שערי הקלאסיקו בכל הזמנים. על אף שהפך לשחקן ברצלונה הראשון בהיסטוריה שכובש שלושער בשני מפגשים מול ריאל מדריד, תרומתו העיקרית של הפרעוש הסתכמה הפעם במסירת עומק לעברו של ניימאר. הכדור הגאוני שחתך את ההגנה הלבנה הגיע בתזמון מושלם לרגלו של הברזילאי, וכך בושל הפנדל והכרטיס האדום של סרחיו ראמוס. גם את השער הראשון של אנדרס איניסטה הינדס מסי במיומנות של פליימייקר, תוך שהוא מנצל מיקום לא טוב של דניאל קרבחאל. עם זאת, הכוכב הארגנטינאי לא נהנה אתמול מערב מוצלח במיוחד בחוד, ולמעשה את ההזדמנות הנוחה שהזדמנה לו להעלות את בארסה ליתרון 0:2 הוא ביזבז ברשלנות. מסי היה אתמול קשר מעולה, ולא בפעם הראשונה העונה.

אחד השינויים הטקטיים המהותיים ביותר של מרטינו במשחקים לא מעטים בחודשים האחרונים הוא הסטתו של מסי לעמדה נסוגה. הוא כבר לא 'תשע מדומה', כפי ששיחק לא פעם אצל פפ גווארדיולה, אלא קשר מרכזי לכל דבר. די להיזכר במשחק הגביע מול לבנטה, בו אירגן את כל ארבעת השערים של בארסה במסירות עומק לכריסטיאן טייו כדי להבין במה מדובר. "ליאו יכול לפרוץ כל הגנה", אמר אז מרטינו. כאשר יורד מסי לעומק המגרש, ליריבה קשה מאוד לשמור עליו, גם כי חלוקת התפקידים אינה ברורה, והדבר בא לידי ביטוי גם אתמול.

כישורים אלה מאפשרים לקבוע כי מסי יכול היה להיות היורש האולטימטיבי של צ'אבי. אלמלא יכולות הכיבוש הפנומנליות שלו, לבארסה היה כדאי להסיט אותו לאחור באופן קבוע כאשר הפליימייקר הוותיק יתלה את נעליו, אולם ספק אם הרעיון ייושם בקאמפ נואו. בסגל הנוכחי, מלבד מסי, רק ניימאר יכול למלא את משבצת חלוץ החוד, וגם עבורו היא לא טבעית במיוחד. הדבר שונה בתכלית בנבחרת, שנהנית ממגוון נהדר של חלוצים - קון אגוארו, גונסאלו היגואין, רודרידו פלאסיו. אפילו לקרלוס טבס אין מקום. אצל סאבלה, מסי משחק בעיקר באגף, אבל הוא שולב גם בקישור, וזה יכול אולי להיות פתרון מועיל כבר במונדיאל הקרוב. מסי יכול להיות הפליימייקר של האלביסלסטה, כמו דייגו מראדונה.

ליאונל מסי שחקן ברצלונה. AP
מסוכן לא פחות כקשר. ליאונל מסי/AP

מסצ'ראנו עדיין טוב יותר בקישור

הארגנטיני השני של בארסה, חאבייר מסצ'ראנו, לא יכול להתגאות בתרומתו לקלאסיקו. שני השערים של קארים בנזמה נכבשו באשמתו הישירה - בדקה ה-21 הוא לא הצליח להתמודד עם הצרפתי בעלייה לכדור גובה, ובדקה ה-24 הוא פיספס את כדור הרוחב שהגיע אל החלוץ כשהוא חופשי ומאושר מול ויקטור ואלדס. המחדלים האלה מוכיחים בפעם המי-יודע-כמה כי שילובו של מסצ'ראנו כבלם, שהומצא על ידי גווארדיולה, רחוק מאוד מלהיות אידיאלי. הוא גם נמוך מדי, וגם לוקה בקריאת המשחק שנדרשת משחקן הגנה. גם כאן, מסתבר, הפתרון של סאבלה בנבחרת מצוין - אצלו מסצ'ראנו תמיד משחק כקשר אחורי, ואף אחד אפילו לא מעלה על דעתו להסיט אותו למרכז ההגנה.

אתמול נוסף לבעיותיו של מסצ'ראנו מימד נוסף, כאשר מרטינו החליט להפוך את סידור הבלמים. הארגנטיני רגיל לשחק לשמאלו של ג'רארד פיקה, אולם הפעם הוא תופקד לימינו. ההתאמה הטקטית הזו אינה חדשה בקלאסיקו – גווארדיולה אהב לתת לפויול להיות הבלם הימני, כי טרזן התמודד טוב יותר מפיקה עם המהירות של כריסטיאנו רונאלדו. ייתכן שמרטינו לא סמך על פיקה במאבק עם הפורטוגלי, אולם במחצית הראשונה רונאלדו כמעט ולא שיחק משמאל בכל מקרה. האיש שתפס את המשבצת הזו היה אנחל די מריה.

חאבייר מס'צראנו שחקן ברצלונה. AP
שילובו כבלם רחוק מלהיות אידיאלי. חאבייר מסצ'ראנו/AP

די מריה פורח בזכות אנצ'לוטי

נחל די מריה היה הכוכב הבלתי מעורער של המחצית הראשונה, תוך שהוא מסדר לבנזמה שלושה שערים תוך רבע משחק - את ההזדמנות הראשונה, שהיתה הנוחה מכולן, הצרפתי החמיץ. הקשר הארגנטינאי עשה צחוק מדני אלבס, שהודה בסיום כי אינו מרוצה מהופעתו, וקרלו אנצ'לוטי החמיא לו מאוד במסיבת העיתונאים המסכמת: "די מריה מרגיש נוח בעמדה שלו - הוא זז לאגף כאשר רונאלדו עובר למרכז, ומשקיע המון גם בהגנה".

השיבוץ של האטריה בקישור המרכזי עם פזילה שמאלה הוא פתרון נהדר של המאמן האיטלקי. אצל ז'וזה מוריניו, הארגנטינאי שיחק ברוב המקרים באגף הימני, וניצל את רגלו השמאלית החזקה כדי לחתוך למרכז בסגנון אריאן רובן. בתחילת העונה התברר כי העמדה נתפסה על ידי גארת' בייל, כאשר היה צורך לשלב את הרכש הוולשי היקר במערך. אז אנצ'לוטי מצא לדי מריה מקום חדש, ופעלתנותו משמאל תורמת המון למשחק המגוון של ריאל בהתקפה. פריצותיו באגף "הנכון" והגבהותיו המדודות מגלות כי זו עשויה להיות העמדה אופטימלית עבורו.

יש לציין כי גם בהקשר זה ארגנטינה עושה את הדבר ההגיוני כבר מזמן. בניגוד לריאל, די מריה תמיד משחק אצל סאבלה באגף השמאלי, ועשוי להמשיך לעשות זאת גם במונדיאל. בשורה התחתונה, הקלאסיקו אמש סיפק איתות לפיו האלביסלסטה משתמשים בחומר השחקנים שלהם נכון, והדבר צריך להעלות מעט את רף הציפיות שלהם לקראת גביע העולם.

אנחל די מריה שחקן ריאל מדריד מול ניימאר שחקן ברצלונה. GettyImages
פורח באגף השמאלי. אנחל די מריה/GettyImages

רק הפנדל של ריאל היה שגוי לחלוטין

המחצית הראשונה תיזכר בזכות השערים המרהיבים, השניה תיכנס להיסטוריה בגלל הפנדלים השנויים במחלוקת, וכאן בולט שוב ההבדל העצום בין אנצ'לוטי למוריניו. לא קשה לדמיין מה היה אומר הפורטוגלי המיוחד על השופט אלברטו אונדיאנו מאיינקו, אבל האיטלקי נהג הפוך – בדיוק כפי שההנהלה מצפה ממנו: "החלטות השופט לא הכריעו את המשחק. יכול להיות שחלק מהן הלכו נגדנו, אבל אנחנו צריכים להתרכז כעת במשחק בסביליה ביום רביעי".

לעומתו, בחרו שחקניו לתקוף באופן אישי את השיפוט. הגדיל לעשות כריסטיאנו רונאלדו שקבע כי "השופט לא מתאים לנהל משחקים ברמה זו", ואז המשיך לתיאוריית קונספירציה וטען כי ריאל מעולם לא הרוויחה מטעויות שיפוט בחמש שנותיו בספרד. אמירה זו נשמעת ביזארית במיוחד לאור העובדה כי הטעות היחידה שאינה ניתנת לוויכוח כלל נעשתה אתמול דווקא לטובת הבלאנקוס כאשר רונאלדו עצמו הוכשל על ידי אלבס מחוץ לרחבה, ובכל זאת קיבל פנדל.

הדיון על עבירה לכאורה של ראמוס על ניימאר לא יסתיים לעולם, וכל צד יהיה בטוח בצדקתו. הדבר מפריך, אגב, את הדרישה האומללה לאפשר לשופטים להשתמש במצלמות טלוויזיה – במקרה זה "סיוע" כזה היה רק מגביר את האש על השופט, ללא קשר לפסיקתו הסופית. העבירה של צ'אבי אלונסו על אינייסטה היתה ברורה, והשריקה של אונדינאו מאיינקו מגלה כי מדובר בשופט אמיץ שלא עוסק בהתחשבנות. בשורה התחתונה, מגיע לו ציון גבוה יחסית, על אף שגיאותיו.

סרחיו ראמוס שחקן ריאל מדריד מתווכח עם השופט. GettyImages
אין להם על מה להלין. שחקני ריאל/GettyImages

זר פרחים במקום ביקורת

אולי כדאי להזכיר לרונאלדו כי אונדיאנו מאיינקו הוא השופט שהעניק לריאת שני פנדלים במשחק הגומלין בחצי גמר הגביע מול אתלטיקו לפני חודש, שפט ללא דופי את הקלאסיקו הקודם של העונה ואת הקלאסיקו בגביע בעונה שעברה בו רמסה ריאל את בארסה 1:3 בקאמפ נואו, והרחיק את פיקה בהפסדה של ברצלונה לסוסיאדד אשתקד. אם רונאלדו יחזור שלוש שנים לאחור, הוא ייזכר כי אונדיאנו מאיינקו שפט גם בקלאסיקו בגמר הגביע, בו נגח הפורטוגלי עצמו את שער הניצחון בהארכה. בנוסף, אונדיאנו מאיינקו לא ידע זאת בשעת מעשה, אך הכרטיס הצהוב המיותר ששלף לרוברט לבנדובסקי נגד זניט בשבוע שעבר גרם להשעייתו של החלוץ הפולני מהמשחק מול ריאל ברבע גמר ליגת האלופות, כך שעדיף היה לריאל לשלוח לו זר פרחים.

התגובות המופרזות של כוכבי ריאל אחרי ההפסד מגלות כי הם עדיין לא השתחררו מעידן מוריניו ולא הפנימו את שינוי הגישה במועדון. ריאל לא מתייחסת יותר לכל הסובבים כאל אויבים שמחפשית ברעתה, אלא צריכה לבוא מעמדת כוח, בטוחה ביכולתה לנצח בכל החזיתות בזכות עצמה. היא עדיין מקדימה את הקטלאנים בטבלה, והעובדה כי שתי יריבותיה בצמרת ייפגשו ביניהן במחזור הנעילה משחקת לטובתה. הגישה של אנצ'לוטי היא הנכונה, וגם אם לקח נקודה אחת בלבד בארבעה המשחקים מול אתלטיקו ובארסה, הוא לא יכול להחשיב את הקלאסיקו המותח אתמול ככישלון מקצועי.

קרלו אנצ'לוטי מאמן ריאל מדריד. AP
הכי רחוק מההתלהמות של מוריניו. קרלו אנצ'לוטי/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully