וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דן חלוץ: "במטכ"ל ובחיל באוויר זה לא ככה"

הלכלוכים הקשים, הטענות לשחיתות, מאמן הנבחרת הבא, איגוד השופטים והיעדים הבאים של הכדורסל הישראלי. דן חלוץ, יו"ר האיגוד, בראיון מקיף ראשון מאז הכניסה לתפקיד עונה לכל השאלות הקשות

יוסי ציפקיס

יו"ר איגוד הכדורסל, דני חלוץ, מי יהיה מאמן נבחרת ישראל בכדורסל?

"קודם כל, המאמן יהיה ישראלי - כי אני רואה בזה ערך. מתי זה יקרה? זה יקרה במועד המתאים כדי שהמאמן יוכל לבצע את תפקידו. יש קאדר של מאמנים במדינת ישראל. ראש הוועדה המקצועית משה וינרקנץ, יחד איתי ויחד עם ראש האגף המקצועי אריק שיבק, זו השלישייה שתשים את השמות ותדבר עם אנשים ותבוא עם המלצה".

מה חשוב לך שיהיה אצל מאמן הנבחרת?

"השכר הוא הדבר האחרון שיהיה פרמטר לבחירה. קרי, אם מישהו יבוא וישים את השכר במקום הראשון - אין לו מה לשים את עצמו כמועמד. השכר לא יהיה הפיתוי למאמן לאומי".

אתה מצפה שמאמן לאומי יעבוד בהתנדבות כמו פעם?

"אני מתנדב. אבל אני לא מצפה מכולם שיתנדבו. מצד שני, זה לא יהיה האקזיט של המאה. אני רואה במאמן לאומי זכות. אני רואה ערך. ואחרית. משימיות. חינוך. רואה בזה גם מקור הכנסה. אם יש לנו מאמנים ישראלים טובים, שחלק אימנו באירופה, חלקם מוכרים בקהילה הבינלאומית, הם בוודאי לק מהמאמנים הישראלים שהם בטופ מאה של המאמנים העולמיים או האירופאים. אני חושב שנכון שנבחר מתוך הקאדר הזה".

מה עשה לך קמפיין היורובאסקט האחרון?

"הרגשתי כמוך או כמו כל אזרח ישראלי חובב כדורסל. כשלא מצליחים לפי הציפייה שבנינו לפני כן, כל אחד לעצמו ואולי כולנו ביחד, אז יש אכזבה. גם אני הייתי מאוכזב שהנבחרת לא הגיעה למקום גבוה יותר. וזה שם אתגר או את היעד לפעם הבאה - אנחנו רוצים להיות טובים יותר מהפעם האחרונה. מאחר ולא הייתי מעורב במה שיה בסיבוב הקודם, קרי בתוצאות מספטמבר, אני לא רוצה לשפוט ולומר מילה וחצי מילה. אין ספק שסבלנו מחסרונם של שני שחקנים שלא השתתפו בנבחרת והם שחקנים שלדעת רובם הם איכותיים. אחד בא לידי ביטוי באופן מובהק במכבי ואחד זה מקל. יחד עם זאת זו לא סיבה מספקת להסביר את מה שהתרחש. כל מה שהיה שם תוחקר, נבדק. ונסיק את המסקנות".

גם אריק שיבק היה ונותר אחד המועמדים הסופיים לאימון הנבחרת. עד כמה מה שקרה בקיץ ישפיע על סיכוייו?

"אני אינני מאלה שתולים בכיכר העיר. לא שופטים, לא מאמנים ולא שחקנים ולא יושבי ספסל שלא הצליח להם מיד לוקחים אותם ושמים אותם בכיכר מלכי ישראל ומזמינים את הציבור לזרוק עליהם אבנים. לא להצליח זו אחת האפשרויות כשאתה ממודד. אם למדנו מהדבר הזה ותיקנו, עשינו את שלנו. ואני מקווה שלמדנו ונצליח לתקן לפעם הבאה. ולהגיע להישג טוב יותר. אני חייב גם לכייל את סקאלת הציפיות שלנו. תמיד נזכרים בנוסטלגיה, מקום 2 באירופה ב-79' וכו', אבל אז היו מחצית של קבוצות מכפי שיש היום. אקס יוגוסלביה מייצרות היום נבחרות נהדרות. וכל האקס ברית המועצות מייצגות נבחרות מאוד איכותיות. מה הציפיות שלי מאליפויות אירופה? הייתי מצפה שנהיה בתוך ה-12 או ה-16. החלום הוא לזכות, כמובן. הריאלי זה להיות בתוך הקבוצה הזו".

דן חלוץ, יו"ר איגוד הכדורסל. יוסי ציפקיס
"אינני מאלה שתולים בכיכר העיר. לא שופטים, לא מאמנים ולא שחקנים"/יוסי ציפקיס

דן חלוץ ישלים בשבועות הקרובים חצי שנה בראשות איגוד הכדורסל. את דרכו באיגוד החל ממש לפני שיצאה לדרך אליפות אירופה בספטמבר, כמחליפו של אבנר קופל. הוא נאלץ להתמודד כמעט מיד עם קמפיין כושל, ולאחר שהסתיים נאלץ ללמוד במהירות את המטריה המקצועית והפוליטית ונשאב לתוך המשך מאבקי הקואליציה הרחבה שמינתה אותו באופוזיציה הלוחמת של סיעת עוז, בראשות שאול אייזנברג וצביקה שרף. אומנם, מאז הורחק אייזנברג מהאיגוד בשל פרשת הצ'קים ושרף קיבל עליו את אימון מכבי ראשל"צ פחתו החיכוכים, ובכל זאת - חלוץ ממשיך ללמוד תוך כדי תנועה ובמקביל נאבק בהדלפות, במטעני צד תקשורתיים ובחבורה אופוזיציונית שממשיכה לטענות לשחיתות.

"האיגוד זה לא גן של שושנים וגם לא שדה קוצים", אומר חלוץ. "בשושנים יש קוצים ואפילו כשאתה הולך בגן של שושנים אתה יכול להידקר. באיגוד נותנים לעבוד. זה רחוק מהדימוי שנוצר. לא כצעקתה. אפשר להזיז את הדברים, והדברים זזים. השאלה היא הקצב. זה לא ארגון דיקטטורי ואין פה מלך אחד שמפעיל את הנתינים שלו. אלו אנשים שנבחרו להנהלת איגוד הכדורסל ע"י ציבור שמאמין בהם. יש להם זכות לייצג. אין גוף ללא פוליטיקה. במקום שאתה עוסק בבני אדם אתה עוסק בפוליטיקה. אני מסכים שהמינונים קצת מוגזמים. אבל זה תהליך. מי שהקים את הספורט בישראל בא מהתנועות הפוליטיות. וצריך לכבד אותם. לאט לאט מתנהלים תהליכים. לא באתי מאף מוסד ומאף קבוצה".

אתה נעלב מדברים שאמרו עליך אנשים כמו צביקה שרף ושאול אייזנברג?

"אני לא בגיל של היעלבות. הסגנונות לפעמים מפתיעים אותי. של כל מיני אנשים".

בכלל, למה באת?

"כי זה מצא חן בעיני. כי ספורט זה דבר יפה. ואני אוהב ספורט. למה לא לכדורגל? כי יש לי קשר לכדורסל. אני שנים צופה במשחקים. ונגעתי בזה. גם בחיל האוויר וגם בשכונה. אני לא מתבייש לומר שהייתי בהרבה משחקים של מכבי תל אביב וגם של הפועל חולון, של עופר אשד ז"ל ואחרים. ואני רואה ספורט וקורא את מדורי הספורט".

ציפית לכזו אופוזיציה?

"אני אומר לכם: זה לא כצעקתה. את משל הזאב אתם מכירים? כנ"ל לגבי השחיתות. אם כל דבר מושחת, אתה כבר לא מתייחס ברצינות לטענות. אם מישהו חושב שמשהו מושחת שילך להתלונן במשטרת ישראל. למה להתעסק בזה יותר מדי?".

מי שהגיע לישיבה אחרי שניהל את הצבא וישב בפורום מטכ"ל ואז מגיע ומקבל את צביקה ושאול...

"נכון שזה לא ככה ברוב המקומות. במטכ"ל זה לא ככה, וגם לא בחיל האוויר, ובאף דירקטוריון בסקטור העסקי ואני עובר הרבה, או גם בדירקטוריון של עמותות ואני יושב גם בזה. למה זה קורה? כי ספורט זה הרבה רגש. השאלה אם רגש של אהבה או רגש של שנאה. כמו בכל ארגון גם כאן יש אנשים טובים מאוד. יש אנשים טובים. יש אנשים בינוניים. ויש אנשים פחות טובים. וההתפלגות היא התפלגות כמו בחברה הישראלית וכמו בכל מקום אחר. לא נתנו לקופל לעבוד? אני לא הייתי קודם ולכן אני לא יודע מה היה קודם. אני יודע מה יש עכשיו. הארגון הזה לא מתנהל בסטנדרטים שאני מכיר, אומנם. אבל הוא מתנהל בסטנדרטים שמבטאים את המבנה שלו ואת האינטרסים שיש לאישים סביב שולחן קבלת ההחלטות. האם זה האופטימום? לא. אבל אני עובד כדי שיהיה אופטימום. הקטנו את ההנהלה מ-47 חברים ל-29. זה צעד ראשון במסע. אבל נותנים לפוליטיקה משקל יתר. היום-יום של האיגוד צריך להתנהל ע"י המנכ"ל וע"י צוות העובדים. ההנהלה קובעת רק אסטרטגיה ומאשרת תוכנית עבודה שנתית. ושולחת את החבר'ה לעשות את העבודה. בשביל זה צריך את האנשים המתאימים".

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה
מאמן מכבי ראשון לציון צביקה שרף. ברני ארדוב
מאמן מכבי ראשון לציון צביקה שרף/ברני ארדוב

בוא נדבר על המנכ"ל. הוא ספג ביקורות קשות מהיו"ר הקודם.

"אתה שואל אותי האם היו"ר יוחלף? כל דבר שצריך לקרות יקרה כשיגיע הזמן. כשאגיע למסקנה שהגיע הזמן אעשה את הפעולות שצריך".

מנהלת הליגה רוצה להעביר אליה את איגוד השופטים.

"מנהלת הליגה לא רוצה את איגוד השופטים. היא רוצה לכל היותר את מי ששופטים בליגת העל. זה לא יקום ולא יהיה. למה? לפי הגישה הזו אפשר לבקש את כל שופטי התעבורה שיהיו באחריות או בכפיפות לנהגים. אני בכוונה מביא את זה לידי אבסורד כדי להסביר את הגיחוך. שופטי ליגת העל שנמצאים תחת אחריות הליגה עצמה זה דבר שקורה רק ב-NBA ובספרד. זה הכל. אלה לא הדוגמאות הרלוונטיות לנו. וב-211 מדינות אחרות בעולם זה אחרת. לשופטים יש גיבוי מלא. תקרית בירנבוים? השופט שהרחיק את המאמן קיבל גיבוי מלא. הוא קיבל הערה על זה ששרק שריקה בעיתוי לא מתאים להתנהלות המשחק. היה צריך לשרוק הרבה קודם. המאמן נשפט. המנהל שאמר את מה שאמר נדרש וההסבר שלו יכול להיות שהגיע - אבל ביקשנו התייחסות למה שאמר. כי אם אמר את מה שאמר והתכוון למה שאמר, זו עבירה שמחייבת דיון משמעתי.

"שופטים יכולים לטעות. כפי שאינני מעירים לשחקנים שטועים או מאמנים, אני מצפה שכך ינהגו בשופטים. אני מבין שאני יודע מה זה לתת גיבוי, ו'גב' זה לא אומר שכל טעות תקבל הנהון של הסכמה שמותר לטעות. גב זה גם לקיים תחקיר, להסיק מסקנות. אם יש שופט שטעה טעות גסה ובוטה זה לתחקר אותה ולדאוג שלא תשוב".

חלוץ שומר על השופטים אבל מתכנן רפורמות במקומות אחרים.

"ראש האגף המקצועי יסיים לקראת אפריל את תפקידו ויהיה ראש אגף מקצועי חדש", הוא מכריז. "נפריד את התפקידים של מאמן הנבחרת וראש האגף המקצועי (כיום מחזיק אריק שיבק בשני התפקידים, א.ג. ו-א.ש.). מאמן יהיה מאמן, וראש אגף מקצועי יהיה ראש אגף מקצועי. נקודה".

למה?

"כי ככה צריך".

ושוב: למה?

"כי ככה נכון. מאמן זה לא פול טיים ג'וב. מאמן זה מאמן למשימה. מאמן לאומי מאמן את נבחרת ישראל בכדורסל. נקודה. הוא לא מפעיל את איגוד הכדורסל. הוא מודל. הוא דמות ראויה".

ועל דבר אחד מהותי מתכוון חלוץ להילחם: תיקצוב האיגוד מהטוטו.

"ענף הכדורסל מקופח קיפוח משמעותי - ביחס לגודלו, הישגיו ותרומתו. נקודה", טוען חלוץ. "אם אגף הכדורסל מתוקצב ע"י כל הגופים מבחוץ בערך מעשירית מהכדורגל, בעוד שהוא מכיל בתוכו כמות שחקנים פעילים שהיא במקרה הרע מחצית משחקני הכדורגל, אז יש לנו בעיה בתרומה המתקבלת מהגופים החיצוניים. תמיד מסבירים את זה בטוטו בכמה הכדורסל הוא חלק מההימורים החוקיים. אז גם אם הכדורסל תורם רק רבע מהכדורגל, עדיין חלקו אפילו אינו רבע מההקצבות של הכדורגל. מה עושים? נלחמים, מסבירים, משכנעים. גם כאן זה תהליך".

יו"ר איגוד הכדורסל דני חלוץ לצד מאמן הנבחרת אריק שיבק. איגוד הכדורסל
"ראש האגף המקצועי יסיים לקראת אפריל את תפקידו ויהיה ראש אגף מקצועי חדש. נפריד את התפקידים של מאמן הנבחרת וראש האגף המקצועי". חלוץ עם שיבק/איגוד הכדורסל
דן חלוץ, יו"ר איגוד הכדורסל. יוסי ציפקיס
דן חלוץ, יו"ר איגוד הכדורסל/יוסי ציפקיס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully