וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצד אחד, פוליטיקה. מצד שני, מדיניות

6.1.2014 / 14:30

אם דן מורי היה שחקן הרכב בויטסה או אם היו קוראים לו בניון, אף אחד לא היה עובר לסדר היום על כך שהקבוצה שלו השלימה עם האיסור להכניסו לאבו דאבי, והשאירה אותו בבית. מדור השגרירים על העוול ועל הדרך שבה מטפחים בשקט את בוסקטס הישראלי

ידיעות בנושא ספורטאי ישראלי ואשרת כניסה למדינה מוסלמית כבר לא מרגשות יותר מדי בארץ. שמענו על זה. התרגלנו. ולעומתנו הציניקנים, דווקא ההולנדים העלו את סיפורו של דן מורי, עליו נאסר להיכנס עם ויטסה לאבו דאבי, לראש הכותרות. הסיפור שלו עורר סערה אמיתית והמדור "המראות ונחיתות" מנסה לבדוק: כיצד צריך השחקן להגיב ליחס הקצת מזלזל שקיבל מקבוצתו? וגם, איך בונה ניל לנון את ניר ביטון באיטיות ומכין אותו ליום שיצטרך להוביל את הקישור של סלטיק.

המראות ונחיתות - כל הכתבות במדור

ויטסה מיתממת בפרשת דן מורי

דן מורי לא הורשה להיכנס לאבו דאבי

בן שהר: "חצי השנה האחרונה הייתה מתסכלת"

צפו בשער המדהים של משה אוחיון מחצי מגרש

ממריא: ניר ביטון (סלטיק)

ניר ביטון שחקן סלטיק סופג כרטיס אדום. רויטרס
הוא יפרוץ וזה יקרה בזמן של ניל לנון. ביטון/רויטרס

36 דקות בלבד קיבל ניר ביטון בארבעת מחזורי חג המולד והשנה החדשה בפרמיירליג הסקוטית. ארבע הופעות כמחליף, כולל שתיים בתוספת הזמן. על פניו, מדובר בנתון לא מרשים. קל יהיה לטעות ולטעון שביטון לא מוצא את מקומו, שהוא לא מקבל מספיק הזדמנויות. בפועל, המציאות אחרת. לנון לוקח אותו כפרויקט. סלטיק ניצחה בכל המשחקים על האפס והיא ממשיכה לשייט לאליפות ללא שום התנגדות. במקביל, המנג'ר הג'ינג'י עושה הכול כדי לבנות את ביטון בקצב הנכון ולהכניס אותו לעניינים.

שתי עובדות חשובות: האחת, ביטון סובל מלא מעט קשיי התאקלמות כמצופה משחקן בן 22 שעוזב לראשונה את קבוצת נעוריו ואת מולדתו. המעבר היה חפוז והתבצע לפני סגירת חלון ההעברות באוגוסט. ביטון, שעבר קיץ עמוס עם משחקי היורו, עדיין מסתגל למדינה חדשה, שפה חדשה, מזג אוויר וציפיות מסוג אחר. הרי בל נשכח שעם כל הכבוד להיותו קפטן הנבחרת הצעירה לשעבר, ביטון הגיע מאשדוד הקטנה. הוא לא נאבק על האליפות, הוא לא מכיר לחץ והוא בטח לא חווה משהו שמתקרב למועדון בסדר גודל של סלטיק. השנייה, לנון פשוט מחזיק ממנו. ולא מוכן לוותר.

ביטון הגיע עם רף ציפיות גבוה. בכל זאת, קפטן נבחרת עם רזומה של מבחנים במנצ'סטר סיטי. גם בירם כיאל החמיא ואפה אמברוז השווה אותו לסרחיו בוסקטס בשיחות עם ראשי המועדון. הסקוטים לא התייחסו אליו כאל עוד שחקן ורצו לראות תוצאות. אבל לביטון לקח לעכל את ההלם ואת המתרחש סביבו. הוא נזרק במהרה למים והתקשה להראות את יכולתו. כשניצני ביקורות החלו לצוץ, לנון היה זה שהשתיק את כולם: "אל תמהרו לשפוט אותו".

מאז, לנון מסתכל על ביטון כפרויקט. לא התרגש מיכולת רעה פה ושם או מהאדום בבכורה באלופות, אבל מאוד לא אהב כשהשחקן טס למשחקי הנבחרת ולא שותף. בפגרה הבינלאומית האחרונה בנובמבר, לישראל לא נקבע משחק והמאמן היה מרוצה: "ניר היה מחוץ לעניינים תקופה ארוכה מאז שהוא הגיע אלינו, אבל הפעם הוא לא טס לשום מקום. כעת, יהיה לנו אותו לשבועיים הקרובים במהלך הפגרה ונוכל לעבוד איתו חזק. זה יהפוך אותו לשחקן טוב יותר". ביטון קיבל תכנית אישית, נשלח להעלות מסת שריר והמשיך לקבל צ'אנסים.

במשחק החוץ בקאמפ נואו (6:1) החליט לנון לפתוח עם הקשר הצעיר ואחרי התבוסה אמר: "לפעמים מתבוסות כאלה אתה לא לומד דבר וחושב: 'אלוהים, אני חרא, אני לא טוב'. אבל ניר יחשוב על מה הוא צריך לעשות ועל הגבהים שהוא צריך לשאוף אליהם. זו יכולה להיות חוויה משפילה עבור הרבה שחקנים, אבל הוא צריך לקחת ממנה משהו". שלושה ימים לאחר מכן העניק לו לראשונה 90 דקות מלאות במשחק הליגה מול היברניאן (0:1) והשחקן סחט מחמאות על הופעה פשוטה ואינטליגנטית. "הוא לא ויקטור וונאיאמה. ביטון גבוה ולא נראה כמו קשר, אבל לשחקן בן ה-22 יש את זה".

למרות שבמשחקים האחרונים ביטון שב לספסל, לנון מקפיד לתת לו לשחק ולהשתפשף. גם אם לדקה אחת. גם במצב של 0:4. לא כל שחקן בסגל העמוק של סלטיק זוכה לכזה יחס. דרק בוריחטר ההולנדי שהגיע מאייאקס בקיץ משחק פחות מביטון. גם טום רוגיץ', קשר נבחרת אוסטרליה, שהגיע בינואר אשתקד כמעט ולא משחק ואפשר להזכיר גם את רמי גרשון שלא קיבל דקות בסלטיק אשתקד. על ביטון בונים שם. רואים בו כאחד שמתאים למדיניות המועדון - השבחת צעירים ומכירה בסכום גבוה. אבל זה יקרה בקצב איטי ונכון. בקצב של ניל לנון.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

נוחת: דן מורי (ויטסה ארנהם)

דן מורי בלם ויטסה ארנהיים. GettyImages
יש לו הרבה זמן לחשוב על קבוצה אחרת. מורי/GettyImages

הולנד כמרקחה. כותרות הבוקר בעיתונים ובאתרי הספורט המובילים עוסקות בפרשת אחת: ויטסה יצאה לאבו דאבי בלי הבלם שלה דן מורי שנשאר לאימונים אישיים בהולנד לאחר סירוב השלטונות להעניק לו אשרה. לטענת מורי ואנשי ויטסה היה על כך סיכום, אך יום לפני היציאה למחנה שינו השלטונות את ההחלטה. אז ויטסה המריאה ומורי נשאר בבית. אתמול (ראשון) הוא פרסם סטטוס בפייסבוק וספק אם גם הוא ציפה להתעורר לבוקר כה סוער.

בישראל, כאמור, רגילים לסיפורים כאלה. שחר פאר נדחתה ב-2009, אך נכנסה לטורניר כעבור שנה. גם אנדי רם קיבל אישור לאחר לחץ ציבוריים מסיביים וכך לגבי נבחרת השחייה. אבל לדן מורי אין יחסי ציבור, אין לובי פוליטי שיעמוד מאחוריו ולצערו הרב, גם אין לו מועדון תומך. עקרונית, ויטסה הייתה יכולה לעשות מעשה, לעמוד על שלה מול השלטונות, לעשות רעש, לערב את פיפ"א ולהעלות את הנושא לסדר היום בטח כאשר אנחנו עומדים לפני מונדיאל בקטאר. היא גם פשוט הייתה יכולה להחליף את מיקום מחנה האימונים כמחאה, אבל היא בחרה לא לעשות כלום ולזנוח את השחקן שלה. פספסה הזדמנות להקים קול צעקה כדי לצאת 'בסדר'.

מורי שיחק בסך הכול 90 דקות העונה בליגה ועוד 38 בשלושה משחקים בגביע ההולנדי. ובעונה שעברה היו לו שש הופעות בלבד. המציאות היא שמדובר בשחקן זניח בסגל שמקבל מעט הזדמנויות. המציאות הזו הובילה לתוצאה הסופית: ויטסה לא התאמצה בשבילו וגם התקשורת הישראלית לא זעקה את כאבו. אם מורי היה שחקן הרכב, ויטסה הייתה יוצאת למחנה בלעדיו? ואם למורי היו קוראים יוסי בניון, הידיעה הייתה מקבלת יחס אחר? תענו בעצמכם.

התקשורת ההולנדית הייתה יותר דעתנית. הסיפור תפס כותרות והביקורות על ראשי ויטסה לא איחרו להגיע. הפוליטיקאי חירט וילדרס אף צייץ בטוויטר: "ויטסה לא הייתה חייבת לנסוע לאמירויות כמחאה על הסירוב להכניס את מורי. הם נותנים גיבוי לשנאת יהודים. פחדנות". חבר הפרלמנט המקומי פייטר אומזינגט הוסיף: "הקבוצה נקטה באקט פוליטי בעצם הנסיעה שלה לאבו דאבי".

ומה אומרים בוויטסה? פשוט כלום. לא מבינים שם על מה המהומה. מבחינתם, כדורגל קודם לכל ואין לערב בין ספורט לפוליטיקה. כלומר, להם לא אכפת שבאבו דאבי כן מערבים כל עוד הם נשארים נקיים. "אנחנו מנסים להתרחק מכל הנוגע לדת ופוליטיקה", נמסר בהודעה מקוממת. "יש לנו כאן מחויבויות קודמות, ואנחנו רוצים להתכונן להמשך העונה. הכי חשוב זה ההכנות של הקבוצה, גם מורי אמר את זה בעצמו".

האמנם מורי אמר את זה בעצמו? הבלם קיבל הוראה לא להתייחס עוד לנושא ולא להוסיף שמן למדורה. משעות הערב אתמול ניתק את מכשיר הפלאפון, אבל הדברים שכתב בפייסבוק לא מלמדים על שביעות רצון: "אחרי שכולם טסו ואני נשארתי בהולנד לאימונים אישיים, אני רוצה להגיד בגאווה גדולה: 'ברוך אתה ה' אלהינו מלך העולם, שלא עשני גוי'...המשך שבוע טוב". ואולי מורי ינצל את השבוע הזה למחשבות. כי מעבר לעובדה שהוא לא משחק מספיק, לא מגיע לו להיות חלק במועדון שעושה ממנו צחוק ולא מתייחס אליו כאל שחקן כדורגל מן המניין.

השבוע שהיה

גיא לוזון מאמן סטנדרד ליאז'. GettyImages
מחכה לבן חיים בספרד. לוזון/GettyImages

המאזן הכולל: שער אחד (משה אוחיון) ואפס בישולים.

מוכנים לקמפיין הבא: אף שחקן מהסגל הנבחרת המורחב לא השלים 90 דקות. אלירן עטר (55) פתח בהרכב, מאור מליקסון (50), עדן בן בסט (28), ניר ביטון (13), יוסי בניון (12) ותומר חמד (10) עלו מהספסל.

מתאוששים: יוסי בניון מקבל לא מעט דקות מהארי רדנאפ מאז המעבר לק.פ.ר. היכולת תספיק כדי לקבל הארכת חוזה?

צל"ש השבוע: משה אוחיון כבש שער מדהים מחצי מגרש. בקפריסין עדיין לא נרגעו.

ביזאר השבוע: טל בן חיים מאחר למחנה האימונים של סטנדרד ליאז' לאחר שנתקע בחוף המזרחי של ארה"ב בשל מזג האוויר. עוד חזית מול גיא לוזון?

שימו לב ש: דודו אוואט לא שיחק במדי מאיורקה מאז חודש ספטמבר וריח של הודעת פרישה עומד באוויר. האם אלי גוטמן וההתאחדות יעניקו לפחות משחק פרידה?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully