וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ווסט ברומיץ' הודיעה: "אנלקה לא יחגוג כך שוב"

הרחקה? התנצלות? בקבוצה האנגלית הסתפקו בהתחייבות של החלוץ, שאמר: "כל מי שגינה לא הבין מה המשמעות של התנועה". בפנים: הסבר מפורט על "המחווה", שמהווה ביטוי סמוי לאידאולוגיות אפלות

אחרי שעורר תגובות נזעמות ברחבי העולם וגרם לשערוריה עצומה, ניקולא אנלקה וקבוצתו ווסט ברומיץ' מנסים להנמיך את הלהבות. הקבוצה הודיעה היום (שני) כי אנלקה התחייב שלא לבצע שוב מועל יד הפוך שוב. בהודעה מטעם ווסט ברומיץ' נכתב: "ניקולא נדרש להסביר את חגיגות השער שלו למאמן כמה דקות אחרי המשחק. הוא אמר שהוא נהג כך כדי להקדיש את השער לחבר, והכחיש בכל תוקף כל קשר לאשמה שמופנית כלפיו. באימון הבוקר ניקולא חזר על הדברים גם בפני המנהל הספורטיבי של המועדון. המועדון מודע לכך שחגיגת השער הכעיסה כמה אנשים, וביקש מניקולא לא לבצע אותה יותר. ניקולא הסכים באופן מיידי".

קודם לכן, אנלקה התייחס בשנית לתקרית בחשבון הטוויטר שלו, וצייץ: "המשמעות של התנועה הזו היא אנטי-ממסדית. אין לי מושג איך המילה "דת" קשורה לכל העניין. זו הייתה הקדשה לדיאדונה. בקשר לכל השרים שהגיבו לתנועה שביצעתי , יש לי דבר אחד להגיד - אתם אלה שיוצרים בלבול וחילוקי דקות מבלי שאתם מבינים בכלל מה הכוונה של המחווה הזו".

אגב, בשבועון הצרפתי 'לה פוינט' התקיים היום סקר, ובו נשאלו 33 אלף גולשים האם נפגעו מחגיגת השער של החלוץ. 77 אחוזים מהם השיבו שלא.

ניקולא אנלקה חגג בתנועה אנטישמית, ההתאחדות תחקור

בצרפת תוקפים את אנלקה, ווסט ברומיץ' דווקא מגבה

ניקולא אנלקה, ווסט ברומיץ', חוגג בתנועת מועל יד הפוכה. Christopher Lee, GettyImages
לא ספג עונש. אנלקה/GettyImages, Christopher Lee

אז מה היא בעצם ה"קנל"?

"קנל" זה כבר מזמן לא רק כינוי לקציצות במטבל, אותו מתאבן מהמטבח הצרפתי העילי. כשאומרים כיום "קנל" ברור לכל שמדובר בתנועת היד שמסעירה את העולם, למעשה מעין מועל יד הפוך, כשהיד נוגעת בהצלבה בכתף הנגדית, והיד השנייה ברוב המקרים מיושרת כלפי מטה. התנועה משלבת בין מועל היד הנאצי לבין תנועת יד צרפתית עממית שמשמעותה "קפוץ לי". ממציאה, הקומיקאי הצרפתי האקטיביסטי דיאדונה מ'בלה מ'בלה, השתמש בה כמחווה המבטאת אנטי ממסדיות וכמחאה מצדו כלפי הממשל בצרפת. אבל כנראה שהיו לו גם כוונות נוספות. "ב-2009 הגה דיאדונה את תנועת ה'קנל' כחלק מהקמפיין האנטי-ציוני שלו בבחירות לפרלמנט האירופי", נכתב ב"אינדיפנדנט" הבריטי, "התנועה הפכה לסימן ההיכר שלו". ביוטיוב אפשר למצוא אותה כחלק ממערכונים קומיים שלו שבהם הוא משתלח גם בישראל. "קנל" כבר מזמן לא מזוהה עם אנטי ממסדיות, בעיני רבים היא מבטאת את עוצמתם של האידיאולוגיות האפלות שרוחשות באירופה לאורך ההיסטוריה וגם בעת הזאת.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"ספק אם רוב האנשים שביצעו אותה מבינים את משמעותה האמיתית". טוני פארקר ודיאדונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טוני פארקר, טים דאנקן, סמיר נאסרי, ממדו סאקו וכמובן ניקולא אנלקה, שחגג באמצעותה שער במדי ווסט ברומיץ' והסעיר את העולם, הם רק חלק קטן מהספורטאים שביצעו את המחווה, שנאסרה לשימוש בצרפת, ומעלים את השאלה האם חלקם ידע מה משמעותה. "זו תנועה שמשקפת הזדהות, בעיקר בקרב צעירים", אמר בנושא חוקר תנועות הימין בצרפת, ז'אן-איב קאמו, "אבל ספק אם רוב האנשים שביצעו אותה מבינים את משמעותה האמיתית". בדבר אחד דיאדונה הצליח, בתנועה משתמשים הקיצוניים מימין ומשמאל בצרפת, כך שלפחות מבחינתם היא מבטאת אנטי ממסדיות. אבל ל"קנל" יש רבדים עמוקים ואפלים יותר, שצרפת לא מתכחשת אליהם. מבחינת רבים במדינה ועבור הקהילה היהודית בצרפת, היא מבטאת איום על החברה הצרפתית.

שר הפנים הצרפתי מנואל ולס שוקל לאסור על דיאנדורה להופיע, וכבר בדק את כל האמצעים שהחוק הצרפתי מעמיד לרשותו כדי למנוע ממנו הופעות פומביות. "הוא כבר אינו קומיקאי, אלא אנטישמי וגזען", אמר עליו השר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
התנועה לא מבדחת את הרשויות בצרפת. נאסרי/מערכת וואלה!, צילום מסך

דיאדונה נולד ב-1966 לאב צרפתי ואם ממוצא קמרוני, אשר התגרשו כשהיה בן שנה. הוא גדל עם אימו וקיבל חינוך קתולי למרות שאמו הייתה בודהיסטית. דיאדונה, שהחל את דרכו כפעיל למען זכויות אדם הפך עם השנים את עורו ורץ בעבר לפרלמנט הצרפתי במסגרת "הרשימה האנטי ציונית", שכללה מספר פעילי ימין קיצוני. הוא מתייחס לשואה כ"פורנוגרפיה של הזיכרון" ומתבטא תכופות נגד ישראל והציונות. השינוי החל בתחילת שנות ה-2000, אז רץ לפרלמנט הצרפתי וכינה את היהודים "כת, הונאה, האיום הכי גרוע".

ב-1 בדצמבר 2003, במהלך הופעה טלוויזיונית הוא ביצע פרדויה על המתנחחלים, חבש מגבעת של חרדים וסיים את הקטע במועל יד וצעק "ישרא-הייל". ההופעה הזאת גרמה לסערה בצרפת, אולם בית המשפט קבע כי הוא לא תקף את היהודים באופן כללי אלא רק את הביע את דעותיו הפוליטיות כלפי ישראל ומדיניותה. אירן הביעה תמיכה בדיאדונה, וכשכינה את מועצת יהדות צרפת "מאפיה" צבר לעצמו אוהדים רבים בקרב מצביעי הימין הקיצוני במדינה. ב-2012 עצרה אותו משטרת בלגיה במהלך מופע בגלל שעבר לטענתה על החוק, אך בית המשפט קבע כי אינו השתמש בהפועה במוטיבים אנטישמיים. ב-2013 החל דיאדונה טרנד בקרב מעריציו והשתמש בתנועת ה"קנל" כדי לבטא אנטי-ממסדיות וביקורת על הממשל הצרפתי, והפך לאחד הקולות החריפים בצרפת נגד הנשיא פרנסואה הולנד. התנועה צברה פופולריות גדולה, והציתה מחלוקת קשה בין הקהילה היהודית במדינה וזרועות החוק לבין תומכי האופוזיציה וקהילות המגרים.

הקומיקאי והאקטיביסט הצרפתי דיאדונה. REMY DE LA MAUVINIERE, AP
כששמע את השדרן הצרפתי-יהודי חשב על תאי גזים. דיאדונה/AP, REMY DE LA MAUVINIERE

דבר לא עצר את דיאדונה מלהמשיך לתקוף את היהודים. הוא תקף אישית את שדרן הרדיו היהודי פטריק כהן, ואמר: "כשאני שומע אותו מדבר אני חושב לעצמי 'תא גזים...חבל'", כשהוא מתכוון לכך שאותם תאי מוות כבר אינם קיימים.

"משמעות התנועה היא אנטי-ממסדיות, אני לא יודע מה הקשר שלה לדת", הגיב אנלקה בטוויטר שלו לגל הביקורות על המחווה שביצע. כשהסביר מדוע אימץ אותה, אמר אנלקה: "ה'קנל' שימשה את דיאדונה לבטא אנטי ממסדיות. אני לא אנטישמי או גזען". מאות אלפים שתועדו ביוטיוב ובפייסבוק מבצעים את התנועה נותנים תוקף לדבריו, אבל הקהילה היהודית בצרפת והרשויות רחוקות מלראות בה טרנד אופנתי.

בטולוז, שם סבלה הקהילה היהודית מפיגוע טרור שביצע הצעיר המוסלמי מוחמד מראח ובו נהרגו שבעה אנשים, יצאו נגד המחווה. בקהילה היהודית בליון קמה קבוצת מתנגדים מקרב הקהילה היהודית בשם "אנטי-קנל", שלאחרונה 18 מ-23 חבריה נעצרו. לפני כשבוע אותה קבוצת יהודית תקפה בליון צעיר ממוצא אלג'יראי שפרשם תמונה שלו מבצע "קנל" בפייסבוק, וקבוצה אחרת השחיתה מועדון לילה בו המחווה הייתה שגורה. שישה נעצרו בגין "אלימות בכוונה תחילה". האירועים הללו מעידים על כך שמועל היד ההפוך אינו רק עוד טרנד מקוון. השנאה שהמחווה מעוררת וההקשר ההיסטורי שלה, יחד עם החיכוכים הרבים בחברה הצרפתית על רקע אתני, הופכים את ה"קנל" לתנועה שעלולה להניע התפרצויות אלימות בצרפת.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"אני לא אנטישמי וגזען". אנלקה עם דיאדונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
הקומיקאי והאקטיביסט הצרפתי דיאדונה. JACQUES BRINON, AP
לא עוד טרנד מקוון. דיאדונה/AP, JACQUES BRINON

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully