וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כאב גב גדול שהוא כאב ראש ענק: גרינוולד לקראת פנאתינייקוס-מכבי תל אביב

19.12.2013 / 16:09

מה באמת קורה בפציעה של שון ג'יימס ולמה היא כל כך קריטית להמשך העונה של מכבי תל אביב. מהחיזוק שאמור להגיע ועד לאחוז הניצחונות. הבלוג של גרינוולד

ברני ארדוב

צפו במשדר המיוחד: האם למכבי תל אביב שווה להפסיד בכוונה לפנאתינייקוס?

בעיות הגב של שון ג'יימס מטרידות מאוד את אנשי מכבי תל אביב. בחודש האחרון ג'יימס בקושי משחק כדורסל ולא מתאמן באופן סדיר, ובמכבי מבינים היטב שבלי ג'יימס בכושר מלא יתקשו לצלוח את שלב הטופ-16. אם מול נתניה אנחנו מסתבכים, תוהים בקבוצה בשיחות סגורות, מה נעשה מול ריאל וצסק"א?

באופן נדיר החליטו במכבי להעניק לג'יימס עשרה ימי מנוחה מכדורסל. הסנטר והקפטן לא הצטרף לנסיעה לאתונה. הוא נשאר בתל אביב כדי לעבור טיפולים ובדיקות. הפיזיותרפיסט רפי וירשובסקי עובד קשה כדי להקל על כאבי הגב של ג'יימס, וגם רופא הקבוצה - ד"ר גיא מורג, שהוא אורתופד בהכשרתו - עוקב בדאגה.

החשש הגדול היה מפריצת דיסק שלא אותרה - בעיה שמחייבת ניתוח וגוזרת השבתה של חודשים ארוכים - אלא שסדרת בדיקות MRI שעבר בימים האחרונים לא גילתה פציעה שכזו. בהתאם לחוות הדעת הרפואית האחרונה, ג'יימס יוכל לשוב ולהתאמן בשבוע הבא; אלא שכזכור, גם לפני שלושה שבועות, כאשר הגב של ג'יימס שוב חזר להציק (כפי שקרה גם בעונה שעברה ולפני שנתיים), ג'יימס קיבל מנוחה, החמיץ את המשחקים מול הכוכב האדום וקובאן, חזר למגרש כדי לנצח את ריטאס, אולם אז שוב הושבת מול נתניה וכעת חזר לחדרי הטיפולים.

גיא פניני שחקן מכבי תל אביב עם שון ג'יימס הפצוע. ברני ארדוב
למישהו יש תשובה איפה העסק עומד? ג'יימס שוב יושב בצד/ברני ארדוב
sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

כאבי גב הם אניגמטיים מטבעם. וחוסר-הוודאות לגבי מידת כשירותו של ג'יימס מעורר במכבי מחשבות על התחזקות בעמדות הפנים. "ברור שאנחנו לא יכולים להישאר רק עם סופו וטיוס בעמדות הפנים", אומר בכיר במועדון. הדילמה, במקרה הזה, קשורה למכלול סבוך של שיקולים:

1. הסגל עמוס ממילא; במכבי מנסים כבר חודשים למצוא קבוצה לג'ייק כהן, ובינתיים לא מצליחים ("השוק מאוד קשה", מסבירים במכבי, "וממילא המצב הכלכלי באירופה לא קל". קל וחומר אצל הקבוצות הקטנות יותר, המיועדות לקלוט את כהן).

2. אין יותר מדי פרוספקטים מבטיחים. אלכסיס אג'ינסה, הסנטר האימתני של שטרסבורג (17.1 נקודות ו-5.4 ריבאונדים בשלב המוקדם), יכול היה להיות אופציה מעניינת, ואפילו החזיק באופציית יציאה מהקבוצה שהודחה כבר מהיורוליג, אלא שבימים האחרונים קיבל הצעה מניו-אורלינס והוא צפוי לעבור ל-NBA. פרט לאג'ינסה, השוק אינו משופע בגבוהים איכותיים (גם בקיץ, קל וחומר כעת) - כך שההיצע קלוש.

3. מעבר לשיקולים הטכניים הללו, במכבי זוכרים שאף שחקן שהצטרף לסגל במהלך העונה בשנים קודמות לא התברר כהצלחה. זו לא רק פארסת דרקו פלאניניץ' מאשתקד, אלא בעיית התאקלמות שנמתחת על פני שנים ארוכות. דמונד מאלט (2011/12), מילאן מצ'באן (2010/11), די בראון וצ'ארלי גיינס (2008/9) ועוד רבים אחרים שהצטרפו לרכבת הצהובה הדוהרת נתקעו בקרונות האחוריים. איש מהם לא הפך לשחקן דומיננטי בסגל, ומובן שאף אחד מהם לא המשיך בקבוצה עונה נוספת.

4. ובנוסף לכל, תמיד קיימת התהייה: מה קורה אם בכל זאת מאתרים שחקן פנים ראוי, מותחים לכבודו עוד יותר את התקציב הגירעוני-ממילא, ובעוד חודש מתברר שג'יימס כשיר? מאות אלפי דולרים ירדו באסלה; מנגד, מובן שהאלטרנטיבה - בעיית גב של ג'יימס שתתברר ככרונית בעוד חודש מהיום, ותותיר את מכבי עם קו קדמי דו-ראשי (סופו וטיוס) - עלולה להיות הרסנית. והלא אי-העפלה לשלב רבע הגמר כרוכה לכשעצמה בהשלכות כלכליות שליליות רבות, מיידיות (אובדן הכנסה מזכויות שידור ומפרסום) ועתידיות (אכזבה מצד האוהדים והמפרסמים).

לכן במכבי מתפללים: בכל מקרה - יתברר ג'יימס כפצוע (חס וחלילה) או בריא (בעזרת ה') - עדיף שנדע עכשיו ונתייסר במחשבות כעת, מאשר שנעמוד בפני שוקת שבורה בעוד מספר שבועות, כשהטופ-16 יהיה בעיצומו. אבל גם המזל לא מאיר פנים למכבי בתקופות האחרונות.

שחקן נבחרת צרפת בכדורסל אלכסיס אג'ינסה. Christof Koepsel, GettyImages
היה אופציה מעניינת, ואז קיבל זימון מה-NBA. אג'ינסה/GettyImages, Christof Koepsel

***

יגיע שחקן פנים או לא, בעיות הגב של ג'יימס הופכות את סופו שחורציאניטיס, מבחינה מעשית, לשחקן הפנים היחיד של הקבוצה. ומבחינה מקצועית - לפחות מבחינת המדדים הסטטיסטיים המורכבים - זו בהחלט לא בשורה טובה למכבי.

בהתחשב בדקות המדודות שסופו משחק (16 בממוצע), על טיב התפוקה שלו ניתן לעמוד באופן הטוב ביותר בבדיקה פר דקה. אפשר לתהות מדוע מפלצת התקפית בלתי-עצירה כמעט, שמדורגת בצמרת היורוליג כמעט בכל הקטגוריות הסטטיסטיות ההתקפיות - שישית ביורוליג בנקודות לדקה (0.59), שנייה ביורוליג בסחיטת עבירות לדקה (0.26) ובזריקות מהקו לדקה (0.24) וחמישית ביורוליג בסלים מ-2 לדקה (0.23) - עשויה להפוך לנטל. התשובה הופכת ברורה כשבוחנים את התפוקה של סופו בקטגוריות אחרות, ובודקים באופן רוחבי מה המספרים שעושה מכבי עם סופו על הפרקט לעומת המספרים שעושה כשסופו על הספסל.

באופן אישי, סופו מדורג שישי ביורוליג בביצוע עבירות לדקה (0.21), שלישי ביורוליג באיבודים לדקה (0.17), ובעיקר - רק 70 (!) ביורוליג בריבאונדים לדקה (0.19). בסה"כ מדורג סופו במקום ה-51 ביורוליג בנקודות מדד לדקה (0.5).

וכשבוחנים את הסטטיסטיקה הקבוצתית, בעיית סופו מתחדדת: קצב צבירת הנקודות התיאורטי של מכבי ביחס ל-100 פוזשנים (מה שמכונה, בעגה המקצועית, "רייטינג התקפי" - היינו כמה נקודות אמורה מכבי לצבור לו הייתה מחזיקה בתיאוריה ב-100 פוזשנים למשחק, אף שבפועל היא מחזיקה פחות, כמו יתר הקבוצות ביורוליג) עומד עם סופו במגרש על 100.4, ובלעדיו 112.7; בהגנה, קצב ספיגת הנקודות של מכבי ביחס ל-100 פוזשנים (רייטינג הגנתי - היינו, כמה נקודות אמורה מכבי לספוג בתיאוריה לו הייתה יריבתה מחזיקה ב-100 פוזשנים במשחק) עם סופו הוא 103.6, ובלעדיו מתחזקת ההגנה של מכבי ל-99.2.

סופוקליס שחורציאניטיס שחקן מכבי תל אביב. קובי אליהו
הסטטיסטיקה מראה שהוא לא ממש עוזר. שחורציאניטיס/קובי אליהו

בסך הכול, אחוז הניצחונות הפיתגוראי של מכבי - קטגוריה סטטיסטית שמתרגמת את הרייטינג ההתקפי וההגנתי לכדי הסתברות מתמטית לניצחון - עומד עם סופו על 39.3% בלבד, הנמוך בקבוצה; ובלעדיו על 85.4%, הגבוה בקבוצה. במלים אחרות, ככל שסופו נמצא יותר על הפרקט כך יורדת ההסתברות של מכבי לנצח משחקים ביורוליג. וככל שמחמם יותר את הספסל כך עולה הסיכוי של מכבי לנצח.

אומנם, סופו מעניק למכבי מימד של יציבות התקפית - כשהוא על המגרש, כמעט כל הכדורים מנותבים אליו. והוא אכן מסיים באחוזים נהדרים. אבל לא רק שסופו מאט את קצב המשחק של מכבי, ומשפיע באופן שלילי על השחקנים שלצידו (גם משום שקצב גבוה יותר מתאים לרוב השחקנים, וגם משום שהשחקנים האחרים נאלצים לוותר על זריקות בשביל סופו) - בחישוב כולל של הפעולות השליליות שמבצע ושל תפוקת יתר השחקנים עם סופו ובלעדיו, התוצאה המתמטית ברורה: מכבי, באופן רוחבי, נפגעת.

אגב: ג'יימס, לעומת סופו, נחשב מבחינה סטטיסטית לשחקן בעל ההשפעה החיובית ביותר על אחוז הניצחונות הפיתגוראי של מכבי: הרייטינג ההתקפי של מכבי איתו הוא 122.7 (הגבוה בקבוצה), ובלעדיו רק 99; הרייטינג ההגנתי של מכבי איתו הוא 100.4, ובלעדיו 101.2. בסה"כ, אחוז הניצחונות הפיתגוראי של מכבי עם ג'יימס הוא 94.2 (!) - הגבוה ביותר ביחס לשחקן מכבי; ובלעדיו רק 42.4 - הנמוך ביותר ביחס לשחקן מכבי. ושוב, במלים אחרות: ככל שג'יימס משחק יותר, כך מזנקת ההסתברות של מכבי לנצח. וככל שהוא מסופסל/פצוע/מושבת, כך צונחים הסיכויים הסטטיסטיים של מכבי.

אומנם, בשני המשחקים מהם ג'יימס נעדר מכבי הצליחה לנצח - בשיניים (ב-2 נקודות הפרש את הכוכב האדום ואת קובאן). אבל את המספרים אי-אפשר לנצח: בכדורסל, הסטטיסטיקה בסוף תמיד מתיישרת. ובמיוחד בשלבים המתקדמים של העונה.

ohad@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully