וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זהירות, אל תחצה את הכביש

בזמן שדייויד בלאט מסיים חוזה במכבי תל אביב, כל הסימנים מראים שארז אדלשטיין מועמד ראוי להחליפו. הטמפרמנט שלו סוער והוא מזוהה עם הפועל, אבל גרשון ובירנבוים כבר גרמו בעבר למזרחי לסתום את האף. מה הסיכוי שהמאמן ש”שייך לצמרת האירופאית” יעבור מאדום לצהוב?

צילום וידאו: אבי כהן, עריכה: טל רזניק

צפו באדלשטיין בפתיחת העונה

שניים מהמאמנים הטובים ביותר בישראל ייפגשו הערב (שני) בדרבי התל אביבי, וההבדלים ביניהם די ברורים. אם את ההישגים של דיוויד בלאט, אלוף אירופה ומדליסט אולימפי, לא צריך להזכיר, הרי שאת אלה של ארז אדלשטיין לא כולם יודעים. זאת העונה ה-12 שבה הג'ינג'י מאמן בליגת העל וברזומה שלו יש גמר סל עם לא פחות משלוש קבוצות – מכבי רמת גן, הפועל תל אביב והפועל ירושלים. אמנם תואר עדיין אין לו, אבל כעוזר מאמן הוא זכה בגביע המדינה עם האדומים מהבירה בזכות סל הניצחון ההיסטורי של עדי גורדון.

מלבד העובדה שמדובר בשניים מטובי המאמנים בארץ, מדובר בשניים שמסיימים חוזה בסיום העונה אחרי תקופה מוצלחת. ידוע לכל שהסיכוי שמאמן מכבי תל אביב ימשיך לעונה נוספת הוא קלוש. השמועות על המחליפים כבר פורסמו וידועות – גיא גודס הוא המועמד הטבעי של ההנהלה – כך גם צוטט בעבר דני פדרמן. גם פיני גרשון נמצא בתמונת הסיכויים לאחר שיחסיו עם ההנהלה החדשה הופשרו. דן שמיר יצא לרוסיה כדי ללמוד מאטורה מסינה ואף הוא נחשב כבעל סיכוי. ואיפה נמצא בכל התמונה הזאת אדלשטיין, כנראה המאמן הטוב ביותר בליגה מחוץ למכבי?

אדלשטיין מוכן לדרבי: "אוהדי מכבי עושים פרובוקציה"

ארז אדלשטיין. ברני ארדוב
"ארז מזוהה עם הפועל תל אביב, גם בכל ההתנהלות שלו"/ברני ארדוב

מאמן מצוין, מזוהה מדי עם האדום

ארז אדלשטיין הוא מאמן שאין עוררין על היכולת המקצועית שלו. הוא נחשב לטקטיקן גדול, הקבוצות שלו משחקות כדורסל אחר ומגיעות מוכנות מאוד לכל משחק. הוא מעביר אימונים מהטובים בישראל, עד כדי כך שאת האימונים בנבחרת ישראל, כשהיה עוזרו של צביקה שרף, הוא היה זה שהעביר ברוב המקרים. "במשך שנים אני מסרב לפגוש את הקבוצות שלו במשחקי אימון", התייחס אחד ממאמני הכדורסל בארץ לאדלשטיין, "זה פשוט לבוא ולפגוש קבוצה שנמצאת שני שלבים לפניך, זה מוריד את הביטחון לשחקנים. הקבוצות של אדלשטיין הן מכונות, הכול תלוי בחומר שיש לו ביד".

אבל השאלה הגדולה שנשאלת היא האם הוא מועמד ראוי למכבי תל אביב. "ארז די מזוהה עם הפועל תל אביב, גם בכל ההתנהלות שלו וההתבטאויות", אומר מולי קצורין, שאימן בעצמו את הצהובים. האמת היא שגם מאמנים שהיו מזוהים עם התנגדות למכבי, כמו פיני גרשון ואפי בירנבוים, כבר הגיעו לספסל הצהובים לצד שמעון מזרחי, אבל קצורין מסביר: "המצב קצת שונה ממה שהיה עם פיני. כשלקחו את גרשון, יד אליהו היה חצי ריק. היה שפל בלתי רגיל. המועדון היה מנוהל אחרת, מה שהיה צריך לעשות זה רק לשכנע את שמעון, הלכו על המהלך ויצא בינגו. מבחינת מאמן כדורסל אין ספק שהוא אחד שיכול לאמן קבוצה מסדר הגודל של מכבי. זו לדעתי בכלל לא שאלה. האמירה ההזויה של דן שמיר לפיה רק גרשון ובלאט יכולים לאמן את מכבי זו לקקנות לשמה. לא מחזיק מים. בדיחה עצובה".

לא מעט אנשים בהפועל תל אביב שהעלינו בפניהם את האפשרות שהמאמן שלהם יעבור בסיום העונה ליריבה המרה לא לקחו את האפשרות ברצינות. "לא בגלל היכולת", אמר אחד מהם, "מבחינת יכולת זאת שערורייה אם השם שלו לא יעלה כמחליף לבלאט בבוא העת. אבל קשה לי לדמיין את ארז, שהוא ללא ספק מאמן שמזוהה עם הפועל תל אביב, מגיע למכבי".

שחקן הפועל תל אביב מתן נאור. ברני ארדוב
נחשב לסמל של הפועל, כמו אדלשטיין. מתן נאור/ברני ארדוב

שאלת הזהות של הג'ינג'י בהקשר של הפועל תל אביב היא בעייתית. "כשחושבים היום על הפועל תל אביב חושבים על שני סמלים מודרניים – מתן נאור וארז אדלשטיין", אומר מקורב להנהלת מכבי תל אביב, "בהנהלה יודעים שמהלך כזה, אם בכלל יעלה יום אחד על הפרק, יצטרך להיבחן גם באספקט השיווקי, איך הקהל יקבל את זה. אז נכון שבכדורגל הכוכב הכי גדול של מכבי גדל בהפועל, ערן זהבי, אבל זה לא אותו המצב גם בכדורסל".

"יש מספיק מאמנים טובים, והשאלה היא מה חושבים עליך", אומר קצורין, "זו שאלה של תגיות, סטיגמות. אבל בסופו של דבר, קשה לי להאמין שהוא יעבור ישירות מהפועל למכבי. אני חושב שמבחינת מכבי ירצו לראות תקופת הצטננות כדי ללכת אליו, או אם לא יהיו אופציות אחרות".

מאמן הפועל תל אביב ארז אדלשטיין חוגג עם בר טימור. ברני ארדוב
מסוגל להתמודד עם הלחץ במכבי? אדלשטיין/ברני ארדוב

מסוגל להתמודד עם המערכת הצהובה

אם לגבי האיכויות המקצועיות המועמדות שלו מוטלת בספק, השאלה היא האם המאמן בן ה-52 מסוגל לעמוד בלחצים שמפעילה הסביבה והמערכת של מכבי תל אביב. "גם בהפועל תל אביב יש לחץ", אומר מאמן שמקורב לאדלשטיין, "לא מעט פעמים אני שומע ממנו ומהסביבה שלו כמה קשה לתפקד כשיש עליך הרבה מאוד ציפיות והתנאים לא בהתאם".

"ארז הוא ללא ספק בן אדם לויאלי למערכת של הפועל תל אביב", אומר גורם בהפועל, "לא תשמע אותו מוציא דברים החוצה, למרות שכלפי פנים יש לו לא מעט ויכוחים על דרך הניהול, ועל התנאים שהוא מקבל. אין ספק שלא קל לעבוד היום, בשנתיים האחרונות, בהפועל תל אביב, ובכל זאת הוא בנה קבוצה ראויה. לפעמים הוא מתרגז, אך בסופו של דבר הוא לויאלי למערכת, וזה הדבר החשוב ביותר".

אז מה בעצם צריך מאמן שבא לעבוד במכבי תל אביב? האם הטמפרמנט של אדלשטיין יכול להתאים? "יש המון, נקרא לזה, אקס פקטורים", אומר מולי קצורין, "מבחינתי נעלם שאתה לא יכול לדעת מראש, זה איך מאמן יסתדר בתוך הדבר הזה שנקרא מכבי תל אביב. איך מאמן יתפקד בסיר הלחץ הזה. זה עולם אחר לגמרי ואף אחד מהאנשים שלא היו במכבי לא מבינים מה זה. תפקוד בלחץ הוא משהו שונה לגמרי. זו הייתה אחת הגדולות של פיני, גם במשחקים וגם בתוך המערכת של מכבי. זה דבר שאף אחד לא יכול לדעת. מבחינת כדורסל, מבחינת ניסיון – בטח שלארז יש את זה".

"היכולת של מאמנים לעבוד עם מערכות, לחצים, אנשים, זה ההבדל בין המאמנים", ממשיך מאמן הנבחרת לשעבר, "כדורסל יש לכולם אותו דבר. זה כמו נהיגה. כולם יודעים לנהוג. מה ההבדל? מהירות תגובה. קצת דמיון. לאמן קבוצת כדורסל זה לא להטיס חללית. לקחו שמות גדולים כמו מסינה לריאל מדריד, והוא התפרק וברח. אם תיתן לארז את ריאל, הוא יעשה בהכרח פחות טוב? ממש לא בטוח. המאמן היחיד שבעיניי מיוחד ומרשים זה אובראדוביץ'. לא מחמיץ משחק שלו, רואה הכול. אבל כל השאר זה עניין של התאמה של מאמן לקבוצה".

דייויד בלאט מאמן מכבי תל אביב. ברני ארדוב
כבר לא פוסל להחליף אותו. דיוויד בלאט/ברני ארדוב

עונה אחרונה בהפועל?

כאמור, העונה הקרובה תהיה העונה האחרונה בחוזה בן שלוש שנים בין אדלשטיין להפועל תל אביב. בעונה הבאה הקבוצה צפויה להיכנס לעידן חדש, עם אולם שיכיל 3,400 מקומות, וכנראה שגם נוחות כלכלית. "אין מתאים מארז להפועל תל אביב", ממשיך גורם בהפועל, "הוא המאמן הכי טוב שיש כיום לכדורסל הישראלי להציע בשבילנו. הוא בנה את הקבוצה הזאת, ובתנאים לא פשוטים עושה מעל ומעבר".

מצד אחד נראה כי הנהלת האדומים תשאף להשאיר את המאמן על חוזה ארוך נוסף, אך מצדו של המאמן לא בטוח שהדברים זהים. אדלשטיין הצליח להחתים לא מעט ישראלים מובילים במהלך הקיץ האחרון, ביניהם רביב לימונד, מה שהופך את הסגל המקומי שלו לאחד הטובים בארץ. אבל לגבי הזרים המצב שונה לגמרי. "שבוע אחרי שוינסנט קאונסיל וג'וש אוונס הגיעו לישראל, ארז כבר לא רצה אותם יותר", אומר בכיר בשוק השחקנים, "עברו מאז חודשיים, בכל מקום כתוב שלפחות קאונסיל כבר ארז מזוודות, והוא עוד פה. החיבור בין הקושי לשנות קבוצה, לבין המשאבים הדלים של הפועל, מקשה מאוד על ארז את העבודה".

נשאלת השאלה מה יקרה ביום שבו דיוויד בלאט לא יאמן יותר את מכבי תל אביב והנהלת הצהובים תשקול את מועמדותו של אדלשטיין. "אני בחיים לא אאמן את מכבי", אמר אדלשטיין בראיון ל"ישראל היום" בסיום העונה שעברה, "זה לא החלום שלי, ואני לא אומר את זה בגלל שאני בהפועל ושאני פוליטיקאי. ממש לא. אם זה היה החלום, הייתי מתנהל אחרת במשך כל הקריירה. זה בכלל לא בראש שלי, זה לא הכיוון. לא נהנים שם. זה לא שווה את המאמץ, לא שווה את עוגמת הנפש. שום פיצוי כספי לא שווה את זה. זה לא רק דיוויד. פיני וצביקה שרף הביאו אליפויות וגביעים, והיו מלכים במכבי, ותראו איך הם גמרו שם".

מקורב למאמן אומר "אם ארז היה מאמין שיש סיכוי שזה יקרה, אולי הוא היה מדבר אחרת. ארז מאמין שהוא שייך לרמה הגבוהה של הכדורסל האירופי. החוויה באולימפיאקוס גרמה לו לרצות לטעום עוד. כשהוא היה עוזר מאמן נבחרת ישראל, זה עשה לו משהו. להגיע עם הפועל תל אביב לרמות האלה זה כמעט מדע בדיוני, אז אולי דווקא אם ייצא לאירופה ויאמן שם - הדברים ייראו אחרת".

ארז אדלשטיין מאמן הפועל תל אביב. ברני ארדוב
יודע מה זה לנצח את מכבי/ברני ארדוב

"למה בכלל שבלאט יעזוב?"

המכה שספגה מכבי תל אביב בעונה שעברה בדרבי הייתה בדיוק בין ניצחונות ביורוליג בחוץ על קאחה לבוראל ויטוריה ועל פנרבחצ'ה/אולקר, והפכה את העיסוק ביורוליג לשולי. המכה הזו זעזעה את מעמדו של בלאט, שככל הנראה היה מסיים את עבודתו כבר בקיץ החולף אילולא החוזה הכבד שלו.

"צריך להבין, גם במכבי יודעים שמבחינה מקצועית הם לא ימצאו מאמן יותר טוב מבלאט", אומר מקורב להנהלה, "אבל יש הרבה דברים שבוחנים לפני שמקבלים החלטה כזאת, כמו גם מידת התאמה בין הנהלה למאמן, דבר שפוגע כרגע בבלאט, על אף ההצלחה ביורוליג. בגלל זה השם של גודס הוא רלוונטי, הוא דמות ששווה לתת לה את הצ'אנס ומקובלת מאוד מבחינת יחסי עבודה. אדלשטיין? נראה כי הוא יותר דומה לבלאט ביחסים שלו עם ההנהלה".

"אני בכלל לא משוכנע שדיוויד בלאט עוזב בסוף העונה", מפתיע מולי קצורין, "אני רואה את היורוליג - הרמה ירדה, ומכבי טובה. לדעתי מכבי תעשה עונה טובה מאוד באירופה. ועונה טובה יכולה לטרוף את הקלפים. זה כמו בנישואים - כשיש תקופה טובה, הכול זורם. כך שלא הייתי ממהר לחתוך את העניין עם דיוויד, אבל בסדר שמתעסקים עם זה, כי הדיבור בקיץ האחרון היה שמשאירים את דיוויד רק כי היה לו חוזה. הכול גם עניין של אלטרנטיבות. מכבי יכולה להחליט שאין עדיין אלטרנטיבה ראויה לבלאט. אז למה בכלל להיפטר ממנו?".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully