וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על מלקולם הזה אסור לשים איקס

8.11.2013 / 13:30

ב-2012 העדיפו על פניו את ריקי היקמן, השנה לא ספרו אותו לפני שלקחו את טייריס רייס. מלקולם דילייני כבר הוביל את שאלון לאליפות היסטורית בצרפת וכעת רושם עונה גדולה בבאיירן. אז למה הוא עבר מתחת לרדאר של מכבי תל אביב והאם זו תתברר כאחת הטעויות הגדולות של בלאט?

בתחילת קיץ 2012 ניהלו ראשי מכבי תל אביב משא ומתן עם ריקי היקמן, אז עוד שחקן שהיה סימן שאלה סביב התאמתו לרמה של היורוליג. לא מעט חששות ליוו את ההחלטה להחתימו. מול היקמן עלה באותם הימים שמו של הגארד מלקולם דילייני, שחקן עם רזומה של שנה אחת באירופה, שהוביל את שאלון לאליפות היסטורית בצרפת. הצהובים התלבטו, אך המאמן דיוויד בלאט, שהיה מעוניין בהיקמן מלכתחילה, הכריע את הכף והגארד המוכשר נחת ביד אליהו.

קיץ 2013. דילייני שוב מוצע למכבי תל אביב, שמחפשת מחליף לדיוויד לוגן. במחלקת הסקאוטינג הצביעו על טייריס רייס כשחקן המתאים ביותר, והאופציה של צירוף דילייני לצידו של היקמן לא נבחנת ברצינות. בסופו של דבר, מכבי משלימה את צירופו של רייס ואילו הגארד שהשלים אליפות שנייה באירופה בשנתיים, הפעם בבודיבלניק קייב, מחליף את הגארד החדש של הצהובים בבאיירן מינכן. כמה חודשים מפתיחת העונה, נראה כי דווקא הקבוצה הבווארית היא זאת שהרוויחה מכל המהלך, כשאימצה לידיה ככל הנראה את גניבת העונה ביורוליג.

הערב: דילייני ובאיירן מול מלאגה, ברצלונה נגד צסק"א

שחקן באיירן מינכן מלקולם דילייני. GettyImages
מלקולם עבר למרכז העניינים. דילייני בבאיירן מינכן/GettyImages

מקוורטרבק לרכז מוכשר

דילייני סומן בגיל צעיר כפוטנציאל גדול, ולא רק בכדורסל. הוא דורג בטופ 100 של דירוג השחקנים שמסיימים את התיכונים גם בכדורסל וגם בפוטבול, שם שיחק כקוורטרבק, ואף קיבל הצעה למלגה במספר מכללות קטנות. בסופו של דבר, ההצעות הרציניות יותר הגיעו מכיוון הכדור העגול, והילד מבולטימור נאלץ לבחור. "כשהגיעו הצעות אמיתיות מכדורסל ידעתי שאני צריך לקבל החלטה, והיה רק טבעי שאבחר במה שאני אהיה יותר טוב בו", אמר בראיון לאחרונה.

לא מעט שחקני מכללות ותיכונים שיחקו כדורסל ופוטבול במקביל. רובם הם שחקני גדולי גוף, שניצלו את הכישרון שלהם להיות שחקני פנים בכדורסל ובמקביל יעילים גם על הדשא. אלא שדילייני הוא בסך הכל 1.91 מטר והכישורים שלו בפוטבול היו בעיקר במסירות, מה שעזר לו להתפתח גם כרכז. "כקוורטרבק אתה צריך לדעת איפה כל אחד נמצא על המגרש ואיך לסדר את ההגנה, וכך גם כרכז. אני צריך לדעת תמיד לאן למסור ואיפה נמצאים היתרונות של הקבוצה על הפרקט, כך שיש הרבה מאוד דברים דומים".

הדברים הללו עזרו לדילייני להפוך לסוג של אגדה בווירג'יניה טק, שם הוא שיתף פעולה עם ג'ף אלן תחת המאמן סת' גרינברג, אחיו של בראד, מאמנה של הפועל ירושלים. "אין ספק שהוא אחד הגארדים הכי מוכשרים ששיחקו תחתיי ובכלל במכללה", אמר גרינברג בסוף שנת 2010, כשדילייני החליט לוותר על שנתו הרביעית ולצאת לדראפט ה-NBA, "הוא מרכז את המשחק בצורה נהדרת, מוסר מוכשר, וגם סקורר מדהים. יש לו סיכוי גדול להיות כוכב".

אלא שדילייני חשש שלא ייכנס לסיבוב הראשון של הדראפט וחזר לעונה רביעית בווירג'יניה טק, בה היה טוב אך לא מדהים, מה שגרם למניותיו לרדת. "אין בי שום חרטה על שום דבר שעשיתי, ואם אני צריך לשחק ב-NBA, אני אגיע לשם בסופו של דבר", אמר הקיץ. בסופו של דבר, שבוע לפני הדראפט חתם בשאלון הצרפתית, בתנאי שלא ייבחר בדראפט, ודרכו להצלחה באירופה נסללה.

סת' גרינברג מאמן וירג'יניה טק. Gerry Broome, AP
ראה את הסיכוי של דילייני להיות כוכב גדול. סת' גרינברג/AP, Gerry Broome

"כל מה שדילייני נגע בו, הפך לזהב"

הכימיה בין המאמן גרגור ביניו לדילייני בשאלון הפכה לשם דבר. המאמן נתן לרוקי את המפתחות של הקבוצה, והאמריקאי השיב לו בהצגות מדהימות. "מלקולם הוא פשוט מכונה", אמר עליו חברו הבולגרי אילייאן אבטימוב הבולגרי, "בכל פעם שהוא רוצה להגיע לקו העונשין הוא יהיה שם. קשה להאמין שהוא רק יצא עכשיו מקולג', הוא משחק כמו שחקן עם ניסיון, וזה נדיר לשחקן בן 22".

ההצלחה של דילייני לא הייתה רק במספרים כשרשם 15 נקודות, 3.3 אסיסטים ו-3.1 ריבאונדים, אלא גם בהצלחות של הקבוצה. שאלון הקטנה זכתה בגביע הצרפתי, המשיכה לגמר היורוצ'אלנג' שם נעצרה, אבל חתמה את העונה עם אליפות מדהימה וניצחון על לה מאן במשחק הגמר.

בשאלון חלמו להשאיר את הרכז, אלא שהוא ניצל אופציית יציאה מהחוזה, וחלם להגיע ליורוליג, כשכאמור מכבי תל אביב הייתה אופציה. כשהקבוצות לא קפצו עליו, הוא הלך לחוזה של 250 אלף יורו בבודיבלניק קייב, פי 2 ממה שהרוויח בצרפת. גם שם התסריט חזר על עצמו, עם מספרים מדהימים ותארים. לצד 16.1 נקודות, 4.3 ריבאונדים ו-2.8 אסיסטים בממוצע, דילייני הוביל את הקבוצה לגביע ואליפות אוקראינה ולהופעה סנסציונית בחצי גמר היורוקאפ.

"כל מה שדילייני נגע בו עד עכשיו בקריירה באירופה פשוט הפך לזהב", אמר מאמנו בשאלון בכתבה שהכינו על השחקן עם הגעתו לבאיירן מינכן בקיץ, "יש פה שילוב בין שחקן מאוד מוכשר, שיודע לעשות הכול על הפרקט, לבין קבוצות שנותנות לו להוביל. הוא מאוד קבוצתי אבל יודע לקלוע, וברגעים החשובים של המשחק הוא לוקח את המשחק עליו. בעונה בצרפת היה משחק שכולם כבר ציפו ממנו לקחת את הזריקה האחרונה, והוא פשוט מצא שחקן פנוי לסל קריטי. זאת הגדולה שלו".

דילייני יכול היה להמשיך בקייב בחוזה מפלצתי מכיוון שהקבוצה קיבלה כרטיס ליורוליג, אבל משהו הפריע לו: הסטיגמה שהוא לא רכז. "שיחקתי יותר מדי בעמדה מספר 2 ולא תמיד נוח לי בעמדה הזאת מבחינת תנועה. בעמדה כזאת אני לא מרגיש נוח. אין לי בעיה להיות האופציה הראשונה בהתקפה, אבל אני רוצה להיות השחקן עם הכדור, לא השחקן שמקבל אותו כדי לסיים את ההתקפה".

ריקי היקמן, שחקן מכבי תל אביב עם דיוויד בלאט. ברני ארדוב
הרשים את בלאט הרבה יותר. היקמן/ברני ארדוב

בדרך להיסטוריה עם באיירן?

אז אחרי שבחר לעזוב את קייב, ניגשה סיינה וניסתה להחתימו. דילייני שוחח עם האיטלקים, אבל ברגע שקיבל את ההצעה מבאיירן מינכן, ידע שזאת תהיה התחנה הבאה שלו. "הייתי בעבר במינכן והתאהבתי בעיר. בנוסף, שמעתי הרבה מאוד דברים טובים על הארגון ואני יודע כמה משקיעים פה. השילוב של זה, עם מאמן כמו פסיץ', והעובדה שאנחנו משחקים ביורוליג, הפכה את ההחלטה שלי לקלה ביותר".

במפגש נגד אותה סיינה שרצתה אותו הוא קלע 20 נקודות ב-24 דקות וזכה למחמאות מכל אנשי הקבוצה. "מלקולם הוא מסוג השחקנים שנראים תמיד רגועים, ושלחץ לא משפיע עליהם. הוא קולע נהדר ויודע למצוא את החברים שלו. אפשר לרשום את הניצחון לזכות כל הקבוצה, אבל בעיקר גם על שמו", אמר עליו פסיץ', בהתייחסות לתפקוד שלו במשחק הבית הראשון. חברו לקו האחורי ברייס טיילור המשיך את ההלל. "הוא עושה עבודה נהדרת בלגרום לכולם להיות מעורבים. הוא יודע לכדרר ברמה הגבוהה ביותר, לעבור שחקנים, וגם לשמור בצורה יוצאת מן הכלל".

אז לאן באיירן יכולה להגיע? העיתונאי הגרמני מוריץ קורפף טוען שלא מעט תלוי בשילוב בין דילייני לחבריו לקבוצה. "אני חושב שהוא שחקן טוב יותר מריקי היקמן שמכבי לקחה על חשבונו, ואפילו יותר טוב מטייריס רייס. הוא היה יכול לשחק לצד כל אחד מהם, כי הוא יודע לשחק גם בעמדה מספר 1 וגם בעמדה מספר 2, וזה מה שהיה חסר לבאיירן בעונה שעברה כדי לקחת אליפות. לדעתי השנה הקבוצה כבר תעשה את קפיצת המדרגה ותיקח את התואר, אבל השאלה לאן היא תגיע ביורוליג, ופה כבר אפשר לדבר על החשיבות של דילייני. אם הוא ימשיך במסורת שלו, באיירן יכולה להגיע להצלבה, אבל ברמה גבוהה כזאת חובת ההוכחה עליו. אין לי ספק שאם הוא ימשיך ככה, באיירן תצא עם עונה היסטורית".

טייריס רייס שחקן מכבי תל אביב עם דימרכוס נלסון שחקן הכוכב האדום בלגרד. ברני ארדוב
מכבי לקחה את האופציה הפחות טובה? טייריס רייס/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully