וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפרעת ריכוז: מצבו הבעייתי של טייריס רייס במכבי תל אביב

7.11.2013 / 10:45

הפתיל של בלאט מתקצר, הלחץ מההנהלה גובר והחרב מונחת כבר על הצוואר. טייריס רייס הגיע למכבי תל אביב כדי למלא את החסר בעמדת הרכז, אך כבר בפתיחת העונה לא מוצא את עצמו ומעלה סימני שאלה שעלולים להשפיע על גורל העונה כולה. בריטאס האקסית, אגב, ממש לא מופתעים

אדריאן הרבשטיין

צפו במשדר לקראת המשחק בין ריטאס וילנה למכבי תל אביב

"קחו חידה – איזה שחקן התחיל עונה במכבי תל אביב עם 2.4 נקודות, 29% מהשדה ו-28% מהשלוש?".

כך, בשליפה מהמותן, השיב דני פדרמן לשאלה תמימה על התאקלמותו האיטית של טייריס רייס במכבי תל אביב במסגרת ראיון שנערך עימו ב"ישראל היום" לרגל פתיחת העונה ביורוליג. פדרמן התכוון, למי שתהה, לקית' לנגפורד. גם הוא הרי החל את הקדנציה בצהוב בקול ענות חלושה, אך בחלוף הזמן התברר כהחתמה מוצלחת. באותו ראיון פדרמן אף שלח רמז עבה במיוחד לצוות המקצועי במכבי תל אביב באשר לציפיות שלו לקראת ההמשך. "הבאנו את רייס כרכז דומיננטי, כרגע זה לא קורה וזה צריך להשתנות", הבהיר. "אני מצפה ששחקן שרדפנו אחריו כל הקיץ, ואחרי שהצוות המקצועי החליט שאותו הוא רוצה יותר מכל אחד אחר, ישחק ויהיה דומיננטי".

טייריס רייס שחקן מכבי תל אביב דיוויד בלאט מאמן מכבי תל אביב. ברני ארדוב
"אני מצפה ששחקן שרדפנו אחריו כל הקיץ, ואחרי שהצוות המקצועי החליט שאותו הוא רוצה יותר מכל אחד אחר, ישחק ויהיה דומיננטי". רייס/ברני ארדוב

חודש חלף, וכמעט דבר לא השתנה. ההיפך הוא הנכון: אם בתחילה האמינו הצהובים שטייריס רייס מתאקלם לאיטו, שתקדים קית' לנגפורד עוד עשוי לחזור על עצמו, בימים האחרונים הם מבינים ששעון החול הולך ואוזל. בפרק הזמן הזה, החודש שחלף מאז פתיחת העונה, היה אפשר לצפות להתקדמות כלשהי, אפילו אם היא מתבצעת עקב בצד אגודל. אך בניגוד לתקדים בו פדרמן תלה תקוות, הטוויסט בעלילה בושש מלבוא.

ודיוויד בלאט מודאג. זה לא רק עצם העובדה שגרף הלמידה של רייס לא מספק. בלאט, מספרים גורמים במכבי תל אביב, ממש מכה על חטא. הוא, במידה רבה, היה אחראי על הבאתו של טייריס רייס למכבי תל אביב, אך כבר מפתיחת האימונים החל להרגיש שמשהו לא מתחבר. אז, בתחילת הקיץ, זה היה הימור מושכל, אך כעת הוא הולך ומתברר כשגיאה. היעדר רכז דומיננטי, יודע המאמן, אינו דבר של מה בכך.

ואם נסיק משנים קודמות, אפשר שהחיסרון הזה יקבע את גורלה של העונה כולה. הרי כלל ידוע הוא שעל פיו של הרכז יישק דבר. נכון, הכדורסל נמצא בעיצומה של מהפכה אבולוציונית, וגרסתו המודרנית קוראת תיגר על חלוקת העמדות הקלאסית. כיום, פורוורד הוא סנטר לעת מצוא, גארד הוא פורוורד וכן הלאה. אך גם כיום ישנה תמימות דעים לגבי עניין אחד: רכז הוא רכז הוא רכז. פליימייקר מצוין איננו ערובה להצלחה, אך נוכחותו בהחלט ממנפת את הסיכוי לכך בצורה משמעותית. די להסתכל ברשימת הזוכות ביורוליג בעשור האחרון: למעט ברצלונה, שזכתה ב-2010 בתואר עם ריקי רוביו (אז בגרסה חיוורת ודהויה) וויקטור סאדה בעמדת הרכז, כל הזוכות התהדרו בפליימייקר סופר-דומיננטי. לאולימפיאקוס היה את ספאנוליס; לפנאתינייקוס את דיאמנטידיס; לצסק"א – פאפאלוקאס. ולמכבי תל אביב, כמובן – שאראס.

ובמכבי תל אביב הנוכחית? ובכן, שם אפילו עדיין לא הוגדר במפורש מיהו הרכז המוביל.

שחקן מכבי תל אביב קית' לנגפורד. נמרוד סונדרס
בהתחלה חשבו שתקדים קית' לנגפורד עוד עשוי לחזור על עצמו, בימים האחרונים מבינים במכבי ששעון החול הולך ואוזל. לנגפורד/נמרוד סונדרס

האם יש תקומה לטייריס רייס במכבי תל אביב? רק לשם ההמחשה, שימו לב לנתונים מהבלוג המצוין IN THE GAME, המרכז סטטיסטיקות מתקדמות מהיורוליג: כשעל המגרש נמצא רייס, שאמור להיות לב ההתקפה של הצהובים, מכבי תל אביב רושמת את מדד היעילות ההתקפית השני הכי נמוך שלה. וכשהוא בחוץ, הפלא ופלא, המדד נוסק כלפי מעלה, כך שמדובר בדקות הטובות ביותר של הצהובים בצד ההתקפי. משמע: ככל שטייריס רייס לא על המגרש, כך מוטב לצהובים. ובפער גדול.

בתוככי מכבי תל אביב מבינים שהשידוך הזה עומד על כרעי תרנגולת. אומנם מדובר בשלב מוקדם בעונה, אך רייס כבר הגיע לפרשת דרכים במכבי תל אביב. "בשבועות הקרובים הוא ימשיך לקבל דקות משחק והזדמנויות להוכיח את עצמו, אבל אני פשוט לא רואה אותו הופך לשחקן שבמכבי ציפו שהוא יהיה", אומר צביקה שרף. "מאוד קשה להאמין שהוא יהיה הרכז המוביל של מכבי תל אביב העונה, איך שלא תסובב את זה. חוסר האמון שהוא מקבל מבלאט מוצדק. הוא לא מראה כרגע אף תכונה שצריכה לזכות אותו בדקות משחק. הוא לא מנהל משחק מספיק טוב, אין לו יכולת הגנתית טובה וגם פוטנציאל ההשתפרות שלו לא נראה בשמיים".

כמאמן מכבי תל אביב, חווה שרף סיטואציה דומה – בעונת 2007/2008 כשמונה באמצע העונה והחליף את עודד קטש, היה עליו לקבל החלטה גורלית: האם לשחרר את וונטיגו קאמינגס המאכזב ולנסות להחליפו ברכז איכותי יותר, או שמא להשאירו ולהעניק לו הזדמנות נוספת. שרף בחר אז באפשרות השנייה, ואפילו שקאמינגס המשיך ביכולת הדלה לאורך כל העונה, מכבי נעצרה רק בגמר היורוליג. היום ממליץ שרף למכבי תל אביב לנהוג באופן דומה. "קאמינגס לא היה טוב מספיק וזה היה ברור מהתחלה, אבל לא היה טעם להחליף אותו. היה אפשר להסתדר עם מה שיש, וזה מה שעשינו. אז יותם הלפרין שיחק ברוב הדקות כרכז, אבל לא היה לנו פוינט גארד מוחלט. כל אחד עשה את תפקידו ואיכשהו שיחקנו עם זה. זה מה שמכבי תל אביב צריכה לעשות גם עכשיו. היא לא צריכה לשחרר את טייריס רייס, אפילו אם היכולת החלשה שלו תימשך. היא הרי לא תמצא מישהו טוב יותר עכשיו בשוק. את מה שלא עשו בקיץ, אי אפשר לתקן בחורף".

רייס חוזר הערב לסימנס ארנה, ששימש עבורו אולם ביתי במשך עונה לפני שנתיים, בה שיחק בריטאס וילנה. גם שם, אגב, לא תמצאו הרבה מעריצים שלו. בניגוד לשחקנים כמו צ'אק אידסון, למשל, רייס לא הטביע חותם בוילנה ואפילו קצת אכזב. העיתונאי ארלידאס בודראיטיס אומר ש"היו לו את הרגעים שלו, ואין ספק שהוא שחקן מאוד מוכשר בשביל קבוצה כמו ריטאס, אבל גם פה הוא לא ממש עמד בציפיות שהציבו לו". מנכ"ל וג'נרל מנג'ר ריטאס בעבר, יונאס ואינאוסקאס, תוקף במילים קשות בהרבה. הוא עזב את ריטאס בקיץ בו רייס הגיע, אך צידד בהחתמתו מלכתחילה. ואז הוא התבדה. "כששמעתי שמכבי תל אביב החתימה אותו, הייתי מאוד מופתע. הרי פעם מכבי הייתה אולי הכי טובה באירופה בבחירת שחקנים – היא פגעה עם שחקנים כמו אריאל מקדונלד, נייט האפמן, אנתוני פארקר. מה שקורה שם בשנים האחרונות מאוד מסתורי. להחתים את טייריס רייס? הוא אוברייטד. אפילו אצלנו הוא לא עמד בציפיות. אתה יודע שאיתו ריטאס לא זכתה בשום תואר? זו הייתה הפעם הראשונה שזה קרה לה ואגב, ההישגים הדלים הללו הלכו עם רייס לכל מקום בו שיחק. מתי לאחרונה הוא הוביל קבוצה לתואר? הוא שחקן שכונתי. זה טוב אולי לליגה הגרמנית, שם משחקים בסגנון כאוטי ופרוע, אבל לא לרמות הגבוהות. הוא במקרה הטוב יכול להיות שחקן ספסל בקבוצה כמו מכבי תל אביב".

גארד מכבי תל אביב וונטיגו קאמינגס. יותם רונן
"קאמינגס לא היה טוב מספיק וזה היה ברור מהתחלה, אבל לא היה טעם להחליף אותו. היה אפשר להסתדר עם מה שיש, וזה מה שעשינו. אז יותם הלפרין שיחק ברוב הדקות כרכז, אבל לא היה לנו פוינט גארד מוחלט. כל אחד עשה את תפקידו ואיכשהו שיחקנו עם זה. זה מה שמכבי תל אביב צריכה לעשות גם עכשיו". וונטיגו קאמינגס/יותם רונן

מולי קצורין מכיר היטב את טייריס רייס מהתקופה בה אימן בגרמניה. לטענתו, יכולתו המאכזבת של רייס עד כה היא אך ורק פועל יוצא של סגנון משחק. אם בשנים עברו המשחק של הצהובים אופיין בקצב מהיר, בחטיפות ובמתפרצות – סגנון בו רייס פורח – העונה הכול השתנה. קצורין לא מצליח לרדת לסוף דעתה של מכבי תל אביב. "היה ברור מלכתחילה שלרייס יהיה במכבי תפקיד פחות משמעותי ממה שהוא התרגל. זה מובן מאליו. אבל אם כבר החתמתם שחקן כמו רייס בציפייה שיהפוך לרכז המוביל בקבוצה, כיצד ייתכן שסגנון המשחק כל כך לא מתאים לו? רייס, אם רק ישתמשו בו נכון, עוד יכול להפתיע את כולם. אבל בשביל זה הוא צריך קודם כל גב מהמאמן לעשות טעויות וללמוד. דבר שני, וחשוב יותר – הוא חייב משחק ריצה. כרגע, אין לו את שני הדברים הללו במכבי. העניין עם טייריס צריך להטריד את בלאט. אם הוא לא יפגין יותר סבלנות כלפיו, הוא יאבד אותו. זה חבל, כי מכבי בנתה העונה קבוצה מצוינת. אפילו בלי רייס, הרף התחתון שלה לדעתי הוא ההצלבה. אבל איתו היא יכולה להגיע אפילו רחוק יותר".

אם אלו הם פני הדברים, לדיוויד בלאט נותרו שתי ברירות בכל הקשור לסוגיית הרכז: האחת, להפקיד באופן בלעדי את המפתחות בידיו של יוגב אוחיון; השנייה והמסקרנת יותר – לאלתר עם שחקנים אחרים, ובעיקר ריקי היקמן וג'ו אינגלס, שניהם לא רכזים טבעיים. בלאט החל להרחיב את סמכויותיו של אינגלס בהתקפה, אולם גם המאמן נראה כמי שעדיין מצוי בשלב של ניסוי ותהייה.

"שתי האופציות האלה עשויות להתברר כלא טובות מספיק", פוסק איש כדורסל בכיר בכדורסל הישראלי. "אוחיון פתח את העונה בכושר טוב, אבל עוד לא הוכיח שהוא יכול לסחוב את מכבי על הגב לאורך הזמן. אינגלס? זה גימיק שיכול לעבוד פה ושם, אבל שוב – זה לא משהו שאפשר להישען עליו כל העונה ולצפות להגיע עם זה לגמר היורוליג, כמו שהצהירו בתחילת העונה. מכבי נמצאת כרגע בסוג של מלכוד בעמדת הרכז".

מכבי תל אביב הערב ביורוליג מול ריטאס וילנה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully