וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דויד קוביאן: "לשחק במכבי חיפה זו התגשמות חלום"

8.10.2013 / 18:06

השילוב עם מורן רוט ("שנינו יכולים להוביל"), ההיכרות עם דונטה סמית' ("יש לו את כל החבילה, שמח לשמח איתו שוב") וההזדמנות לשחק באירופה ("אחד השיקולים המרכזיים"). דויד קוביאן, היורש של פול סטול במכבי חיפה, בראיון פתיחת עונה

הרבה מאמנים בכדורסל הישראלי לא יודו בזה בפתיחות, אך בשיחות פרטיות מרבים לדבר על הבעיה בגישה של השחקנים הזרים שמגיעים לארץ. "זר שמגיע לישראל בטוח שהוא סוג של כוכב, ולוקח זמן להוריד אותם לקרקע", אומר מאמן בכיר בישראל. דויד קוביאן בן ה-26 שהגיע הקיץ למכבי חיפה הוא שחקן שונה. בחיפה מדברים על בן אדם שקט, צנוע, אחד שבא לעבוד וככה גם הוא משחק. לא לוקח זריקות קשות, לא מכריח את עצמו על המשחק, מחפש לייצר לחברים שלו. עם האופי הזה הוא אמור להחליף את פול סטול ולהוביל את האלופה לעונה מוצלחת.

"תהיה לי הרבה אחריות, אבל אני חושב שחוץ ממני יש בקבוצה עוד רכז ממש טוב, מורן רוט. מהאימונים וממשחקי האימון אני מאמין ששנינו יכולים לעשות עבודה טובה להוביל את הקבוצה", הוא מספר בראיון לוואלה! ספורט, "אני אצטרך להתרגל לרמה האירופית, יהיה תהליך למידה, אבל אני מקווה שהמשחקים הרשמיים יבואו אני אהיה מוכן לעזור להריץ את הקבוצה הזאת קדימה".

מכבי חיפה הובסה מול פיניקס, צפו בקוז'יקרו חוטף דאנק

שחקן מכבי חיפה בכדורסל דויד קוביאן. אדריאן הרבשטיין
"תהיה לי הרבה אחריות". קוביאן/אדריאן הרבשטיין

מונצואלה לרמה הגבוהה במכללות

כמה ימים בלבד בישראל הספיקו לאנשי מכבי חיפה לפני שהחליטו להדביק לקוביאן את השם דודו. הוא מקבל את זה בשמחה וכבר הספיק להתרגל. בשיחה איתו אפשר להתרשם מבן אדם אינטיליגנט, שקט, שממש לא אוהב לדבר על עצמו. "אני מנסה לשחק חזק בכל יום, אני אוהב לשמור, ליצור לשחקנים אחרים", הוא מתאר את סגנון המשחק שלו, "אני קולע לא רע, ואוהב לקחת זריקות מדי פעם. אני לא אוהב לדבר על עצמי, אבל אני עושה הכול כדי לעזור לקבוצה שלי לנצח, זה בעיקר מה שאני אוהב לעשות".

אחרי כמה שנים כשחקן צעיר בליגה השנייה בונצואלה, בהן הספיק להיבחר ל-MVP של אליפות אמריקה עד גיל 16, הוא יצא לארצות הברית, למד שנה בתיכון והתקבל למכללת מרקט היוקרתית. במשך שלוש שנים חסה בצילם של דומיניק ג'יימס וג'רל מקניל, שני שחקנים שכבר הספיקו להגיע ל-NBA, ובעונה האחרונה שלו כבר נראה יותר טוב עם 6.8 נקודות ו-2.7 אסיסטים. "שלוש שנים לחכות להזדמנות שלך זה לא פשוט", אמר עליו מאמנו במרקט באז וויליאמס, "הוא ילד טוב שלא עושה בעיות, אבל אני מכיר שחקנים במצבים כאלה שאחרי שנתיים לוקחים שנת הסגר ועוזבים. האופי שלו הכריח אותו להמשיך כאן ולעבוד קשה".

"לשחק וללמוד במרקט היה באמת כיף וחוויה שאי אפשר לשכוח", מספר קוביאן על שנותיו במכללות, "הביג איסט זאת אחת הליגות הגדולות ביותר בכדורסל המכללות, לשחק נגד השחקנים והקבוצות הכי גדולות בכל לילה. ממרקט יצאו הרבה שחקנים שהלכו ל-NBA, והיינו צריכים להתחרות באימון בכל יום כדי להוכיח שאנחנו טובים מספיק כדי לשחק עבור המכללה. זה עזר לי מאוד בקריירה שלי עד כה, וזה ימשיך לעזור לי גם כאן בחיפה".

דייויד קוביאן שחקן מכללת מרקט ב-2010. Jonathan Daniel, GettyImages
"לשחק במרקט עזר לי מאוד בהמשך הקריירה". קוביאן במדי מרקט/GettyImages, Jonathan Daniel

ונצואלה, אין דומה לה

מי שחשב שקריירה במרקט מסדרת לך כרטיס חופשי ל-NBA כמו דווין וויד, טעה. קוביאן יצא מהביג איסט לליגה השנייה בונצואלה, שמשוחקת בקיץ, וזכה עם קבוצתו באליפות. אחרי שלא מצא קבוצה באירופה ב-2010/11, נשאר לשחק במדינה, הפעם בליגה הראשונה, והגיע לגמר הפלייאוף. ההצלחה הובילה אותו לליגה במקסיקו, אך אחרי עונה חזר הביתה, לונצואלה.

"זכיתי באליפות בליגה השנייה בונצואלה והגעתי לגמר הפלייאוף בליגה הראשונה", מספר על הרקורד שלו בבית, ועל ההרגשה שהליגות בדרום אמריקה פשוט פחות טובות, "לשחק בדרום אמריקה ובאמריקה הלטינית זאת חוויה אחרת. באליפות אמריקה האחרונה מקסיקו זכתה במדליית הזהב וניצחה את ברזיל בגמר, עם הרבה שחקני NBA, ארגנטינה הייתה בטורניר והיא אחת הנבחרות הטובות בעולם, וגם פורטו ריקו עם כמה שחקני NBA. אנשים לא יודעים יותר מדי עבור הליגה, אבל אנחנו באים ומתחרים ומתאמנים. יש שחקנים טובים ומאמנים טובים, ולפעמים מזלזלים קצת בליגות בדרום אמריקה, אבל זאת תחרות טובה. אנחנו משחקים כדורסל שונה קצת, אבל התחרות היא די טובה, אין ספק".

"הכדורסל בונצואלה מתפתח", ממשיך קוביאן, "הרבה מאוד כדורסלנים צעירים עוברים בגילאי תיכון לארצות הברית כדי ללמוד ולשחק ורוב השחקנים הטובים המקצוענים עוברים לאירופה כדי לשחק במקומות שונים. הכדורסל מתפתח, זה עוזר לילדים שבאים מלמטה".

המטרה של שחקנים בדרום אמריקה היא מעבר לאירופה?

"אין ספק שכשאתה משחק בדרום אמריקה, אתה חושב על היום שתהיה לך את ההזדמנות לעבור לשחק באירופה, שם יש יותר הזדמנויות כדי להתפתח. אני לא באמת מכיר את הרמה של הליגה הישראלית, שמעתי שהיא טובה מאוד, ואהבתי את הצ'אנס שהיה לי לבוא לשחק כאן וביורוקאפ, שם יש את הקבוצות הטובות באירופה. זה אטרקטיבי מאוד. תמיד רציתי לשחק באירופה, ולבוא לכאן למכבי חיפה זה סוג של התגשמות של חלום".

מעבר למשחק בליגות המקומיות, קוביאן הוא הרכז הפותח של הנבחרת המקומית שאירחה את הטורניר הקדם אולימפי בשנה שעברה, והקיץ באליפות אמריקה כמעט והעפילה לאליפות העולם כשהוא רושם 7.3 נקודות ו-2 אסיסטים בממוצע למשחק, "כמעט העפלנו לאליפות העולם. הפסדנו את המשחק לפורטו ריקו בנקודה שזה עלה לנו בכרטיס בסופו של דבר. זה היה טורניר טוב לשחק נגד הכדורסל הטוב ביותר באמריקה. היה לנו הזדמנות לעשות את זה, אבל עכשיו נשב ונחכה לכרטיס החופשי ואני מאמין שיהיה לנו הזדמנות משם".

יצא לך לשתף פעולה בנבחרת עם דונטה סמית', שכיכב כאן בעונה שעברה וזכה באליפות עם מכבי חיפה.

"שיחקתי איתו בנבחרת, ואני מכיר אותו מהליגה, משנת 2010. הוא שחקן מאוד מוכשר, הוא אחד השחקנים הגדולים ששיחקתי איתו, חבר טוב לקבוצה. שחקן שיודע לעשות הכל, לקלוע, למסור, לקחת ריבאונד לשמור ברמה גבוהה. יש לו את כל החבילה, ואני שמח שאני אמשיך לשחק איתו גם במכבי חיפה".

דונטה סמית', מכבי חיפה. ברני ארדוב
"חבר טוב לקבוצה". דונטה סמית'/ברני ארדוב

ההגעה לחיפה

מכבי חיפה אוהבת להביא שחקנים מדרום אמריקה ואמריקה הלטינית. היא עשתה זאת בעבר עם ג'רמיין ג'קסון, ג'רמיס סמית', ג'סי פלוט-רוסה, דונטה סמית' ופול סטול, כשהשניים האחרונים היו סיפור הצלחה גדול. השם של חיפה כבר הגיע לדרום אמריקה, מה שהקל על הבחירה של הגארד החדש שלה, "לפני שהגעתי לכאן שמעתי הרבה דברים טובים על המועדון. ידעתי שהם זכו באליפות, הכרתי את דונטה סמית' ששיחק איתי בנבחרת ובליגה, הכרתי את פול סטול ששיחקתי נגדו במקסיקו ובונצואלה, וכמובן שהכרתי את המאמן הקודם, בראד גרינברג, שהיה עוזר המאמן בנבחרת, ככה ששמעתי הרבה דברים על ישראל ועל הליגה ואני ממש מתרגש להתחרות ברמה הזאת".

קוביאן מגלה כי ההשתתפות ביורוקאפ דחפה אותו להגיע בסופו של דבר לירוקים, "אין ספק שהעובדה שהקבוצה משחקת באירופה הייתה אחת השיקולים שהובילו אותי לחתום כאן. זאת הזדמנות טובה לבחון את עצמי מול רמה גבוהה, כשהסוכן שלי אמר לי שאנחנו משחקים שם זה שימח אותי. זאת הזדמנות עבור כולם לשחק ביורוקאפ, שזה אחד המפעלים היותר טובים באירופה".

אתה מחליף את פול סטול. אתם די רחוקים אחד מהשני בסגנון משחק.

"אני לא אוהב להשוות את עצמי לאף אחד, זאת עונה חדשה, יש לנו שחקנים חדשים. פול וגל מקל הם שחקנים מצוינים, והם בנו בסיס טוב פה, ואני בא כדי לעזור לקבוצה, אני לא יודע כמה אני אשחק או כמה אני אקלע, אבל אני יודע שאני אבוא כדי לעזור לקבוצה לנצח".

שחקן מכבי חיפה פול סטול. אדריאן הרבשטיין
קוביאן נכנס לנעליים שלו. סטול/אדריאן הרבשטיין

הקבוצה שאותה צריך לנצח

בימים אלה נמצאים קוביאן וחיפה במסע משחקים בארצות הברית. הלילה הם הפסידו לפיניקס סאנס כשהוא רושם משחק לא רע מבחינה אישית עם 11 נקודות ו-4 אסיסטים. היום הם יפגשו עם דטרויט, ובהמשך עם ממפיס גריזליס, "אני ממש מתרגש מהמשחקים נגד קבוצות ה-NBA", הוא מספר בגילוי לב, "אנחנו משחקים נגד הרמה הכי גבוהה שיש, זה כיף, לשחק נגד קבוצות מהליגה הכי טובה בעולם".

אחד המתחרים הגדולים שלך השנה, בראד גרינברג, היה המאמן שלך בונצואלה. עכשיו אתה אמור לנצח אותו.

"בראד גרינברג היה עוזר בנבחרת במשך שנתיים כשהייתי שם, הוא בחור נהדר. הוא סיפר לי הרבה דברים טובים על הליגה ועל מכבי חיפה, יהיה כיף לשחק נגדו, אני מצפה לפגוש אותו ולשחק מולו".

בסופו של יום יודע הרכז החדש של הירוקים שאחרי אליפות עמידה בציפיות שיצרה הקבוצה הקודמת תהיה ממש לא פשוטה, "אין לי באמת ציפיות מבחינה אישית, אני רק רוצה לנצח. לעשות כל מה שאני יכול וכל מה שדני יבקש ממני לעשות כדי לעזור לקבוצה לנצח. מוקדם להסתכל לאן אנחנו יכולים להגיע. זה יהיה קשה עבורנו, כל קבוצה תרצה לנצח את מכבי חיפה כי אנחנו האלופים, כולם יבואו עם מוטיבציה. זה יהיה אתגר טוב, נצטרך להיות מוכנים לזה כי קבוצות יבואו חמים נגדנו ואנחנו נצטרך להגיב בהתאם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully