וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלומי עליכם

30.9.2013 / 14:40

הוא כבר אחד השגרירים הוותיקים. מבחינת דקות משחק, הוא מוביל את חבורת הישראלים בבלגיה ונהנה ממעמד מקצועי שלא היה לו בעבר. אלא שסיפור ההצלחה החלקי של שלומי ארבייטמן השנה הוא משל מדויק למצב הבעייתי אליו נקלעו הכדורגלנים שלנו ביבשת. מדור השגרירים

אמנם מדובר רק בשלבים מוקדמים מאוד של העונה, אבל בהחלט אפשר לזהות כמה סימנים מדאיגים מכיוון השגרירים. מעבר לעובדה שלישראל אין בינתיים נציגים בפרמיירליג, בלה ליגה או בסרייה A, גם השאר מקרטעים. יש ירידה חדה בדקות המשחק, במספרים ובדומיננטיות. בסוף השבוע, רק חמישה שחקנים השלימו 90 דקות בעוד 12 לא שותפו כלל בגלל פציעות או סיבות מקצועיות. במקביל, לא מעט שגרירים נקלעו בשלב מוקדם למאבקי תחתית עם קבוצותיהם. כך שלמאמן הלאומי אלי גוטמן צפוי כאב ראש לא קטן לקראת שני המשחקים האחרונים של הקמפיין. אל תתפלאו אם הסגל שלו יכלול בעיקר שחקנים שמשחקים בליגת העל. המדור "המראות ונחיתות" בוחן את מצבים של שניים שדווקא משחקים בקביעות, שלומי ארבייטמן וביברס נאתכו.

המראות ונחיתות - כל הכתבות במדור

רוברטו קולאוטי קם לתחייה בקפריסין

גיא לוזון ממשיך לנצח, שער למגרלשווילי

ממריא: שלומי ארבייטמן (מונס)

נושא חלוץ מונס שלומי ארבייטמן. GettyImages
ארבייטמן/GettyImages

הנתון הבא אולי קצת יפתיע אתכם. מבין כל השגרירים הישראלים שמשחקים כעת באירופה, רק ארבעה שחקנים - דודו אוואט, טל בן חיים, רמי גרשון וביברס נאתכו - נמצאים שם ברציפות יותר זמן מארבייטמן. כשהחלוץ עזב את ישראל, טרנד הנהירה החוצה היה חזק מתמיד. אלא שהרבה השתנה מאז. מרבית השחקנים שיצאו באותה תקופה, גם אלו שרשמו מעברים בפרופיל גבוה לליגות בכירות (איתי שכטר, גילי ורמוט, דקל קינן, ערן זהבי), כבר הספיקו לחזור. גם בבלגיה עצמה, ארבייטמן ראה סבבים של שחקנים באים בקול תרועה ומתקפלים בשקט. אבל הוא נשאר.

בינואר האחרון מצבו היה בכי רע. הוא מיעט לשחק בגנט, ביקש לעזוב ולכן נשלח להתאמן עם קבוצת המילואים. "עברתי הרבה, אני כבר לא ילד", אמר אז בראיון לוואלה! ספורט. "שחקנים אחרים היו כנראה מתקפלים ועושים צעד אחורה, אבל אני לא מוותר ולא אוותר על החלום. השאיפה שלי והחלום שלי להמשיך באירופה. יש לי עוד מה לתת. בכדורגל שחקן יכול לתת שלושה-ארבעה חודשים טובים ופתאום כולם רודפים אחריך ואתה גם חוזר לנבחרת".

רגע לפני סגירת החלון הוא הושאל למונס וכבש שלושה שערי ליגה. היכולת הטובה סידרה לו, בתום משא ומתן ארוך ומתיש, חוזה לשלוש שנים נוספות במונס שמימשה את האופציה ורכשה את כרטיסו מגנט. הציפייה הייתה שמלך שערי ליגת העל לשעבר ייצא לדרך חדשה. שזו תהיה השנה שלו. כשסופסוף הוא יקבל צ'אנס אמיתי ויצבור מומנטום לאורך זמן הוא יחזיר עם המספרים המוכרים. שיצדיק את ההחלטה לא לוותר על הקריירה האירופית. שיחזור לתודעה בדיוק כמו אותם חברים ששבו לליגת העל. כי מבחינת אופי, מנטאליות ויכולת יש לו את מה שדרוש להיות אחד השגרירים הבולטים.

בינתיים זה עובד חלקית. מבחינת דקות משחק, ארבייטמן מוביל את חבורת הישראלים בבלגיה והוא נהנה ממעמד מקצועי שלא היה לו עד כה באף אחת מעונותיו הקודמות, אבל הקבוצה שלו מקרטעת. אחרי תשעה מחזורים מונס שקועה במקום האחרון עם שתי נקודות בלבד וכבר הספיקה להחליף מאמן. ארבייטמן כבש שער אחד בליגה (מתוך שישה של הקבוצה) ועוד אחד בגביע (במשחק בו מונס הודחה מול ווסטרלו מהליגה השנייה). הבשורות הטובות הן ששני השערים הובקעו בשלושת המשחקים האחרונים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
שלומי ארבייטמן שחקן קבוצת גנט בכדורגל. קובי אליהו
"עברתי תקופות לא קלות, אבל מבחינתי זה היסטוריה. אין עליי לחץ". ארבייטמן/קובי אליהו

השורה הסטטיסטית של ארבייטמן באירופה בהחלט סבירה. 17 שערי ליגה ב-68 הופעות. כולם, אגב, נכבשו במשחקים בהם החלוץ פתח בהרכב וכאלה היו 41. בעונת השיא שלו, 2010/11, שהייתה גם הראשונה שלו אחרי המעבר לגנט, החלוץ שיחק 1,219 דקות ליגה בסך הכול וכבש שבעה שערים. עד כה העונה הוא כבר הספיק לרשום 631 דקות - יותר ממחצית הכמות - ולפיכך, הציפייה ממנו לספק את השורה התחתונה, להוביל, להבקיע, להוציא את הקבוצה מהבוץ. האם הוא מסוגל לעשות את זה לאור החולשה הקבוצתית?

"עברתי תקופות לא קלות, אבל מבחינתי זה היסטוריה. אין עליי לחץ", טוען החלוץ. "עברתי קבוצה ואני מאוד שמח שאני במונס כי הם רצו אותי מההתחלה. אני נותן למען המועדון כל משחק. הקבוצה לא נמצאת במצב טוב ואני צריך להרים ולעזור. הבעלים, הצוות המקצועי והקהל סומכים עליי ומאמינים בי. אני מרגיש טוב ונכנס לעניינים, הבקעתי בשבועות האחרונים שני שערים, ונגד ברוז' (1:0 בשבת) השוער לקח לי בעיטת וולה מהחיבור".

במונס לא התכוננו לפתיחה כל כך קטסטרופלית. בשתי העונות האחרונות מאז שבה הקבוצה לליגה הבכירה היא נהנתה מתקופות טובות וסיימה בשיפולי הצמרת. אשתקד המאמן המוערך אנצו שיפו הוביל את "הדרקונים" מרחק נגיעה מהפלייאוף העליון. בשבוע שעבר שיפו, מגדולי כדורגלני בלגיה, פוטר לראשונה בקריירת האימון שלו וזאת לאחר שרק בקיץ קיבל חוזה לשנתיים נוספות. "זו ההחלטה הקשה ביותר שנאלצנו לקחת", התנצל היו"ר אלן לומרס. "האמנו בו. הוא ג'נטלמן שלא עשה דבר רע, אבל כדי שלא נרד ליגה היינו צריכים להגיב. עכשיו השחקנים צריכים להיענות לאתגר. זה הזמן. פיטרנו את המאמן כי אי אפשר לשחרר 26 שחקנים וחלון ההעברות עדיין רחוק". במקום שיפו הגיע המקדוני-בלגי צ'דומיר יאנבסקי (52), שכדי לקחת את המשרה התפטר מנבחרת מקדוניה.

"כולם פה שואלים ולא מבינים מה לא עובד", מנתח ארבייטמן. "אין הסבר. משהו קורה וזה לא נתפס. משחקים טוב, פותחים טוב את המשחק, מגיעים להזדמנויות ואז יש ירידה. המצב מזכיר לי את מכבי חיפה בשנה שעברה. אחרי ניצחון אחד הם עלו וזה מה שיקרה לנו. אנחנו קבוצה חזקה וצריכים מזל. ניצחון קטן ישלח אותנו למעלה. צריכים מזל. מגיע לנו ואני בטוח שנעשה את זה מהר. נצא מזה ביחד בעבודה קשה עם המאמן החדש. יש תקופות כאלה בכדורגל, אבל המועדון והקבוצה טובים ואני בטוח שנצא לדרך חדשה".

נוחת: ביברס נאתכו (רובין קאזאן)

ביברס נאתכו שחקן רובין קאזאן. Epsilon, GettyImages
מיצית, תתקדם. נאתכו/GettyImages, Epsilon

רגע האמת של נאתכו מתקרב. בעוד שלושה חודשים, בסוף השנה האזרחית, יסתיים חוזהו ברובין קאזאן והמשמעות ברורה. אם נאתכו לא יחתום עד אז על הארכת חוזה, במהלך חלון ההעברות של חודש ינואר הוא יוכל לעבור ללא תמורה לכל קבוצה שיחפוץ. על פי דיווחים ברוסיה, לא חסרות קבוצות שמתעניינות. למשל שטוטגרט הגרמנית וגם כמה מהגדולות במוסקבה. ובלי קשר, שחקן עם רזומה כמו של נאתכו שהופך לחופשי יהיה מיד סחורה חמה ומבוקשת.

בד בבד, אי אפשר להתכחש לעובדה שהקשר נמצא בתקופה פחות טובה. ההופעות הפושרות במדי הנבחרת היוו המשך לירידה מסוימת שהוא חווה העונה מבחינה מקצועית. גם נאתכו סובל במידה מסוימת מעונה מסויטת של קבוצתו. אחרי 11 מחזורים ברוסיה, קאזאן רק במקום העשירי עם 13 נקודות. ההתקפה שלה חורקת (10 שערי זכות) והיא ניצחה רק פעמיים לעומת שבע תוצאות תיקו ושני הפסדים. נאתכו הסתפק עד כה בשני בישולים.

קאזאן העמיקה בקיץ את הסגל בתקווה להיאבק על כל התארים. גם הרוטציה התרחבה. הנה, בשבוע שעבר נפל דבר. לראשונה מאז נובמבר 2010, נאתכו עלה מהספסל במשחק ליגה. אם בעונה שעברה הוא החמיץ שש דקות ליגה בלבד ונח לעיתים נדירות, השנה גם הוא בר החלפה. לא מדובר בפגיעה במעמד. במשחק הפתיחה של שלב הבתים בליגה האירופית (2:5 על מאריבור) הוא עלה עם סרט הקפטן. זאת למרות הסחבת במגעים להארכת החוזה והאפשרות שיעזוב בקרוב ללא תמורה.

בקאזאן האמינו בשנים האחרונות שעל נאתכו אפשר יהיה לקבל דמי העברה בגובה של חמישה מיליון יורו ומעלה. המספרים שלו מדברים בעד עצמם - 27 שערים ו-30 בישולים בשלוש שנים. ברוסיה, שמו הולך לפניו. בתקופות הטובות הוא נחשב לאחד הזרים הטובים בליגה, המנוע הבלתי מעורער של קבוצת צמרת ברוסיה והתחזיות האופטימיות דיברו על כך שמעבר גדול הוא רק עניין של זמן. נאתכו התמהמה קצת עם המעבר. טוב לו בקאזאן והוא לא ראה סיבה לשנות. גם במועדון מעריכים אותו מאוד. שחקן אחר שעדיין לא חתם על הארכת חוזה סביר שהיה יושב ביציע.

השבועות הקרובים יהיו משמעותיים לקריירה של נאתכו. בקאזאן ינסו למנוע את עזיבתו ללא תמורה וינסו לשכנעו להאריך את החוזה אפילו לתקופה קצרה ובמקביל ככל שינואר יתקרב ההצעות ימשיכו לזרום והעניינים יתחממו מאחורי הקלעים. אלא שהוא כבר לא יוכל להתחמק מלהכריע בסוגייה הבעייתית. במיוחד לאור המשבר המקצועי העובר על קבוצתו, ייתכן והגיעה השעה שלו לפרוש כנפיים. נאתכו עשה תקופה נהדרת בקאזאן, קאזאן עיצבה ובנתה את הקריירה שלו. הגיע הזמן להתקדם.

השבוע שהיה

מאמן סטנדרד ליאז' גיא לוזון. GettyImages
מתעלם מביטון ובן חיים. לוזון/GettyImages

המאזן הכולל: שער אחד (חיים מגרלשווילי) ובישול אחד (רוברטו קולאוטי). קפריסין על המפה.

מוכנים לפורטוגל: ביברס נאתכו הוא שחקן סגל הנבחרת היחיד ששיחק 90 דקות. מאור מליקסון (79 דקות) ואלירן עטר (37) פתחו בהרכב. עדן בן בסט עלה מהספסל (20). זהו.

מתאוששים: עדן בן בסט חזר למגרשים אחרי למעלה מחודש, אוהד קדוסי שב להרכב לוזאן וחגג ניצחון בכורה ואילו חנן ממן נכלל לראשונה העונה בסגל בוורן.

צל"ש השבוע: גל שיש השלים בפעם השלישית ברציפות 90 דקות במדי וולין לוצק האוקראינית ומבחינת דקות משחק, הוא אחד השגרירים היציבים הבודדים של ישראל כרגע.

ביזאר השבוע: חילוף בדקה ה-37. אלירן עטר בגלל פציעה, אלמוג כהן מחשש שיספוג צהוב שני ויורחק ומשה אוחיון כי אנורתוזיס נזקקה לחילוף התקפי בפיגור כפול.

שימו לב ש: העובדה שגיא לוזון ממשיך לנצח ולעשות חיל בבלגיה משכיחה את ההתעלמות הכמעט מוחלטת שלו מטל בן חיים ודודו ביטון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully