וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קריאה לאברה: על הקשר בין פטריס אברה למנצ'סטר יונייטד

26.8.2013 / 13:20

ההידרדרות ביכולת גרמה לדעיכה משמעותית בפופולאריות של פטריס אברה, פעם אחד המגנים השמאליים הטובים בעולם. הוא יודע שהמשחק הערב מול צ'לסי עלול להיות האחרון שלו במנצ'סטר יונייטד (גם אם הסבירות לכך נמוכה). מדוע לא כדאי לדיוויד מויס לוותר עליו?

הוא בן 32, החוזה שלו מסתיים בעוד פחות משנה, כושרו זוכה לביקורת נוקבת כבר שלוש עונות לפחות, המנג'ר רוצה להביא את השחקן האהוב עליו במקומו, וקבוצתו לשעבר הייתה מוכנה לשלם תמורתו 10 מיליון יורו. אז למה בעצם פטריס אברה עדיין באולד טראפורד? התשובה לא בהכרח נמצאת רק על המגרש.

דיווחים על ניסיונותיה של מנצ'סטר יונייטד להחתים את לייטון ביינס, שנחשב על ידי רבים למגן השמאלי הטוב בפרמייר-ליג, הופיעו כבר בקיץ שעבר. אברטון דרשה אז לפחות 18 מיליון ליש"ט, והמגעים נכשלו. הפעם, כאשר דיוויד מויס כבר נטש את הכחולים מליברפול לטובת האדומים ממנצ'סטר, המאמצים עלו מדרגה. למעשה, לפני חודשיים נתפסה העסקה כדבר כמעט ודאי בתקשורת, בעוד אברה היה בדרך החוצה. "אני עוזב!" צעקה הכותרת בצהובון סאן מעל תמונתו של הצרפתי, מבלי שיהיה לכך בסיס עובדתי. מונאקו, הנובורישית החדשה של הכדורגל האירופי, פיזרה כספים ללא הכרה, ואברה, אשר כיכב במדיה בגמר ליגת האלופות ב-2004, סומן כבן הגולה שיש להחזיר הביתה – בדיוק כפי שנעשה עם אריק אבידאל.

22:00, ספורט1: פטריס אברה ומנצ'סטר יונייטד מול צ'לסי

פטריס אברה, שחקן מנצ'סטר יונייטד. רויטרס
בינתיים הוא ביונייטד, אבל עד מתי? אברה/רויטרס

"יונייטד היא היריבה של עצמה"

והנה אנחנו עומדים שבוע לפי סגירת חלון ההעברות, ודבר לא השתנה. אברטון דחתה את ההצעה הראשונית של יונייטד לרכישת ביינס בצוותא עם מרוואן פלאיני, והשדים האדומים העלו אותה כעת ל-35 מיליון ליש"ט. מונאקו משחקת בינתיים עם ילד מקומי מוכשר בשם לייבין קורזאבה בעמדת המגן השמאלי. אברה מצדו מדבר רק על יונייטד ועסוק בלפזר הצהרות לוחמניות על שאיפותיה. "אנשים מספידים אותנו כל שנה", אמר המגן הצרפתי אחרי הניצחון על סוונסי במחזור הראשון, "בשמונה שנותיי ביונייטד, תמיד אומרים שאנחנו נסיים במקום הרביעי או החמישי. זה פשוט בלתי נתפס. אבל אנחנו משיגים תוצאות. הניצחון הזה הוא לא מסר ליריבות, אלא בעיקר מסר לעצמנו ולאוהדים שלנו. מנצ'סטר יונייטד היא היריבה הגדולה ביותר של מנצ'סטר יונייטד. תמיד אמרתי זאת, ואמשיך להגיד זאת כל עוד אני במועדון".

זו, למעשה, אחת מנקודות החוזק הבולטות ביותר של אברה. הוא חי ונושם יונייטד, מאמין באמת ובתמים שזה המועדון הגדול בתבל, וסוחף את החברים אחריו. ריו פרדיננד אוהב לספר על זיכרונותיו הראשונים מהצרפתי שהוחתם באופן מפתיע יחסית בינואר 2006 לצידו של נמאניה וידיץ': "הוא שאל אותי איפה הכנסייה הקרובה כדי להודות לאלוהים על כך שהגיע למועדון כה גדול". היום משמש אברה סגנו של הקפטן וידיץ', ולאור העובדה כי הסרבי נעדר לא פעם בשל פציעות זכה לענוד את הסרט למשך חודשים. אלכס פרגוסון שיבח אותו על תרומתו כקפטן לפני שנה וחצי: "הוא שחקן אהוד על חבריו, בעל אופי חיובי. הוא ידידותי, שופע הומור, אבל גם נחוש מאוד. הוא משפיע רבות על הנעשה בקבוצה".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
ריו פרדיננד שחקן מנצ'סטר יונייטד. Shaun Botterill, GettyImages
"הוא שאל אותי איפה הכנסייה הקרובה כדי להודות לאלוהים על כך שהגיע למועדון כה גדול". פרדיננד/GettyImages, Shaun Botterill

מי שמר על דירק?

הצהרה זו, שנאמרה באחת התקופות הגרועות ביותר של אברה מבחינה מקצועית, חשובה מאוד. אוהדים רבים באולד טראפורד החלו להיות מתוסכלים מיכולתו של האיש שהיה בשלב מסוים אחד המגנים הטובים בעולם. אברה הגיע ליונייטד בינואר 2006 במהלך מפתיע למדי של פרגי, עבר תקופה ראשונה לא פשוטה, אבל נכנס לעניינים, ועד 2010 היווה חלק קריטי בהגנה הנהדרת של השדים האדומים. אי שם לפני המונדיאל, ובמיוחד אחרי ההרפתקה הביזארית של צרפת בדרום אפריקה, חלה ירידה משמעותית בכושרו. הוא הפקיר לא פעם את העמדה, היה איטי בחזרה להגנה, לא תמיד כיסה נכון את שחקני היריב, וגם איבד יותר מדי כדורים. בין היתר, הואשם אברה במחדלים שהובילו להפסדים כואבים. 3:1 באנפילד במרץ 2011 משלושער של דירק קויט נרשם לחובתו, וגם ארבעה שערים בשישייה המשפילה מול מנצ'סטר סיטי באו מהאגף שלו.

הדבר בא לידי ביטוי גם בסטטיסטיקה של הקבוצה כולה. יונייטד ספגה 22 שערי ליגה ב-2007/08, במהלכה סייע אברה לחסל את ליאו מסי ולשמור על שער נקי בשני המפגשים מול ברצלונה בחצי-גמר ליגת האלופות. ב-2008/09 היו לה 24 שערי חובה בליגה, ב-2009/10 עמד הנתון על 28 למרות אובדן האליפות לצ'לסי. משם העסק רק הלך והתדרדר עם 37 כדורים ברשת ב-2010/11, 33 ב-2011/12, ולא פחות מ-43 בעונה שעברה.

פטריס אברה קפטן נבחרת צרפת (ימין) לצד נשיא ההתאחדות ז'אן פייר אסקלט. רויטרס
הרפתקה ביזארית שנגמרה במפח נפש. אברה לאחר הדחת צרפת בגביע העולם/רויטרס

"קשה להישאר בפסגה"

קיימים מספר הסברים לנסיגה של אברה, שנהנה ממקום מובטח בהרכב במשך שנים ארוכות. היו שגרסו כי פרגוסון התיש אותו ולא העניק לו מנוחה מספקת, ומנגד היו שקבעו כי אברה הפך שאנן מדי בעקבות היעדר מתחרים ראויים על עמדתו. את האפשרות השנייה דחה הצרפתי עצמו על הסף בראיון כעוס לפני שנה: "לאנשים יש זיכרון קצר. הם שכחו שהייתי צריך להיאבק מול גבריאל היינצה ומיקאל סילבסטרה כאשר הגעתי לקבוצה. אלה היו שחקנים גדולים. כדורגל הוא כמו פירמידה – קל יחסית להגיע לפסגה, אבל קשה מאוד להישאר שם. קל לאנשים להגיד שאם היו קונים מגן שמאלי נוסף אז הייתי נלחם על המקום. אני תמיד נלחם, מתוך כבוד לחולצה שאני לובש".

היה זה בסוף ספטמבר 2012, מיד אחרי רגע התהילה של אלכסנדר בוטנר. יש לא מעט סמליות בכך שאוהדי יונייטד רבים קיבלו בזרועות פתוחות את המגן ההולנדי האלמוני, אותו אפילו העיתונאים במדינתו לא הגדירו כבעל פוטנציאל יוצא דופן. פציעה קלה מנעה מאברה לשחק מול וויגאן, בוטנר שולב בהרכב במקומו, הצטיין וכבש שער אישי מרהיב. בעוד השחקנים חוגגים על הדשא, נדדה המצלמה לפניו המהורהרות של אברה ביציע.

כאשר הגיע ליוטיוב, צבר הסרטון הקצר הזה עשרות אלפי צפיות תוך ימים. אנשים רבים, מתקבל הרושם, חשו שמחה לאידו של הצרפתי. אולי היו אלה אוהדי ליברפול שלא מסוגלים לסבול אותו אחרי התקרית המפורסמת עם לואיס סוארס. אולי היו אלה אוהדי צ'לסי שזוכרים לו את הקטטה עם עובד האיצטדיון בסטמפורד ברידג' לפני חמש שנים. אבל היו ביניהם גם אוהדי יונייטד.

המוזיקה עליו

ואולם, לאברה היו תכניות אחרות לגמרי. בוטנר ישב על הספסל במשך כל העונה, וסגן הקפטן נותר באנקר ודאי בהרכב על אף חסרונותיו. במקביל, הוא חלק מילים חמות לחברו החדש: "אמרתי לבוטנר שההתחלה תהיה קשה. גם לי אולד טראפורד נראה בגודל של שדה תעופה בחודשים הראשונים. אני משתדל לעזור לו כי שנינו שחקני יונייטד. רק טובת הקבוצה עומדת לנגד עיניי. זה לא משנה מי מאיתנו משחק בהרכב, העיקר שישחק טוב. אני לא אומר זאת רק כדי להיראות טוב בתקשורת. זו האמת".

אם לשפוט לפי האשראי שקיבל אברה מפרגוסון, הרי שהמנג'ר הוותיק האמין לו. מבחינתו, חשיבותו החברתית של אברה לא הייתה פחותה מזו המקצועית, ואולי אף עלתה עליה. צריך לקחת בחשבון גם את העובדה שאברה משמש DJ של הקבוצה, ואחראי על בחירת המוזיקה בחדר ההלבשה לפני המשחקים. המגן עצמו טוען אין לו תחליף בתפקיד: אלה שניסו להציע שירים משלהם, הודחו בבושת פנים. וכך, כאשר פריס סן ז'רמן שקלה להגיש הצעה מפתה לאברה, אשר גדל כילד בפרברי בירת צרפת ואהד את הקבוצה, היא נתקלה בתגובה הבאה מצד השחקן: "מעולם לא הסתרתי את אהבתי לפריס, וההתעניינות מחמיאה לי, אבל הם יצטרכו להרוג את סר אלכס קודם. אני מאושר ביונייטד, וזה סוף הסיפור".

אלכס פרגוסון מאמן מנצ'סטר יונייטד. רויטרס
העריך את אברה והאמין לו שטובת הקבוצה לנגד עיניו. פרגוסון/רויטרס

ביינס דורש ערבויות

עכשיו המציאות שונה. לאונרדו לא שלח רוצחים שכירים לחסל את פרגי, אבל המנג'ר הסקוטי פרש בעצמו, והג'ינג'י שירש אותו משתוקק להביא לקבוצה את ביינס. המגן האנגלי לא רק נתפס כיציב יותר מאברה מבחינה הגנתית, אלא גם מסוכן הרבה יותר ממנו בתמיכה בהתקפה. חניכו של מויס סידר בעונה שעברה 116 מצבי הבקעה לחבריו לאברטון – יותר מכל שחקן אחר בפרמייר-ליג כולה בפער ניכר. הרצון שלו להתאחד עם המורה ברור, אבל הוא נמצא בסוג של מלכוד. ביינס מתחרה עם אשלי קול על המקום בהרכב הנבחרת במונדיאל, והספסול באולד טראפורד עלול להזיק לו מאוד. לפי הדיווחים בממלכה, דורש המגן בן ה-28 הבטחות מפורשות ממויס לפני שיעבור – וזאת עוד לפני שאברטון נתנה את הסכמתה. אברה מעולם לא ביקש ערבות מסוג כזה, אבל אם ביינס יגיע, ייפגעו מאוד סיכוייו מול גאל קלישי במאבק על המקום בהרכב הצרפתי בגביע העולם.

דבר עדיין לא סגור בסוגיה. בשבועות האחרונים, נדמה היה כי אופציית מונאקו ירדה מהפרק מבחינת אברה, אבל היא עשויה לחזור לכותרות. גלאטסראיי, שהתאהבה בהחתמת כוכבים ותיקים שנזרקים מקבוצות פאר, מוכנה לשים על השולחן צ'ק שמן כדי לראות את אברה בשורותיה. בימים האחרונים של חלון ההעברות הכול קורה במהירות מסחררת. לכן, גם אם הסיכויים לכך לא גבוהים, אי אפשר לפסול אפשרות לפיה המשחק מול צ'לסי הערב יהיה האחרון של אברה בחולצה האדומה. מי יודע, אולי כאשר יונייטד תגיע לאנפילד ביום ראשון, הוא כבר לא יהיה שם. אם זה יקרה, גם אוהדי השדים האדומים שנהנו לבקר אותו בשנים האחרונות, ירגישו ריקנות וצביטה בלב. כי אברה, לטוב ולרע, הוא אחד הסמלים של התקופה וחלק בלתי נפרד מהמורשת. עם כל השמועות על ביינס ברקע, הוא רוצה להמשיך להיות כזה.

לייטון ביינס שחקן אברטון. Chris Brunskill, GettyImages
ברגע שהוא יגיע, אברה יצטרך למצוא לעצמו קבוצה אחרת. ביינס/GettyImages, Chris Brunskill

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully