וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דודי כהן: "היו"ר הבא לא צריך לכהן יותר מקדנציה אחת"

22.8.2013 / 10:00

דודי כהן, שעומד מאחורי הדוח שיוביל מהפכה בכדורגל, בראיון ראשון. על עתידו של לוזון, הוויכוח עם אורי שילה ויישום ההמלצות

"הדוח שלנו נעשה בנפש חפצה ובאהבה. כל אנשי הצוות באו מתוך אחריות לאומית, כדי להביא שינוי לאומי בכדורגל. לכולם הייתה כוונה למלא את לשון הדוח, אני חושב שבאמצעות צוות יישום ניתן ליישם בתקופה קצרה את כל ההמלצות שהן הגיוניות ברמה לאומית ולהגיע תוך שלוש עד חמש שנים לשיפור אמיתי". את הדברים האלה אמר הבוקר (חמישי) המפכ"ל לשעבר, דודי כהן, האיש שאחראי על הקמת וועדת שתשנה את פני הכדורגל בישראל.

מאז מאי 2012, אז הוא סיים לגבש את ההמלצות באמצעות חברי הוועדה, דודי כהן סירב לדבר. הוא הגיע למשכן הכנסת, ישב בצד ושמע את צחי פישביין ואורי שילה מטיחים אש זה בזה. אתמול, לאחר שהושגו הבנות עקרוניות בין הטוטו להתאחדות לכדורגל ומשרד הספורט, הוא החליט להגיב לראשונה על ההסכם המתגבש, שיהפוך את הדוח שלו לאחד הדוחות הבודדים שבאמת ישנו את פני הכדורגל בישראל.

מפכ"ל המשטרה לשעבר דודי כהן. קובי אליהו
החליט להגיב לראשונה על ההסכם המתגבש. דודי כהן/קובי אליהו

"איזו מסקנה היא החשובה בדוח? אין דבר אחד שעומד בפני עצמו. הגדולה של הדוח היא שהיישום שלו יהיה כמקשה אחת", הוא מסביר. "יישום של סעיף זה או אחר, לא יהיה שלם. כי השלם גדול מסכום חלקיו, רק הראיה הכוללת, היא תביא לשינוי. כשאתה ממנה ועדת ציבורית אתה יכול להגיע ל-120 המלצות. בסוף אתה ממליץ על עשר. אם טיפלת בכולם, כאילו טיפלת בכל ה-120. הטיפול הכולל בדוח זה המפתח להצלחה והשינוי הלאומי".

לצד הססמאות של כהן, שרובן נכונות, השאלה המרכזית שעולה מהדוח שלו היא מדוע הוא נחשב לדעת מיעוט בנושא אורך כהונת היו"ר. למי שלא יודע, בדוח הומלץ כי יו"ר ההתאחדות לכדורגל יהיה בעל יכולת ניהול מוכחת, ייבחר מתוך וועדה שמורכבת משלושה עד חמישה חברים, וכהן שכהונתו תוגבל לעד שתי קדנציות של ארבע שנים. כהן נרשם בדעת מיעוט בדוח, יחד עם פרופסור יצחק כץ. שניהם טוענים כי היו"ר לא ימשיך ליותר מקדנציה אחת. "הגבלת תפקיד לקדנציות יוצבת יציבות ארגונית. זה מונע אפשרות לשחיקה, מקטינות חשש לתלות בין ממנה לממונה ואני סבור כי ההתאחדות לכדורגל צריכה לקצוב קדנציות לבעלי תפקידים ללא אפשרות להארכה. זה רק ישפר את תדמית הארגון".

למה לא הלכת עם דעת הרוב? הייתה תחושה כאילו אתה מנסה להקשיח את עמדתך בגלל שאתה עומד בראש הוועדה.

"זה לא נכון. כך נהוג בתפקידים בכירים בסקטור הציבורי. חשוב לי שתבין שהוועדה לא התייחסה לגופו של אדם, אלא לגופו של עניין. במאי 2012 ראינו את העניין, והוא הסוגיה של הקדנציות שהייתה מאוד עקרונית ולכן צריך יישם אותה. לפי דעתי צריך ליישם גם היום את דעת המיעוט, כלומר: להגביל את קדנציית היו"ר הבא לחמש שנים בלבד, ואחר כך הוא לא יוכל להמשיך. זאת לא סוגיה של ניגוד עניינים, אלא סוגיה ניהולית לטעמי. כי טעות ניהולית לתת לאדם שתי קדנציות. אם רוצים לשים את הכדורגל בראש סדר העדיפויות, אז כדאי ליישם את זה".

אבי לוזון יו"ר ההתאחדות לכדורגל חוגג עלייה עם מכבי פתח תקוה. קובי אליהו
כהן: "חשוב לי שתבין שהוועדה לא התייחסה לגופו של אדם". אבי לוזון/קובי אליהו

רבים גיחכו על הוועדה, אמרו שאף אחד לא יישם את ההמלצות שלה.

"אז זאת בהחלט הצלחה. הדוח הוא ריאלי. אני לא בקיא בהסכם עם הטוטו שעומד להיחתם, אבל עובדה שכולם רצו להירתם לאותה מטרה, גם ההתאחדות וגם משרדי הממשלה וגם הטוטו. רק כך אפשר יהיה להגיע להסכם. אני יכול רק לברך עליו".

במהלך כינוס וועדת ביקורת המדינה בכנסת, לפני מספר שבועות, כעסת על אורי שילה. מה קרה אז?

"בזמנו סוכם עם אבי לוזון, על פי מסמך התחייבות שלו, שתוך 90 יום הוא ימנה צוות יישום מגובה בלוח הזמנים ליישם את הדוח שלנו. הצוות לא קם עד היום ועל זה התעקשתי. שילה בא ואמר שרוב ההמלצות יושמו. אבל זה לא רציני, כי סיכמנו שצריך למנות צוות יישום בראיה כוללת, ולא למלא כל המלצה באופן עצמאי. ההתאחדות לא יכולה לממש כל סעיף מהדוח בזמן שמתאים לה. או הכל, או כלום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully