וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עובדים על המיס מאץ': על בלגיה, יריבת ישראל ליורובאסקט

19.8.2013 / 10:08

נבחרת בלגיה, אותה נפגוש ביורובאסקט, לא הצטיינה לאורך השנים, אבל הכדורסל שלה מראה ניצוצות. האם תיתן פייט לישראל? הערב (21:25, ספורט5) במשחק ההכנה נדע

נבחרת ישראל תעלה הערב (שני) לפרקט באנטוורפן למשחק האחרון בטורניר ההכנה שלה, כשתפגוש את הנבחרת המקומית. לישראל תהיה זאת הזדמנות לפגוש לראשונה את אחת מהנבחרות שתשחק מולה בשלב הבתים הראשון של אליפות אירופה. התצוגה המרשימה של בלגיה ביום הראשון של הטורניר, כשהביסה את איטליה 57:76, גרמה ללא מעט חשש בקרב אנשי הנבחרת, אך האמונה היא שאריק שיבק, שאימן במשך שנים בליגה הבלגית, יוכל לפצח את הנבחרת המוכשרת שמולו.

בכל קיץ מאז מונה למאמן הנבחרת דאג שיבק לפגוש את הנבחרת של אדי קסטילס, כשלא מעט פעמים המשחקים נגמרו בפליאה כיצד הבלגים מצליחים לגרור אותנו למשחקים צמודים. "הכדורסל כאן נמצא בעלייה בשנים האחרונות", אומר העיתונאי הבלגי מארק לסטופס, "אנחנו עדיין לא מעצמה או נבחרת שיכולה לומר שאנחנו בטופ של אירופה, אבל אנחנו מתקדמים. אנחנו רואים את נבחרת לטביה, זו שניצחנו לא מעט בעבר, עושה פלאים בגילאים הצעירים, ומאמינים שגם אנחנו יכולים להתקדם". אז האם באמת יש ממה לפחד?

אתמול: ישראל ניצחה את איטליה במשחק הכנה

שחקן ריאל מדריד אקסל הארוול חוסם את אסטבן באטיסטה. ברני ארדוב
אותו אנחנו כבר מכירים היטב. אקסל הארוול הבלגי במפגש עבר עם מכבי תל אביב/ברני ארדוב

ליגה שלא פורצת

הנתונים לא משקרים. נבחרת בלגיה נמצאת בעשירייה השלישית של אירופה מבחינת איכות ב-30 השנים האחרונות. שתי הופעות בלבד רשמו הבלגים באליפויות אירופה מאז שנת 1979, כשהשנייה מתוכן, ב-2011, נעשתה בחסד פיב"א שהגדילה את מספר המשתתפות. גם באליפויות המצב לא טוב, עם ניצחון אחד ב-19 המשחקים האחרונים ביורובאסקט. ומה בנוגע לנבחרות הצעירות? לא טוב בהרבה. נבחרת הנוער הבלגית אמנם עלתה לדרג א' הקיץ, אבל נבחרת העתודה שקועה כבר ארבע שנים בדרג ב', והקדטים ירדו הקיץ לדרג השני.

ומה ברמת הליגה הבלגית? בשנים האחרונות ישראל נחשפה לכדורסל הבלגי בזכות לא מעט נציגים שם. שרון דרוקר זכה באליפות עם אוסטנד, אריק שיבק הצליח עם אנטוורפן וזכה בגביע עם מונס, וגם יעקב ג'ינו אימן בלובן. גם השחקנים הישראלים הגיעו לבלגיה, כשאיציק אוחנון ודרור חג'ג' שיחקו בלובן ועמית תמיר בשרלואה. למרות זאת, קיבלנו את הרושם שהקבוצות הבלגיות הן לא בדיוק בחוד החנית של הכדורסל האירופי.

"אין ספק שהקבוצות הבלגיות לא ידעו הצלחות גדולות בשנים האחרונות ברמה האירופית", מוסיף לסטופס, "שרלואה העפילה ליורוליג פעם אחת בהפתעה גדולה וגם רשמה הופעה די מכובדת, אבל מכאן ועד הצלחה אף אחד לא משלה את עצמו. התקציבים פה לא גדולים במיוחד, ולכן ביורוצ'אלנג' אתה כן רואה את רוב הקבוצות עוברות את הסיבוב הראשון, אבל ברגע שנתקלים ביריבות עשירות יותר, ההצלחה לא מגיעה".

אחת הבעיות בכדורסל הבלגי היא כמות הזרים הגבוהה שמאפיינת אותו ועצרה את הנבחרת. "אמנם זה העלה את רמת המשחק, אבל לא כל מאמן הוא שיבק שקידם שחקנים מקומיים צעירים", מוסיף העיתונאי הבלגי. בלא מעט משחקים רואים שמונה או יותר זרים משחקים על הפרקט בעת ובעונה אחת, ובסיטואציה הזאת קשה מאוד לשחקן המקומי להתפתח.

אריק שיבק מאמן נבחרת ישראל בכדורסל. קובי אליהו
מכיר את הכדורסל הבלגי יותר טוב מכל אחד אחר, כמעט. אריק שיבק/קובי אליהו

מתאזרח ברמה גבוהה וכמה ותיקים

אז מי היא נבחרת בלגיה מודל 2013? הנבחרת של קסטילס מושתתת על השחקנים שהובילו אותה לאורך כל השנים, סם ואן רוסום הרכז הנהדר שהצטיין בשנה שעברה בסראגוסה, ג'ונתן טאבו הגארד האתלטי שישחק בעונה הבאה בקבוצה אותה עזב ואן רוסום, כריסטוף בגין שחקן גבוה שיודע לשחק עם הפנים ועם הגב לסל ואקסל הרוול המנוסה שהפך את הליגה הספרדית לביתו בעשור האחרון.

אבל מה שהפך את בלגיה הנוכחית למסוכנת הוא המתאזרח מאט לויסקי. הגארד האמריקאי הנהדר הגיע לבלגיה בשנת 2007 אחרי שנתיים טובות באוניברסיטת הוואי ואחרי שלוש שנים באאלסטאר, בהן מיקם את עצמו כאחד הקלעים הבולטים בליגה, עבר לאוסטנד החזקה, בה שיחק ארבע שנים ואף הוכיח את עצמו ביורוקאפ. בקיץ האחרון קיבל אזרחות בלגית, וכשלא מעט קבוצות ביבשת שקלו את מועמדותו, הצליחה אלופת אירופה אולימפיאקוס לשים עליו את ידה והחתימה אותו.

"לויסקי הוא אחד השחקנים היותר מעניינים שיש בכדורסל האירופי", הגדיר את הגארד (27, 1.98) החדש שלו מאמן אלופת אירופה ג'ורג'יוס ברצוקאס, "הוא שחקן עם קליעה טובה, חדירה טובה והבנת משחק ברמה גבוהה מאוד. אני חושב שיש לו הרבה מהכול, והוא בהחלט שחקן שישדרג אותנו". בינתיים, במשחקי ההכנה מתגלה לויסקי כשחקן המוביל של הבלגים, ועל פי הדיווחים מהמחנה הבלגי גם החיבור שלו עם השחקנים איתם בילה בליגה המקומית הוא יוצא מן הכלל.

שחקן מכללת הוואי מתיו לויסקי. Michael Conroy, AP
האיום הכי גדול של הבלגים. מאט לויסקי/AP, Michael Conroy

הסגנון הבלגי מסתמך על האתלטיות של השחקנים. קסטילס מנסה לרוץ ולנצל את היתרונות שיש לשחקנים שלו, כשלויסקי עוזר לו בסגנון הזה. "אנחנו נמצאים כעת בשלב מסוים של תהליך שעבדנו עליו כמה שנים", אמר המאמן בשבוע שעבר, "הנבחרת הזאת התקדמה ממשחק למשחק בשנים האחרונות, ואני חושב שאנחנו מגיעים בשלים יותר מתמיד לאליפות אירופה ונהיה מאוד מאוכזבים אם לא נצליח לנצח משחקים, כמו שקרה לנו באליפות הקודמת בליטא".

אלא שלמרות התוצאה היפה מול איטליה, הבלגים לא בדיוק הבריקו במשחקי ההכנה האחרים שלהם. את הולנד החלשה הם ניצחו פעמיים בקושי, נגד ליטא הם הובסו וגם אמש נגד פולין הם נראו רע מאוד בדרך להפסד. "כשאתה שואל אותי היום אם אנחנו רואים את עצמנו כפייבוריטים או כשווים מול ישראל, אני צוחק", אומר העיתונאי לסטופס, "הנבחרת שלכם היא נבחרת מנוסה מאוד במעמדים האלה, אנחנו לא מצליחים בדרך כלל לנצח אתכם והמאמן שלכם מכיר את הנבחרת שלנו אולי טוב יותר מהמאמן שלנו. אין לנו יתרונות עליכם, אבל מי יודע, אולי נוכל לעשות את זה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully