וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קיץ על החוב: הקיץ המייאש של מנצ'סטר יונייטד

11.8.2013 / 7:30

קשיי ההסתגלות של דייויד מויס, ההתנהלות המבולבלת בחלון ההעברות והסחבת בעניינו של ויין רוני. מנצ'סטר יונייטד החלה את החיים שאחרי פרגוסון עם קיץ מייאש ונטול רכש, שמציב את המאמן החדש בעמדה בעייתית עוד יותר. המשימה הבלתי אפשרית עוד לא החלה, וכבר החוב תפח

לפני שלושה חודשים בדיוק, דייויד מויס היה על גג העולם. אלכס פרגוסון בחר בו באופן אישי להחליפו במנצ'סטר יונייטד אחרי עידן מוזהב של 27 שנים ו-38 תארים, וראשי האלופה האנגלית הביעו בו אמון מוחלט עם חוזה לשש שנים. מרבית הפרשנים ואנשי המקצוע הסכימו כי מדובר בנעליים עצומות אליהן מויס צריך להיכנס, אך היו משוכנעים כי זו הבחירה הנכונה. טומי דוקרטי, אחד שהיה שם על הקווים באולד טראפורד במשך חמש עונות והחזיר את יונייטד לליגה הבכירה ב-1975, היטיב לתאר זאת ממרום 85 שנותיו: "אני יכול לברך את מויס, ולהצטער בשבילו. איך אפשר לבוא במקום הבלתי אפשרי?".

גם מויס עצמו לא האמין עד כמה קשה תהיה כניסתו לתפקיד, וזה עוד לפני שהדריך את מנצ'סטר יונייטד באופן רשמי. ההפסד במשחק הראשון בתאילנד, המאזן העלוב במשחקי ההכנה (שני ניצחונות בשבעה משחקים), השינוי בעמדת המנכ"ל, ההתנהלות המוזרה והמבולבלת בחלון ההעברות, המרמור בקרב האוהדים בשל היעדר הרכש, דרישתו של ויין רוני לעזוב והכעס על הכוכב מצד עמיתיו לחדר ההלבשה. עם כל אלה נאלץ מויס להתמודד בשלושת החודשים הראשונים שלו בקריירה כמאמן קבוצה גדולה. זאת, כאמור, עוד מבלי לנהל משחק אחד במסגרת רשמית. מה הפלא, אם כך, שמויס מצהיר בריש גלי כי ישמח שתקופת ההמתנה הזו תסתיים? תלאות הקיץ של מנצ'סטר יונייטד.

תואר ראשון? יונייטד ומויס מול וויגאן במגן הקהילה (16:00, ספ'1 ו-HD)

מנצ'סטר יונייטד הפסידה 3:1 לסביליה במשחק ההוקרה לריו פרדיננד

דייויד מויס מאמן מנצ'סטר יונייטד. GettyImages
אחרי כאב הראש של הקיץ, רוצה להתרכז רק בכדורגל/GettyImages

רבות דובר במהלך החודשים האחרונים על המשימה הבלתי אפשרית העומדת בפני פפ גווארדיולה, שהחליף את יופ היינקס בבאיירן מינכן אחרי הטרבל ההיסטורי. אם כך, מה נגיד על מויס בן ה-50, שאחרי 11 שנים באברטון הצנועה וללא שום תואר במהלך הקריירה קפץ כמה כיתות ונחת היישר על הכסא הרם של פרגוסון, האיש ששינה את פניה של מנצ'סטר יונייטד והפך אותה לקבוצה הבכירה של הכדורגל האנגלי? הארי רדנאפ הזכיר כבר במאי ש"פרגוסון הגיע למנצ'סטר יונייטד אחרת לגמרי ב-1986, משם אפשר היה רק לעלות. המצב של מויס שונה. הוא בקבוצה אלופה, הציפיות הן עצומות". זה נכון.

הקושי מתחיל כבר במשרדים, עוד לפני העלייה על כר הדשא. תהליך הקליטה של מויס לא היה פשוט. לצערו, גם לא היה מי שבאמת יסייע לו. פרגוסון שנושא במשרת כבוד זז הצידה, והמנכ"ל דייויד גיל, שהלך עם המנג'ר הסקוטי יד ביד ב-16 השנים האחרונות, סיים את תפקידו במועדון. במקומו מונה אד וודוורד, שידע לייצר אסטרטגיית פרסום מוצלחת שהכניסה כסף רב לקופת המועדון, אבל הבנתו בשוק ההעברות ובעולם המקצועי לוקה בחסר, ולפיכך גם הוא עצמו נמצא בשלבי הסתגלות. "המעבר מאברטון למנצ'סטר יונייטד לא היה חלק", הודה מויס. "זו רמה אחרת, ההתעניינות מצד האוהדים והתקשורת היא פנומנלית. לא הכרתי דבר כזה".

מויס שם דגש מהרגע הראשון על הצורך של יונייטד בקשר מרכזי מוביל - בעיה שקיימת בקבוצה כבר שנים ורק התעצמה בעקבות הפרישה הסופית של פול סקולס והמחלה המעיבה על הקריירה של דארן פלטשר. זוהי בעיה שגם פרגוסון לא הצליח לתת לה מענה באמצעות חלון ההעברות (הפלופ הזכור של חואן ורון ב-2001, הכישלון בצירוף ווסלי סניידר). אלא שבעוד פרגוסון ניהל בעצמו מו"מ עם שחקנים, היה מעורב בהיבטים הכספיים ושלט בכל התחומים, מויס מתמקד בעבודת האימון ולא נוטה להתערב. מאמן ולא מנג'ר. חוסר הניסיון שלו בהתנהלות של שוק ההעברות ברמות ובסכומים הללו של מנצ'סטר יונייטד, בא לידי ביטוי בכל צעד. בטח ובטח כאשר המנכ"ל החדש נמצא בסיטואציה דומה. התוצאה: רכש בודד וזניח (המגן האורוגוואי גיז'רמו וארלה שצפוי לצאת לשנת השאלה) ובעיקר מרדפים חסרי סיכוי והבטחות פומביות חסרות תוחלת.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
אלכס פרגוסון לאחר משחקו האחרון כמאמן מנצ'סטר יונייטד. Richard Heathcote, GettyImages
מויס מתמקד באימון, הוא ידע הכול והיה מעורב בכל צעד של המועדון. אלכס פרגוסון/GettyImages, Richard Heathcote

ההודעה של ססק פברגאס היא סימפטום לקיץ המייאש של מנצ'סטר יונייטד. אחרי שטיאגו אלקנטרה העדיף לחבור למנטור שלו פפ גווארדיולה בבאיירן מינכן, האלופה האנגלית שמה את כל יהבה על פברגאס. הדיבורים על כריסטיאנו רונאלדו וגארת' בייל היו אך ורק על גבי העיתונים. יונייטד לא התכוונה לרגע להוציא סכומים מופרזים שכאלה. פברגאס היה היעד, אולם המרדף המתוקשר שארך כמה שבועות, הסתכם בהצהרות מיותרות מכיוון אנשי המועדון, הבטחות חסרות פשר של התקשורת האנגלית ושתי הצעות שנדחו על ידי ברצלונה. עד שהקשר הודיע בעצמו שאין סיכוי שיחזור לפרמיירליג כדי לשחק במנצ'סטר יונייטד.

"מויס ויונייטד בזבזו חודש שלם ברדיפה אחר הבלתי ניתן להשגה", כתב ג'ים ווייט ב"טלגרף". "בכלל, מאז שמונה לתפקיד, שום דבר לא הלך למויס כפי שתכנן. הוא הגרסה ההפוכה למלך מידאס. במקום זהב, כל דבר בו הוא נוגע הופך לקש בקיץ הזה. הוא הפסיד לקבוצה של פאבים במזרח הרחוק, השחקן הכי מפורסם שלו רוצה לעבור למקום אחר וכל ניסיון להחתים שם גדול בעמדה הכי בעייתית העלה חרס. ברור שהוא רוצה להתחיל לשחק, הרי כל דבר יהיה מרומם יותר מבחינתו מאשר תקופת טרום העונה שחווה זה עתה". ליונייטד לא היה מה למכור על הדשא במשחקי ההכנה, וגם לא היה מה לקנות בחלון ההעברות.

אחרי הכישלון עם פברגאס, החלה מנצ'סטר יונייטד להתפזר. קווין סטרוטמן ההולנדי, שהיה מועמד לקבוצה עוד בעונה שעברה, לא חיכה יותר וחתם ברומא. ארתורו וידאל וקלאודיו מרקיזיו מראש לא היו ריאליים, וגם לוקה מודריץ' נראה כמי שימשיך לפחות עד ינואר בריאל מדריד. מויס, בלית ברירה, שומר על אש קטנה את האנשים שהוא מכיר כל כך טוב, ועשוי בסופו של דבר להנחית באולד טראפורד את מרואן פלאיני (ולייטון ביינס) מאברטון. ובינתיים, מנצ'סטר יונייטד מתנהלת בחלון ההעברות כתמהוני המשוטט ברחוב ומשווע להכוונה.

שחקן ברצלונה ססק פברגאס. רויטרס
מנצ'סטר יונייטד בזבזה חודש שלם על שחקן שלא התכוון להגיע. ססק פברגאס/רויטרס

חייבים להזכיר, גם בשנים קודמות מנצ'סטר יונייטד לא הייתה מהקבוצות שקונות מכל הבא ליד. פרגוסון תמיד העדיף להתמקד ביעד אחד או שניים ברורים, ולקח בחשבון אפשרות לכישלון. היו כאלה, ולא מעט. אחד הפלופים הגדולים של פרגי, בבה הפורטוגלי (7.4 מיליון ליש"ט בקיץ 2010 על שחקן פורטוגלי מהליגה השלישית שכיכב באליפות העולם להומלסים) אפילו חזר ללבוש את מדי המועדון בלי שמישהו שם לב ושותף במשחק ההכנה בסולנה. אבל כשפרגוסון התעקש על סופרסטאר בדמותו של רובין ואן פרסי בעונה שעברה והיה מוכן לחכות לו, זה השתלם בגדול עם אליפות מספר 20 בהיסטוריה של המועדון.

פרגוסון, מתוקף ניסיונו ומעמדו, גם ידע להתנהל מול כוכבים ולחתוך עניינים, לכאן או לכאן. זו ההתערבות הנדרשת בסוגיית ויין רוני, אבל בינתיים הטלנובלה הזו מתארכת מעל למשוער ומעיבה על הנעשה חדר ההלבשה. ב"אינדפנדנט" דווח כי מערכת היחסים בין כוכב נבחרת אנגליה לכמה שחקנים בכירים אחרים התערערה עד מאוד, וכי יש כעס רב על הסיטואציה אליה גרר רוני את המועדון. החלוץ עצמו ממשיך לדרוש מעבר ורוצה לשחק אצל ז'וזה מוריניו בצ'לסי, אבל יונייטד בינתיים לא מוותרת.

הסגל הנוכחי היה זה שהוביל לאליפות בפער של 15 נקודות בעונה שעברה. נמניה וידיץ' חזר מפציעה, ווילפריד זאהה הספיק לצבור ניסיון בעונת העלייה של קריסטל פאלאס ויש גם כמה צעירים מוכשרים. סגל כמעט זהה, ועדיין - קבוצה חדשה. אם רוני יעזוב בסופו של דבר וקשר דומיננטי לא ינחת באולד טראפורד בשבועיים הקרובים, מנצ'סטר יונייטד תחסר את אבק הכוכבים אליו היא מחויבת מתוקף מעמדה. האלופה עוד עשויה למצוא עצמה במצב בו הייתה יריבתה העירונית בקיץ שעבר. מנצ'סטר סיטי כשלה אז בניסיון לצרף שמות בולטים כמו ואן פרסי, אדן הזאר או חאבי מרטינס, ואז בלית ברירה החתימה ארבעה שחקנים ביום האחרון של חלון ההעברות. האם מנצ'סטר יונייטד תנקוט בצעד נואש שכזה?

הרבה תלוי בתוצאות המשחקים הקרובים. בחמשת מחזורי הפתיחה של עונת הפרמיירליג הראשונה בתולדותיה ללא פרגוסון, מצפים למנצ'סטר יונייטד משחקי חוץ מול סוונסי, ליברפול ודרבי מול מנצ'סטר סיטי, וגם משחק ביתי נגד צ'לסי של ז'וזה מוריניו. מויס חווה הרבה דברים חדשים מבחינתו: הזדמנות לתואר ראשון בקריירה כבר בבכורה הרשמית כמאמן יונייטד (מגן הקהילה מול וויגאן), מאבק ראשון על אליפות וגם עונה ראשונה בה יאמן בליגת האלופות. עם הקיץ הקשה שעבר עליו וכשמנצ'סטר סיטי וצ'לסי מראות סימני התחדשות, אולי זה קצת יותר מדי?

ריאן גיגס, דייויד מויס, מייקל קאריק, ריו פרדיננד מנצ'סטר יונייטד. GettyImages
שחקנים בכירים כועסים על ההתנהלות של ויין רוני, המאמן החדש חווה יותר מדי פעמים ראשונות ותקופת ההכנה הייתה מאכזבת. איך זה יסתיים? ריאן גיגס, דייויד מויס, מייקל קאריק וריו פרדיננד/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully