וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פריצה בהבטחה: ראדה פריצה יכול להוביל את מכבי תל אביב באירופה?

6.8.2013 / 14:06

כשג'ורדי קרויף הביא את ראדה פריצה למכבי תל אביב, הוא לא סבר שזה האיש המתאים להוביל את הקבוצה לליגת האלופות, כשגם פתיחת העונה העלתה לא מעט סימני שאלה. מה עובר על השבדי הנהדר ולמה אלירן עטר ושחקנים בקבוצה משוכנעים שבקרוב הוא יסתום לכל המבקרים את הפה?

אתר רשמי

כששחקני מכבי תל אביב נשאלים: 'מה קורה לראדה פריצה במשחקי הקבוצה באירופה?', הם עונים בשני קולות. יש כאלה שמספקים ניתוחים ומנסים להסביר מה לא הולך, אחרים סבורים שמדובר בשחקן החשוב בקבוצה. אלירן עטר כבר לא במכבי תל אביב, אבל הדעה שלו נחרצת - הוא שייך לקבוצה השנייה: "מעבר לזה שהיה לי חיבור מצוין אתו, הוא חלוץ ברמה גבוהה. זה שחקן בתפקיד אנוכי שיודע לפרגן, ואני אומר לך באחריות שהוא החלוץ הכי טוב שהגיע לארץ בשנים האחרונות. ממהרים כאן להספיד אותו.

"בסך הכול הוא לא כבש בשני משחקים וכבר יש דיבורים. אנשים כאן לא יודעים לפרגן", טוען עטר וממשיך לירות: "יש חלוצים שלא נותנים גול גם 10 משחקים ובכל זאת עושים עבודה ומחויבים לקבוצה בדיוק כמו ראדה. לפעמים דברים לוקחים קצת זמן. הוא עוד ישחק הרבה עם ברק יצחקי, הם יבינו וילמדו אחד את השני ואני בטוח שהם עוד יבשלו אחד לשני המון שערים ויהיו צמד מצוין".

אלא שכאמור, לא כולם שותפים לאופטימיות של עטר. עד כה, פריצה לא מגלה את היכולת שהפכה אותו לאחד מגיבורי האליפות לאחר שנחת כאן בינואר. משהו מפריע לו. הוא נראה פחות חד, מתקשה לבוא לידי ביטוי וגם החדות מול השער קצת נפגעה. כדי להשאיר את חלום ליגת האלופות בחיים, מכבי תל אביב צריכה את השבדי בכושר של העונה שעברה. השאלה היא האם בגיל 33 פריצה מסוגל להיות הערך המוסף גם במפעלים האירופיים.

משדר מיוחד: מכבי ת"א תעבור את באזל?

20:00, ספורט1: רגע האמת של מכבי ת"א

משחקי הבית הגדולים של מכבי ת"א באירופה

הכירו את יאן זומר, השוער שעצר את באיירן

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"בסך הכול הוא לא כבש בשני משחקים וכבר יש דיבורים". פריצה/מערכת וואלה!, צילום מסך

להגנתו של פריצה ייאמר שיש תירוץ פיזי לחוסר הפוקוס והחדות עם תחילת העונה. החלוץ הגיע בינואר של העונה שעברה שבועות ספורים לאחר שסיים עונה מלאה ברוזנבורג, ויחד עם מכבי תל אביב השלים רצף של 59 משחקים במשך כ-12 חודשים. אמנם פריצה נח כשלושה שבועות בקיץ, אך במועדון ידעו שבגיל 33 ההשפעה הפיזית לא פשוטה. גם לאחר מנוחה רצו להחזירו בהדרגה וגם לתת לו פרקי זמן להתאוששות וייתכן שאף יינתנו לו כאלה במהלך העונה. פריצה עצמו פחות מתייחס לעניין ונראה מלא התלהבות לנסות ולהעפיל עם הקבוצה לשלב הבתים של ליגת האלופות. יש לו סיבה טובה. זו אולי ההזדמנות האחרונה שלו להגיע למעמד הזה בפעם הראשונה, לאחר שנכשל בעבר בשלבי המוקדמות עם הלסינגבורג ורוזנבורג. אגב, פריצה הוא השחקן הכי מנוסה של הצהובים במפעלים האירופיים עם 64 הופעות בסך הכול. הבא אחריו בסגל בדירוג ההופעות הוא ערן זהבי עם 34 בלבד.

ובכל זאת, קשה להימנע מסימני השאלה. פריצה השתלב היטב ובמהרה בליגת העל בזכות התכונות החזקות שלו: היתרון הפיזי העצום, הניסיון וחכמת המשחק, שעזרו לו להתבלט. אלא שבאירופה הדרישות אחרות. האם האיכויות הללו יספיקו כדי להביא את מכבי תל אביב לרמות שאליהן המועדון שואף להגיע? לאלי כהן השריף, האיש שהייתה לו הזדמנות לצרף את פריצה לבית"ר ירושלים לפני המעבר למכבי תל אביב, יש תשובות. כהן התלבט בין השבדי לבין איבן סנטיני הקרואטי, אך בסופו של יום הונחתו בבית"ר סדאייב וקאדייב וההמשך ידוע.

"ממהרים כאן לבקר או לנסות לחפש את השלילי", מסביר כהן. "קחו לדוגמה את שני המשחקים נגד ההונגרים (גיורי), מכבי יכולה הייתה להבקיע חמישייה בחוץ ואם הייתה צריכה, גם חמישייה בבית. פריצה אולי עוד לא נכנס טוב פיזית לעונה, אבל אלו משחקים שבהם אם הוא בפוקוס, הוא יכול לסיים עם שניים או שלושה שערים. ההונגרים הם קבוצת מרכז טבלה ומטה בארץ, וזה באמת לא מדד בכלל לנתח אם הוא מתאים או לא מתאים".

ומה לגבי ההמשך? "לגבי באזל זה קצת שונה, כי הם ברמה גבוהה וכל הקבוצה התקשתה לפתח שם משהו", ממשיך השריף. "מישהו ציפה במחצית הראשונה שפריצה ייקח כדור מהחצי של מכבי ויעבור את כולם בדרך לשער? זה לא הכישרון שלו. כשמכבי הפכה ליותר דומיננטית במחצית השנייה, הוא איים על השער ואם הבעיטה למשקוף הייתה נכנסת, לא היינו מדברים עכשיו. אני לא אומר שאין לו בעיה ברמות הגבוהות יותר כמו שלב הבתים, אם מכבי תגיע אליו, אבל גם לרוב השחקנים תהיה שם את אותה בעיה כי הרמה שם מאוד גבוהה. אני עדיין חושב שהוא אולי השחקן הכי משמעותי שם".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
ערן זהבי מכבי תל אביב. ברני ארדוב
לא מתקרב לניסיון האירופי של פריצה. זהבי/ברני ארדוב

שלושה שבועות לאחר הגעתו בעונה שעברה ועל סמך אימונים ומשחקים ספורים, עטר החמיא לפריצה באוזני חבריו לקבוצה: "איזה כיף לשחק אתו, הוא עושה את הכול יותר קל". עטר מייחס לפריצה את השינוי בחלק השני של העונה שעברה ו"מאשים" את תרבות התקשורת בעצם זה שמעלים את השאלה האם פריצה מתאים לרמות אליהן מכבי מכוונת. "לפני שמדברים כדאי שאף אחד לא ישכח את התרומה שלו מהעונה שעברה ואת האיכויות הגבוהות שהביא שלא נראו כאן לפני כן. יש לו חלק עצום באליפות של מכבי והלוואי שהוא היה איתי כאן בצרפת, כי גם לכאן הוא מתאים ובגדול. היו מכבדים אותו ומעריכים אותו כאן גם בתקשורת, כמו שבאמת מגיע לו".

עטר ממשיך להגן על חברו: "הוא אמנם לא צעיר בגיל, אבל בגוף אני יכול לומר לך בוודאות שהוא חזק מאוד, בנוי מצוין, אתלט, עם מהירות ואחד שיודע ויודע לכבוש שערים בכל הרמות. צריך גם סבלנות ולא רק איתו השנה. אל תשכחו שהייתה למכבי פגרה קצרה והכנה קצרה של בקושי חודש".

זאת אולי הסיבה לכך שמשהו לא דופק בהתקפה הצהובה. הבעיה לא קשורה במלואה בפריצה. ניתוח של המערך מגלה שהאלופה משחקת עם שלושה שחקנים בחלק הקדמי. כשפריצה כשיר, הוא תמיד יהיה הבאנקר כחלוץ המטרה של מכבי תל אביב וכמו שהדברים נראים כרגע בהיררכיה של פאולו סוזה, ברק יצחקי הופך לבאנקר השני. נקודת התורפה היחסית עד עכשיו היא הצלע השלישית ואולי גם התרומה הכוללת של שחקני הקישור. בדיוק כמו פריצה, גם מהראן ראדי וערן זהבי עוד לא נכנסו לכושר של העונה שעברה ועדיין חלודים מעט וזה משפיע על שטף המשחק של הקבוצה. שטף המשחק משמעו דומיננטיות וכשמכבי תהיה דומיננטית, היתרונות של פריצה יבואו לידי ביטוי יותר מכל שחקן אחר בקבוצה.

בנוגע לצלע השלישית בהתקפה, אלי כהן חושב שהקבוצה פשוט לא התחזקה: "אני חושב שאם עטר היה נשאר ועליו היו מצרפים את יצחקי זה היה באנקר ומכבי תל אביב הייתה מגיעה לגבהים. שחקני הכנף השמאלית - אלטמן או בן חיים - עדיין בוסר. אלטמן כישרון גדול, אבל עדיין לא בשל לרמות הללו ובן חיים עם מהירות נדירה, אבל גם בליגה שלנו לא הצליח להוביל קבוצה או להפוך לשחקן דומיננטי. כשמשחקים עם שלישייה קדמית, הדברים צריכים להיות ברמה הכי גבוהה שיש מבחינת תיאום, נגיעה ורמת ביצוע. מה שמתאים לליגה שלנו לא מתאים לאירופה ומספיק שחקן או שניים שלא מתאימים לרמה כדי לשבש את המערך ולפגוע בשחקנים אחרים".

אלירן עטר ראדה פריצה מכבי תל אביב. ברני ארדוב
"יש לו חלק עצום באליפות של מכבי והלוואי שהוא היה איתי כאן בצרפת, כי גם לכאן הוא מתאים ובגדול". עטר ופריצה/ברני ארדוב

אליבא דכהן, פריצה הוא לא הבעיה בהתקפה אלא המפתח לפתרון. זו גם הדעה הרווחת בחדר ההלבשה. לג'ורדי קרויף, תתפלאו, הייתה בעבר דעה אחרת. המנהל הספורטיבי הביא את החלוץ כפתרון לטווח קצר ותוך הבנה שהפיזיות והניסיון במאבקי צמרת יעזרו לקבוצה לנעול את סיפור האליפות. בחדרי חדרים גם ההולנדי מודה שלא ציפה שפריצה יהיה כל כך דומיננטי והחיבור שלו עם הקבוצה, המועדון והקהל יהיה כל כך טוב. בפועל, במהלך המשא ומתן עם פריצה בינואר, במועדון בכלל בדקו אופציה של חוזה לחצי עונה עם אופציה ורק התעקשות של סוכניו הביאה לחוזה לעונה וחצי.

כלומר, גם קרויף לא לגמרי היה משוכנע שזה השחקן שיכול להחזיק אותו באירופה. יתרה מכך, פריצה לא מוגדר כשחקן שצריך להוביל דור צעיר ולא מנוסה, שכן הרי גם מכבי תל אביב אינה קבוצה צעירה. ממוצע הגילאים בהרכב שפתח באירופה עומד על 29. ולהבדיל, במכבי חיפה והפועל תל אביב ממוצע הגילאים הוא כ-26.5. מכבי תל אביב היא קבוצה מבוגרת יחסית שנראה שתהליך ההצערה עדיין לפניה ובראייה לשנים הבאות היא תצטרך לשלב דם צעיר אולי כבר בעונה הנוכחית. גם ההעפלה לשלב הבתים בליגת האלופות או בליגה האירופית לא בהכרח תמנע חיזוק אפילו בעמדה של פריצה, החלוץ המרכזי הקלאסי היחיד בסגל.

אז האם פריצה הוא שוב פתרון זמני ואמצעי בדרך למטרה, או שמדובר באיש שיעשה את ההבדל? "ראדה הוא ווינר, הוא שחקן של לב ונשמה ולא במקרה הוא אחד השחקנים הכי אהובים על הקהל", אומרים במועדון. "יש לנו מי שמתעסק בתחום הפיזי והוא יקבל את המנוחות ואת זמני ההתאוששות להיות אותו פריצה העונה ואולי אפילו יותר ממה שראו ממנו בעונה שעברה". אחד השחקנים מסכם באופטימיות: "אם נעבור את באזל, הסיכוי שלנו בשלב הבתים זה קודם כל פריצה. אתם לא מבינים כמה הוא משמעותי לקבוצה וכמה סומכים עליו פה. שחקנים רואים בו כשחקן שאפשר ללכת איתו לכל מלחמה ומרגישים חזקים איתו. אתה יודע מה, למה שלב הבתים? יש לי תחושה שהיום אחרי באזל תצטערו שבכלל העליתם סימני שאלה לגביו".

ג'ורדי קרויף מנהל ספורטיבי מכבי תל אביב עם פאולו סוזה. ברני ארדוב
יחשבו על עוד חלוץ מרכזי? קרויף וסוזה/ברני ארדוב
שחקן מכבי תל אביב ראדה פריצה חוגג אליפות. ברני ארדוב
אליפות זה לא מספיק. פריצה/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully