וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שועל במנוסה: על אוברדוביץ' ופנרבחצ'ה אולקר המתחדשת

ההנהלה רואה בו קוסם, הכוכבים נוהרים אחריו והאוהדים משווים אותו למוריניו. ז'ליקו אוברדוביץ', השועל המעוטר ביבשת והסיוט של מכבי תל אביב, ניצב בפני אתגר חייו: האם יצליח להדביק גם לוזרית כמו פנרבחצ'ה אולקר בווינריות שלו? מבט על הקיץ של הקבוצה המסקרנת באירופה

מאות אלפי אוהדי פנרבחצ'ה מתהלכים באחרונה באיסטנבול עם חזה נפוח. הם משוכנעים כי המועדון הכה-אהוב עליהם הצליח לחולל נס של ממש, והנחית את מי שהם מחשיבים – לא פחות ולא יותר – כאחד המאמנים הטובים בעולם. הם מרגישים שבימים אלה משתנים סדרי עולם: קבוצת הכדורסל של המועדון מאז ומתמיד נתפסה כאחות הקטנה והדחויה של הענקית מהכדורגל, אך כעת דווקא היא זו שתופסת את מרבית הכותרות ומייצרת עניין. מאזן הכוחות השתנה, לפחות זמנית.

קבוצת הכדורגל עומדת בפני שוקת שבורה והעונה האירופית שלה עומדת בסכנה, בעקבות ההרחקה שניתנה לה על ידי פיפ"א במסגרת פרשת הטיית משחקים. ובכדורסל? החתמה גדולה גוררת אחת נוספת, הכסף ניתז לכל עבר, ובעיקר ישנו ז'ליקו אוברדוביץ' אחד, שגורם לאקסטזה מוחלטת. השחקנים מדברים עליו בעיניים בורקות. הם רואים בו משיח, וכך גם האוהדים. חלקם, חולי-כדורגל שכמותם, שמעו עליו לראשונה רק בימים האחרונים, אך כבר מצאו אנלוגיה מעניינת מעולם המושגים שלהם: הם קוראים לו ז'וזה מוריניו של הכדורסל.

וכך, חמושה ברוק סטאר שלא ידע שהוא כזה, מפעמת בפנרבחצ'ה אולקר התחושה שהפעם זה יהיה אחרת. בכל שנה מחדש הקבוצה הטורקית מתנגנת כמו תקליט שבור – הרכש מרשים, ההשקעה עצומה וההצהרות מפוצצות, אך הכישלונות מפוארים עוד יותר. משהו היה חסר. דבר מה לא נדבק. פעם אמרו שנכשלו בחיבור הקבוצתי. אחר כך בניית הסגל לא הייתה מאוזנת. פעם טענו כי ההנהלה לא מגלה מספיק סבלנות. לפעמים זה היה בגלל האוהדים שהתייחסו בספקנות. ועכשיו הגיע האלכימאי.

"פנרבחצ'ה אולקר רואה בז'ליקו אוברדוביץ' מזור לכל חולייה", אומר העיתונאי הטורקי גוקאן טורה. "היא בטוחה שכל הבעיות מהעבר ייעלמו, והקוסם הגדול של הכדורסל האירופאי יביא אותה למחוזות שאליהן היא מקווה להגיע כבר הרבה שנים". האומנם?

כתבות נוספות בכדורסל אירופי:

זליקו אוברדוביץ' מאמן פנאתינייקוס. רויטרס
השם הגדול לו פנרבחצ'ה אולקר ציפתה. אוברדוביץ'/רויטרס

***

פנרבחצ'ה אולקר כבר לא יכולה לחכות יותר. למי שהספיק לשכוח, עד לפני שבע שנים היו אלה שתי קבוצות נפרדות – אולקר הייתה המוצלחת והעשירה מביניהן, אך לפנרבחצ'ה שדשדשה בבינוניות היה גרעין עצום של אוהדים. ב-2006 כשהשתיים החליטו להתמזג ולשלב כוחות הייתה אמורה להיווצר מפלצת: אולקר, הנתמכת על ידי ענקית ממתקים (וקרויה על שמה) העניקה גב כלכלי חזק ותקציב כמעט בלתי נגמר, ואילו פנרבחצ'ה הייתה אמונה על החדרת האלמנט שהיה כה חסר באולקר – בסיס עצום של אוהדים ומסורת והיסטוריה מפוארים. על פניו, בפנרבחצ'ה אולקר היה ועודנו המתכון הבטוח להצלחה, אך בפועל נולד ייצור כלאיים. רוב הזמן, למעט פרקים קצרים, האוהדים עיכלו באדישות את הפרויקט המסקרן. השמות והסגלים המפוצצים שנבנו לא התחברו כראוי וההצלחות ביורוליג בוששו מלבוא.

בשנה שעברה המפלה הייתה אולי הכואבת מכולן: המאמן האיטלקי סימונה פיאניג'אני הגיע מסיינה ובנה סגל עתיר כוכבים בעשרות מיליוני יורו, אך התמהיל הבעייתי משהו התרסק לו בפנים. מייק באטיסט ודייויד אנדרסן הותיקים נראו כמו הצל של עצמם, בו מקאלב שכיכב בהצלחה רבה תחת פיאניג'אני בסיינה נעלם, והמיש-מש שנוצר בסגל לא הותיר מקום לאף אחד לזרוח. המאמן האיטלקי פוטר חודשים ספורים מאז כניסתו לתפקיד, הקבוצה צלעה כל הדרך לטופ 16, שם בסופו של דבר חטפה סטירה מצלצלת.

כל הזמן הזה ישב ז'ליקו אוברדוביץ' בביתו שבסרביה וחישב את צעדיו. החיזור האובססיבי מצד פנרבחצ'ה אולקר החל מיד עם עזיבתו של פיאניג'אני אשתקד, אך התחנונים לא הועילו והמאמן הסרבי המשיך את שנת השבתון שלו. בפועל, מספרים בטורקיה, ראה באפשרות להצטרף לקבוצה הטורקית אתגר מסקרן שעשוי להיות כדאי. הוא העביר מסרים לפיהם יהיה מוכן לדבר על העונה הבאה, ובבוא העת משנוכח לדעת שהטורקים מתקרבים לדרישות השכר שלו גמלה בליבו ההחלטה.

"אוברדוביץ' לוקח כאן הימור די גדול. יש לו הרבה להפסיד, אבל המון גם לנצח", מסביר העיתונאי הטורקי סבאש בירדל. "אם הוא יצליח בפנרבחצ'ה אולקר, זו תהיה הוכחה ניצחת לעליונות שלו, מכיוון שיותר מדי מאמנים כשלו שם בעבר. אבל אם הוא ייכשל, הוא יהיה סתם כמו כל אחד. הוא יהפוך לאנושי. כשאטורה מסינה חזר לאירופה אחרי כמה שנה בלייקרס, למשל, הוא חזר למקום בטוח כמו צסק"א. שם יש קרקע יציבה. אוברדוביץ', במובן מסוים, צעד אל הלא-נודע".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

זה מה שיש לאוברדוביץ' להגיד על ההשוואות לז'וזה מוריניו

***

אוברדוביץ' העביר את השיעור הראשון בפנרבחצ'ה אולקר: שחקנים שבעים בגיל מתקדם – אאוט, צעירים שנותר להם מה להוכיח – אין. דייויד אנדרסן ורומיין סאטו, שנמצאים בחלק היורד של הקריירה, עוזבים. אמנם ממייק באטיסט חביבו משכבר הימים דרש להישאר למרות השפל בעונה שעברה, אך יתר השחקנים, הוא מאמין, יהפכו תחתיו לשחקנים הטובים באירופה. בעזרתו האדיבה של אוברדוביץ' נשאר בויאן בוגדנוביץ' הצעיר והמוכשר, שהיה על סף חתימה בברוקלין, והוחתמו שלושה שחקנים במכה אחת – לינאס קלייזה, נמניה בייליצה ולוקה ז'וריץ'. למעט שלושתם, אוברדוביץ' לא מתכנן שינויים מרחיקי לכת במצבת השחקנים. הוא מתכנן להביא עוד רכז בעל שיעור קומה במקומו של בו מקאלב, בו הוא לא מעוניין. בינתיים, די לו בכך.

ויש כבר מי שמזהה בסגל המתגבש בעיות קרדינליות. חוסר האיזון בין הגארדים לפורוורדים, למשל. "העומס בעמדות הפורוורד היה חיסרון משמעותי בסגל של פנרבחצ'ה אולקר בעונה שעברה, ונראה שהעונה הולך להיות שם אפילו עוד יותר צפוף", אומר העיתונאי סבאש בירדל. "כרגע חתומים בקבוצה חמישה פורוורדים מאוד מוכשרים – לינאס קלייזה, בויאן בוגדנוביץ', אמיר פרלדזיץ', נמניה בייליצה ואילקן קרמאן. איך כולם יקבלו דקות? איך זה יתחלק? לעומת זאת, כרגע אין לפנרבחצ'ה אף שחקן רציני בעמדה מספר 2. זו עלולה להיות בעיה".

לינאס קלייזה שחקן טורונטו ראפטורס. רויטרס
סגל עמוס בפורוורדים, אולי עמוס מדי. קלייזה/רויטרס

אמנם בניית הסגל טרם הושלמה, אך במידה מסוימת הקבוצה לא נראית כזאת שנבראה בצלמו של אוברדוביץ'. הרי לשועל הסרבי תמיד היו שחקני הגנה טובים ופועלים שעושים את העבודה השחורה, ובפנרבחצ'ה כמעט שאין כאלו. הפיק אנד רול שאוברדוביץ' עשה בו שימוש נרחב ואינטנסיבי בפנאתינייקוס עשוי להיות אפקטיבי הרבה פחות מאחר ושחקני החוץ שעומדים לרשותו כעת נחשבים לחלשים בתחום זה. ומעל הכול: חסר לאוברדוביץ' המנהיג האולטימטיבי. מאז ומתמיד קבע לו שחקן שתיפקד כיד ימינו במגרש, האיש עליו הוא מטיל את כל יהבו. שחקן עם ניצוץ של גאונות, כמוהו. בתחילת הדרך בפנאתינייקוס זה היה דיאן בודירוגה. בהמשך דימיטריס דיאמנטידיס. ועכשיו?

מילוש תאודוסיץ' כבר סיכם, אך לא קיבל את השחרור מצסק"א שמתעקשת להשאירו. הוא כבר לא יגיע. בימים האחרונים משקיעה פנרבחצ'ה אולקר מאמצים כבירים כדי להנחית באיסטנבול את ניק קלאת'ס, שעזב את קובאן הרוסית כדי לעבור ל-NBA. הרכז האמריקאי-יווני הוא האופציה הראשונה של אוברדוביץ', שמפעיל עליו לחץ כבד ומנסה לשכנע אותו לוותר על מעבר לארצות הברית בשלב זה. ספק אם יצליח.

"פנרבחצ'ה אולקר עדיין מחפשת את השחקן הזה, את המנהיג שלה. יש מעט כאלה באירופה", אומר העיתונאי גוקאן טורה. "אוברדוביץ' ממש לא מאמין בבו מקאלב והיה רוצה להביא שם גדול אחר במקומו. הוא בכלל לא מתאים לסגנון המשחק שלו. קלאת'ס עשוי להיות אידיאלי, אך הסבירות שהוא יגיע די נמוכה. גם אמיר פרלדזיץ' שכבר בקבוצה יכול על הנייר להתאים לתפקיד. מבחינת יכולות, הוא קצת מזכיר את בודירוגה, אבל הבעיה היא שאין לו אופי של מנהיג. בקיצור, יש בקבוצה הזאת כמויות אדירות של כישרון, אבל גם כמה חסרונות מאוד משמעותיים. לפחות לעת עתה".

ז'ליקו אוברדוביץ' זכה בתארים היכן שלא דרך כמאמן. לפנרבחצ'ה מסורת ארוכה של לוזריות. כדי להצליח, הוא יצטרך לנצח לא רק את ברצלונה, צסק"א או פנאתינייקוס. הוא יצטרך לגבור גם על ההיסטוריה של קבוצתו שלו. לנצח את פנרבחצ'ה אולקר.

גארד פנרבחצ'ה/אולקר בו מקאלב. GettyImages
הוא בטח לא המנהיג שאוברדוביץ' מחפש. מקאלב/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully