וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רק שהתפוח לא ייפול

25.7.2013 / 11:08

מעריץ את כריס בוש, מנפק מספרים מדהימים מול בני גילו וחולם על קריירה ב-NBA. דומנטאס סאבוניס, הבן של, סוף סוף מביא קצת נחת לאביו ומשגע את הסקאוטים ברחבי העולם. עכשיו בליטא כבר מפנטזים שיככב בנבחרת וישחזר את תקופת תאומי המגדל של אביו

זה שנים שלאליפויות אירופה בגילאים הצעירים נוהרים הסקאוטים המובילים ב-NBA וברחבי היבשת הישנה. החשיפה שמקבלים השחקנים הללו היא הגדולה ביותר שהם זוכים לה בגילאים הללו, ולכן הם משתדלים להצטיין במיוחד באליפויות האלה. בימים הללו מנסים אנשי וחובבי הכדורסל ללמוד כמה שיותר על אותם שחקנים צעירים. הנה סיפור שיכול להמחיש את זה: בבדיקה שנערכה בתקשורת הליטאית באמצע השבוע האחרון התגלה כי את שמו של דומנטאס סאבוניס, שחקן נבחרת הנוער, הקישו כמעט 100 אלף פעמים במנוע החיפוש של גוגל.

הסנטר הליטאי הנהדר, בנו של אחד השחקנים הגדולים בתולדות הכדורסל האירופי ארווידאס סאבוניס, הוא לא תעלומה למי שעוקב אחרי הכדורסל האירופי ברמות הנוער. מצד שני, גם כל אותם מומחים שהכירו אותו נדהמו מהמספרים שלו בסיבוב הראשון של אליפות אירופה לנוער: 17.3 נקודות ו-17.7 ריבאונדים מרשימים ביותר, כולל 22 נקודות ו-22 ריבאונדים נגד נבחרת סרביה הנהדרת.

אם לפני כן שמו של סאבוניס לא היה מוכר לכל עולם הכדורסל האירופי, כיום כבר כמעט אין מי שלא מכיר אותו. או במילים אחרות: בעתיד הנראה לעין עשוי סאבוניס הבן לעבור ל-NBA , במה שיהפוך לפעם הראשונה שאב ובנו מאירופה ישחקו בליגה. ובעוד שסאבוניס האב הגיע ל-NBA בשלב מאוחר בקריירה, בגיל 31 בלבד, היורש אמור לעשות את זה בשלב הרבה, הרבה יותר מוקדם.

כתבות נוספות בכדורסל אירופי:

לא קשרים, כישורים: על סרגיי קראסב, הבן של, שעובר ל-NBA

הזקן והסל: סיפורו של דריל מידלטון, שמשחק בגיל 47 בספרד

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
סוף סוף רווה קצת נחת מבניו. סאבוניס עם הבן המוצלח/מערכת וואלה!, צילום מסך

הבן של ארווידאס

דומנטאס סאבוניס נולד בשנת 1996 בפורטלנד, אורגון, בשעה שאביו ארווידאס שיחק במדי הטריילבלייזרס. מגיל צעיר החל הילד להגיע עם אביו למשחקים, אך בעיקר שיחק עם שני אחיו הבוגרים טאוטווידאס וזיגימנטאס. כשהיה בן שבע נדד בחזרה לליטא בשעה שאביו חזר לשחק בז'לגיריס קובנה. בגיל 39, סאבוניס האב רשם עונה מדהימה במדי קבוצת נעוריו, נבחר ל-MVP העונה ביורוליג וניצב פסע מהעפלה סנסציונית לפיינל פור על חשבון מכבי תל אביב. ואז הגיעו גוסטאס, שארפ והנס הבלתי נשכח וסאבוניס ירד מנוצח. באותם ימים עשה בנו הצעיר את צעדיו הראשונים במשחק הכה אהוב עליו. "עוד מוקדם לדבר על דומנטאס בתור שחקן כדורסל", אמר האבא בשנת 2004, "מה שכן, אני יכול לראות שהוא אוהב מאוד את המשחק, שזה משהו שיעזור לו בעתיד".

דומנטאס צפה בשני אחיו מתחילים לשחק ברמות השונות בכדורסל הליטאי, אך לא מצליחים להתקרב לרמה של האבא. אחד מהם, טאוטווידאס, עזב את ליטא בגיל צעיר ממש כמו אביו וחתם על חוזה ארוך טווח במלאגה. למרות זאת, גם הוא בינתיים מתקשה לעמוד על הציפיות ובגיל 21 עדיין מושאל לקבוצת הבת רינקון, המשחקת בליגת השלישית בספרד.

"כמה בנים של שחקנים שהיו אגדות יצאו שחקנים שאפילו מתקרבים לרמה שאבא שלהם הציג? מעטים מאוד", אומר העיתונאי הליטאי ארווינאס קולדיס, "כשאתה הבן של סאבוניס הגדול, אז מהאימון הראשון שלך בילדים כולם מחפשים במה אתה דומה לאבא שלך. כשאתה מתפתח קצת יותר לאט, אז כולם מראים לך שמאוכזבים ממך, וככה בלתי אפשרי להצליח". כמה שנים לאחר מכן, גם הבן הצעיר דומנטאס נחת במלאגה והוכיח שאולי אפשר אחרת.

בעוד שני אחיו שיחקו בנבחרות הצעירות של ליטא, אבל לא בהצלחה גדולה, דומנטאס צמח במהירות לגובה, ובמקביל הלך והשתפר בכדורסל. "שיחקתי הרבה כדורסל בשכונה", סיפר בראיון בשבוע שעבר, "יש שתי דמויות בכדורסל שאני רואה מנטורים. הראשון זה אבא שלי כמובן, והשני זה כריס בוש שראיתי אותו משחק הרבה מאוד מאז שאני ילד והתרשמתי לטובה".

כשאור הזרקורים הופנה לכיוון טאוטווידאס שעבר בשנת 2007 למלאגה, קיבל גם דומנטאס את ההזדמנות שלו בקבוצות הצעירות עד שזומן בשנת 2012 למשחק "הג'ורדן ברנד קלאסיק", שם כבר נחשף בפני כל הציבור האמריקאי והליטאי. "דומנטאס הוא ילד עיקש עם אופי", אמר עליו אביו כשהילד החל להתפתח, "בנוסף הוא שמאלי ביד שזה מאוד עוזר. אני חולם וחושב שזה ריאלי שהוא ילבש את המדים של נבחרת ליטא".

סנטר פורטלנד טרייל בלייזרס ארווידאס סאבוניס (ימין). elaine thompson, AP
הבן ישחזר את ההצלחה? סאבוניס ב-NBA/AP, elaine thompson

הפריחה בספרד

בקיץ שעבר שיחק לראשונה דומנטאס במסגרת הנבחרות הצעירות באליפות אירופה לקדטים, והרשים עם 14.1 נקודות ו-14.4 ריבאונדים בממוצע. הנבחרת, לעומתו, הרשימה הרבה פחות. "דומנטאס הוא ללא ספק השחקן הטוב ביותר שלנו באליפות הזאת", אמר עליו אז המאמן גינטראס ראזוטיס, "יש לו הכול מהכול, אבל זה עדיין לא מספיק כדי להביא לנו ניצחונות. הוא עדיין צריך מאוד להתחזק ולהבין קצת יותר את המשחק".

כשחזר מאליפות אירופה לקדטים, כשהוא עוד לא בן 17, החליט יסמין רפשה, מאמן מלאגה בעונה החולפת, להלביש אותו למשחק אימון של הקבוצה הבוגרת נגד ריטאס וילנה. כשהקבוצה הובילה 25 הפרש ברבע הרביעי הוא נתן לו מספר דקות, בהן לא קלע אבל קיבל טעימה מהקבוצה הבוגרת של מלאגה. בתחילת אוקטובר הוחלט לשלוח אותו ביחד עם אחיו לקבוצת הבת של המועדון, רינקון מהליגה השלישית, שם רשם העונה 5.4 נקודות ו-3.4 ריבאונדים בממוצע למשחק.

"דומנטאס הוא כישרון יוצא דופן", אמר עליו בשבוע שעבר מאמנו ברינקון פרנסיס טומה, "הוא הגיע בתחילת השנה אחרי שסומן כבר על ידי הבכירים במלאגה כשחקן שיכול להוביל את המועדון בעתיד. למרות זאת, הוא לא התנהג כמו כוכב אלא בא כל יום ועבד קשה עם מאמני הכושר והמאמנים האישיים. הוא עשה התקדמות אדירה. זה עדיין לא נראה בדיוק במשחק שלו, אבל אני מאמין שבשנתיים הקרובות הוא יפרח".

במהלך השנה האחרונה צמח סאבוניס הצעיר ב-4 סנטימטר ל-2.10, עדיין קצת רחוק מהאבא, והצפי הוא שיגיע בסופו של דבר לסביבות 2.13 מטר. בנוסף, התחזק מאוד מבחינה פיסית. "אני עובד בכל יום עם מאמן אישי ומאמן כושר", סיפר בראיון בשבוע שעבר לאחר הסיבוב הראשון הנהדר באליפות אירופה לנוער, "אני משפר הכול במשחק שלי. לדעתי החלק הטוב ביותר שלי זה התנועה, אבל אני עובד על הכוח בחלק גוף העליון והתחתון, ברגליים ובידיים. שיחקתי מול שחקנים מבוגרים יותר כך שבהחלט לא קל לי, אבל ככל שאני אתבגר ואתחזק כך יהיה לי קל יותר".

העיתונאי ארווינאס קולדיס מנסה לאפיין את סגנון המשחק של דומנטאס: "הוא עושה הרבה מהכול. בניגוד לאבא שלו הוא לא שחקן כבד במיוחד, יש לו את היכולת לרוץ את המגרש בצורה מצוינת וגם יודע להוריד את הכדור לרצפה. כמה שחקנים יכולים לעשות את זה בגובה שלו? בנוסף יש לו יתרון הגדול של מיקום, שזו ירושה ממה שאבא שלו היה יכול לעשות. יכולת הסיום שלו מתחת לסל היא טובה מאוד, ועיקר הבעיה שלו היא זריקות העונשין".

"אני יודע שאני צריך לשפר את היכולת מהקו", סיפר סאבוניס השבוע, "אני נמצא סביב 50% לאורך יותר מדי זמן ועובד על זה. אני מקווה שכבר בעונה הבאה יהיה שיפור".

צפו בביצועיו של דומנטאס סאבוניס

כל האפשרויות פתוחות

כמו שכבר צוין, מדובר בילד בן 17, שיש לו עוד שנה בגילאי נוער של נבחרות צעירות. זה לא מונע מהליטאים למהר להשוות לעשות אותו לכוכב האחרון שיצא מהמדינה בגילאים הללו – יונאס ולנצ'יונאס מטורונטו. התוצאות? כמעט זהות. ולנצ'יונאס נבחר כבר בגיל 19 במקום החמישי בדראפט ה-NBA, וההערכות הן שתוך שנתיים אם לא יקרה משהו חריג, גם שמו של סאבוניס הקטן יהיה בין הבחירות הגבוהות, אלא שעד אז הוא צריך לקבל כמה החלטות קשות.

"הוא צריך להישאר במלאגה, זה הדבר הנכון בשבילו", אמר ארווידאס על סוגיית העתיד של בנו, "לשחק עם שחקנים מבוגרים בהחלט תורם ליכולת הגופנית שלו ולהבנת המשחק שלו. בנוסף הוא ימשיך במערכת שמכירה אותו והוא לא צריך ללמוד אותה מחדש, שזה יתרון גדול מאוד". במלאגה כבר החליטו שאם דומנטאס סאבוניס יחתום על החוזה החדש שהוגש לו, לשלוש שנים ועוד שנה אחת כאופציה, הוא יוקפץ כבר בעונה הקרובה לסגל הבכיר של הקבוצה. אחת המטרות של המאמן החדש חואן פלאסה היא שדומנטאס הצעיר יוכל ללמוד ממינדאוגס קוזמינסקאס שחתם בקבוצה הקיץ והגיע מז'לגיריס.

אלא שבינתיים לא מעט הצעות מעבר לים מגיעות לידיים של משפחת סאבוניס, לא מעט בשל העובדה שהילד מחזיק באזרחות אמריקאית. "המהלך של מלאגה להאריך את החוזה הוא די ברור כי בקיץ 2014 אנחנו חופשיים", אמר סוכנו של דומנטאס ארתור אורטגה, "הם יודעים שבמגמת השיפור של הילד יהיה להם קשה מאוד להשאיר אותו, אלא אם יציעו לו עכשיו משהו אטרקטיבי שיעזור לו להתפתח. בנוסף, עשרות מכללות בארצות הברית כבר פנו אלינו לגבי לימודים אפשריים בשנה הבאה, כשחלקן היו אלופות לשעבר. אם נרצה ללכת למכללות, לא נחתום על חוזה חדש".

בכל מקרה ההרגשה היא שנבחרת ליטא, שגידלה גם אחרי סאבוניס סנטרים גדולים כמו האחים לברינוביץ', אילגאוסקאס וז'וקאוסקאס, עשויה ליהנות מדור חדש של נפילים עם ולנצ'יונאס וסאבוניס הצעיר. "זה החלום של כל אחד מאנשי הכדורסל בליטא - לראות את הבן של סאבוניס מוביל את הנבחרת הבוגרת. אם זה יקרה? הרבה תלוי בהחלטות שלו, כי מבחינת פוטנציאל מדובר באחד השחקנים הטובים בגילו".

ג'מיר נלסון, אורלנדו מג'יק, יונאס ולנצ'יונאס, טורונטו רפטורס. רויטרס
ירכיב יחד איתו את צמד המגדלים הבא של ליטא? ולאנצ'יונאס/רויטרס
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully