וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אולי עוד ייצא מזה יצחקי: על צירוף אפשרי של עומר אצילי בבית"ר ירושלים

עומר אצילי עוד לא חתם בבית"ר, למרות שכנראה יעשה זאת בקרוב. הבנייה של בית"ר נראית נורא הקיץ, אבל יש הטוענים שדווקא הקשר יכול לספק נקודת אור, כמו שקרה עם יצחקי הצעיר. הבלוג של יוסיפון מציג את סיפורו, ומדרג את חמשת השחקנים הכי מאיימים של FC באזל

עומר אצילי שחקן הפועל ראשון לציון. נמרוד סונדרס
נו, ילד, מתי חותמים? עומר אצילי/נמרוד סונדרס

בתחילת השבוע שעבר הוציאה בית"ר ירושלים הודעה רשמית, לפיה קשר הפועל ראשון לציון, עומר אצילי, חתם בקבוצה של אלי טביב.

נכון לכתיבת שורות אלו, עומר אצילי עדיין שחקן של הפועל ראשון לציון. הכול מסוכם, אומרים בסביבת השחקן והכול מסוכם, אומר הבוס הראשל"צי רביב ספיר. רק מחכים לחתימה. חתימה שכנראה תגיע היום או מחר או מחרתיים. אבל מי שמכיר את אלי טביב, יודע שכלום לא בטוח. דבר אחד בטוח – אלי טביב, בינתיים, מנהל את בית"ר בדיוק כפי שניהל את שתי הקבוצות הקודמות בבעלותו. לאט, לאט, עד שהמיץ יוצא, בלי לתת גרם אחד של אופטימיות להמשך.

אצילי כנראה יגיע לבירה, והסגל שיפתח את העונה, לפי התחזיות והשמועות, עשוי בסוף להתייצב על גבול הסביר. אבל בית"ר תפתח את העונה באיחור. עם סגל לא מתואם ובלי יותר מדי דבק – משחקי האימון העלובים בימים האחרונים לא אומרים דבר על העתיד אבל מראים איך נראית קבוצה חלשה ולא מתואמת.

בינתיים, וסחטיין על כך שהשחקנים קיבלו 200 יורו אש"ל במחנה, בית"ר מתנהלת באופן לא מקצועי. גם אם תתעשת, היא לא תוכל להתעלם מהעובדה שיותר מחצי הרכב לא השתתף במחנה האימונים. לא מויאל ולא עזריאל, לא אצילי ולא אלרואי כהן והזרים שיגיעו – אם יגיעו וכמה שיגיעו.

ולמרות שהודעת בית"ר היתה מוטעית ומוקדמת, אצילי צפוי להגיע ולהיות הרכש השלישי. ומה לעשות – הרכש הראשון המעניין, עם כל הכבוד לדוד רביבו הוותיק ולניסו קפילוטו האפור.

אז שווה להכיר.

אוהדי בית"ר ירושלים סביב הבעלים אלי טביב. ברני ארדוב
לא ממהר. אף פעם לא ממהר. טביב/ברני ארדוב

אצילי הוא עוד פליט מחלקת הנוער של מכבי תל אביב. כילד שמגיע מבית צהוב, מכיתה ב' הוא שיחק באותו צבע עד שעזב לאחר נערים א', כי לא ראה מגרש. הוא מודה לכך שמאז הימים ההם הוא השתפר, אבל עד היום הוא מרגיש שמכבי פספסה אותו.

"ראינו שחקן מוכשר, אמנם קטן, אבל אחד שצד את העין", משחזר הבוס ספיר. "ראינו בו כישרון, לא ראינו בו פוטנציאל כמו שבסוף התגלה. רק במהלך השנה הראשונה בנוער התחלנו להבין מה יש לנו ביד". אבל היתה גם הרבה עבודה לעשות. אצילי סבל מבעיות הסתגלות, אותן רביב משייך לכך שאולי חשב שבראשון לציון מחלקת הנוער פחותה משל מכבי, ושם אצילי חשב שיקבל הכול בקלות. "לקח לו זמן להבין שזו לא קייטנה", אומר ספיר. "מאז הכול בסדר, היום הוא מסמר חברתי".

אצילי הפך להיות שחקן מוביל בנוער, התבגר, הבין לאן הגיע. כשהקשר כבש מול הפועל עכו בליגת העל, בסוף עונת 2011/12, ספיר הבין שהכיוון חיובי.

גם אצילי וגם ספיר נותנים המון קרדיט למאמן אייל לחמן. על השינוי המנטאלי והפיזי. אצילי המשיך לגבוה גם בגיל 19, ואמנם הממדים עדיין לא של שרירן אך הוא כבר פחות ילד. במרץ האחרון החלו להגיע ההתעניינויות, ואחרי החודש האחרון המרשים שעשה – חמישה שערי בוגרים – הכול נסק. ספיר ולחמן מספרים על מאמנים שביררו, על אשדוד שגיששה, על הפועל שהתרשמה ועל בית"ר שכנראה לקחה.

עומר אצילי שחקן הפועל ראשון לציון כובש שער. נמרוד סונדרס
ספיר: "בסוף יתברר שמכרתי אותו בסכום נמוך מדי". אצילי/נמרוד סונדרס

תג המחיר – 700 אלף שקל על 80 אחוז מהזכויות – היה ידוע לכול, וספיר נתן לאצילי את האופציה לבחור. אצילי בחר בית"ר. הוא התרגש מהמועדון הזה, ולמרות היכולת המקצועית הדלה בשנים האחרונות, עדיין תופס אותו כמועדון בכיר בישראל. הקהל מושך אותו, טדי המחודש בכלל.

לחמן לא מפסיק להחמיא: "לאורך 20 שנותיי בליגות העליונות תמיד ניסיתי לגדל כמה שיותר שחקנים אלמונים. אני כולל את אצילי ברשימה אחת עם שמעון אבוחצירא, אליניב ברדה ומאור בוזגלו, שפרצו אצלי. אני מאמין שהוא יגיע למקומות שהם הגיעו, ואף רחוק מכך. על כל צעיר שפורץ יש יותר שלא הצליחו, אבל לאצילי יש כישרון ומשהו חשוב יותר מכישרון – את העוצמות הנפשיות".

אז הבום הגיע. קבוצות בכירות רצו, מאמן בית"ר אלי כהן גם יזם פגישה עם אצילי. "הכול תלוי בך", אמר לו. "אם תגיע, תמצא את המקום לשחק". כהן לא הבטיח לאצילי שום דבר, והשחקן יודע שיש לו מה להוכיח. אחרי כמה ימים התקשר הסוכן גלעד קצב לאצילי. "הכול מסוכם", אמר לקליינט. "רק צריך לחתום".

באופן כללי, אם יגיע לבית"ר, עומר אצילי יצטרך לעשות את המסלול הקבוע. מאלמוני להפתעה לבאנקר. זה לא תמיד יהיה קל, כי לקשר, אפסנאי בצה"ל, יש עוד שנה וחצי לשרת והוא אפילו לא מחזיק בתואר ספורטאי מצטיין. המפקדים הישירים עוזרים ולכן הוא לא יחמיץ אימונים, אבל זה לא תמיד היה קל. בגלל הפריצה המאוחרת שמו לא שורבב למקבלי ההטבה, ובגלל שבתחילת דרכו הצבאית לא שוחרר לאימונים, עשה כמה בעיות ועלה לכמה משפטים, גם בוועדה שהתכנסה לפני שבועיים הוחלט שאצילי עדיין לא מקבל את האות.

אייל לחמן מאמן עירוני ראשון לציון. ברני ארדוב
"ברור שהרכב. היום, כשאני לא מאמן שלו יותר, אני יכול לומר בוודאות – אם הייתי חותם בליגת העל, הייתי לוקח אותו לכל קבוצה ונותן לו להיות כינור ראשון. כשהוא יעלה על המגרש שם, כולם יבינו". לחמן/ברני ארדוב

נכון להיום, ועוד לפני שראו אותו במדים הצהובים-שחורים, בבית"ר ירושלים לא בהכרח מייעדים לאצילי תפקיד מרכזי. מדברים שם על שחקן משלים. אבל אולי ישמחו להיזכר שם בעוד שני שחקנים שהגיעו לשם ממקומות דומים. כמו מאור מליקסון מיבנה או ברק יצחקי מאשקלון. אצילי יקנה דרך זהה.

ספיר בטוח שלא מדובר בשחקן משלים בבית"ר הנוכחית. "הוא יגיע על תקן שחקן הרכב, וגם אם לא, יתברג מהר ב-11. אני משוכנע לחלוטין שהוא יהיה אחד המובילים בבית"ר עוד השנה, ושהקהל יהיה מטורף על זה. גרף ההתקדמות שלו כה קיצוני, שאני אומר בפסקנות שבית"ר זו רק תחנה בדרך. בסוף יתברר שמכרתי אותו בזול".

"הוא יהיה שחקן משמעותי בבית"ר", אומר לחמן. הרכב? "ברור שהרכב. היום, כשאני לא מאמן שלו יותר, אני יכול לומר בוודאות – אם הייתי חותם בליגת העל, הייתי לוקח אותו לכל קבוצה ונותן לו להיות כינור ראשון. כשהוא יעלה על המגרש שם, כולם יבינו".

אתמול אצילי חגג 20. לא בטוח שאצילי שהוא יודע, אבל ב-27 ביולי 1993, יום הולדתו, אמריקה לא הפסיקה לנגב את הדמעות.

***

27.7.1993 - מה היה קורה אם

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שער בוסטון גלוב, בדיוק לפני 20 שנה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לכל חובב ספורט יש את הרגע הזה שהתחום בועט בך וגורם לך להתחיל לפחד לפקפק, כמעט להתרחק. רגע ששם אותך בהלם מוחלט, וגורם לך לזכור במשך 20 שנה איפה היית כששמעת. אני אפילו זוכר את תנוחת הישיבה הספציפית בזמן ששמעתי ברדיו – זה כנראה היה ברדיו – שרג'י לואיס מת. בארצות הברית הוא מת ב-27 ביולי, אבל עם הפרשי הזמנים והדרך שבה צרכנו NBA אז, התבשרנו על כך יום לאחר מכן. בקושי זכרתי איך הוא נראה אז, בימים שבהם הסוף של "בוקר טוב ישראל" – רגע לפני שמתחיל בולי איש השלג – היה ה-מקום לשמוע על תוצאות הליגה הטובה בכדורסל. לבטח לא ידעתי שהוא קלע 20.8 למשחק והוריד 4.3 ריבאונדים בעונה השישית והאחרונה שלו.

כנראה שהחיבור עם לואיס היה בכלל ממשחק המחשב NBA1 (אם כך קראו לו), זה שהמחשב רק מכדרר ומוסר, ולא זז, וקארים עושה רק הוקים וסטוקטון בכלל בלונדיני.

20 שנה עברו. היום מדברים שבוסטון בדרך לשנים רעות, כמו בשנות ה-90. אבל פתאום מבינים שהשנים הרעות של אז נבעו בעיקר מהוואקום שיצר הלב (או הקוקאין, לפי השמועות הרעות) של לואיס. פרשני סלטיקס מדופלמים שמו אותו בתור אחרי לארי בירד, אמרו שמדובר בחבר מובטח בהיכל התהילה. בזה שיוביל את הקלטים לשושלת הבאה. הוא בדיוק נבחר לאולסטאר והחל לנפק מספרים של סופרסטאר.

הערב הכי זכור שלו היה זה שבו חסם את מייקל ג'ורדן. לא אחת, לא שתיים ולא שלוש. ארבעה גגות הוא החטיף לשחקן הטוב בכל הזמנים, ושם אותו על 12 קליעות מ-36 באותו ערב אפי. "האורך שלו בלבל אותי", אמר השבוע MJ לג'קי מקמולן מ-ESPN, על הבחור בגובה 2.01 מ' שהטריד אותו בכל מפגש. "אף אחד לא עשה את זה לפניו ואף אחד לא עשה זאת אחריו".

במשחק פלייאוף מול שארלוט הוא התמוטט, והרופאים לא אישרו לו לחזור. שלושה חודשים לאחר מכן, ב-27 ביולי 1993, בדיוק לפני 20 שנה, הוא הלך למגרש לזרוק עם חבר. חוות הדעת הרפואיות היו סותרות, ובינתיים אסור היה לו להתאמץ יתר על המידה. הוא זרק במשך שעה, אפילו לא הזיע, ואז נפל ומת בגיל 27.

"20 שנה חלפו", חתמה מקמולן את הכתבה הנפלאה אודותיו, "ובוסטון עדיין כואבת ועדיין תוהה – מה היה אם...".

רג'י לואיס שחקן בוסטון סלטיקס לשעבר. Jonathan Daniel, GettyImages
בוסטון עדיין תוהה/GettyImages, Jonathan Daniel

***

הספירה לאחור - החמישייה המפחידה של באזל

זו ההגרלה הכי קשה, כבר שמענו, וגם על הפוליטיקה המצרית. אבל FC באזל זה הרבה יותר. זה המועדון הכי חזק בשוויץ, הקהל הכי סוחף והסגל הכי עמוק. מה שקורה שם בימים האחרונים הוא אבסורדי. המצרים מבקשים, לכאורה, שלא להגיע לישראל; הבלם המוצלח אלכסנדר דראגוביץ' נמכר לדינמו קייב; ראול בובאדיז'ה דפק 111 קמ"ש והושעה. אתמול ב-0:2 על לוזאן ואוהד קדוסי (מחצית בלי עבודה) ולנטין שטוקר הצדיק את השם, חנק שחקן יריב והורחק.

כדי להכיר יותר את הסגל, מדגם מייצג של שלושה עיתונאים שווייצרים – פלוריאן ראץ, אנדראס שנייטר ופלורין קלאלואנה – התגייסו לבלוג והתבקשו לבחור את הטופ-5 של באזל. מוחמד סלאח, במקור, אמור היה לתפוס את המקום הרביעי (נבחר שלישי אצל קלאלואנה, חמישי אצל שנייטר ובכלל לא דורג אצל ראץ), אבל עליו תוכלו לקרוא בהרחבה כאן.

אז הנה הדירוג, בהנחה שהחמישה האלה לא ימצאו דרך לשדוד בנק או להיפגע מברק עד המפגש מול מכבי תל אביב.

5 מוחמד אלנני

מוחמד אלנני שחקן באזל. Scott Heavey, GettyImages
אלנני מחבק את סלאח שמנסה לחבק את לפמארד/GettyImages, Scott Heavey

קשר מצרי בן 21, החלק השני של הסערה הפוליטית. "קשר מרכזי קשוח", אומר ראץ. "נדיר מאוד לראות אותו מאבד כדור".

4 פביאן שר

פביאן שר שחקן באזל. Clive Rose, GettyImages
שר קוטל את מוזס/GettyImages, Clive Rose

בלם בן 21 שמוציא את ההתקפות קדימה, מסירה ראשונה טובה מאוד. כובש בעיקר מנגיחות ומפנדלים. אתמול הוא עשה את ה-0:1 מול לוזאן, מפנדל.

3 ולנטין שטוקר

ולנטין סטוקר שחקן באזל. Christopher Lee, GettyImages
דווקא נראה רגוע. סטוקר/GettyImages, Christopher Lee

אתמול הקשר בן ה-24 התרכז בעיקר בלחנוק את היריב ולספוג כרטיס אדום, אבל מדובר בשחקן נהדר. "אחד המנהיגים של הקבוצה", מספר שנייטר. "טכניקה טובה, בעיטות נהדרות. היריבים לא סובלים אותו כי הוא משתמש בכל תחבולה אפשרית כדי לנצח". "מיסטר אסיסט", קורא לו ראץ.

2 מרקו שטרלר

מרקו סטרלר שחקן באזל. EuroFootball, GettyImages
זהירות, גולר/GettyImages, EuroFootball

חלוץ, לב הקבוצה. "הוא היה אוהד שרוף מאז שהיה ילד", מספר ראץ על הקפטן בן ה-32. שנייטר: "אגדה. לא חלוץ של 30 גולים בעונה, אבל חזק וחכם, לעולם לא מוותר על המשחק". אתמול הוא סחט את הפנדל שקבע 0:1 מול לוזאן וכבש בעצמו את השני אחרי דאבל פס עם סלאח. טיבי, קרלוס, ראו הוזהרתם.

1 יאן זומר

יאן סומר שוער באזל. Matthew Lewis, GettyImages
שער נעול?/GettyImages, Matthew Lewis

השווייצרים מתלהבים מהשוער העולה בן ה-24, ואומרים שזה כוכב העתיד בין הקורות של הנבחרת הלאומית, לשנים רבות. "כריזמטי, רפלקסים אדירים", מחמיא ראץ, "חיית פנדלים". אם ישחזר את הביצועים האירופים מהשנה האחרונה, חלוצי מכבי בבעיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully