וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלמטה למעלה: כך הפך קייל היינס הנמוך לשחקן פנים נפלא ביורוליג

22.7.2013 / 9:00

ממרום 198 סנטימטריו, הפך קייל היינס לאחד משחקני הפנים הטובים ביבשת. כעת, אחרי שנכנס לרשימה אקסקלוסיבית עם טים דאנקן, הוליך את אולימפיאקוס לשתי אליפויות אירופה והחל טרנד שרשום רק על שמו, השחקן שתמיד הגיע כאנדרדוג רוצה לסתום פיות גם בצסק"א

עריכה: מיכאל ברגמן

בוידאו: תקציר גמר היורוליג, אותו סיים קייל היינס עם 12 נקודות, 100 אחוז מהשדה ואליפות אירופה שניה ברציפות

בימים האחרונים בדקו מספר קבוצות צמרת באיטליה, ביניהן קאנטו ומילאנו, אפשרות לצרף את סנטר מכבי ראשון לציון בשנתיים האחרונות אדריאן יוטר. השחקן שעד לפני ארבע שנים עוד שיחק באחת הקבוצות הקטנות בליגה הלאומית עשוי לנחות בקבוצת יורוליג עם חוזה ששווה לסכום הכסף שהרוויח בכל שנותיו בישראל, ולאו דווקא רק בזכות היכולת המרשימה שהוא הציג במדים הכתומים.

"כל הקבוצות באיטליה, ולדעתי רוב הקבוצות באירופה, רוצות לשים את ידיהן על קייל היינס הבא", אומר העיתונאי האיטלקי לוקאס ברצ'וליני, "קבוצות מחזיקות מערך סקאוטינג בלא מעט כסף ומחפשות את השחקן הזה שאף אחד לא האמין בו ומסוגל לעשות יותר. קייל היינס יצר טרנד של ממש, שחקן פנים לא גבוה אבל אפקטיבי בצורה יוצאת דופן, ששולט ברחבות ביד רמה, ומסוגל לייצר נקודות גם מנקודות של מאמץ אבל גם מחדירה אתלטית".

כאמור, על הטרנד חתום שחקן שבעת שיצא מהקולג' הקטן בו שיחק התקשה למצוא חוזה באירופה והגיע לליגה האיטלקית השנייה. והנה, הגבוה שהוא בעצם לא גבוה (198 סנטימטרים, עם נעליים), אחד מסיפורי הסינדרלה הגדולים ביותר של הכדורסל האירופי בשנים האחרונות, חתם בצסק"א מוסקבה תמורת 2 מיליון דולר לעונה. מי היה מאמין? מלבד היינס עצמו, מעט מאוד אנשים.

שחקני אולימפיאקוס חוגגים זכייה ביורוליג. AP
הגיע מלמטה עד זכיה שניה ברציפות ביורוליג. קייל היינס חוגג עם חבריו לאולימפיאקוס עוד תואר היסטורי/AP

דייויד רובינסון, טים דאנקן, קייל היינס

אחרי קריירה לא רעה בתיכונים ציפה קייל היינס לקבל שלל הצעות, אולם רק קולג'ים קטנים התעניינו בשירותיו ולבסוף בחר במכללת צפון קרוליינה שבגרינסבורו בזכות המאמן פראן מקאפרי. במדי המכללה הוא שיתף פעולה עם שחקן מכבי תל אביב ריקי היקמן, וכבר בעונתו הראשונה החל לפרוח. זה קרה משום שמקאפרי זיהה עוד אז את היתרונות הבולטים של השחקן: לחימה, זריזות ונחישות.

ההצלחה של היינס במכללות הייתה מרשימה ביותר. בשנתו השנייה הוא רשם משחק מרשים ביותר נגד דיוק, אך הקבוצה של מייק ששבסקי יצאה עם הניצחון. "היינס והיקמן שיחקו נהדר", קיבל הפורוורד מחמאה מהמאמן האגדי. בסופו של דבר הצליח היינס להיכנס לרשימה אקסקלוסיבית של שישה שחקנים בתולדות המכללות שהצליחו להשיג בקריירה שלהם יותר מ-2,000 נקודות, 1,000 ריבאונדים ו-300 חסימות. חמשת החברים האחרים ברשימה? דייויד רובינסון, דרק קולמן, פרוויס אליסון, טים דאנקן ואלונזו מורנינג.

למרות ההצלחה הגדולה וטורניר קדם דראפט בפורטסמות', היינס לא נבחר בדראפט, וגם הקבוצות הבכירות באירופה לא מיהרו לצרף אותו. "יש לו בעיה די גדולה", נכתב עליו בדוח סקאוטינג, "הגודל שלו עומד למבחן בכל פעם שמסתכלים עליו. הוא שחקן בגובה של גארד עם תכונות של סנטר. במכללות זה יכול לעבוד כי המשחק לא כל כך מסודר, אבל ברמה מקצוענית יש פחד שזה לא יהיה אותו הדבר".

וכך, בפעם השנייה בקריירה, היינס מצא עצמו אבוד. מי שהסכימה להמר עליו היתה פרימה ורולי, מצמרת הליגה האיטלקית השנייה, שם הוא זכה לשתף פעולה עם גארד נבחרת ישראל, אפיק ניסים. כמו במכללה, גם באיטליה היינס הפך לסיפור הצלחה גדול. "בליגה השנייה באיטליה אין את המסה של היורוליג עם שחקנים גבוהים של 2.15 מ'", מסביר ניסים את ההצלחה של האמריקאי. "הוא היה כזה דומיננטי והדברים שעשה היו כל כך טובים, שאף אחד לא הסתכל על החיסרון אלא היתרון שהוא נותן לך. היה פשוט תענוג לשחק איתו".

שחקן הכדורסל קייל היינס חוסם זריקה במכללת גרינסברו. AP
אחד משישה שחקנים בלבד בתולדות המכללות עם יותר מ-2,000 נקודות, 1,000 ריבאונדים ו-300 חסימות. היינס עם עוד חסימה בקולג'/AP

"הגבוה האמריקאי הכי חכם באירופה"

אחרי ההצלחה באיטליה, זיהה ברנדון רוני, הסקאוט הראשי של באמברג, את הפוטנציאל וחטף את היינס. עונה טובה אחת, ומצב כלכלי לא פשוט, הספיקו לאולימפיאקוס כדי לצרפו ועם האדומים זכה הפורוורד/סנטר בשתי אליפויות אירופה רצופות, כשהוא רושם ממוצעים נהדרים ביורוליג ומשפר את יכולתו מעונה לעונה (אשתקד העמיד ממוצעים של 9.4 נקודות ו-6 ריבאונדים למשחק ביורוליג) . "הוא אחד משחקני הפנים הטובים באירופה", אמר עליו אטורה מסינה אחרי שאולימפיאקוס הדיחה את צסק"א בחצי גמר הפיינל פור. חודש חלף, והמאמן האגדי כבר דאג להביאו לבירת רוסיה.

היינס הוא כמובן לא השחקן הנמוך הראשון שמצליח כשחקן פנים בכדורסל המודרני. דני פורטסון ורג'י אוונס עשו לעצמם קריירה מוצלחת ב-NBA, אבל התפרסמו בעיקר כחוטבי עצים. בניגוד אליהם, היינס הוא שחקן התקפי מוצלח מאוד. "כשמסתכלים על מה שהוא יודע לעשות על הפרקט יודעים שעוד ארבעה או חמישה סנטימטרים, והוא היה לומד בקולג' גדול ונבחר בטוח בדראפט", אומר העיתונאי היווני אנטוניס גרטניס.

אז מה היינס עושה כל כך טוב? "הוא שחקן של פחות מ-2 מטר, רץ את המגרש מאוד מהר, נלחם על כל כדור", אומר אפיק ניסים. "על פניו אין לו משחק לואו-פוסט גדול או משהו מיוחד, אבל קייל הוא שחקן אקטיבי שיודע לשחק בלי כדור, ללכת לריבאונד, לעזור בהגנה. בהתקפה היה תענוג לשחק איתו, כי כל פיק אנד רול הוא תופס, יש לו מוטת ידיים של 2.20 מטר שזה משהו מדהים, ובזכות זה הוא מסיים טוב". בחצי גמר הפיינל פור השנה היינס היה יוצא מן הכלל. הוא קלע 13 נקודות וקטף 10 כדורים חוזרים בפחות מ-20 דקות משחק. בדקות רבות של המשחק הוא שמר על ננאד קרסטיץ', סנטר נבחרת סרביה, הגבוה ממנו ב-15 סנטימטר. הסרבי סיים את המשחק עם 2 נקודות בלבד. "הוא לא נותן לשחקן הגבוה לקבל את הכדור ומכריח אותו לצאת החוצה", מפרגן ניסים.

גם ההתקפה היא כבר לא בגדר סימן שאלה. "צריך להבין, קייל הוא אולי הגבוה האמריקאי הכי חכם באירופה", קובע העיתונאי האיטלקי לוקאס ברצ'וליני. "מלבד הנקודות שהוא עושה באחד על אחד, יש לו את יכולת החיתוך המדהימה ביותר שתראו מגבוה. העובדה שהוא מסוגל לתפוס כמעט כל כדור ולשים אותו בטבעת היא פנומנלית. כמה שחקנים מסוגלים לעשות דברים כאלה על בסיס של התקפה אחרי התקפה? מעט מאוד".

קייל היינס שחקן אולימפיאקוס מול ננאד קרסטיץ' שחקן צסק"א מוסקבה. רויטרס
במאץ'-אפ הזה, ידו של היינס היתה על העליונה. ועוד איך על העליונה. היינס מול קרסטיץ'/רויטרס

כבר לא אנדרדוג

כאמור, מעל שני מיליון דולר שילמה צסק"א מוסקבה לקייל היינס, שבחר לנצל את האופציה שהייתה לו בחוזה ולעזוב את אולימפיאקוס. "צסק"א החליטו לשנות סגנון השנה", אומר העיתונאי הרוסי אלכסנדר ברמינסקי. "ההחתמות של פארגו והיינס הם ללא ספק הצהרת כוונות שהקבוצה תקבל סגנון קצת יותר אמריקאי ממה שהיה לה עד היום. יש ציפיות גבוהות מאוד מהיינס, הוא אמור להיות השחקן שיסייע לקרסטיץ' מתחת לטבעות, במיוחד עם יכולת המסירה הנהדרת של הסרבי".

כמעט בכל קבוצה אליה הגיע, היה היינס לאנדרדוג, לשחקן שכבר הגיע לתקרת היכולת שלו ולא יוכל להמשיך להתפתח. הפעם, לעומת זאת, תג המחיר הענק הביא איתו סיטואציה מעט אחרת. "זה כבר דבר חדש עבורו", קובע גרטניס, "כשלא מצפים ממך ליותר מדי קל להתבלט. קייל הוא שחקן שאוהב לבוא מלמטה, גם על המגרש, וגם בחיים שלו. כרגע הוא מתחיל בנקודה מאוד גבוהה, ואולי זה יהיה לו קצת קשה מדי".

אבל אם מישהו מסוגל לעמוד במשימה קשה, זהו קייל היינס.

שחקן אולימפיאקוס קייל היינס. Rafa Rivas, GettyImages
הגובה הוא לא הכל. קייל היינס בפעולה/GettyImages, Rafa Rivas

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully