וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטאץ' ששינה את המשחק: על שובו של ברק יצחקי

ברק יצחקי עזב את הארץ כשחקן הכי מושמץ במכבי תל אביב וחזר כשחקן הכי טוב בסגל. כך לדעת רוני לוי. בלי אוסקר גרסיה, לקרויף היה קל יותר לאשר את המהלך. אחרי הכול, בקפריסין מספרים שהיה הכי איכותי בליגה. היום, טוענים במכבי, הוא כבר האיש שעליו יקום ויפול הכול

קובי אליהו

כשנה עברה מהיום שבו ג'ורדי קרויף פנה לרוני לוי והציע לו את ברק יצחקי. רוני לוי, מאמן אנורתוזיס פמגוסטה, לא חשב פעמיים.

הוא אמר "לא".

***

זהבי: "עם כל הכבוד לגיורי, אנחנו טובים וצריכים לנצח"

סוזה: "בהונגריה אומרים שאנחנו בינוניים? זה רק ידרבן"

מיוחד: סטפן שאלוי מנתח את יחסי הכוחות

ברק יצחקי שחקן מכבי תל אביב. קובי אליהו
"היתה לו תדמית של בחור לא רציני, של דמות לא חיובית. הוא היה מסכן"/קובי אליהו

למה לא?

"היתה לו תדמית של בחור לא רציני", אומר לוי, "של דמות לא חיובית. זה היה האינסטינקט הראשוני שלי". ואז המאמן הישראלי בדק כמה אפשרויות אחרות, ואז הוא חזר שוב לאופציה של החלוץ מאשקלון, היום כמעט ילד בן 29. "החלטתי לבדוק יותר לעומק", מספר לוי, "שאלתי אנשי כדורגל, שמעתי זוויות אחרות. האמת, היום אני יכול להגיד שהוא היה מסכן. לא מקצועי? נעשה לו עוול. אחרי כמה ימים כבר הבנתי שהכול הפוך. זה היה קיצוני. בחור מאוד קבוצתי, מאוד אינטליגנט, משקיען; יותר מוכשר אפילו ממה שחשבתי. נהניתי לעבוד איתו. מאוד מאוד".

יצחקי עזב את המגדלים שבהם גר ושט לאי. חברים לקבוצה, תחת איומי אקדח, מוכנים להודות שהגיע טיפה כבד מדי. אבל פרט לכך, המחמאות גבוהות יותר מבניין הדירות של יצחקי. שחקנים שחלקו איתו את אותו חדר הלבשה מתפלאים עד היום. "הטאץ' שלו, חוש הבקעת השערים, הערמומיות", הם מתענגים. "הוא היה רץ על הקו, היו מקיפים אותו שלושה שחקנים והוא פתאום היה יוצא עם הכדור, כמו בסרט מצויר. הנה הוא פה והנה הוא שם. הוא היה השחקן הכי טוב שהיה לנו, ואחד השחקנים הכי טובים בקפריסין. היה נראה שהוא כבש מתי שרק רצה".

לחבריו החדשים לקבוצה אמר יצחקי שעזב את מכבי תל אביב מסיבה מקצועית. אחרי שהם ראו את ביצועיו, הם לא האמינו שכך הדבר. גם רוני לוי לא חיטט יותר מדי. הוא והצוות שלו פשוט חשבו נכון, נתנו לחלוץ זמן להשתלב, אחרי עונת פציעה ועונת חלודה. עבדו איתו באופן אישי, על המגרש ומחוץ. "הבאנו אותו לרמה כזו", מעיד לוי, "שכל המדינה דיברה עליו וכולם שאלו וכולם התלהבו. האמת, היתה לנו עבודה קלה. הוא נכנס לשיטה ולתבנית הקבוצתית בין רגע".

יצחקי אדם חכם, על הדשא ולא עליו. הוא חכם כמו כל אדם בן 29 עם שיער שיבה. הוא ידע את גובה החוזה האסטרונומי שמחכה לו בגוש דן של ישראל. הוא לא פלט טינה ולא ירק אש על מכבי הנוכחית ולא על הקודמת. הוא חיכה בשקט. עבד. שקל את צעדיו, כנראה ידע שעוד ישוב לקבוצה שלו ולמדינה שלו ולחוזה שלו. "הוא תמיד היה שחקן טוב", אומר משה אוחיון, שבישל לו כמה שערים בפמגוסטה. "הוא ראה בשנה הזו כהזדמנות להתקדם ולחזור לעצמו, בשקט. הוא לא דיבר על מכבי תל אביב וזה לא עניין אף אחד אצלנו. הוא השתלב נהדר. כולם אהבו אותו".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"הבאנו אותו לרמה כזו", מעיד רוני לוי, "שכל המדינה דיברה עליו וכולם שאלו וכולם התלהבו. האמת, היתה לנו עבודה קלה. הוא נכנס לשיטה ולתבנית הקבוצתית בין רגע"/מערכת וואלה!, צילום מסך

לפני שלוש עונות יצחקי ירד מבירת ישראל לתל אביב, כהעברה הכי גבוהה בכדורגל שלנו. החלוץ פתח מעולה, היה עצום מול אולימפיאקוס בליגה האירופית. כמה עצום? עצום עד כדי הצעה מיידית לחוזה של ארבע עונות בדאונטאון פיראוס. זה בסוף לא הסתדר, ויצחקי חזר כדי לקרוע רצועה מול מכבי חיפה בטיימינג הכי נורא שיש. בהתחלה. הוא נעדר חודשים רבים ועצובים וחזר עם חששות ולא מעט ביקורת על המשקל שהעלה בזמן הפציעה.

יצחקי חשב שהדרך להיכנס בחזרה לכושר של לפני הפציעה, עוברת דרך כמה שיותר דקות משחק. הצוות המקצועי, בראשות מוטי איוניר וגדי כרמלי, העדיפו להכשירו בהדרגה. הפיצוץ שהגיע לאחר מכן היה אמור להימנע בעזרת תקשורת בין הצדדים. הוא נוצר בגלל שהצדדים הלכו לתקשורת. יצחקי החל לקרוא ביקורות עליו מבתוך המועדון. לכלוכים על אורח החיים ודרך ההתנהלות שלו. הוא הכיר את הדרך שבה עבדו כלי התקשורת, ושחקנים מסוימים במכבי העבירו לו מסרים לפיהם איוניר ובעיקר עוזרו כרמלי מעבירים עליו ביקורת בשיחות עם עיתונאים.

יצחקי של לפני קפריסין לקח את זה קשה. הוא נפגע. זה יצא משליטה, ולאורך חודש שלם הוא קרא וראה ביקורות והקנטות. זה הפך לקרב של כבוד בין יצחקי לצוות המקצועי, ובמהרה גם אלירן עטר נכנס לאותה הסיטואציה. נתק נוצר. יצחקי שמר על שתיקה, עטר גם, והטינופת חגגה. לדברי גורמים המעורים בפרטים, יצחקי ועטר בכלל לא חשבו על יצירת מחנה, אבל כמה צעירים – כמו משה לוגסי וברק לוי – התקבצו סביבם ויצרו חבורה שהתרחקה מעט משאר שחקנים הקבוצה. מספר שחקנים חששו להתקרב ליצחקי ולעטר, וחשבו שמי ששוהה עם "שרופים" יסומן בעצמו. "מוטי חבר טוב שלי והיה שחקן גדול", אומר לוי, "אבל כנראה שדברים פשוט לא הסתדרו בינו ובין יצחקי. זה קורה. לפעמים בין שני אנשים יש אנרגיה לא טובה".

התדמית של יצחקי ניזוקה קשות, גם בגלל התקל התוך-מועדוני וגם בגלל מה שהלך מחוץ למגרש. "זה מאוד פשוט", מסביר גורם. "ברק פשוט היה חסר מזל. כנראה שלאורך כל הקריירה שלו כשחקן צעיר לא היה לו את המאמן שיחזיק אותו קצר, יחנך אותו ויתווה לו דרך. שחקנים מוכשרים כמוהו צריך להחזיק קצר בהתחלה, להראות לו איך לשחק אבל גם איך להתנהג ולהתנהל. במכבי זה בא לידי ביטוי בצורה רעה. עכשיו נראה שזה עומד להשתנות".

היו שלושה חודשים קשים בין הצדדים. "אף אחד לא צדיק בסיפור הזה, אבל הדברים שיצאו מכיוון הצוות לא היו צריכים לצאת", אומר שחקן מכבי תל אביב. "כרמלי יודע טוב מאוד על מה מדובר. הם היו צריכים להתמודד עם ברק ואלירן ישירות ולא דרך התקשורת. זה יצר קרע שאי אפשר היה לאחות. זו גם היתה צביעות, לבקר את ההתנהלות של ברק ואלירן אבל מדוניאנין, השחקן הכי עצלן בהיסטוריית הכדורגל, קיבל גב. עובדה – הכול התפוצץ להם בפנים בסוף".

גדי כרמלי הגיב על הדברים הנאמרים. "מי שיודע באמת מי זה גדי כרמלי, לטוב ולרע, ומי שיודע בדיוק את יכולתו המקצועיות ואת טיבו כבן אדם – זה ברק יצחקי", אמר הקואץ', שכיום מחנך את האקדמיה האשדודית. "ומי שיודע את האמת בנושא ברק יצחקי והצוות המקצועי, זה ברק יצחקי. אם יש לו אומץ לדבר ולספר הכול, זה בסדר. את היחס שיצחקי קיבל מהצוות המקצועי רק הוא יודע. ואת כל מה שקרה בינינו לבינו, גם רק הוא יודע. יבוא יום וגם אני אספר".

מאמן מכבי תל אביב מוטי איוניר לצד ברק יצחקי. ברני ארדוב
גדי כרמלי: "מי שיודע את האמת בנושא ברק יצחקי והצוות המקצועי, זה ברק יצחקי. אם יש לו אומץ לדבר ולספר הכול, זה בסדר. את היחס שיצחקי קיבל מהצוות המקצועי רק הוא יודע. ואת כל מה שקרה בינינו לבינו, גם רק הוא יודע. יבוא יום וגם אני אספר". יצחקי ואיוניר, קרובים/ברני ארדוב

איוניר וכרמלי הלכו, ניר לוין העביר זמן עד סיום העונה. ואז החלה מהפכת קרויף. ג'ורדי בנה מחדש. בשיחות שעשה לאחר שהחליט לשייט את יצחקי לקפריסין, סיפר ההולנדי שלא היה לו משהו אישי נגד הבחור, והודה שבשלב קבלת ההחלטה לא היה לו מספיק מידע על הדברים שקרו. ההולנדי בחר לא לקחת סיכון, בחר בשנת שקט. קרויף רצה לתת ליצחקי שנת התאווררות ולבחון אותו במהלכה. במהלך השנה הנהדרת בקפריסין, שם כבש 14 שערים, ההולנדי שמר על קשר. ביקר, שאל, חקר.

לפני זמן מה קרויף החליט בלבו שיצחקי חוזר. כל עוד אוסקר גרסיה היה מאמן מכבי, ההולנדי משך את העניין. אוסקר לא שידר הסכמה ודאית, ורצה לראות אם אלירן עטר יישאר במכבי ואיך ייראה המבנה ההתקפי. ביום שגרסיה עזב, הפור נפל – יצחקי חוזר.

הוא חזר למגדלים, אבל כמו בקפריסין, אין יציאות. עם בת הזוג בבית. מהאימון הראשון במכבי של פאולו סוזה, ראו שלא רק הגוף של ברק יצחקי חזר. גם המהות. "בלי קשר לכדורגל, עצם היציאה מהארץ והשינוי הקיצוני – מלחץ לשלווה – היו הדבר הכי טוב שיכול היה לקרות לי", אמר לחבר. "חזרה לי שמחת החיים, כאילו עליתי מחדש מהנוער". חבר אחר סיפר: "הוא אמר שהוא שמח במכבי ונהנה מכל רגע".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"זה ברק יצחקי – הוא יודע מה הוא שווה וכבר מחכה להראות זאת לכולם. הוא חזר לחלוטין. אם זה בצ'יפים הקטנים, במסירה עם הרגל מאחורי רגל"/מערכת וואלה!, צילום מסך

שלא תטעו. למחנה האימונים לא הגיע ברק יצחקי שמנסה לקנות את מקומו בסגל. "הוא לא מרגיש כך בכלל", אמר השבוע חבר לקבוצה. "זה ברק יצחקי – הוא יודע מה הוא שווה וכבר מחכה להראות זאת לכולם. הוא חזר לחלוטין. אם זה בצ'יפים הקטנים, במסירה עם הרגל מאחורי רגל. אין עוד שחקן כזה בארץ, הוא משנה משחקים במהלך אחד, והוא מאוד רעב. קיבלנו אותו במצב הכי טוב שיכולנו לקבל אותו. הוא מרגיש גם שאחרי העזיבה של אלירן, הצוות המקצועי ובמיוחד ג'ורדי מאמינים בו כשחקן מוביל".

שחקנים במכבי, בשיחות ביניהם, בטוחים שיצחקי הולך לתת עונה נהדרת. "קיבלנו יצחקי חברותי, חיובי ושמח, אבל פחות ורבאלי מיצחקי הישן", אומר שחקן אחר. "הוא יודע לשמור על השקט שלו ועל הריכוז. הוא השתנה קצת בקפריסין, התרגל לסגנון אחר. הוא חזר לארץ שחקן טוב יותר".

רוני לוי לא שומר פרגון בבטן. "אין במכבי שחקן ברמה שלו", הוא אומר. "כשהוא טוב, אין. אולי ערן זהבי. למרות שלמכבי יש סגל מצוין, ברק בטופ. כמובן שהכול תלוי עכשיו באיך שדברים יסתדרו".

***

כשלוש שנים עברו מהיום שבו מכבי תל אביב ניצחה בדרבי על ברק יצחקי.

הערב, ובשבועות הקרובים, נגלה האם מכבי תל אביב זכתה בו שוב.

שחקן מכבי תל אביב ברק יצחקי מונף על כתפי האוהדים. ברני ארדוב
"אין במכבי שחקן ברמה שלו. כשהוא טוב, אין. אולי ערן זהבי. למרות שלמכבי יש סגל מצוין, ברק בטופ. כמובן שהכול תלוי עכשיו באיך שדברים יסתדרו"/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully