וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאנה חמה: הכירו את המגן החדש של מכבי תל אביב

5.7.2013 / 7:00

מהספסל באתלטיקו, דרך הפיצוץ עם נשיא אלמריה, תג המחיר הגבוה, העקיצה למוריניו, הפציעה הקשה עד מכבי תל אביב. מאנה, המגן הספרדי החדש של האלופה, הוא אחד השמות הבכירים שנחתו בליגת העל ותוספת לקיץ מרתק, אך האם הוא יוכל לתת ערך מוסף גם בזירה האירופית?

ספורט 2

אוגוסט 2008. אלמריה נחתה במחנה אימונים בהולנד, בעוד המגן מאנה היה על סף פיצוץ. בטיס הגישה עבורו הצעה רשמית והשחקן ציפה שהנשיא אלפונסו גרסיה יעמוד בהבטחתו ויסכים למכור. "רק תמורת ארבעה מיליון יורו", אמר לו הנשיא בשיחה שהתחממה במהרה ובמהלכה גרסיה איים לדרוש את סעיף השחרור במלואו - 12 מיליון יורו. מאנה הזועם חש נבגד וכשיצא מהשיחה, הודיע לאנשי הצוות המקצועי כי הוא סובל מכאבים בשריר הירך האחורי ואין בכוונתו להתאמן. המאמן גונסאלו ארקונאדה ניסה להרגיע ושמע מהמגן: "לא אסכן את הבריאות שלי". גם הסוכן התקשר וביקש ממאנה להתאמן, אך הוא סירב. בספרד מספרים שהנשיא גרסיה כל כך התעצבן עד שאסר על השחקן לאכול עם חבריו. בהמשך העניינים נרגעו. עסקת ההעברה לא יצאה אל הפועל ומאנה דווקא הרוויח. בטיס ירדה בסיום אותה עונה לליגה השנייה.

חמש שנים עברו. מאנה כבר לא שווה מיליונים ובעונה הבאה הוא ישחק הרחק מ'לה ליגה', במכבי תל אביב. הוא בן 31, אחרי פציעה קשה וירידה הדרגתית במעמדו, אבל עדיין אחד השחקנים הזרים הבכירים שנחתו בישראל בכל הקשור לרזומה. ובכל זאת, למאנה אין ניסיון במפעלים אירופיים ולא במאבק אליפות. האם היכולת שהספיקה לעונות יפות באלמריה וחטאפה יכולה לעזור למכבי תל אביב גם במאבקים על הכרטיס לליגת האלופות? וכיצד תשפיע התחרות על יואב זיו? הכירו את המגן השמאלי החדש של האלופה.

הספרדי מאנה סיכם לשנתיים במכבי תל אביב

בוטל משחקה של מכבי תל אביב נגד קוטבוס

מכבי תל אביב הפסידה 1:0 לקרסנודאר

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כבר לא שווה מיליונים. מאנה/מערכת וואלה!, צילום מסך

חוסה מנואל חימנס אורטיס נולד בעיירת החוף טאריפה שבחבל קאדיס בדרום ספרד. הוא גדל במחלקת הנוער של ליננסה ועשה את צעדיו הראשונים בקבוצה הבוגרת בליגה השלישית. אחרי עוד עונה בדיטר סאפרה, גם היא מהליגה השלישית, הוא נרכש על ידי אתלטיקו מדריד ושיחק בקבוצת המילואים. שנתיים העביר מאנה בוויסנטה קלדרון. התאמן מדי פעם עם הקבוצה הבוגרת, אבל לא קיבל צ'אנס. בסך הכול הייתה לו הופעה אחת במשחק גביע. "מסובך לעלות מהסגונדה ב' ולהשתלב בקבוצה כל כך חשובה מהליגה הראשונה כמו אלתטיקו, שמחתימה לרוב שמות גדולים", אמר לימים. "הייתי צריך לשחק קודם במקום אחר ולהוכיח שיום אחד מקומי יהיה שם".

וזה מה שהוא עשה. את עונת 2005/6 העביר כמושאל במורסיה מהליגה השנייה וגילה יכולת נהדרת, אך לא כזו שתספיק כדי לחזור לקולצ'ונרוס מהדלת הקדמית. קאדיס מאוד רצתה לצרף את בן האזור, אבל אלמריה הייתה זריזה וחדה יותר. תחת אונאי אמרי, המגן המשיך לפרוח. הוא השתלט על חולצת ההרכב ובעונתו הראשונה היה חלק מהעלייה ההיסטורית של אלמריה. החבורה המפתיעה של אמרי הדהימה כשסיימה שמינית בלה ליגה בעונת 2007/8 ומאנה היה אי של יציבות עם 36 הופעות בהרכב, שני שערים ושלושה בישולים. גיים בלאגה, מומחה הכדורגל הספרדי של רשת "סקיי", בחר בו לנבחרת העונה וכתב עליו: "הוא תכשיט קטן... אני אוהב אותו ולא חושב שהוא יישאר באלמריה זמן רב".

בלאגה צדק. מאנה היה שחקן מבוקש בקיץ 2008. היו לו הצעות מלא מעט קבוצות, ביניהן מאיורקה, אבל הוא רצה ללכת לבטיס. הוורדיבלנקוס היו מוכנים לשלם 3.5 מיליון יורו, בעוד הנשיא גרסיה עשה שרירים. "נורמלי ששחקן שמציעים לו כפול ממה שהוא מרוויח רוצה לעזוב, אבל בטיס לא דיברו אותי ואנחנו לא מתכוונים למכור. הוא יעזוב רק אם תגיע הצעה בגובה סעיף השחרור שלו".

המגעים נמשכו שבועות והסתיימו ללא תוצאות. "זה נכון שהעניינים התחממו, אבל אחר כך לחצנו ידיים והכול נרגע", שבר השחקן שתיקה והתייחס לתקרית בהולנד לפני שהבטיח כי ייתן הכול עבור קבוצתו: "באלמריה עשיתי את הקפיצה הגדולה בקריירה שלי ולא משנה איפה אהיה, אגן על המועדון עד המוות". מאנה נשאר עונה שלמה באלמריה, אבל לא שכח את אירועי הקיץ: "בטיס קבוצה גדולה וברור שכל שחקן היה שמח לשחק שם וכך גם אני", אמר במהלך אותה עונה. "עשיתי את שלי, אבל אני לא יכול להיכנס לפרטים. הסוכן שלי עשה הכול וזה לא קרה".

אונאי אמרי מאמן ספרטק מוסקבה. רויטרס
האיש שאחראי על הפריצה של מאנה. אמרי/רויטרס

המחזור האחרון של עונת 2008/9 בספרד היה דרמטי במיוחד ובסיומו בטיס סיימה ב-1:1 ביתי עם ויאדוליד וירדה, בעוד חטאפה, אוסאסונה וחיחון שרדו. למרבה האירוניה, מאנה דווקא שמח. התוצאות סללו את דרכו לתחנה הבאה. שלושה ימים בלבד לאחר אותו מחזור, המגן הפך לשחקנה של חטאפה עם חוזה לארבע שנים. "היו לי הרבה הצעות, אבל חטאפה זה המקום הכי טוב בשבילי. במחזור האחרון כשהיה להם משחק של להיות או לחדול ואפשרות לרדת ליגה, הייתי מאוד מתוח. הם השיגו תיקו ושרדו. עכשיו אנחנו צריכים לדאוג שלא נסבול יותר". אלמריה, אגב, הסתפקה הפעם ב-2.5 מיליון יורו בלבד.

שבועות לאחר החתימה הוצג מאנה כשחקן חטאפה בטקס צנוע. באותו יום, במקום אחר במדריד, הציגה ריאל מדריד רכש משלה לעיני 50 אלף איש בברנבאו. שחקן בשם קאקה. "בשבילנו, מאנה חשוב כמו קאקה", אמר המנהל הספורטיבי טוני מוניוס כשהעיתונאים צחקו על ההבדל בין טקסי ההצגה. "הוא הגיע למלא עמדה שחשבנו שצריכה חיזוק. יש לו הרבה רצון ואנחנו מצפים ממנו לגדולות כי הוא שחקן טוב".

מאנה בהחלט סיפק את הסחורה. בשנתיים הראשונות תחת המאמן מיצ'ל כמעט לא החמיץ משחקי ליגה ורשם 66 הופעות. במהרה, התחבב גם על אנשי התקשורת. כך למשל בספטמבר 2010 סיפק ז'וזה מוריניו את המשפט המפורסם באחד מעימותיו הראשונים עם התקשורת במדריד: "פדרו לאון הוא לא זידאן או מראדונה". אז מאנה יצא להגנת חברו לשעבר מחטאפה ועקץ: "שיחקתי איתו עונה אחת וכשהוא היה כאן, הוא שיחק כמו מראדונה או זידאן. אנשים יגידו שזה רק חטאפה ולא ריאל מדריד, אבל אם הוא לא ישחק, הוא לא יוכל להוכיח שהוא מראדונה או זידאן".

עם מינויו של לואיס גרסיה למאמן חטאפה בקיץ 2011 חלה ירידה במעמדו של מאנה. המאמן ביקש לצרף מגן שמאלי נוסף ומבין המועמדים שהוזכרו הצטרף לסגל פיטר מסיללה ממכבי חיפה. הדרום אפריקאי לא הרשים וגם סבל מפציעות ומאנה רשם 22 הופעות. בעונה שעברה החליט גרסיה להסיט את מיגל טורס מעמדת המגן הימני לעמדת המגן השמאלי. מאנה התייבש על הספסל ועלה לדקות ראשונות רק במחזור ה-11. כשכבר תפס את מקומו בהרכב בחזרה, הגיעה פציעה איומה. מאנה הורד מאלונקה אחרי חמש דקות במשחק החוץ בוולנסיה (4:2). האבחנה הייתה קרע בשריר ובראשית 2013 השחקן נותח, החמיץ ארבעה חודשים ושב רק בשלהי אפריל למחזורי הנעילה של העונה.

מאנה שחקן חטאפה רודף אחרי אנחל די מריה שחקן ריאל מדריד. GettyImages
הסתלבט על מוריניו. מאנה מול ריאל מדריד/GettyImages

מאנה רצה להמשיך בחטאפה, אבל הטלפון מראשי המועדון לא הגיע. "בזמן הפציעה לא רציתי לדבר עם הסוכן שלי, אלא לדבר על המגרש. לא דיברו איתי והיה נחמד אם זה היה קורה. אני רוצה להוכיח שאני יכול להיות חשוב לקבוצה. החלום שלי הוא לחדש חוזה עם חטאפה". זה לא קרה. "היו לי ארבע שנים נפלאות ב'חטה' עם רגעים טובים ורעים", נפרד באמצעות הטוויטר אחרי סיום העונה והודה לאוהדים: "תודה רבה. חלק מהלב שלי תמיד יהיה כחול-שחור".

בדיוק 100 משחקי ליגה רשם מאנה במדי חטאפה ובסך הכול יש לו 168 הופעות בלה ליגה, מה שהופך אותו לאחד השחקנים הבכירים שנחתו בישראל. לצורך ההשוואה, קרלוס גרסיה, ששיחק עם מאנה בשלוש העונות באלמריה, רשם בקריירה רק 90 הופעות בלה ליגה. הרזומה האירופי, לעומת זאת, דל מאוד. מאנה רשם שש הופעות עם חטאפה בליגה האירופית. ליואב זיו, למשל, יש 19 הופעות כאלה.

זיו נתן עונה נפלאה במכבי תל אביב אשתקד, אבל כבר בשלבים מוקדמים של הקיץ היה ברור שהצהובים ינחיתו עוד מגן שמאלי. פאולו סוזה דיבר במסיבות העיתונאים על הרצון לצרף שחקנים עם תכונות שונות ממה שיש בקבוצה וזה בדיוק הרציונל להחתמת מאנה. מדובר במגן סולידי ויציב, שמצטיין יותר בעבודה בצד ההגנתי מאשר בפן ההתקפי. ב-12 משחקי ליגה בעונה שעברה רשם שער אחד (משבעה איומים לשער), 76 אחוזי דיוק במסירה ו-70 חטיפות. בשש עונות בליגה הבכירה ספג 41 כרטיסים צהובים (אחד לארבעה משחקים), אך מעולם לא הורחק. "הוא מצטיין בהגבהות, אגרסיבי מבחינה הגנתית, אבל יש לו את היכולות לצאת קדימה", כתב עליו העיתונאי בלאגה ב-2008.

מאנה אמור להוסיף את הבלאנס להגנה וברור ששחקן במעמדו לא מגיע להיות שחקן ספסל. בכלל, כבר עכשיו ברור שהשוני במכבי תל אביב יהיה התחרות בכל עמדה. תשכחו מההרכב הקבוע שרץ בחצי השני של העונה שעברה. ההחתמות של דן איינבינדר, טל בן חיים עומרי אלטמן והחזרה של ברק יצחקי יוצרות תחרות מטורפת בקישור ובהתקפה ועלולות לפגוע בדקות של דור מיכה, מונס דאבור ואולי אפילו גל אלברמן ומהראן ראדי. הצירוף של מאנה ועוד מגן ימני שעל הפרק ינגוס בשרן ייני וזיו. מכבי תל אביב מכוונת לעונה ארוכה עם קמפיין אירופי, סוזה וג'ורדי קרויף רוצים שני שחקנים על כל עמדה, רוטציה רחבה ועומק בספסל. המחשבה נכונה, אבל עלולה ליצור לא מעט ממורמרים לאורך הדרך.

שחקן מכבי תל אביב קרלוס גרסיה. ברני ארדוב
90 הופעות בלה ליגה לעומת 168 של מאנה. קרלוס גרסיה/ברני ארדוב

מאנה יהיה הזר השביעי שיגיע למכבי תל אביב בעידן קרויף וניתוח של ששת הקודמים לו מראה הבחנה ברורה: שחקנים שבאו עם ניסיון במאבקי אליפות ומשחקים במפעלים האירופיים (אניימה, פריצה) היו יותר דומיננטיים מזרים של 'קבוצות קטנות' כמו צמד הגרסיות, רוברט ארנשו וסטיב גורי. מאנה הוא השם הכי גדול שקרויף הצליח למשוך לישראל וזהו בהחלט ניצחון גדול עבורו אחרי קיץ לא פשוט במהלכו הקונצנזוס סביב עבודתו נסדק בעקבות הסאגה המתמשכת של מינוי המאמן. למאנה יש ניסיון עשיר וקבלות, אבל המבחן שלו יהיה להוכיח שהוא מסוגל לתת את הערך המוסף גם בזירה האירופית, חוויה בה לא התנסה עד כה.

בכלל, על ליגת העל עובר קיץ מרתק. שגרירים חוזרים, עסקאות גדולות נסגרות, שמות מרתקים מגיעים. פאולו סוזה, ויקטור סאנצ'ס, אליניב ברדה, רן בן שמעון, מאור בוזגלו, טל בן חיים. מאנה הוא עוד נדבך. הקשרים של קרויף בתוספת המשבר הכלכלי בספרד שגורם כבר כמה שנים לנטישת שחקנים לטובת כסף גדול יותר הובילו שחקן מסוגו לחשוב על מעבר לישראל. האמת, אנחנו לא מתלוננים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully