וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיש שיחזיר את ריאל למדריד

25.6.2013 / 15:30

הלקח של באג'ו, ההתעקשות של בקהאם, הבנייה של פירלו והבוז כלפי מוריניו. לא סתם חיכתה ריאל מדריד כל כך הרבה זמן לקרלו אנצ'לוטי, שנבחר לתפקיד לא מעט בגלל שהוא פשוט ההפך המוחלט מקודמו. עם פאסון ממלכתי ראוי ויחסי אנוש מעולים. כל הסיבות למהפך

"ז'וזה מוריניו הוא אספרסו חזק, קרלו אנצ'לוטי הוא בקבוק תה צמחים", אמר פעם עיתונאי איטלקי שמכיר מקרוב את הבדלי הגישות של שני המאמנים. במובנים רבים, מדובר בהפכים מוחלטים. החלטתה של ריאל מדריד למנות את אנצ'לוטי במקום הפורטוגלי המיוחד מעידה על רצון בשינוי של 180 מעלות בדרך בה המועדון מתנהל. הנשיא פלורנטינו פרס מקווה שהאיטלקי ישיב ללוס בלאנקוס את הממלכתיות שאבדה לחלוטין בעידן מוריניו, ויפעל לאיחוי הקרעים החמורים בחדר ההלבשה.

ריאל מעוניינת באדם סמכותי ושקט, אשר יודע לעשות את העבודה ללא ליבוי יצרים בכל זירה שהיא. אנצ'לוטי עונה על דרישה זו באופן מושלם, ובנוסף הוא מביא איתו ניסיון עצום ורזומה עשיר בתארים שכולל, בין היתר, שתי זכיות בליגת האלופות עם מילאן ב-2003 וב-2007. לא פחות חשוב מכך – אנצ'לוטי ניחן בגמישות מחשבתית, וזה לא דבר של מה בכך בצמרת המאמנים, קל וחומר בהשוואה למוריניו. החיים לימדו אותו שאסור להיות עקשן מדי.

רשמית: קרלו אנצ'לוטי מאמן ריאל מדריד

טרייד גדול בין מילאן לריאל בדרך?

פרס בטוח: "רונאלדו יפרוש במדי ריאל מדריד"

קרלו אנצ'לוטי מאמן פריס סן ז'רמן. AP
החיים לימדו אותו שאסור להיות עקשן מדי. אנצ'לוטי/AP

לקחי זולה ובאג'יו נלמדו

את השיעור הזה קיבל אנצ'לוטי כאשר מונה למאמן פארמה ב-1996, אחרי עונה טובה בודדת עם רג'יאנה אותה העלה לליגה הבכירה. פארמה היתה בימים ההם כוח עצום בכדורגל האיטלקי והאירופי, אחד המועדונים העשירים ששאף להגיע לפסגה ונהנה מסגל נפלא. נביו סקאלה, המאמן שבנה את הקבוצה, עזב, ואנצ'לוטי, אשר החל בפארמה את הקריירה כשחקן, הוחתם במקומו.

סקאלה דגל במערך 2-3-5 עם מגנים תוקפים וליברו, בעוד אנצ'לוטי רצה ליישם רק שיטה אחת שלמד לפרטים כקשר חשוב במדי מילאן הגדולה של אריגו סאקי. רק 2-4-4 עם דגש על הגנה בא בחשבון מבחינתו, אז הוא הסיט את הפליימייקר ג'אנפרנקו זולה, לב הקבוצה, לעמדת הקשר הימני. הדבר גרם לסכסוך קשה בין הכוכב למאמן, וזולה עזב לצ'לסי כעבור שלושה חודשים בטריקת דלת. ב-1997 חיפש רוברטו באג'ו קבוצה חדשה כאשר עזב את מילאן, והסכים להצעה של פארמה. בשיחה עם אנצ'לוטי, הוא גילה שתפקיד עושה המשחק לא קיים אצל המאמן, אשר מתכוול לשבצו כחלוץ. זה לא התאים לו, והעסקה נפלה – באג'ו חתם בבולוניה.

"איבדתי שני שחקנים נהדרים בגלל קבעון מחשבתי", היכה בדיעבד אנצ'לוטי על חטא, "זה קרה בגלל חוסר ניסיון. חששתי לשנות את המערך אותו הכרתי, ורציתי להכניס את השחקנים לתוכו. רק עם הזמן הבנתי שצריך להתאים את השיטה לשחקנים". להבנה זו הגיע קרלטו כאשר אימן את זינדין זידאן ביובנטוס, אם כי את החוויה הזו הוא לא זוכר בחיבה. הסגנון ההגנתי שלו לא מצא חן בעיני האוהדים, אשר תיעבו את מינויו מלכתחילה בשל זיהויו עם מילאן ורומא כשחקן. את פניו באיצטדיון דלה אלפי הישן קיבלה הכרזה ביציע: "חזיר לא יכול להיות מאמן יובנטוס". גם את הנטייה לסגנון סגור שמקדש את ההגנה בכל מחיר זנח אנצ'לוטי בהמשך, כמאמן מילאן.

איסקו סגר בריאל? "אני אנטי מדרידיסטה"

ליאונל מסי ישלם 10 מיליון יורו לרשויות המס בספרד

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
ג'אנפרנקו זולה, פארמה. Getty Images, GettyImages
הבין שהוא מיועד לקישור הימני ועזב. זולה בפארמה/GettyImages, Getty Images

"אל תעליבו חזירים"

תשובתו ללעג מצד אוהדי הגברת הזקנה היתה מרשימה. כאשר נשאל לגבי השלט במסיבת העיתונאים, השיב אנצ'לוטי בחיוך: "אין להם בושה, זה עלבון גדול לחזירים". חוש ההומור החריף, כולל הומור עצמי מפותח, מלווה אותו לאורך כל חייו. הוא למד זאת עוד כאשר שיחק ברומא בהדרכתו של נילס לידהולם השבדי. "הבדיחות שלו היו מדהימות. בחמש השנים שלנו ביחד לידהולם מעולם לא הרים את קולו על אף שחקן, אך כולם נתנו לו כבוד עצום", הוא יודע לספר. כך בונה אנצ'לוטי את יחסיו עם החניכים. כבוד הדדי וגישה חיובית מהווים בסיס לקשר איתן. כוכבי על רבים מאוד עבדו עם האיטלקי הוותיק במהלך הקריירה, ומאז הגמיש את דרישותיו הטקטיות הוא הסתדר נהדר עם כולם. אלה שעוזבים אותו, משתוקקים לשוב ולשתף אותו פעולה – קחו, למשל, את דיוויד בקהאם שבחר לסיים את הקריירה בפריס סן ז'רמן, כאשר לרצונו לבלות עוד מספר חודשים עם אנצ'לוטי, אותו הכיר במילאן ב-2009, היתה השפעה לא מבוטלת על החלטתו.

דייויד בקהאם שחקן פריס סן ז'רמן הפורש עם מאמנו קרלו אנצ'לוטי. רויטרס
למה העדיף את סן ז'רמן? הנה התשובה. בקהאם עם אנצ'לוטי/רויטרס

קאקה זוכר למי להודות

לאנצ'לוטי קבלות מוכחות במיצוי הפוטנציאל של חניכיו ובהפיכתם לכוכבים. הדוגמא האולטימטיבית לכך היא אנדראה פירלו, אותו בנה קרלטו במילאן. פירלו הגיע למילאן ב-2001 מאינטר על תקן הבטחה שלא מומשה – הנראזורי לא ידעו להשתמש בו ומיהרו להעזיב אותו אחרי תקופות השאלה. אנצ'לוטי המציא עבורו את התפקיד הפליימייקר הנסוג, ומאז הכול היסטוריה. זו גם הסיבה לכך שהיורש המיועד של הכוכב, מרקו וראטי, חתם לפני שנה בפריז ולא ביובנטוס. בפניו עמדה הדילמה – לשתף פעולה עם הגיבור עצמו במדי הגברת הזקנה או ללמוד מהמאמן. הבחירה נפלה לטובת אנצ'לוטי.

קאקה הוא כוכב על נוסף שחייב את הקריירה לקרלטו, אשר סיפר בגלוי כי כמעט ולא הכיר את הברזילאי לפני רכישתו ב-2003, אך נדהם מכישוריו באימון הראשון. שיתוף הפעולה הצעיד את קאקה לתואר שחקן השנה בעולם ב-2007, ואולי זה לא מקרי שהכוכב לא התלהב מהחתימה במנצ'סטר סיטי כאשר אנצ'לוטי עדיין היה מאמן מילאן, אך עבר לריאל כאשר הבוס עזב בקיץ 2009. ארבע השנים האחרונות היו עצובות מאוד מבחינת הקשר, וחידוש שיתוף הפעולה שלו עם קרלטו עשוי אולי להיות אחד הסיפורים הגדולים של העונה הבאה – הרי מדובר בסך הכל בשחקן בן 31, שמסוגל לתת עוד מספר שנים בטופ העולמי. החלום הזה רחוק מלהיות ודאו. דיווחים אחרונים מספר מגלים כי אנצ'לוטי דווקא יהיה מוכן לתת לברזילאי ללכת, ולפי גאזטה דלו ספורט נמצא סטפן אל-שעראווי בראש רשימת ההעברות של הבוס החדש.

קשר ריאל מדריד קאקה חוגג שער. רויטרס
יחזור לשחק תפקיד משמעותי בריאל? קאקה/רויטרס

"הוד מוריניותו"

אנצ'לוטי אמור לשקם במדריד את ההריסות שהותיר קודמו. הוא מעולם לא סמפט את מוריניו, וב-2008/09 – העונה בה הם אימנו את שתי היריבות המילאנזיות, זכורה בשל עקיצות הדדיות רבות. באוטוביוגרפיה שפרסם, לעג אנצ'לוטי בדרכו הייחודית למוריניו, וכתב בין היתר: "ראיתי בטלוויזיה את הוד מוריניותו משווה את עצמו לישו, וחשבתי – אלוהים, סלח לו על חטאיו, כי אינו יודע על מה הוא מדבר". "אם מוריניו הוא נביא קדוש, אני לא נמנה עם חסידיו", אמר קרלטו בהזדמנות אחרת.

השוני בין השניים מתבטא גם בכך שאנצ'לוטי, בניגוד למוריניו, היה בזמנו שחקן נפלא. לזכותו רשומות, בין היתר, שלוש אליפויות איטליה ושתי זכיות בגביע האלופות. הוא מבין את נפש השחקן יותר טוב מאחרים, והמשמעת בקבוצותיו לא נוקשה במיוחד. הרי קרלטו עצמו התחיל לעשן בהיותו כדורגלן, וגם ממש לא שמר על תזונה נכונה. רופאי מילאן התקשו להבין מדוע הוא סובל באופן תמידי מקילוגרמים עודפים למרות הדיאטה המפורטת שקיבל. אחרי הפרישה סיפר אנצ'לוטי בחיוך על אריזות הפסטה שהבריח בתיקו למחנות האימונים, ועל אריזות הפטריות שהביאו לו האוהדים, כדי שיוכל להכין את התבשילים האהובים שלו באישון לילה. ככה זה כשאתה מתמכר לאוכל טוב מילדות – קרלטו גדל במשפחת חקלאים, ואביו התמקצע ביצור גבינות. "יצור גבינות דומה לבניית קבוצת כדורגל", סיפר פעם בראיון לדיילי טלגרף, "צריך לחלוב את הפרה, ליישן את הגבינה, ורק אחרי שנה אתה רואה תוצאות".

מאמן ריאל מדריד ז'וזה מוריניו. AP
לפחות מאמן אחד איטלקי לא נמנה עם חסידיו. מוריניו/AP

הפסד למוריניו בליגת האלופות

בקיץ 2009 הוא נכנס בפעם הראשונה לקבוצה המזוהה עם הפורטוגלי כאשר חתם בצ'לסי, ואמר מיד: "אני לא מכיר מאמנים מיוחדים. אין לי עניין בהשוואות, אני עושה את העבודה בדרכי שלי". העיתונאים האיטלקים שאלו את מוריניו להערכתו את סיכוייו של חברו אנצ'לוטי באנגליה, וקיבלו את התשובה: "הוא לא חבר שלי". בעונתו הראשונה הצעיד אותה לדאבל – הישג שמוריניו לא הביא מעולם בסטמפורד ברידג'. ואולם, כאשר הכחולים דהרו לאליפות במקום הראשון, הרשה לעצמו "המיוחד" להצהיר כי אנצ'לוטי בסך הכל מנצל את השלד שהוא עצמו בנה. לקראת המפגש המתוקשר נגד אינטר של המיוחד בשמינית-גמר ליגת האלופות יצא האיטלקי במתקפה חזיתית והצהיר: "מוריניו השניא את עצמו על כל איטליה. כל המדינה, פרט לאוהדי נראזורי, תהיה בעד צ'לסי". כל המדינה, פרט לאוהדי נראזורי, היתה, אם כך, באבל כאשר אינטר חוללה סנסציה והדיחה את הכחולים עם ניצחון כפול בדרכה לזכיה במפעל.

חלוץ אינטר סמואל אטו עוקף את שחקן צ'לסי בראניסלב איבאנוביץ'. רויטרס
הדרבון לא עזר, אטו ואינטר עברו את צ'לסי עם ניצחון כפול/רויטרס

לא יהיה מחסור באהבה

יש שיגידו כי מוריניו ניצח ב-2010 בשורה התחתונה – בעוד אנצ'לוטי חגג דאבל, הפורטוגלי השלים טרבל. אבל כיום המצב שונה. מוריניו השלים לראשונה בקריירה עונה ללא תואר, בעוד קרלטו ליקט אליפות צרפת, והצטרף לרשימה מצומצמת של מאמנים שזכו באליפויות בשלוש מדינות. בעונה הקרובה הוא ירצה להשתוות למוריניו ולהוסיף לאוסף מדינה רביעית – ספרד. מטרה חשובה אף יותר תהיה להשיג עבור לוס בלאנקוס את גביע האלופות העשירי בתולדותיהם – המשימה שחמקה מידיו של מוריניו. עם ארבע זכיות כמאמן וכשחקן, אין לאנצ'לוטי מתחרים בתחום, והתקוות יהיו בהתאם.

הנשיא פלורנטינו פרס התביית על אנצ'לוטי כיורשו של מוריניו והאנטיפוד שלו כבר לפני מספר חודשים, כאשר היה ברור לכל שהפרידה מהפורטוגלי בלתי נמנעת. הוא ניהל משא ומתן מתיש לשחרורו מפריז סן ז'רמן, הסכים להמתין שבועות לשחרורו, שילם כ-4.5 מיליון יורו על מנת שהבעלים הקטארים של המועדון הצרפתי לא ירגישו כי כבודם נפגע יתר על המידה, ולבסוף קיבל את מבוקשו. השחקנים כבר מקבלים אותו בזרועות פתוחות, וסרחיו ראמוס, אשר ידע סכסוכים רבים מאוד עם מוריניו, הצהיר: "אני אוהב מאמנים גדולים, ואנצ'לוטי הוא אחד מהם".

במקביל צפוי גם שינוי מהותי בסגנון המשחק, אולם מוקדם להעריך את טיבו כי אנצ'לוטי בגרסתו המנוסה בוחר את הטקטיקה לפי השחקנים העומדים לרשותו. מובן, למשל, כי צירופו האפשרי של גארת בייל תהיה השפעה עצומה בנושא.

כל חובבי הכדורגל צריכים לקוות כעת להגרלה בין ריאל לצ'לסי, רצוי בשלבי הנוק-אאוט. אם הגורל יזמן מפגש כזה, הוא יהפוך ללהיט הגדול של העונה, וההבדלים העצומים בין שני הגיבורים על הספסלים ייחשפו במלואם. עד אז, חייב אנצ'לוטי להחזיר את השקט התעשייתי למועדון. אין מתאים ממנו לעשות זאת, וסיכויים רבים הם כי האיטלקי, בניגוד לקודמו, ירגיש אהוב בספרד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully