וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דם, יזע. ודמעות? גמר המזרח בפלייאוף ה-NBA

יובל שפירא

22.5.2013 / 9:30

לפייסרס יש את ההגנה הטובה במזרח ואת השחקן היחיד שיכול להפריע ללברון. מיאמי פוגשת את הקבוצה עם המאץ' הכי טוב מולה, והיא חייבת לקבל את וויד כשיר ובכושר, אחרת האליפות תהיה בסכנה. יובל שפירא מתכונן לגמר המזרח

(1) מיאמי היט - (3) אינדיאנה פייסרס

מאזן בעונה הסדירה: 1:2 לאינדיאנה.

המאמנים בפלייאוף: אריק ספולסטרה 23:42 (אליפות אחת), פרנק ווגל 13:15.

איך מיאמי תנצח?

בשונה מסדרות קודמות, הפעם מיאמי היט תצטרך את דויין וויד כשיר ובכושר. המאצ’ אפים מול הפייסרס מבליטים את הצורך של מיאמי בוויד: אינדיאנה מותאמת כמעט באופן משלם לעימות חזיתי עם הכלים ההתקפיים של מיאמי – אם זה בשמירה של דיוויד ווסט ופול ג’ורג’ על כריס בוש ולברון ג’יימס בהתאמה, ואם זה ביכולתה להגן על הקליעה משלוש. וויד הוא-הוא היוצא מן הכלל: אמנם ההגנה הממושמעת של אינדיאנה לא הולכת לאפשר לוויד back door קליל בכל פעם שלברון יוריד כדור לרצפה, אבל לפייסרס כן יהיה קושי יחסי להגביל את יכולותיו לייצר נקודות קלות הן מחצי מרחק והן מליי-אפים, וכמו כן, להגן על האסיסטים שהוא מייצר לקלעי השלוש בפינות, כאשר הוא חותך את ההגנה בדרכו לצבע, והיא מתכווצת אליו. ביחס ללברון, וויד מוצא מולו שומר נוח יותר (באופן יחסי), וההתקפה של ההיט תזדקק לו כדי לנצל את יתרונותיה הטבעיים.

גארד מיאמי היט דווין וויד (שמאל). AP
ההתקפה של של ההיט תזדקק לו כדי לנצל את יתרונותיה הטבעיים. וויד/AP

הצוות המקצועי של ההיט, ודווין וויד בעצמו, תלו את יכולתו הפושרת-מינוס בפלייאוף עד עתה בברכיו החבולות. המצב הבריאותי של וויד הוא סימן שאלה די גדול, ובעקבותיו עולות תהיות מוצדקות האם ניתן לצפות ממנו לסדרה טובה. ככלל - תמיד עדיף לשים את הכסף על כך שספורטאי גדול לא יאכזב את הקבוצה שלו, ולראיה האופן בו תפקד וויד במשחק סגירת הסדרה מול שיקגו.

כדי להעריך את הסיכוי שוויד יגיע כשיר לסדרה רצוי להבין את הלך הרוח איתו מיאמי ו-וויד הגיעו לפליאוף: גם ברגעים שהקבוצה התקשתה הקבוצה מול שיקגו, קשה להאמין שהיה שם מי שחשב לרגע שיש סיכוי שהם ימצאו את עצמם מחוץ לפלייאוף לאחר הסדרה. ומכיוון שוויד הוא פצוע כרוני לאורך מרבית הקריירה שלו, ייתכן מאוד שנגלה שחלק ממה שהוא קורא לו פציעה, הוא בעצם הרצון והיכולת לתת לו מנוחה בשתי הסדרות הראשונות של הפלייאוף. מיאמי מגיעים לפוסט-סיזן בידיעה, שלהלכה, יש רק שתי סדרות לשחק העונה הזאת, ו-וויד מגיע לסדרה כשהוא מבין שמעכשיו לא שומרים עוד כוחות, כי זאת שעת הכסף. סביר מאוד להניח שמעכשיו נראה אותו נותן את כל כולו.

ריי אלן שחקן מיאמי היט. AP
לא מעט מעתיד הסדרה תלוי בידיים שלו. ריי אלן/AP

כפי שהוכיחו המפגשים בעונה הרגילה, שם הפסידו ההיט שניים מתוך שלושת המפגשים מול הפייסרס - היכולת של וויד לא מספיקה לבדה, ואליה יצטרך להתווסף אלמנט אחד לפחות מבין הבאים: תפוקה התקפית ממריו צ’אלמרס ו/או ריי אלן (במיוחד מהשלוש), ונוכחות בריבאונד. מיאמי תהיה זקוקה לתפוקה התקפית מעבר לשלישייה המרכזית שלה, כאשר יום משלוש לאלן או צ’אלמרס עשוי להתגלות כיותר מדי גם להגנה של הפייסרס. כמו-כן, בהתחשב בכך שמיאמי היא קבוצת הריבאונד החלשה בליגה (38.6 למשחק) ואינדיאנה היא קבוצת הריבאונד הטובה ביותר (45.9 למשחק), לא מפתיע שבמשחק היחידי ביניהן בעונה הרגילה בו מיאמי ניצחה, הפער בריבאונד בין שתי הקבוצות היה הצמוד ביותר (28:33 לפייסרס). מחד גיסא, יכולתה של מיאמי להגביל את ריבאונד ההתקפה של אינדיאנה תהווה פגיעה משמעותית בהתקפה המוגבלת שלה, ומאידך גיסא, יכולתה להשיג הזדמנויות שניות דרך ריבאונד ההתקפה עשויה גם כן להיות יותר מדי גם להגנה המצוינת של הפייסרס.

איך אינדיאנה תנצח?

כמו בהרבה מקרים בפלייאוף הנוכחי, סיפור סיכוייה של אינדיאנה הוא סיפורו של מאצ’ אפ נוח. פול ג’ורג’ הוא השומר הטוב ביותר בליגה על לברון. זה נכון שאי אפשר לעצור את ג’יימס, אולם אם יש מישהו שיש בכוחו להצר את צעדיו זה ג’ורג’. גם כקבוצה יש לאינדיאנה נוגדנים ללברון, כאשר אל מול יכולתו של קינג ג'יימס לפתוח את המשחק עם מסירה לקלעים, עומדת יכולתה של אינדיאנה להגן על הקליעה משלוש. מיאמי מגיעה לסדרה לאחר עונה בה היא הייתה תלויה מאוד בקליעה שלה משלוש (בעונה הרגילה היא זרקה מטווח זה יותר מגולדן-סטייט וקלעה כמעט באותם אחוזים), אולם בפלייאוף היא מציגה כושר קליעה רע מאוד מחוץ לקשת עם 34%, שהיו ממקמים אותה בתחתית הליגה בעונה הרגילה. בסדרה הנוכחית היא תקבל בדיוק ההפך ממה שהרופא רשם - את קבוצת ההגנה על השלוש הטובה ביותר בליגה.

פורוורד מיאמי היט לברון ג'יימס (מרכז) מול שחקני אינדיאנה פייסרס פול ג'ורג' (ימין) וג'ורג' היל (שמאל. AP
לפייסרס יש נוגדנים ללברון, פול ג'ורג' הוא אחד מהם/AP

בשל כל אלו, וכן בשל כוחה האימתני של הגנת הפייסרס, מיאמי תרצה שלא להסתמך התקפית על לברון בלבד - כאילו הייתה קליבלנד מודל 09’. אולם אל מול הרצון של מיאמי להפעיל את בוש, למשל, יימצא דיוויד ווסט. פרנק ווגל ישמח להמר על ניסיונותיו של בוש להכריע את אינדיאנה בקרבות קליעה מחצי מרחק מול ווסט, וספולסטרה עשוי לגלות שוויד בחצי כוח זה לא מספיק, כי גם אם ג’ורג’ יהיה עסוק עם לברון, פלאש ימצא צמוד אליו את לאנס סטיבנסון, שהתגלה העונה כחלק אינטגרלי מההגנה הטובה בליגה וכשומר טוב מאוד על עמדות הגארד. גם וויד יעבור את קו הגארדים, רוי היברט, אחד השומרים הטובים בליגה, מחכה לו בצבע. הקו האחורי של אינדיאנה העלה העונה לדרגת אומנות את יכולתו לכוון את שחקני היריבה בדיוק למקומות בהם מחכה להם היברט בצבע - וויד, כשאר שחקני מיאמי, עשוי להיתקל בדיוק בבעיה הזאת.

אם אינדיאנה תסבך את הסדרה הזאת זה יקרה קודם כל דרך ההגנה, כאשר המפתח שלה יהיה להגביל את מיאמי ל-90 נקודות. זה לא סוד שלפייסרס יש קושי בצבירת נקודות, וכמו בכל מפגש, היא תצטרך למצוא את יתרונותיה היחסיים. בסדרה מול ההיט היתרון הגדול ביותר (תרתי משמע) הוא רוי היברט. למיאמי אין שומר אמיתי לשים עליו, למעט כריס אנדרסן. בהתחשב בכך שאין שום סיכוי שספולסטרה יפתח עם אנדרסן, ומכיוון שגם אם יעשה זאת אנדרסן יסיים עם שש עבירות עוד לפני המחצית, היברט יהיה צריך להביא לידי ביטוי את היכולות ההתקפיות המשופרות שהוא מציג בפלייאוף הנוכחי. השילוב בין היברט לבין ווסט עשוי להתגלות כבעייתי לפרקים בהתקפה, כאשר באטיה יעלה כמספר 4, אבל ווגל כבר הוכיח העונה שיש ביכולתו למצוא פתרונות הגנתיים לכך, וכעת תורו של היברט להראות שיש ביכולתו לנצל את היתרון ההתקפי שהמאצ’ אפ הזה מספק לו.

רוי היברט שחקן אינדיאנה פייסרס מול בלייק גריפין שחקן לוס אנג'לס קליפרס. AP
למיאמי אין שומר אמיתי לשים עליו. היברט/AP

למה זו ה-סדרה?

מיאמי היט היא שושלת בהתהוות, ובשנים הבאות יתגלה שהקלות היחסית בה היא תעשה, שוב ושוב, את דרכה אל התואר, היא לא תולדה של פציעתו של ווסטברוק או כל כוכב אחר שיצמח בליגה בשנים הבאות. אינדיאנה פייסרס היא לא הקבוצה השנייה בטיבה בליגה, אבל היא כן המאצ’ אפ הקשה ביותר שה-NBA יכולה להעמיד בפני מיאמי (כאשר ממפיס מפגרת רק בקצת מאחוריה). זאת הולכת להיות סדרה צמודה בזכות יכולותיה ההגנתיות של אינדיאנה, והפוטנציאל ההתקפי שלה לטחון בצבע את מיאמי עד דק. זאת הסדרה בה ההתקפה הכי טובה בליגה פוגשת את ההגנה הטובה ביותר, כאשר במרכזה עומד העימות החזיתי בין השחקן המשתפר של העונה, All-defensive team, ואולסטאר כבר בחוזה הרוקי שלו, המצויד בכל הכלים הנכונים למפגש עם השחקן הכי טוב בפלנטה.

פורוורד מיאמי היט לברון ג'יימס (שמאל) עם כריס אנדרסן. רויטרס
החיים לא הופכים לקלים יותר. לברון ג'יימס וכריס אנדרסן/רויטרס

ולתחזית

לאינדיאנה יש את הכלים ההגנתיים (וההתקפיים) לעשות רעש בסדרה הזאת, ולכן, למרות שמיאמי הראתה כל העונה שהיא לא חייבת לתפקד בריבאונד כדי לנצח משחקים, אם וויד יתגלה כלא כשיר, היא תצטרך למצוא פתרונות אמיתיים להגנה של אינדיאנה. פתרון אפשרי אחד יגיע דווקא מההתקפה, ומיכולתה של מיאמי לכפות על אינדיאנה איבודים. כשג’ורג’ משמש בפועל כמנהל ההתקפה של אינדיאנה, לפייסרס יש נטייה לאבד כדורים, ומי כמו מיאמי יכולה לדגור על קווי המסירה ולרוץ להמון נקודות קלות. על כל משחק של ג’ורג’ והיברט עם 5+ איבודים, אינדיאנה תידרש ליום יוצא דופן מהעונשין ומהשלוש, וזה אתגר רציני מאוד גם בהתחשב ביכולתה לשמור על מגרשה הביתי. אם אינדיאנה תצליח לשמור על הכדור, אנחנו נראה את הסדרה הזאת מגיעה לשבעה משחקים, ושם היא תפסיד. 3:4 למיאמי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully