וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יותר מגמר גביע: הפריחה של יאיא טורה במנצ'סטר סיטי

11.5.2013 / 12:06

יאיא טורה, מלך וומבלי ושחקן של משחקים גדולים, הפך לאיש שמגדיר את מנצ'סטר סיטי. למרות אובדן האליפות ולקראת המהפכה הצפויה בקיץ, טורה נשאר, חתם על חוזה חדש וגם הוא מבין שזכייה בגביע האנגלי היא צעד הכרחי בדרך לתואר האמיתי - הזכות להיקרא מועדון גדול

יאיא טורה אוהב את וומבלי. ויש לו סיבה. הוא עשה שם היסטוריה. שער ניצחון בחצי גמר הגביע האנגלי נגד מנצ'סטר יונייטד לפני שנתיים (0:1). ועוד אחד בגמר נגד סטוק (0:1). הוא האיש שסידר למנצ'סטר סיטי תואר ראשון אחרי 35 שנה. גם הביקור האחרון היה מוצלח. טורה הצטיין וסיפק הופעה נפלאה ב-1:2 של סיטי נגד צ'לסי בחצי גמר הגביע. "וומבלי תמיד היה טוב עבורי", אמר השבוע. "היו לי כאן יומיים נפלאים, הבקעתי שני שערים חשובים. בוומבלי יש תחושה של מזל וכשאני משחק כאן, דברים הולכים לכיוון שלי".

שחקן מנצ'סטר סיטי, יאיא טורה. רויטרס
"וומבלי תמיד היה טוב עבורי". יאיא טורה/רויטרס

הערב טורה חוזר למגרש האהוב עליו לגמר הגביע בין מנצ'סטר סיטי לוויגאן ואם הוא ישמור על המאזן, הסיטיזנס יניפו גביע בפעם השישית. במובן מסוים, גביע יציל מעט עונה מאכזבת בה הקבוצה איבדה את האליפות ללא קרב והתרסקה בליגת האלופות. גם בצד הכחול של מנצ'סטר תהיה בקיץ מהפכה. רוברטו מאנצ'יני אולי יסיים את תפקידו, שחקנים בכירים יעזבו, הבעלים שוב ינסה לקנות כל מה שזז, אבל שחקן אחד יישאר במקומו. יאיא טורה, ההשקעה הטובה ביותר של הסיטי. השחקן שסביבו ייבנה הכול.

מאמן מנצ'סטר סיטי, רוברטו מאנצ'יני. רויטרס
בניגוד לפפ גווארדיולה, נותן לטורה חופש פעולה לתקוף. מאנצ'יני/רויטרס

יאיא טורה הוא שחקן מזן מיוחד. מנהיג. דומיננטי. סופרסטאר. עולם הכדורגל שסוגד לשחקני התקפה וירטואוזיים כמו ליאונל מסי וכריסטיאנו רונאלדו, אבל במנצ'סטר סיטי הכוכב האמיתי הוא הקשר מחוף השנהב. לפני הבישולים והטאצ' של דויד סילבה, לפני הגאונות של קון אגוארו, הסיומת של קרלוס טבס והשקט של וינסנט קומפני וג'ו הארט, סיטי בנויה קודם כל סביב הקשר האחורי מחוף השנהב. האיש שהפך תוך שלוש עונות לאחד השחקנים הבולטים בעולם.

24 מיליון ליש"ט שילמה מנצ'סטר סיטי לברצלונה עבור טורה בקיץ 2010. סכום ממוצע ביחס למסע הרכש הפזרני של המועדון מאז נרכש על ידי השייחים מהמפרץ. בשנים האחרונות קנו שם מכל הבא ליד, אבל טורה הוא ללא ספק הרכישה טובה ביותר והשחקן המשפיע ביותר שהגיע למועדון. גם הוא היה צריך לשנות אווירה, למצוא קבוצה שתיתן לו את הכבוד הראוי לו ותאפשר לו להראות את יכולותיו. בברצלונה זה פשוט לא יכול היה לקרות.

מאנצ'יני, בניגוד לפפ גווארדיולה, נותן לטורה חופש פעולה לתקוף. שימו לב למספרים. בשלוש העונות האחרונות טורה כבש 28 שערים בכל המסגרות. בשלוש עונות בברצלונה היו לו שישה. שם הוא היה הפועל השחור. האיש מאחורי הכוכבים הגדולים. בסיטי הוא הכוכב. "הפכו אותו לסוס עבודה בברצלונה ולא ניצלו את הפוטנציאל שלו ולכן כל הקרדיט למאנצ'יני שהבין את זה והשתמש בו נכון. יש בו הרבה יותר מקשר אחורי והמצחיק הוא שהקצב שלו והכוח לפרוץ קדימה זה בדיוק מה שחסר לברצלונה העונה", כתב העיתונאי דאנקן וויט ב"טלגרף".

גם שחקני היריבות מזהים את השינוי. "יאיא הוא אחד הקשרים הטובים בעולם. יש לו דריבל, הוא יכול להגן, לתקוף, להבקיע, יכולות נהדרות והוא גבוה וחזק. קשה להגן מולו", אמר חואן מאטה לפני חצי גמר הגביע. הוא לא לבד. כשארסנל אירחה את הסיטי בליגה בזמן שטורה שהה עם נבחרת חוף השנהב באליפות אפריקה, ארון ראמזי שאב עידוד: "ההיעדרות שלו היא הפסד גדול עבור הסיטי. הוא שחקן גדול אצלם ומאוד משפיע, אני מקווה שננצל את את זה". ארסנל אמנם לא ניצלה את זה והפסידה 2:0, אבל בזמן שטורה החמיץ ארבעה משחקים, הקבוצה שלו איבדה ארבע נקודות והתרחקה מאוד ממנצ'סטר יונייטד.

שחקן וויגאן ארונה קונה מול שחקן מנצ'סטר סיטי אלכסנדר קולארוב. רויטרס
"הוא חי על החזקת כדור ונהיה מתוסכל כשהכדור לא אצלו. על זה נצטרך לעבוד". קונה עם קולארוב/רויטרס

ימים ספורים לפני משחק גמר הגביע, ביקר חלוץ היריבה ארונה קונה את בן ארצו במסיבת יום ההולדת שערך טורה לבנו. באווירה ההיתולית אמר קונה לחברו: "ניצחתם אותנו פעמיים בליגה, הפעם תורנו". אבל מי אם לא קונה יודע שהמפתח מבחינת וויגאן בגמר יהיה לנטרל את הקשר האחורי. "הוא חי על החזקת כדור ונהיה מתוסכל כשהכדור לא אצלו. על זה נצטרך לעבוד", טען החלוץ. "יאיא הוא כמו הריאות של הקבוצה, איבר חיוני. סיטי קבוצה גדולה בכל מקרה, אבל איתו הם הופכים למשהו מיוחד. נצטרך לחסום את אספקת החמצן וכך הם לא יהיו אותו דבר".

קונה לא מגזים. בשנים שלו במועדון, טורה הפך לעמוד השדרה של סיטי. הקבוצה תלויה בו באופן כמעט אבסולוטי, הוא האיש שמארגן את השורות, בונה את המשחק. "ככה מגדירים שחקן גדול, מישהו שמתעלה במשחקים גדולים", ניתח חברו לקבוצה סמיר נאסרי. "כשהוא מקבל את הכדור ומתחיל לרוץ, קשה לעצור אותו כי הוא מאוד חזק. הוא אוהב לבוא מעמדה אחורית ולרוץ קדימה ומבחינתי, הוא אחד הטובים בעולם בתפקיד הזה. כולם רואים כמה הוא חשוב לקבוצה".

וטורה הוא בהחלט שחקן של משחקים גדולים. מעבר לשערים המכריעים בגביע ב-2011, העונה שלושה מתוך ששת השערים שלו הובקעו לרשת ליברפול, מנצ'סטר יונייטד וצ'לסי. אשתקד הוא כבש את הצמד המכריע במשחק ב-0:2 בניוקאסל שקירב את סיטי לאליפות לפני מחזור הנעילה הדרמטי. "אני אוהב לשחק במשחקים גדולים. הם חשובים והופכים אותי נחוש", סיפר השחקן. "זו הסיבה שאני אוהב לשחק בוומבלי, זה אצטדיון מדהים ומיוחד. בכל פעם ששיחקתי כאן, היה לי מזל".

סיטי, כאמור, יודעת להעריך את הכוכב שלה. למרות שחוזהו המקורי אמור היה לפוג רק בקיץ 2015, במועדון ניהלו משא ומתן ארוך ומתיש לשדרוג כבר במהלך העונה. הדיווחים קשרו אותו לצ'לסי, פריס סן ז'רמן ואפילו חזרה סנסציונית לברצלונה, השחקן החל לפזר רמיזות עזיבה, אבל בסופו של דבר נשאר במועדון בחוזה חדש לארבע שנים. השכר – כ-10 מיליון ליש"ט לעונה – יעמיד אותו כמרוויח השישי בטיבו בעולם הכדורגל אחרי בקהאם, רונאלדו, מסי, אגוארו ורוני.

שחקן מנצ'סטר סיטי, גארת' בארי, מול שחקן מנצ'סטר יונייטד, אנדרסון. רויטרס
"אתה לא רוצה ששחקנים כאלה יעזבו, אתה רוצה שאחרים כמוהם יגיעו. כשמשאירים שחקן כמו טורה לארבע שנים נוספות, אני בטוח שאחרים כמוהו, באותה רמה, יצטרפו אליו". בארי/רויטרס

במועדון חגגו את החתימה. "אני שמח כי יאיא בשבילי הוא אחד השחקנים הטובים בעולם ואנחנו מאושרים שהוא משחק אצלנו ויישאר במועדון", אמר מאנצ'יני. "אני חושב שהוא יכול לשחק עד גיל 36-37 כי הוא מסוגל לשחק בכל תפקיד. כשהוא יהיה מאוד מבוגר, כמוני, הוא יוכל לשחק גם כבלם". הקשר הוסיף: "כאן אני רוצה להיות. כשהגעתי לסיטי, בכל פעם שהלכתי לישון חלמתי עלינו זוכים בתואר. עכשיו המטרה היא להפוך לקבוצה הכי טובה בכל מפעל שנשתתף בו".

בסיטי רואים בהשארה של טורה צעד בדרך להצטרפות רשמית למועדון הצמרת של היבשת. הכסף הגדול סידר לקבוצה תארים, אבל הדרך להפוך לאימפריה שתשאיר חותם על המשחק עדיין ארוכה. סיטי יכולה לפתות שחקנים בכירים במשכורות עתק, אבל עדיין לא בזכות השם של המועדון. ההישארות של טורה היא צעד ראשון בדרך לקפיצת המדרגה. הצעד השני, מבינים היטב במועדון, יהיה להפוך להיות פקטור של ממש גם בליגת האלופות, שם הקבוצה הודחה כבר בשלב הבתים בשנתיים האחרונות.

"כששחקן כזה מקבל חוזה חדש, זה מרים את כולם", מסביר קשר מנצ'סטר סיטי גארת בארי. "אתה לא רוצה ששחקנים כאלה יעזבו, אתה רוצה שאחרים כמוהם יגיעו. כשמשאירים שחקן כמו טורה לארבע שנים נוספות, אני בטוח שאחרים כמוהו, באותה רמה, יצטרפו אליו". ומבחינת טורה, המפתח נמצא בזכייה בתארים, כמו למשל הגביע האנגלי. "כל שנה חשובה כי אנחנו רוצים להיות מועדון גדול. נתנו לאליפות ללכת ליונייטד ועכשיו אנחנו רוצים את התואר הזה".

לא מדובר בקלישאות. טורה הוא ווינר אמיתי, אבל גם אחד שמבין שזה הזמן להגדיר את עתיד המועדון. "מאוד חשוב להמשיך לזכות. לשם כך חתמתי על חוזה חדש, כדי להיות חלק מההיסטוריה של המועדון. זכינו בתארים ואני מקווה שיגיעו עוד תארים כמו אליפות וליגת האלופות. הסיפור פה לא נגמר. אתן הכול כדי שנזכה בכמה שיותר תארים", אמר השבוע והתייחס גם למה שקרה בצד האדום של העיר: "יונייטד מועדון ענק ופרגוסון הוא דמות גדולה שם. הוא בנה הכול ביונייטד ועכשיו אני מקווה שהשליטה תעבור לצד של הסיטי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully