וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל הדרכים מובילות לשמעון: כך הפך שמעון מזרחי לאיש החזק באיגוד הכדורסל

1.5.2013 / 14:43

המבנה המסורבל, השם של מכבי תל אביב, הכוח הרב שצבר דרך המרכזים. שבוע אחרי ההתפטרות של אבנר קופל, בדקנו כיצד הפך שמעון מזרחי ("אפילו חלון בישיבות לא פותחים בלי הסכמה שלו") לאיש החזק באיגוד הכדורסל ומהי האפשרות לשינוי המצב

בערב פסח פגש אבנר קופל את ניר אלון, יו"ר ארגון השחקנים, בפגישה שעל פי מקורביו הייתה זו שככל הנראה הכריעה את גורלו כיו"ר איגוד הכדורסל. קופל דן עם אלון בדרכים לנסות לפתור את שביתת השחקנים, ובמהלכה הציעה מתווה שכלל שנה אחת לפחות עם חוק שכלל ארבעה זרים בטופס. חוק זה היה מנוגד לדעתו של מזרחי, מי שבברכתו מונה קופל לתפקיד יו"ר האיגוד.

במקביל, כך עפ"י גרסה אחרת, קיבל מזרחי מידע מגורמים אופוזיציונרים באיגוד הכדורסל על פעולות שביצע קופל, לכאורה, שאינן עולות בקנה אחד עם מנהל תקין בגוף ציבורי (למשל, השיפוץ במבנה האיגוד).

בסופו של דבר נפגש מזרחי עם חלק מראשי מרכז הפועל, בה דובר על עתידו של קופל באיגוד. כאשר גם מזרחי, אולי הדמות המשפיעה ביותר במרכז מכבי ואחד הגורמים ש"הריצו" את קופל לתפקיד יו"ר איגוד הכדורסל, החל לחשוב מחדש על תמיכתו בקופל, הבין האחרון ששעון החול שלו בתפקיד הסתובב - והחליט לעזוב.

שמעון מזרחי, מכבי תל אביב. קובי אליהו
כשהוא החל לחשוב מחדש על תמיכתו בקופל, האחרון החליט לעזוב. שמעון מזרחי/קובי אליהו

בראיונות שהעניק מאז התפטרותו מתפקיד יו"ר האיגוד האשים קופל את מזרחי ומוטי אמסלם בכך שהכשילו אותו. לטענתו, אף החלטה באיגוד לא עברה בעבר ולא עוברת בהווה ללא ידיעתם והסכמתם.

"לאחר הבחירות, בהן קיבלה סיעת עוז כשמונה מנדטים, האיגוד לא התנהל כפי שהיה צריך. חלקן מהטענות של סיעת 'עוז' היו מוצדקות, חלקן לא", אמר מזרחי בתגובה לראיון של קופל בסוף השבוע האחרון בוואלה! ספורט. בכירים בכדורסל הישראלי מעריכים כי היו"ר הקבוע הבא של האיגוד, לאחר שמזרחי (אולי) ימונה היום לממלא מקום זמני, ייתקל באותם קשיים - היינו ג'ונגל פוליטי, בו אמסלם ומזרחי נמנים על זכרי-האלפא.

בדקנו כיצד, אם כן, משפיעים מזרחי וראשי מרכז הפועל על תפקודו של יו"ר האיגוד - ואיך כל זה עובד.

יו"ר איגוד הכדורסל אבנר קופל. קובי אליהו
שני האשמים בהדחתו, מבחינתו: מזרחי ומוטי אמסלם. קופל/קובי אליהו

מינה את קופל, התנגד להדחת שני

בינואר 2012 הודח שי שני מתפקיד יו"ר איגוד הכדורסל. כמה חודשים לפני כן הגיעו למשרד של שמעון מזרחי בתל אביב ראשי סיעת הפועל וביקשו ממנו לאחד רשימות ולהעמיד בראשם את אבנר קופל. מזרחי נתן את ברכת הדרך, אבל ביקש שהמהלך יעוכב במספר חודשים כדי שלשני יתאפשר להשלים את הקדנציה שלו באופן מלא. הבקשה של מזרחי נדחתה. שני הודח במהלך בזק, קופל מונה ליו"ר זמני במקומו. מזרחי נמנע בהצבעה על ההדחה.

שאול אייזנברג היה בעבר בכיר בסיעת הפועל. לאחרונה פרש ממנה, ויחד עם צביקה שרף וגורמים נוספים חבר לסיעה קטנה בשם "עוז", שלא הייתה חלק מהדיל להדחת שני ובהמשך העמידה את צביקה שרף כמועמד שלה לראשות האיגוד, מול אבנר קופל של סיעות הפועל ומכבי. זה היה מאבק חסר סיכוי מבחינה פוליטית, אבל "עוז" יצאה אליו בכל מקרה.

"אמרתי לאבנר קופל, כשידעתי שהוא הולך לרוץ בראש רשימת המרכזים, שהוא עושה טעות", מספר שאול אייזנברג, "שאם אין לו את תמיכת כל הנהלת איגוד הכדורסל, זאת טעות. היה ברור שיהיה שם פילוג. ככה הכל התחיל. רוב אדם אינטיליגנטי, אבל הוא לא יכול להפעיל אנשים ואז למשוך את ידיו". כל עוד מזרחי, אמסלם ורוב תמכו באבנר קופל, האיגוד תפקד גם מול אופוזיציה לוחמנית מסיעת עוז הקטנה. אבל ברגע שהתמיכה התערערה, הכל השתנה.

על פי גורמים רבים - בראשם קופל עצמו - יו"ר האיגוד הנבחר ניסה לבצע שינויים בתוך איגוד הכדורסל, אך נחסם. כשביקש להזיז בעלי תפקידים, מנהלים שונים או אפילו פקידות, "קיבל הודעה" כי לא יכול לעשות זאת.

"אבנר היה צריך זמן של הסתגלות, ולא היה לו את זה, הוא נכנס ישר למים והתחיל לעבוד", אומר מקורב ליו"ר המתפטר. "אין ספק, הוא יכול היה לפעול אחרת, אבל גם לא נתנו לו זמן להסתגל לסיטואציה הזו. לא היה סבלנות לפעולות שלו".

"אני לא רוצה להשתמש במילה בגידה", סיפר קופל בראיון לוואלה! ספורט על התנהלותם של מזרחי ואמסלם, "אבל בלשון המעטה נאמר שזו התנהלות לא ראויה. לא רק ברמה החברית, אלא גם ברמה הארגונית-עסקית. אני מניח שבפגישה של שמעון עם מרכז הפועל לא חיברו עבורי שיר תהילה. שמעון לא כותב מלים וחיים אורנשטיין (מבכירי מרכז הפועל, א.ש.) לא מלחין. האחריות על מה שקרה באיגוד הכדורסל בשנים עברו נופלת לפתחו של שמעון מזרחי, שכיהן ומכהן כסגן יו"ר האיגוד, ולפתחם של אחרים. אז שאף אחד לא יברח מאחריות. כל ההחלטות באיגוד נעשות בהסכמתו של שמעון. אפילו חלון לא פותחים בלי ההסכמה שלו".

ירמי אולמרט, יו"ר האיגוד בין השנים 2004 ל-2008, טוען שקופל - למרות היותו אחד מעסקני הספורט הבכירים בישראל בעשורים האחרונים - פשוט לא הבין את כללי המשחק באיגוד הכדורסל.

"אבנר אמר שהוא רצה לעשות את איגוד הכדורסל גוף כלכלי כנוסח המנהלת, ולא כמו שהיה ב-15 השנים האחרונות", אומר אולמרט. "זה פשוט חוסר הבנה למעמד התקנוני של האיגוד, ולמעמד התקנוני מנגד של המנהלת. תקנון ההתאגדות שלהם איננו זהה והם לא עומדים באותם כללים".

ירמי אולמרט. יותם רונן
אולמרט על קופל: "זה פשוט חוסר הבנה למעמד התקנוני של האיגוד, ולמעמד התקנוני מנגד של המנהלת. תקנון ההתאגדות שלהם איננו זהה והם לא עומדים באותם כללים"/יותם רונן

הגורו היחיד

הנהלת איגוד הכדורסל, הגוף שמאשר כל החלטה מרכזית באיגוד, מורכבת מ-39 חברים. 30 חברים הם מסיעת "חמשת המרכזים" – 13 נציגים להפועל, הסיעה הגדולה; תשעה למכבי; שישה לאליצור; אחד לאס"א; ואחד לבית"ר – אבנר קופל, איש בית"ר ותיק, לשעבר מראשי בית"ר תל-אביב.

תשעה חברים נוספים שייכים לסיעת עוז, האופוזיציה בהנהלה הנוכחית. בבחירות האחרונות נכנסו לא פחות מ-12 חברים חדשים להנהלה, כמעט שליש ממספר החברים. זה בהחלט מספר שהיה אמור להזרים דם חדש - אבל בפועל הדברים לא השתנו.

"הבעיה של סיעת הפועל, שהיא הגדולה והחזקה באיגוד, היא שיש שם יותר מדעה אחת", אומר חבר הנהלה באיגוד הכדורסל. "קשה להם לבוא כמקשה אחת, ובגלל זה גם לא היה להם מועמד ראוי להציג ליו"ר האיגוד, ובסוף נאלצו מרכזים. במכבי התמונה שונה - מה ששמעון מזרחי אומר, הם עושים".

מצד אחד שמעון מזרחי לא מנהל את איגוד הכדורסל בפועל - לסיעת מכבי יש, כאמור, קצת פחות מ-25% מהמושבים בהנהלת האיגוד - אבל הוא מודע לכל המתרחש.

"יש למכבי נציגים בכל ועדה, וזה מרכז מאוד מאוחד שמדווח על הכל. דוד פריש הוא יו"ר ועדת כספים וחבר בדירקטוריון מנהלת הליגה מטעם איגוד הכדורסל, והוא איש אמונו של שמעון מזרחי. שמעון מודע לכל מה שמתרחש", טוען בכיר אחר.

ירמי אולמרט מגלה כיצד נראו הדברים בתקופתו. "לשמעון תמיד היתה מילה בדברים האלה, ומילה נכבדת. הוא לא חשב שהוא צריך להתערב בדברים היומיומיים כל עוד שהם נעשים על פי התקנות של איגוד הכדורסל", אומר אולמרט ומוסיף על פעילותו של פריש, "בתקופתי פריש לא היה חבר בדירקטוריון המנהלת, הוא התחיל בתפקידו כיו"ר ועדת כספים אז, אבל זה היה מינוי מקצועי. הוא היה שנים מורשה חתימה בכיר בבנק, הוא נבחר על רקע והידע המקצועי שלו בכדורסל בענייני כספים".

אורנה אוסטפלד, חברה ותיקה בהנהלת איגוד הכדורסל מטעם סיעת עוז, מאוכזבת מרמת העסקנות שמתגלה: "שמעון מזרחי אמר שהאיגוד הזה עבד ככה כבר הרבה מאוד שנים, ולא היו בעיות כספיות, אז למה צריך לשנות. אבל לדעתי ההנהלה צריכה להיות בסך הכל גוף שמאשר, לא שמשפיע. צריך שאנשי מקצוע בועדות יקבעו מדיניות וההנהלה תאשר. יש בעיה עם העסקנים. הם לא מעורבים, לא אכפת להם, הם באים רק כדי להיות חלק מהעניין, ומסתכלים רק על האינטרסים שלהם. כדי לייעל את זה צריך לצמצם ויותר ועדות".

אבנר קופל יושב ראש איגוד הכדורסל. ברני ארדוב
"הבעיה של סיעת הפועל, שהיא הגדולה והחזקה באיגוד, היא שיש שם יותר מדעה אחת. קשה להם לבוא כמקשה אחת, ובגלל זה גם לא היה להם מועמד ראוי להציג ליו"ר האיגוד, ובסוף נאלצו מרכזים. במכבי התמונה שונה - מה ששמעון מזרחי אומר, הם עושים"/ברני ארדוב

דרך העברת הכספים הבעייתית

כדי להבין את השליטה של מזרחי וראשי מרכז הפועל, מוטי אמסלם ואיתן רוב, על הנציגים השונים בהנהלה מטעמם, צריך להבין כיצד השיטה עובדת.

"מועצת ההימורים מעבירה כסף לשטח דרך כל מיני גלגולים", מסבירה אורנה אוסטפלד. "מה זה מרכז הפועל? זה כסף שמועצת ההימורים מעבירה לקבוצות. בכל הענפים זאת הבעיה. זה נותן להם כוח, ומשתמשים בו לא תמיד לטובת הספורט, וככה נולדים העסקנים. במקום שהכסף יגיע לנוער ולילדות, אז צריך ללכת למרכז הפועל לקחת את הכסף. אם אתה מספיק חזק אז אתה מקבל קצת יותר, הלוואות ודברים כאלה. אנשים שעוסקים בעשייה נמצאים במצב בלתי אפשרי".

לא מספיק שראשי המרכזים מחזיקים בתקצוב של הקבוצות, הם גם מכריעים מי יהיו האנשים שמרכיבים את הרשימה להנהלת האיגוד. "הרשימה בתקופה שלי לפחות נעשתה בהבנה ובהסכמה, של שמעון, שלי ושל צביקה ורשביאק", מספר ירמי אולמרט. "חיים שושן, שמסיים בימים אלה את תפקידו כמנכ"ל מכבי ישראל, היה מעורב גם כן, ומומו לוצקי, בתור רכז הכדורסל במרכז מכבי, היה מעורב. הרשימה אושררה בישיבת מכבי ישראל. לשמעון הייתה השפעה גדולה. לא הכרתי את חלק מהאנשים, למשל היה בחור ממודיעין בשם גבי גוזלי ז"ל, וראיתי איך אנשים כביכול פשוטים עושים עבודת קודש בשטח כך שלא חשבתי שאני אישית יכול להרכיב את רשימת מכבי".

אורנה אוסטפלד, כעת בכובעה כמאמנת כדורסל נשים מיתולוגית, מספרת כיצד נראו הדברים מנקודת מבטה. "היינו במרכז הפועל, והיו בעיות עם הכסף. עברנו למכבי והכסף עבר כמו שעון", מספרת אוסטפלד על הנעשה ברמת השרון. "אם מדברים עם השטח המצב קצת שונה, למרות שמרכז מכבי באופן חריג עובד בצורה טובה. מומו לוצקי היה אחראי עד לפני חודשיים על המרכז ועל העברת הכספים, באנו מבחוץ ולא דרשו מאיתנו כלום. אני נמצאת באיגוד הכדורסל כי אנחנו עצמאיות. לחלק מהאנשים אומרים שיש תור ולוקח זמן להעביר את הכסף, וזה הקטע של העסקנים".

אחד מראשי האגודות ששייכות למכבי ולא זכו לנציג בהנהלת האיגוד אומר, "יש חשש מתמיד מזה שלא תהיה בהנהלה, אבל במכבי, בניגוד למרכזים אחרים לדעתי, אתה מקבל את הכסף בזמן. בגלל זה, כשאתה זוכה כבר להיות חבר הנהלה, אתה מבין שאתה בשליחות של מרכז שדואג לך".

אורנה אוסטפלד מאמנת אלקטרה רמת השרון. ברני ארדוב
"היינו במרכז הפועל, והיו בעיות עם הכסף. עברנו למכבי והכסף עבר כמו שעון". אוסטפלד/ברני ארדוב

אין יו"ר מטעם? יש דרכים להשפיע

ההשפעה של שמעון מזרחי כאדם הבכיר ביותר במרכז מכבי ברורה לעין. אך מבט אל עבר חמשת יושבי הראש האחרונים מגלה תמונה אחרת: היו"ר היחיד מתוכם שהיה ממרכז מכבי הוא ירמי אולמרט, שמונה לתפקיד לאחר שהמועמד של מרכז הפועל, מיכה גודלמן, לא היה מקובל על חלק מהחברים שרצו את איתן חפר כיו"ר, ערקו לסיעת עוז ועזרו במינויו. אז איך מבלי שאנשי מכבי מנהלים את האיגוד בפועל, מצליח מזרחי להשפיע בצורה ניכרת ובולטת כל כך?

"לשמעון יש שתי מעלות בולטות", מסביר בכיר באיגוד הכדורסל. "הראשונה היא שהוא היו"ר של מכבי תל אביב, קבוצה עם השפעה גדולה בכדורסל האירופי, ובמשך שנים כל פעם שאיגוד הכדורסל היה נכנס לצרה מסוימת, שמעון היה שם כדי לחלץ אותו. רק לפני חודש הוא פתר את המשבר של שביתת השחקנים. המעלה השנייה נוגעת ליחסים הטובים שיש לו עם בכירים במרכזים השונים. גם היום, כשסיעת הפועל שמנוהלת על ידי איתן רוב ומוטי אמסלם - שאגב, חוב גדול של קבוצה שאמסלם ניהל בשנים האחרונות לאיגוד התמסמס (גבעת שמואל, א.ש.) - היא הסיעה הגדולה, עדיין יש יחסי קירבה ולא יריבות".

"באיגוד תמיד היה לשמעון מעמד מיוחד", אומר ירמי אולמרט. "כשדני קסטן נפטר, זה היה במחצית יוני 2003, המרכזים בשלו ללכת לבחירות ליו"ר איגוד קבוע חדש רק לקראת פברואר 2004, ובמשך כמעט תשעה חודשים שמעון היה בפועל יו"ר איגוד הכדורסל ולא היו בעיות וטיעונים כמו היום. היה אפשר לעבוד באיגוד, למרות שבכל השנים האלה בעצם להפועל היה רוב".

אולמרט, שכאמור מונה רק בעקבות פילוג במרכז הפועל, מספר על כך שהציפייה ממנו הייתה שיתמוך בכל יוזמה של מזרחי, אבל לא כך היה.

"הייתה ישיבה בחוויה האולימפית, כשכבר לא הייתי יו"ר איגוד הכדורסל. דיברנו על מה יהיה בעונה הבאה לגבי הזרים, ורציתי שלא יוכלו לרשום יותר משלושה זרים בטופס. אבנר ישב ממולי ולידי שמעון, ואמר: 'אתה מבין שהצעה הזאת אינה תואמת את דעתו של שמעון מזרחי?'. הסתכלתי עליהם ואמרתי בטון שקט: 'אני לא התחייבתי להביע רק דעות שמתואמות עם דעתו של מזרחי'".

מלבד ההשפעה הברורה על מרכז מכבי, ההשפעה של מזרחי על קבוצות אחרות נעשית בדרכים שונות. "השאלת שחקנים, מתן עצה בזמן משבר, הוא עוזר לא מעט לקבוצות אחרות", מספר חבר הנהלת האיגוד, "מן הסתם התוצאה היא שבעניינים אחרים יתחשבו בדעתו. אם יהיה חוק שירצו להעביר, שאני יודע שהוא מתנגד אליו, אני אקח את זה בחשבון".

שמואל פרנקל, שמעון מזרחי. קובי אליהו
"במשך שנים כל פעם שאיגוד הכדורסל היה נכנס לצרה מסוימת, שמעון היה שם כדי לחלץ אותו. רק לפני חודש הוא פתר את המשבר של שביתת השחקנים". מזרחי בישיבת האיגוד/קובי אליהו

העתיד – מזרחי יו"ר לכמה חודשים

אם לא יהיו הפתעות גדולות, שמעון מזרחי ייכנס לתפקיד של יו"ר איגוד הכדורסל לכמה חודשים, כפי שקרה בתקופה שאחרי מותו של דני קסטן - למרות הניגוד המפורש לקוד האתי של משרד הספורט, שאימץ גם איגוד הכדורסל.

"לבוא ולהתעסק היום בקוד האתי, כשיש דברים נוראיים באיגוד, זה לא לעניין", אומר שאול אייזנברג. "היום חשוב לנקות את האורוות מהשחיתויות. למשל היועץ המשפטי, רואה החשבון וכל חברי ההנהלה התעלמו מהעובדה שאין מספיק נשים ברשימת המרכזים, ובגלל זה לא מקבלים כספים היום ממנהל הספורט".

מקורבים לאבנר קופל העריכו כי לשמעון מזרחי יהיה נוח שצביקה שרף ימונה ליו"ר איגוד הכדורסל הבא - אבל הסיכוי שזה יקרה הוא נמוך. לאו דווקא משיקולים פוליטיים, כי אם משיקולים אישיים אחרים של שרף. בכל מקרה, מדגיש ירמי אולמרט, המועמד לתפקיד היו"ר לא יכול לבוא "מבחוץ", היינו מחוץ לאיגוד הכדרסל: "מועמד ליו"ר יכול להיות רק אחד מתוך 39 חברי הנהלת איגוד הכדורסל", הוא מסביר.

השאלה הגדולה היא האם מי שימונה לתפקיד, בעיקר אם יהיה זה חבר הנהלת האיגוד, יהיה בכלל מסוגל לעשות שינוי בכדורסל הישראלי, לאור הקונסטלציה הפוליטית והכוחות הפנימיים בתוך המרכזים.

"במהלך הרבה מאוד שנים, איגוד הכדורסל תפקד עם העסקנים, עם אותם אנשים, לא תמיד באופן הכי טוב", אומרת אורנה אוסטפלד. "זה גוף שמתפקד עם כסף ציבורי ותמיכה של מדינה, הוא צריך להתנהל בצורה תקינה. ככה מתנהלות עמותות, בכל השנים האלה היו בעיות וסכסוכים אבל בסך הכל הכדורסל תפקד. זה היה ענף שהתפתח עם אותם אנשים, אולי לא למורת רוחם של כולם, ובטח בכדורסל נשים היה אפשר לעשות הרבה יותר, אבל בסופו של יום הוא התפתח".

הבעיה היא שאותם האנשים שהובילו להחלפת שני יושבי ראש בשנה וחצי ימשיכו לעמוד במוקדי קבלת ההחלטות.
"שי שני אמר בראיון לאחר שהודח שכל עוד איתן רוב ומוטי אמסלם יעמדו מימינו ומשמאלו של היו"ר, זה לא משנה מי הבן אדם עצמו", אומר חבר הנהלה בכיר. "יושבי הראש של איגוד הכדורסל לא מסוגלים לעשות כלום כי הם מתחלפים כל קדנציה, ורק חברי ההנהלה לא. בעלי התפקידים יודעים למי להיות נאמנים - ובגלל זה האיגוד לא ישתנה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully