וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שווה כל דולר: על ההצלחה של ג'ורדן פארמר בטורקיה

26.4.2013 / 7:00

האוהדים מאוהבים בו, השחקנים מעריצים אותו, התקשורת מהללת את אופיו הייחודי, והוא רחוק משחק אחד מהפיינל פור. ג'ורדן פארמר יכול לשנות הערב את המסורת הלוזרית של אפס אנדולו, במכבי תל אביב עוקבים בקנאה

זה התחיל קשה, עם לא מעט אכזבות. בתחילת העונה, אי שם בדצמבר, התארחה אפס אנדולו איסטנבול באנקרה אצל טד קולגיצ'ר אנקרה הקטנה במסגרת הליגה. רבע שלישי רע מאוד של הקבוצה הבכירה בטורקיה גרמה למארחים (בראשות אקס מכבי תל אביב קירק פני) לפתוח פער מבטיח, אותו הצליחה אנדולו לסגור רק לקראת הסיום. בפיגור 2 נקודות, שנייה לסיום, נעשתה עבירה על ג'ורדן פארמר. הכוכב של הקבוצה מאיסטנבול, הרכש היקר והנוצץ, כוכב ה-NBA שהגיע על מנת לשדרג אותה - ניגש לקו העונשין כדי להשוות את התוצאה. פארמר החטיא את הזריקה השנייה. הקבוצה הפסידה. שוב. הלוזריות המסורתית של אפס אנדולו הכניעה גם אותו.

"עיתוני איסטנבול ירדו עליו, 'הכי רחוק מג'ורדן' כתבו בכותרת", נזכר השבוע העיתונאי הטורקי עומאר סרילאן. פארמר זכה לביקורות נוקבות. באופן טבעי החל דיון האם גם הכוכב החדש מה-NBA לא יצליח לאושש את אחד המועדונים הלוזרים הגדולים ביבשת בעשור האחרון. "למרות שלאורך רוב הדרך הוא סירב להתייחס לביקורות נגדו, המקורבים של פארמר ידעו לספר כי ההמולה בטורקיה לא תרמה ליכולת שלו ולביטחון העצמי", ממשיך סרילאן. הערב (שישי) יוכל הגארד היהודי לענות לכולם. ניצחון על אולימפיאקוס ישלח את קבוצתו לפיינל פור היורוליג, ויסגור עבורו מעגל. זה יהיה מתוק, ובעיקר יהווה חותמת לסיפור הצלחה, של שחקן מיוחד.

גארד אפס אנדולו ג'ורדן פארמר. GettyImages
בפתיחת העונה עוד ירדו עליו, אך הוא הפך לסיפור הצלחה. פארמר/GettyImages

החיים בטורקיה

החוזה השמן של פארמר, 2.5 מיליון דולר על פי הערכות, הפך אותו מיידית ליעד ראשי לתקשורת הטורקית וכן למדורי הרכילות. הגארד, יליד לוס אנג'לס, רגיל לסגנון חיים מסוים, אך למרות התדמית שנוצרה לטורקיה, הוא השתלב היטב באיסטנבול ובחיי הלילה המגוונים. "אפשר לומר שההסתגלות של פארמר לאיסטנבול הייתה יותר טובה ממה שהוא ציפה בתחילה", מספר מקורב ישראלי לאקס מכבי תל אביב, "יש מקומות בעיר שהוא מאוד אוהב. יצא לו לפגוש אוהדים של הקבוצה ברחוב, ותמיד הוא נענה לבקשות להצטלם, זה הבן אדם".

אלא שלצד ההנאות שבעיר הגדולה בטורקיה, נתקל שחקן לוס אנג'לס לייקרס וניו ג'רזי נטס בלא מעט קשיים מצד התקשורת. כל משחק פחות טוב לווה בביקורת, כל זריקה רעה והשדרים לא ריחמו. "כשאפס הפסידו ביוון לפנאתנייקוס בטופ 16, ג'ורדן רשם משחק בינוני ופתאום התחילו להגיד שהוא פוגע בשחקנים האחרים שלידו", מספר אותו מקורב, "הוא פשוט לא הבין. איך הוא, אחד השחקנים הכי קבוצתיים שיש, מקבל ביקורת על זה שהוא פוגע בחברים שלו לקבוצה. אפשר לחשוב שלפניו הקבוצה תפקדה טוב בהרבה. ראשי הקבוצה והמאמן מחמוטי ביקשו ממנו לא להתייחס לשטויות הללו".

ג'אמון לוקאס ג'ורדן פארמר אנדולו אפס. Salih Zeki Sayar, GettyImages
התרגל לחיים בטורקיה. פארמר עם ג'מון לוקאס/GettyImages, Salih Zeki Sayar

הפיקוד על הקבוצה

בפועל, בשורה התחתונה, ג'ורדן פארמר הוא סיפור הצלחה, ולא במפתיע. הוא מדורג תשיעי במדד הכללי ביורוליג, ורביעי בנקודות, וזאת לאחר תקופה נהדרת במכבי תל אביב. ההצלחה שלו הגיעה אחרי שלא מעט שחקני NBA, ביניהם אלן אייברסון ואפילו חברו לקבוצה סשה וויאצ'יץ', הגיעו לטורקיה ולא עמדו בציפיות מהם, ואחרי שלא מעט שחקנים מהרמה השנייה והשלישית ב-NBA פשוט כשלו באירופה.

"אני לא מכיר את פארמר באופן אישי, אבל משיחות עם דיוויד בלאט, וממשחק נגד מכבי בטרום עונה, וההיכרות הקטנה שיש בין מאמן לשחקן יריב על המגרש, נראה כי הגישה שלו למגרש היא מאוד בריאה", מספר מאמן הפועל חולון דן שמיר, "לפעמים שחקני NBA, במיוחד במעבר לאירופה, משהו משתבש להם בגישה, זה נובע מ'סופרסטאר סינדרום' לרוב. סינדרום שמקלקל שחקנים בכל רמה, מלבד שחקנים מאוד מיוחדים, שהם באמת סופרסטארים. כשהוא שיחק במכבי, אם היית אוהד שלא יודע מי הוא, היית חושב שהוא שחקן מן המניין, ולא חושב שהוא שחקן עם DNA אחר. וזה אחרי שאנחנו יודעים שג'ורדן פארמר הוא שחקן NBA טוב ולגיטימי, בחירת סיבוב ראשון, שיחק בקבוצה גדולה מאוד, אפילו שחקן NBA מצוין".

בראיון שנתן אוקטאיי מחמוטי אחרי שאנדולו הבטיחה את העלייה שלה לשלב ההצלבה ביורוליג הוא התייחס ליכולותיו של פארמר: "אתה לא תמיד מקבל שחקן גדול בלי בעיות אגו. היתרון של פארמר זה שהוא קודם כל בן אדם, ואחרי זה שחקן כדורסל גדול. ההתנהלות שלו היא כמו של כל שחקן אחר, לא תראה אותו עם דרישות מיוחדות, הוא מקצוען מהרמה הגבוהה ביותר ואני חושב שמי שמכיר אותו מתוך המערכת יודע שעשינו עסקה גדולה".

גם סרילאן מוסיף שבחים ואומר כי "מהרגע הראשון שהגיע פארמר לכאן הוא ידע שיש לו מטרה, ואם הוא יחשוב על עצמו הוא לא ישיג אותה. כל השחקנים של הקבוצה, בלי יוצא מן הכלל, אוהבים אותו. זה לא דבר רגיל, הוא פשוט בחור שאתה מתאהב בו. לפעמים רואים אותו מדבר עם דוגוש באלביי, שהוא שחקן צעיר שההגעה של פארמר די פוגעת בו, ואתה רואה איך יש ביניהם חיבור כזה שלא אמור להיות בין שחקנים שנמצאים על אותו תפקיד. אני חושב שזה מסכם את האופי שלו בצורה הטובה ביותר".

סשה וויאצ'יץ' שחקן אפס איסטנבול מול סרחיו יול שחקן ריאל מדריד. GettyImages
הגיע בנסיבות דומות, אך בניגוד לפארמר - כשל. וויאצ'יץ'/GettyImages

המטרה: תואר אירופי

הערב יכול ג'ורדן פארמר לעזור לשנות את ההיסטוריה. השם אפס פילזן, או אנדולו אפס איסטנבול כפי שהיא נקראת עכשיו, הפך לשם נרדף ללוזריות. מאז עונת 2000/1 לא הגיעה הקבוצה להישג משמעותי בגביע אירופה, כשגם אז, כמו בעונה לפני כן, הפסידה בחצי גמר הפיינל פור. הקבוצה הטורקית משקיעה כספים בצורה כמעט בלתי הגיונית בניסיונות להתברג בצמרת האירופית הגבוהה, וכוכבים גדולים כמו ניקולה וויצ'יץ', צ'ארלס סמית', וויל סולומון, מרכוס בראון, מרקוס הייסליפ ובוסטיאן נכבאר הובאו בעבר כדי להביא את המועדון להישגים, אך ללא הצלחה. ניצחון במשחק החוץ בפיראוס על אולימפיאקוס, ואחרי שנים רבות, הפרויקט הטורקי יוכל לסמן וי ראשון.

"כל ההיסטוריה היא שטויות, בסוף אי אפשר לדעת מה יהיה", מנתח דן שמיר את חשיבותו של פארמר בניסיונות של אנדולו להגיע להישג, "אי אפשר לייחס חשיבות להיסטוריה. במשחק הקודם היה שם מהפך גדול, הם חזרו מפיגור 7, דקה וחצי לסיום. קרו להם מקבץ של דברים אחרי שהקבוצה לא שיחקה משחק גדול, אבל זה לא משנה. השאלה היא לפארמר יש את היכולת להיכנס לאולם באווירה שונה, כמו ג'רמי פארגו במשחק מספר 2 בוויטוריה, להיכנס למגרש ולהרים את הרמה שלו? אני בטוח שכן. הוא עשה את זה כבר במכבי. משחקים כאלה לא יוכרעו על שחקן אחד, זה לא עובד ככה, שחקן כמוהו יכול לעשות מהלך או שניים גדולים בסוף המשחק ולפיהם הוא יישפט. אבל המשחק הזה לא יאפיין אותו לבד".

מקורביו של השחקן מספרים על החשיבות של ההתמודדות בעיניו: "אם הוא יגיע לפיינל פור של היורוליג זה יהיה הישג משמעותי ראשון בקריירה המקצוענית שלו. אנשים בארצות הברית זוכרים אותו בתור שחקן ספסל לא רע בלייקרס, או שחקן שלא הצליח בנטס, אבל הזיכרון היותר חזק הוא כשחקן שסחף את UCLA לגמר טורניר המכללות. עברו מאז 7 שנים, וכדי לחזור לתודעה ולקבל הזדמנות נוספת בליגה של הגדולים, הוא יצטרך לנצח את המשחק הזה, מה שבטוח יגרום לאנשים לכתוב על ההישג שלו".

ניקולה וויצ'יץ' שחקן עבר מכבי תל אביב. ברני ארדוב
גם הוא לא הצליח להצעיד את אפס לפיינל פור. וויצ'יץ'/ברני ארדוב

לא סוגר את הדלת בפני מכבי תל אביב

אז אומנם ג'ורדן פארמר מאוד אוהב את אירופה, כפי שכבר אמר במספר ראיונות אחרי שעזב את מכבי תל אביב, הוא עוד חולם על חזרה ל-NBA, אבל גם האופציה של הגעה בעתיד הקרוב או הרחוק למדים הצהובים היא אופציה בשבילו. "אני חושב שהוא השגריר הטוב ביותר שיכול להיות לישראל", מספר גורם במכבי תל אביב שנשאר בקשר עם פארמר, "הוא כל הזמן משבח את התקופה שלו כאן, וכמה שהוא נהנה ועד כמה הכדורסל האירופי והישראלי הפתיעו אותו לטובה. אני מאמין שהוא עוד יחזור".

"אין לי ספק שהתקופה במכבי תל אביב עזרה לו להבין מה זה הכדורסל האירופי, ובמה זה מדובר, הוא אמר את זה חזור ואמור", מוסיף דן שמיר, "הוא הבין איך נראה הכדורסל ביורוליג בזכות התקופה הזאת, הרבה בזכותו, הוא בא ללמוד ולא רק לשחק את המשחק שלו. במכבי תל אביב קידמו אותו בצורה כזאת בכך שכיוונה אותו ולא רק קיבלה אותו כמוצר מוגמר".

בקיץ שעבר, כשבמכבי תל אביב חשבו על אופציית החזרתו כשהוא לא פסל את אפשרות החזרה לאירופה, נזרק המחיר הדמיוני של 2 מיליון דולר לחלל החדר. גורמים שונים במכבי טענו שאם הסכום היה נמוך בחצי מיליון דולר, ייתכן מאוד שהוא היה משחק במדים הצהובים. "הוא מקבל היום מיליון דולר יותר ממה שהיה הגיוני שהיינו משלמים לו, אז זה לא ריאלי", מוסיף גורם בקבוצה, "אם הוא היה עוזר לנו? הוא סחף קבוצה ברמה דומה לשלנו לעונה טובה מאוד, אז ברור שהוא היה הופך אותנו לקבוצה שחייבת לעשות פיינל פור, אבל כמו שאמרתי, זה פשוט לא ריאלי". סביר להניח שאם הערב הוא יעמוד במשימה, המחיר שלו יעלה אפילו יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully